مالیات نقل و انتقال خودرو

عوارض خودرو ،خلافی خودرو ،بیمه

خلافی خودرو

استعلام و پرداخت خلافی خودرو

بیمه شخص ثالث خودرو

شخص ثالث ، بدنه ، شخص ثالث موتور سیکلت

باتری خودرو

خرید انواع باتری، نصب رایگان

مدت زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو چقدر است؟

مدت زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو چقدر است؟
تعویض پلاک

این روزها ثبت‌نام اینترنتی خودرو با قیمت کارخانه به یکی از دغدغه‌های اصلی علاقه‌مندان به خرید خودرو تبدیل شده است. در این بین قوانین و مقررات پیچیده‌ای که برای این فرآیند وضع شده‌اند، بسیاری را سردرگم کرده است. یکی از مهم‌ترین این قوانین، شرط نداشتن پلاک فعال به نام متقاضی است.

دولت با این قانون قصد دارد تا از چندین خودرو داشتن یک نفر جلوگیری کند و فرصت بیشتری را برای افراد دیگر فراهم آورد. اگر اطلاعاتی درباره غیرفعال شدن پلاک خودرو ندارید، در این مطلب از آیتول با ما همراه باشید تا در این زمینه، اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

غیر فعال شدن پلاک چیست؟

غیرفعال شدن پلاک برای تعویض پلاک

غیرفعال شدن پلاک خودرو به این معناست که شما دیگر مالک خودرو نیستید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما خودرو خود را فروخته‌اید و سپس تمامی مراحل انتقال و تعویض پلاک را نیز انجام داده‌اید. موضوعی که باید به آن توجه کنید، این است که اگر خودرو خود را وکالتی بفروشید، پلاک شما روی خودرو باقی می‌ماند و این موضوع باعث می‌شود تا در صورت استعلام پلاک فعال، خودرو همچنان به نام شما باشد.

در چنین حالتی اگر مالک جدید، مرتکب جرم یا تخلفی شود، نام شما به عنوان متخلف درج خواهد شد و از لحاظ قانونی و حقوقی، شما مسئولیت این جرائم را بر عهده دارید. علاوه بر این، لازم به ذکر است که اگر پلاک فعال داشته باشید، نمی‌توانید برای ثبت نام خودرو در طرح‌های فروش و پیش‌فروش شرکت‌های خودروسازی اقدام کنید. در چنین شرایطی نیاز است که خودتان برای غیرفعال کردن پلاک اقدام کنید.

چه زمانی به غیر فعال شدن پلاک نیاز است؟

تعویض پلاک بعد از تعویض پلاک

غیرفعال کردن پلاک خودرو یعنی اینکه مالکیت آن پلاک از شما گرفته شود. این کار معمولا زمانی انجام می‌شود که شما می‌خواهید خودرو خود را بفروشید یا در طرح‌های فروش خودرو شرکت کنید. زمان‌هایی که به غیرفعال شدن پلاک نیاز دارید، شامل موارد زیر هستند:

هنگام ثبت نام قرعه کشی یا پیش فروش خودرو

یکی از مهم‌ترین دلایل غیرفعال کردن پلاک، شرکت در قرعه‌کشی یا پیش‌فروش خودرو است. اگر شما پلاک فعالی به نام خود داشته باشید، نمی‌توانید در این طرح‌ها شرکت کنید و ثبت‌نام شما باطل خواهد شد.

فروش وکالتی خودرو

اگر خودرو خود را به‌صورت وکالتی بفروشید و پلاک به نام شما باقی بماند، هر تخلفی که با آن خودرو انجام شود، بر عهده شما خواهد بود. بنابراین، برای جلوگیری از مشکلات قانونی بهتر است پلاک خودرو را غیرفعال یا فک پلاک کنید.

