خیلی از آنهایی که اهل سفر هستند، دوست دارند تا با خودروی شخصی خود به شهرهای مختلف در کشور خود سفر کنند و اگر این گزینه برایشان وجود داشته باشد که به بیرون از مرزهای کشور خود بروند، مطمئنا از چنین چیزی استقبال خواهند کرد. برای این کار مدارکی نیاز است که به یکی از آنها کاپوتاژ خودرو می‌گویند. شاید نام آن به گوشتان آشنا نباشد و شاید هم در موردش شنیده باشید. اگر می‌خواهید در این رابطه بیشتر بدانید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به صورت کامل در مورد آن اطلاعات کسب کنید.

کاپوتاژ ماشین چیست؟

به طور کلی کلمه کاپوتاژ یا (کابوتاژ) یا کران بری (cabotage) ، به حمل کالا از گمرگ کشوری به کشور دیگر می‌گویند. این حمل و نقل می‌تواند از طریق دریا و رودخانه‌های مرزی و یا از خطوط ریلی و جاده‌ها و حتی به‌صورت هوایی صورت بگیرد. درمورد کاپوتاژ خودرو باید بگوییم که این کلمه در اینجا به معنای گرفتن مجوزی برای خروج ماشین شخصی از کشور است و در ایران از طریق اداره گمرگ صادر می‌شود. این نکته را نیز بدانید که برای کاپوتاژ خودرو، پیگیری گواهینامه بین المللی یکی از موارد مهمی است که حتما باید انجام دهید که جلوتر به آن اشاره می‌کنیم.

هزینه کاپوتاژ خودرو برای خروج ماشین شخصی

کاپوتاژ چه قوانینی دارد؟

کاپوتاژ کردن ماشین‌ها شرایط و قوانین خودش را دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

شما فقط کالاهایی را می‌توانید به صورت کاپوتاژ حمل کنید که صادر شدن آن‌ها از کشوری که در آن زندگی می‌کنید مجاز باشد؛ در صورتی که کالایی مجاز بود، با تعهد از گمرک، کاپوتاژ آن صورت می‌گیرد.

در صورتی که اعتبار پروانه کاپوتاژ شما برای رسیدن به گمرگ مقصد مورد نظر تمام شود و تا سه ماه بعد از اینکه از انقضا گذشته باشد، همچنان صاحب کالا تحویل گواهینامه را به گمرک مقصد انجام ندهد، کاپوتاژ کالا به عنوان به مقصد نرسیده در نظر گرفته می‌شود، در این وضعیت دو حالت وجود دارد؛ اگر کالا مجاز باشد، مجوز خروج آن صادر خواهد شد، اما اگر ممنوع باشد، به عنوان کالای قاچاقی در نظر گرفته می‌شود. به‌طور کل هر کالا‌یی که مجوز صدور داشته باشد، می‌تواند با عنوان کاپوتاژ حمل شود؛ اما در صورت ممنوع بودن تا زمانی که مجوز آن از اداره کل گمرک داده شود، مورد قبول برای کاپوتاژ نیست.

مدت زمان کاپوتاژ توسط گمرک مبدا با توجه به مواردی چون نوع وسیله نقلیه، مسافت آن، کیفیت مسیر و فصول مختلف سال تعیین می‌شود. در این شرایط نیز، اگر کالای کاپوتاژ در مدت زمانی که برای آن مشخص شده، به مقصد نرسید، به تشخیص رئیس گمرک مشمول جریمه خواهد شد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر در طول مسیر به حادثه‌ای دچار شوید و محموله نتواند در زمان مشخص به مقصد برسد، می‌توانید علت را ذکر کرده و با توضیحات در مورد تاخیر، درخواست تمدید زمان از گمرک مبدا داشته باشید و درصورت موجه بودن دلیل، گمرگ مبدا، مدت زمان را تمدید خواهد کرد. همچنین بهتر است قبل از انجام مراحل کاپوتاژ خودرو، استعلام خلافی ماشین خود را بگیرید تا به مشکلی برنخورید.

شرایط و قوانین کاپوتاژ خودرو

برای کاپوتاژ خودرو چه مدارکی نیاز است؟

مدارکی که برای کاپوتاژ خودرو مورد نیاز بوده، شامل موارد زیر است:

  • کارت خودرو
  • بیمه‌نامه ایرانی
  • شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه؛ برگ سبز رنگ
  • سند و فاکتور فروش ماشین؛ سند کارخانه
  • اصل گواهینامه رانندگی معتبر (با اعتبار حداقل ۱ ماه و ۳ روز برای گواهینامه بین‌المللی رانندگی ۱ ‌ساله و اعتبار حداقل ۳ سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی ۳ ‌ساله
  • گواهینامه بین‌المللی قبلی (در صورت داشتن اعتبار)
  • گذرنامه و کپی صفحه اول (دارای ۶ ماه تاریخ انقضاء)
  • ۴ عدد عکس ۳*۴ برای گواهینامه بین‌المللی
  • رفتن با خودروی شخصی به نمایندگی

این را نیز در نظر داشته باشید که برای کاپوتاژ خودرو نیازی به پیگیری کارت سوخت خودروی خود ندارید.

