اگر محل زندگی یا کار شما پارکینگ ندارد و مجبور هستید خودروی خود را در خیابان رها کنید، حتما بارها در طول شب از خواب بیدار شده و سری به آن زده‌اید. امکان دارد مرتب از خود یا اعضای خانواده پرسیده باشید: «آیا قفل فرمان، قفل پدال و قفل صندوق‌عقب را بستم؟ نکند شیشه ماشین پایین باشد؟ آیا در‌های ماشین را قفل کردم؟» متاسفانه هرچقدر تمهیدات امنیتی و قفل‌ها شدیدتر می‌شوند، سارقین هم حرفه‌ای‌تر می‌شوند. همچنین از نگاه روانی، مورد سرقت قرار گرفتن علاوه بر خسارت مالی، به لحاظ عاطفی نیز به مال‌باخته آسیب می‌زند.

بیمه بدنه خودرو مانند بیمه شخص ثالث اجباری نیست، اما اگر بدانید که بیمه سرقت خودرو یکی از زیرمجموعه‌های آن است و شامل پوشش اصلی می‌شود، به این فکر خواهید افتاد که علاج حادثه قبل از وقوع کنید.

بنابراین اگر به دنبال خواب راحت شبانه هستید و از تهیه به‌روزترین قفل‌های امنیتی خسته شده‌اید، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با شرایط پرداخت خسارت در بیمه سرقت خودرو آشنا شوید.

بیمه سرقت خودرو: یکی از پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو

بیمه سرقت خودرو، به دو بخش پوشش سرقت کلی و جزئی خودرو تقسیم می‌شود. سرقت کلی خودرو شامل شرایط زیر می‌شود:

  • خودرو به‌صورت کامل از بین رفته باشد.
  • ۶۰ روز از سرقت خودرو گذشته و هنوز پیدا نشده باشد.
  • بیشتر از ۷۵ درصد قطعات خودرو آسیب‌دیده باشند.

به این نکته توجه داشته باشید که بعد از سرقت خودرو، باید در یک بازه زمانی ۴۵ تا ۹۰ روزه ۲ بار آگهی سرقت آن را در روزنامه‌ها منتشر کنید. درصورتی‌که در این مدت ماشین پیدا نشد، خودرو به نام شرکت بیمه می‌شود و بیمه‌گر وظیفه پرداخت خسارت در بیمه سرقت خودرو را طبق شرایط مندرج در قرارداد بر عهده دارد. البته به یاد داشته باشید که با شماره vin خوردو، می‌توانید استعلام اصالت بیمه خود را نیز بگیرید.

حرفه‌ای‌تر شدن سارقان با به‌روز شدن تمهیدات امنیتی

شرایط پرداخت خسارت در سرقت کلی ماشین چیست؟

درصورتی‌که ماشین شما بیمه بدنه خودرو داشته باشد و یک سال قبل از زمان سرقت، از خدمات آن استفاده نکرده باشید، بیمه‌گر وظیفه دارد تا ۸۰ درصد از ارزش خودرو در زمان عقد قرارداد را به شما پرداخت کند، ۲۰ درصد باقی‌مانده از ارزش آن نیز برای شرکت بیمه به‌عنوان فرانشیز بیمه در نظر گرفته می‌شود.

در حالتی که در طول یک سال قبل از زمان سرقت از بیمه بدنه خودرو استفاده کرده باشید، شرکت بیمه تا ۷۰ درصد از ارزش خودرو در زمان عقد قرارداد را پرداخت می‌کند و فرانشیز بیمه آن ۳۰ درصد می‌شود.

پرداخت خسارت در بیمه سرقت خودرو

بیمه سرقت جزئی خودرو، پوشش اضافی بیمه بدنه خودرو

بیمه سرقت جزئی خودرو، در دسته پوشش‌های اضافی بیمه بدنه خودرو قرار می‌گیرد، به این معنی که شما با توجه به شرایط شرکت بیمه‌گذار می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر، در زمان سرقت جزئی خودرو از خدمات آن استفاده کنید.