ضرورت غیرفعال کردن پلاک خودرو

غیرفعال شدن پلاک برای تعویض پلاک

غیرفعال کردن پلاک خودرو در شرایط خاصی ضروری می‌شود و می‌تواند از بروز مشکلات قانونی و مالی برای مالک قبلی جلوگیری کند. از مهم‌ترین دلایل ضرورت غیرفعال کردن پلاک خودرو پس از فروش آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال مالکیت: با غیرفعال شدن پلاک به نام فروشنده، مالکیت خودرو به‌طور کامل به خریدار منتقل می‌شود و هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه فروشنده نخواهد بود.
  • جلوگیری از تخلفات: در صورتی‌که پلاک به نام فروشنده باقی بماند و مالک جدید خودرو مرتکب تخلفی شود، تمامی مسئولیت‌ها متوجه فروشنده خواهد بود.
  • شرط شرکت در قرعهکشی خودرو: بسیاری از شرکت‌های خودروسازی برای شرکت در قرعه‌کشی خودرو، شرط نداشتن پلاک فعال را در نظر می‌گیرند.
  • سرقت خودرو: در صورت سرقت خودرو، غیرفعال کردن پلاک می‌تواند به پیدا شدن خودرو کمک کند و مانع استفاده غیرمجاز از آن شود.
  • تصادفات و خسارات: اگر خودرویی که پلاک آن به نام شماست، تصادف کند یا خسارتی به‌وجود آورد، شما مسئول جبران خسارات خواهید بود.
  • تغییر پلاک: در برخی موارد ممکن است نیاز به تغییر پلاک خودرو باشد. در این صورت باید پلاک قدیمی غیرفعال شود.

در صورت عدم غیرفعال کردن پلاک، تمامی مسئولیت‌های حقوقی و مالی خودرو همچنان بر عهده مالک قبلی خواهد بود. در واقع، اگر خودرویی با پلاک به نام شما مرتکب تخلفی شود، جریمه‌های آن بر عهده شماست. همچنین در صورتی‌که قصد شرکت در قرعه‌کشی خودرو یا خرید خودرو جدید را داشته باشید و پلاک فعالی به نام شما باشد، با مشکل مواجه خواهید شد.

مدت زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو

غیر فعال شدن پلاک خودرو

وقتی شما خودرو خود را می‌فروشید و مراحل تعویض پلاک به‌طور کامل انجام می‌گیرد، پلاک قدیمی خودرو دیگر اعتبار ندارد و به اصطلاح غیرفعال می‌شود. این فرآیند معمولا بلافاصله پس از اتمام کارهای اداری تعویض پلاک رخ می‌دهد. البته باید به این نکته توجه کنید که پلاک‌های غیرفعال برای مدتی (معمولا حدود یک سال) در انبارهای پلیس راهور نگهداری می‌شوند. پس از گذشت این مدت، در صورتی‌که پلاکی مورد نیاز نباشد، از رده خارج خواهد شد.

اگر بعد از تعویض پلاک همچنان پلاک فعال بود، چه باید کرد؟

اگر بعد از طی مراحل تعویض پلاک خودرو متوجه شدید که پلاک قبلی هنوز فعال است، نگران نباشید. این مشکل اگرچه چندان رایج نیست، اما ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد:

  • نقص در مدارک: ممکن است در مراحل ثبت اطلاعات یا اسناد، اشتباهی رخ داده باشد که منجر به فعال ماندن پلاک قبلی شده است.
  • شرایط خاص فروش خودرو: در برخی موارد خاص، مانند فروش وکالتی یا فروش خودرو با بدهی، ممکن است فرآیند غیرفعال شدن پلاک با تاخیر همراه شود.

در صورت مواجهه با این مشکل، اولین قدم مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ یا دفاتر تعویض پلاک است. کارشناسان این مراکز با بررسی دقیق مدارک و سیستم‌های مربوطه، علت مشکل را شناسایی می‌کنند و راهکار مناسب را ارائه خواهند داد. البته از آن جایی که صدور برگ سبز و سند خودرو معمولا منوط به غیرفعال شدن پلاک قبلی است، به همین دلیل احتمال اینکه بعد از طی مراحل قانونی، پلاک همچنان فعال بماند، بسیار کم است.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

حرف آخر

در صورتی‌که علاقه‌مند به ثبت نام در قرعه‌کشی‌های خرید خودرو هستید، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کنید، این است که پلاک فعال نداشته باشید. در این مطلب هر آنچه را که باید برای غیرفعال کردن پلاک بدانید، به شما گفتیم تا بتوانید به راحتی مراحل غیرفعال کردن پلاک خودرو را طی کنید. شما می توانید برای استعلام پلاک فعال، از آیتول کمک بگیرید و همچنین برای استعلام تاریخچه پلاک جهت استفاده از بیمه آن یا استعلام سوابق خودرو و هر آنچه که ممکن است هنگام خرید و فروش خودرو نیاز داشته باشید روی ما حساب باز کنید.

