سالانه تعداد بسیاری از تصادفات درون و برون شهری در ایران اتفاق می‌افتد. تصادف حادثه‌ای ناخوشایند است که احتمال دارد برای هر کسی پیش بیاید. گاهی اوقات در حوادث رانندگی، ما مقصر نیستیم و فرد مقابل، به‌عنوان مقصر شناخته می‌شود. برای گرفتن خسارت، باید مراحل ثبت شکایت تصادف رانندگی را به‌موقع انجام دهیم. در این مقاله سعی داریم راهنمای کاملی درباره مراحل شکایت از راننده مقصر در تصادف را بررسی کنیم. خواندن این مطلب را به همه افرادی که رانندگی می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم؛ دانستن این نکات پیش از وقوع حادثه، به نشان دادن عکس‌العمل مناسب در زمان تصادف کمک خواهد کرد؛ پس تا پایان این مطلب همراه آیتول باشید.

اولین اقدام بلافاصله بعد از تصادف رانندگی با در نظر گرفتن نوع تصادف

اولین اقدامی که باید بلافاصله بعد از وقوع حادثه تصادف رانندگی انجام داد، تماس با پلیس راهنمایی و رانندگی است. در طی این تماس پلیس از شما اطلاعاتی درباره محل وقوع حادثه، نوع تصادف و خسارت‌های وارد شده می‌پرسد؛ به همین دلیل بهتر است با انواع تصادف‌ها و خسارت‌های آن‌ها آشنایی داشته باشید. به‌طورکلی، تصادف‌های رانندگی در سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

۱. تصادف همراه با خسارت مالی: در این نوع تصادف، خودرو دچار خسارت می‌شود. این نوع تصادف از برخورد دو یا چند اتومبیل به یکدیگر، برخورد اتومبیل با درخت، دیوار، گاردریل و موانع دیگر در مسیر اتفاق می‌افتد.

۲. تصادف همراه با خسارت جرحی: در این نوع تصادفات، راننده یا سرنشینان خودرو دچار جراحت یا صدمه جسمی می‌شوند.

۳. تصادف همراه با خسارت فوتی: این نوع تصادف فوت راننده، سرنشینان یا عابر پیاده را به همراه دارد.

بعد از حاضر شدن پلیس در محل، نوع تصادف و مقصر اصلی تعیین شده و کروکی ترسیم می‌شود. ارائه کروکی به مراجع قانونی برای ثبت شکایت از راننده مقصر در تصادف الزامی است. اگر تصادف به علت سرعت بیشتر از حد مجاز یا رانندگی در حالت مستی و مواردی از این قبیل اتفاق افتاده باشد، برای گواهینامه فرد خاطی نمره منفی ثبت می‌شود. اگر گواهینامه‌ای بیش از ۳۰ نمره منفی داشته باشد، به مدت ۳ ماه ضبط خواهد شد؛ بنابراین بهتر است با استعلام نمره منفی گواهینامه، از نمرات منفی گواهینامه خود اطلاع داشته باشید و به‌منظور ضبط نشدن آن با احتیاط بیشتری رانندگی کنید.

تماس با پلیس؛ اولین گام در مراحل ثبت شکایت تصادف رانندگی

مراحل ثبت شکایت تصادفات رانندگی از فرد مقصر در تصادف

برای ثبت شکایت از راننده مقصر در تصادف، ابتدا باید نوع تصادف مشخص شده باشد. در تصادفات همراه با خسارت مالی، برای ثبت شکایت باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرد؛ همچنین تصادف‌هایی که با خسارت جرحی یا فوتی همراه باشند، به دادسرا ارجاع داده می‌شوند. برای درک بهتر از روند کار، مراحل ثبت شکایت را به تفکیک نوع تصادف در ادامه بررسی می‌کنیم.

۱. مراحل ثبت شکایت از راننده مقصر در تصادف‌های همراه با خسارت مالی

در تصادف‌هایی که فقط با خسارت مالی همراه هستند، ممکن است ۳ حالت پیش بیاید:

۱. توافق دو طرف برای پرداخت خسارت در محل: گاهی اوقات در صورت پایین بودن خسارت یا عجله داشتن طرفین تصادف، مقصر خسارت را در محل تصادف به طرف مقابل پرداخت می‌کند.

۲. توافق طرفین برای دریافت خسارت از بیمه: در این حالت فرد مقصر تمایل دارد برای پرداخت هزینه خسارت از بیمه شخص ثالث خودرو استفاده کند. در چنین شرایطی، طرفین می‌توانند با مراجعه به شرکت بیمه خودرو فرد مقصر و ارائه مدارکی مانند: گزارش پلیس و کروکی، مدارک شناسایی و گواهینامه، نسبت به گرفتن خسارت اقدام کنند. در صورت همراه نداشتن گواهینامه، می‌توانید با پیگیری گواهینامه به‌صورت آنلاین، اطلاعات آن را در اختیار شرکت بیمه قرار دهید.

۳. عدم همکاری راننده مقصر برای توافق: درصورتی‌که طرفین تصادف با یکدیگر به توافق نرسند، فرد خسارت دیده باید برای ثبت شکایت از راننده مقصر در تصادف و دریافت تمام یا بخشی از خسارت اقدام کند.