در زمان سرقت جزئی، شرکت‌های بیمه مختلف سقف پرداخت خسارت متفاوتی دارند و نکته مهم، ارائه گزارش پلیس مبنی بر سرقت قطعات یا اجزای خودرو به شرکت بیمه است؛ بنابراین اگر این پوشش اضافی را برای خدمات بیمه بدنه خودرو خود انتخاب کرده‌اید، حتما در صورت رخ دادن سرقت جزئی با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید تا گزارش مکتوبی از شرح واقعه در دست داشته باشید. پلیس آگاهی با داشتن شماره vin خودرو می‌تواند گزارش خود مبنی بر به سرقت رفتن را تکمیل کند. شماره vin خودرو در هنگام خرید خودرو، به تشخیص اصالت و مسروقه نبودن آن نیز به شما کمک می‌کند.

۸ مدرکی که باید برای دریافت خسارت سرقت خودرو از شرکت بیمه همراهتان باشد

درصورتی‌که خودروی شما مورد سرقت قرار گرفت باید این مدارک را داشته باشید تا بتوانید پس از گذراندن مراحل قانونی، خسارت خود را از بیمه دریافت کنید:

  • گزارش پلیس از سرقت خودرو یا دزیده شدن وسایل آن
  • صورت‌جلسه پلیس انتظامی مبنی بر تایید پیدا نشدن خودرو
  • مدارک شناسایی بیمه‌گذار، شامل اصل و کپی کارت ملی، شناسنامه و گواهینامه رانندگی
  • اصل سند و کارت خودرو به همراه کپی آن
  • اصل و کپی بیمه بدنه خودرو و بیمه شخص ثالث
  • گواهی عدم خلافی خودرو و مفاصاحساب شهرداری تا آخر سال اعلام دزدیده شدن خودرو
  • فاکتور قطعات و لوازمی که به سرقت رفته است.
  • به همراه داشتن معرفی‌نامه از شرکت لیزینگ (درصورتی‌که خودروی خود را به صورتی اقساطی خریده بودید.)

اگر برای شما سرقت کلی خودرو اتفاق افتاد و بعد از گذر زمان مشخص پیدا نشد، علاوه بر مدارک بالا باید مراحل زیر را نیز انجام دهید:

  • انتقال سند مالکیت خودرو به نام شرکت بیمه
  • تحویل سوئیچ خودرو
  • مشخص کردن ارزش خودرو با حضور هم‌زمان کارشناس بیمه و بیمه‌گذار
اسناد و مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت در بیمه سرقت خودرو

با گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک، مراحل اداری را سریع‌تر طی کنید

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، چه در حالت سرقت کلی و چه سرقت جزئی خودرو، برای اینکه بتوانید از پوشش پرداخت خسارت در بیمه سرقت خودرو استفاده کنید، باید گواهی خلافی خودرو را داشته باشید.

برای گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک می‌توانید از خدمات آیتول نیز استفاده کنید. با استعلام به‌موقع خلافی خودرو، علاوه بر اینکه در هر نوبت جریمه کمتری پرداخت خواهید کرد، در صورت ‌بروز حوادث پیش‌بینی‌نشده مثل پارک خودرو در مناطق ممنوع، به سرقت رفتن قطعات خودرو و غیره، می‌توانید مراحل اداری را با سرعت بیشتری طی کنید.

گواهی عدم خلافی خودرو برای دریافت خسارت بیمه سرقت خودرو

از معاینه فنی و خدمات آیتول غافل نشوید!

قانون معاینه فنی برای تمامی خودروها اجباری است و اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد تا روزی ۵۰ هزار تومان هم جریمه خواهد شد. کافی است ۲۰ روز از موعد معاینه فنی گذشته باشد و برای این کار اقدام نکرده باشید، این جریمه به یک‌میلیون تومان خواهد رسید. حال تصور کنید با وجود شرایط روحی بدی که بعد از سرقت خودرو دارید، در زمان استعلام خلافی خودرو با عددی که انتظار ندارید روبرو شوید؛ بنابراین حواستان به تاریخ معاینه فنی خودرو باشد.

امیدواریم که خودروی شما هرگز مورد هیچ‌گونه سرقتی قرار نگیرد، اما به‌جز بیمه بدنه خودرو و گرفتن رایگان خلافی خودرو، انجام به‌موقع معاینه فنی خودرو نیز اهمیت دارد. با این کار، علاوه بر اینکه در هر بار معاینه فنی خودرو از نقایص آن جلوگیری، یا با هزینه کم‌تر آن‌ها را برطرف می‌کنید، از ارزش مالی خودرو نیز تا حدی محافظت کرده‌اید.