سوالات متداول در مورد زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو

01مدت زمان غیر فعال شدن پلاک خودرو چقدر است؟

اگر شما و خریدار به‌صورت حضوری به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید و تمام مراحل قانونی انتقال سند و فک پلاک را انجام دهید، پلاک خودرو بلافاصله به نام خریدار منتقل می‌شود و از سیستم شما حذف خواهد شد. به عبارت دیگر، پلاک شما غیرفعال می‌شود.

02تا چه زمان بعد از فروش خودرو، پلاک غیرفعال به نام شخص می‌ماند؟

پلاک خودرو تا یک سال پس از تعویض، به اسم مالک قبلی در انبار مراکز تعویض پلاک باقی خواهد ماند. در صورتی که بیش از یک سال از تعویض پلاک بگذرد، پلاک کاملا غیرفعال می‌شود و دیگر امکان بازیابی آن وجود نخواهد داشت.

03شرایط باطل شدن پلاک خودرو چیست؟

باطل کردن پلاک خودرو به معنای اتمام مالکیت شما بر آن خودرو است. برای انجام این کار باید مراحل فک پلاک را طی کنید که شامل مراجعه به مراکز تعویض پلاک، ارائه مدارک لازم مانند سند خودرو، کارت ملی و پرداخت تمامی بدهی‌های خودرو از جمله مالیات، عوارض و خلافی است. پس از طی این مراحل، پلاک خودرو از نام شما حذف می‌شود و شما دیگر مسئولیتی در قبال آن نخواهید داشت.

04مدت زمان نداشتن پلاک فعال برای ثبت‌نام خودرو چقدر است؟

بلافاصله پس از فک پلاک و ثبت آن در سامانه راهور، شما دیگر پلاک فعال ندارید و می‌توانید در ثبت‌نام خودرو شرکت کنید.

  • حسین سلطانی ۱۴۰۳٫۰۶٫۱۲

    باسلام وادب،خواهشاًاطلاعات غلط به مردم ندهید،کجاآورده شده هرکس پلاک فعال داشته باشدنمیتونه ثبت نام کند….داشتن پلاک فعال منوط براینکه مدل وعمرخودرو بیش از۵سال باشدهیچ ایرادی ندارد،لذامتمنی است اول اطلاعات خودرا به روزنمائیدوبعددراختیارمخاطب قراردهید🌺

    پاسخ دهید
    • پشتیبان آیتول ۱۴۰۳٫۰۶٫۱۷

      سلام و ارادت
      شما میتوانید با ورود در سامانه آیتول بیمه شخص ثالث و بدنه،خلافی ، عوارض ازادراهی ، عوارض سالیانه ، طرح ترافیک و مالیات خودرو خود را استعلام و پرداخت نمایید.در ارتباط با موارد اعلام شده لطفا یه سامانه مربوطه تماس حاصل نمایید.
      سپاس

      پاسخ دهید
  • حسین سلطانی ۱۴۰۳٫۰۶٫۱۲

    باسلام وادب،اطلاعات نادرست است،داشتن پلاک فعال درصورتیکه مدل خودروبیش از۵سال باشدخللی درنامنویسی ایجادنمیکند

    پاسخ دهید
  • محمد ۱۴۰۳٫۰۶٫۱۲

    حرف آخر اینکه شما باید بعد پس گرفتن پلاک یا بهتر بگم گرفتن امتیاز پلاک و فروش آن به غیر هذینه های گرفته شده رو به صاحب پلاک برگردانید اونم به روز نه اینکه چند دها بار از مردم پول بگیرید وسلب امتیاز هم کنید

    پاسخ دهید
    • پشتیبان آیتول ۱۴۰۳٫۰۶٫۱۷

      سلام و ارادت
      شما میتوانید با ورود در سامانه آیتول بیمه شخص ثالث و بدنه،خلافی ، عوارض ازادراهی ، عوارض سالیانه ، طرح ترافیک و مالیات خودرو خود را استعلام و پرداخت نمایید.در ارتباط با موارد اعلام شده لطفا یه سامانه مربوطه تماس حاصل نمایید.
      سپاس

      پاسخ دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و مربوط به شرکت کیان افق هیربد است.