در چنین شرایطی، طبق قوانین بیمه‌ای در سال ۱۴۰۲، خسارت‌های زیر ۳۰ میلیون تومان در شورای حل اختلاف و خسارت‌های بیشتر از ۳۰ میلیون تومان در دادگاه حقوقی بررسی می‌شوند. همراه داشتن کروکی و گزارش پلیس برای ارائه به این مراجع قانونی الزامی است.

مراحل شکایت از راننده مقصر در شورای حل اختلاف

۲. مراحل ثبت شکایت تصادف رانندگی برای جریمه راننده مقصر در تصادف جرحی

در تصادف‌هایی که با آسیب‌های جسمی برای راننده، سرنشینان خودرو یا عابر پیاده همراه هستند، باید با مدارک موردنیاز به دادسرا مراجعه کرد. مدارک موردنیاز شامل: نامه پزشکی قانونی، بیمه نامه، کروکی تصادف و گزارش پلیس می‌شوند. پس از ارجاع پرونده به کارشناس و انجام بررسی‌های لازم و باتوجه‌به نظر نهایی پزشکی قانونی، رأی نهایی توسط دادگاه صادر می‌شود. در تصادف‌های جرحی، علاوه‌بر دیه و پرداخت جریمه خودرو، مجازات‌های دیگری مانند حبس و پرداخت جزای نقدی برای راننده مقصر در نظر گرفته شده است.

پرداخت دیه؛ جریمه راننده در تصادف جرحی

۳. مراحل ثبت شکایت از راننده مقصر در تصادف همراه با خسارت فوتی

تصادف‌هایی که منجر به فوت یکی از طرفین می‌شود، بر اساس قانون جرایم، قتل غیرعمد به حساب می‌آیند. مطابق با قانون فوت، اگر تصادف در یکی از شرایط زیر اتفاق افتاده باشد، همچنان جرم راننده مقصر قتل غیرعمد خواهد بود:

  • رانندگی با سرعت غیرمجاز
  • رانندگی در حالت مستی یا مصرف مواد روان‌گردان
  • تصادف در اثر نقص فنی خودرو
  • تردد در مسیر غیرمجاز
  • نداشتن گواهینامه

در جرم قتل غیرعمد، برای فرد خاطی مجازات قصاص رخ نمی‌دهد و راننده مقصر فقط ملزم به پرداخت دیه خواهد بود. در صورت عدم رضایت اولیای دم متوفی، فرد خاطی به پرداخت دیه و حبس در زندان محکوم می‌شود. علاوه‌بر پرداخت دیه، راننده مقصر جزای نقدی به‌منظور سرپیچی از قوانین رانندگی را نیز باید به سیستم قضایی کشور پرداخت کند.

برای ثبت شکایت از راننده مقصر در تصادف همراه با فوت، باید با همراه داشتن مدارک شناسایی، نامه پزشکی قانونی، کروکی و گزارش پلیس به دادسرا مراجعه کنید. پس از انجام بررسی‌های لازم توسط کارشناس پرونده، رأی نهایی دادگاه صادر خواهد شد.

ثبت شکایت در تصادف منجر به فوت راننده مقصر

افراد برای پیگیری وضعیت پلاک ماشین و انجام امور مربوط به آن، می‌توانند به تعویض پلاک میثم واقع در غرب تهران مراجعه کنند.

مهلت شکایت از راننده مقصر در تصادف

پیگیری تصادف‌های همراه با خسارت مالی محدودیت زمانی ندارد؛ با این حال بهترین زمان برای پیگیری و شکایت از راننده مقصر، بلافاصله بعد از تصادف یا حداکثر ۵ روز بعد از آن است. درصورتی‌که تصادف با خسارت جرحی یا جانی همراه باشد، باید بلافاصله بعد از بروز حادثه روند قانونی ثبت شکایت و پیگیری پرونده را انجام داد. درصورت داشتن بیمه بدنه، راننده مقصر می‌تواند خسارت وارد شده به اتومبیل خود را از شرکت بیمه دریافت کند. در چنین شرایطی، به دلیل حساسیت‌هایی که در تهیه گزارش بیمه بدنه وجود دارد، باید بلافاصله بعد از وقوع حادثه، همراه با کروکی و گزارش پلیس، به شرکت بیمه مراجعه کرد.

دریافت خسارت وارد شده به خودرو از بیمه بدنه

خلاصه‌ای از بررسی مراحل ثبت شکایت تصادف رانندگی در آیتول

در این مقاله از آیتول درباره روند ثبت شکایت از راننده مقصر در تصادف‌ صحبت کردیم. در صورت توافق طرفین در تصادف‌هایی که فقط خسارت مالی به همراه دارند، می‌توان از شکایت در شورای حل اختلاف صرف‌نظر کرد؛ در این مورد برای دریافت خسارت باید به شرکت بیمه مراجعه کرد. اگر تصادف با صدمه جسمی یا فوت همراه باشد، مراتب ثبت شکایت باید از طریق دادسرا و مراجع قانونی پیگیری شود. اگر تجربه‌ای در زمینه تصادفات رانندگی و ثبت شکایت از فرد مقصر دارید، لطفاً تجربه خود را در قسمت نظرات با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.