هزینه های کاپوتاژ خودرو شخصی به چه صورت است؟

هزینه‌های کاپوتاژ خودرو از سوی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی تعیین‌ می‌شود و در سراسر کشور یکسان بوده که در جدول زیر به‌طور کامل برای شما نمایش داده‌ایم:

قیمت به ریال

نوع خدمات ردیف
 ۲.۴۰۰.۰۰۰ ترجمه گواهینامه موتور ۱
 ۲.۴۰۰.۰۰۰ ترجمه گواهینامه یک ساله خودرو ۲
۲,۶۳۰,۰۰۰ ترجمه گواهینامه خودرو + موتور ۳
۶,۷۵۰,۰۰۰ ترجمه گواهینامه سه ساله ۴
۲,۲۵۰,۰۰۰ دفترچه مالکیت ۵
۷,۲۶۰,۰۰۰ پلاک ترانزیت (خودرو) ۶
۳,۱۵۲,۰۰۰ پلاک ترانزیت (موتور) ۷
۵,۹۹۴,۰۰۰ کارنه دو پاساژ ۵ برگی ۸
۶,۴۲۰,۰۰۰ کارنه دو پاساژ ۱۰ برگی ۹
۶,۸۸۷,۰۰۰ کارنه دو پاساژ ۱۵ برگی ۱۰
۷,۴۸۲,۰۰۰ کارنه دو پاساژ ۲۵ برگی ۱۱
۱.۱۰۵,۰۰۰ کارت عضویت ۱۲
۲۴۰,۰۰۰ مخدوشی غیر چاپگر ۱۳
۹۰,۰۰۰ علامت CD و IR ۱۴
۶۳۴,۰۰۰ تغییر نام کارنه دو پاساژ ۱۵
۱.۴۴۰,۰۰۰ تمدید کارنه دو پاساژ ۱۶
۳۰۵,۰۰۰ گواهی حضور ۱۷
۳۰۵,۰۰۰ صدور قبض المثنی ۱۸
۱,۴۴۰,۰۰۰ تغییر تریلر (انتقال پلاک ) ۱۹
۷,۱۳۰,۰۰۰ ودیعه کارنه خودروهای شخصی ۲۰
۴,۷۵۰,۰۰۰ ودیعه کارنه خودروهای حمل و نقل جاده ای ۲۱
۷,۱۳۰,۰۰۰ ودیعه شرکت های حمل و نقل بدون کارنه ۲۲
۱۸,۲۲۰,۰۰۰ ودیعه شرکت های حمل و نقل با کارنه ۲۳
۱۸,۲۲۰,۰۰۰ ودیعه شرکت های مسافری با کارنه ۲۴
۱۵.۸۴۰,۰۰۰ ودیعه شرکت های خصوصی ۲۵
۷۷۰,۰۰۰ تمدید کارنه های صادر شده توسط کلوپ ها ۲۶
۳۰۰,۰۰۰ تأئید سوابق مدارک بین الملل اعم از گواهینامه، دفترچه مالکیت، مدارک ترانزیت ۲۷
۳۰۰,۰۰۰ پیگیری مشکلات موردی اعضاء در پهنه جغرافیایی ۲۸
۳۰۰,۰۰۰ پیگیری و هماهنگی جهت بازگشت اعضاء کلوپ به کشور مبداء ۲۹

مراحل دریافت کاپوتاژ خودرو

بعد از تهیه مدارک با ارائه آن به ادارات گمرک مراجعه کرده و برگه کاپوتاژ خود را تحویل بگیرید. پس از دریافت پروانه خروج موقت از اداره گمرک، برای تهیه مواردی که جلوتر به آن اشاره خواهیم کرد، باید به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور مراجعه کنید.

یکی از این موارد گواهینامه بین المللی است که به همراه داشتن تصویر صفحه اول گذرنامه و تکمیل فرم درخواست فارسی و لاتین برای اخذ آن الزامی است. بعد از آن برای گرفتن دفترچه بین المللی که حاوی تمامی اطلاعات ماشین و راننده بوده و شماره سریال منحصر به فردی دارد نیز باید مدارکی چون اصل پروانه خروج موقت، اصل گذرنامه مالک یا راننده و تکمیل فرم‌های مربوطه را به همراه داشته باشید و پیگیری کارت خودرو را نیز انجام دهید. پس از گرفتن تمامی این مدارک می‌توانید پلاک ترانزیت را تحویل بگیرید و درنهایت از سفر با خودروی شخصی به دور دنیا لذت ببرید!

مدارک مورد نیاز برای دریافت کاپوتاژ ماشین

نکاتی برای استفاده از کاپوتاژ خودرو

  • اگر کاپوتاژ ماشین شما دارای اعتبار است و در این حین می‌خواهید خودروی خود را بفروشید، باید حتما آن را باطل کنید.
  • اگر قبلاً کاپوتاژ داشته‌ و قصد تمدید آن را دارید؛ نیازی نیست تا هزینه پلاک و برچسب IR را بپردازید
  • خودروهای بالای ۲۰ سال برای خروج از کشور باید از سازمان میراث فرهنگی مجوز بگیرند.
  • استفاده پلاک ترانزیت بر روی خودروی دیگر جرم است.

شما می‌توانید هر مطلبی که به حوزه خودرو مربوط است، در بخش اخبار و مقالات ما بخوانید، همچنین مواردی چون استعلام و پرداخت عوارض طرح ترافیک و آلودگی هوا تهران من، استعلام کارت خودرو، خرید انواع بیمه، معاینه فنی و هر کاری که برای خودروی خود به آن نیاز دارید، از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول انجام پذیر است.