خیلی از افراد، علاقه‌مند به سفر به دور دنیا هستند. سفر به مکان‌های مختلف و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و مردمان متفاوت. اگر می‌خواهید همیشه در سفر باشید و به راحتی به هرجا که دوست دارید سفر کنید، مطمئنا سفر با ماشین شخصی گزینه مناسب‌تری نسبت به قطار، هواپیما و نشستن در اتوبوس است. یکی از خوبی‌های سفر با خودروی شخصی همیشه در دسترس بودن این وسیله و همچنین راحتی آن است، فقط کافی‌ست تا هر موقع اراده کردید چمدان‌هایتان را ببندید و تنها یا با آنهایی که دوست دارید، راهی سفر شوید و هر موقع خواستید سرعت خود را کم کرده و از مناظر اطراف لذت ببرید.

پس در اولین فرصت باید به فکر گرفتن یک پلاک بین المللی باشید، به این خاطر که با پلاک معمولی که بر روی خودروی شما قرار دارد، فقط می‌توانید داخل کشور خودتان رفت و آمد داشته باشید. همانطور که برای خروج از کشور به گذرنامه نیاز است، برای خودرو هم به پلاک ترانزیت احتیاج دارید.

گام های خروج از کشور و دریافت پلاک بین المللی

برای خروج از کشور با خودروی شخصی باید مراحلی را طی کنید. این مراحل به چند بخش تقسیم می‌شود. در ابتدا باید اجازه خروج خودروی خود از کشور را بگیرید، که به آن کاپوتاژ خودرو می‌گویند. بعد از آن باید مدارک خود را ترجمه کنید و در مرحله آخر می‌توانید پلاک بین المللی را گرفته و نصب کنید. قبل از انجام همه این کارها بهتر است تا نسبت به استعلام نمره منفی گواهینامه خود نیز اقدام کنید تا نمره منفی نداشته باشید و با خیال راحت برای مدارک ضروری برای خروج از کشور اقدام نمایید.

دریافت پلاک بین المللی برای خروج از کشور

مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ خودرو چیست؟

کاپوتاژ (Cabotage) یک کلمه فرانسوی است که برای حمل و نقل کالا و مسافر و همچنین تجارت استفاده می‌شود. از گذشته تا امروز، بیشتر واردکننده‌‎ها و صادرکننده‌ها با این کلمه سروکار داشتند. این روزها نیز کاپوتاژ برای خودروی شخصی هم به کار می‌رود. پس درصورت سفر به خارج از کشور هم نیاز به برگه کاپوتاژ داریم. خوب است که این نکته هم بدانید که در صورت سفر به مناطق آزادی مثل قشم و کیش، اگر بخواهید خودروی خود را با کشتی وارد جزیره کنید هم باید برگه کاپوتاژ داشته باشید. وقتی خودرو برگه کاپوتاژ داشته باشد، یعنی این اجازه را داریم که کالاهای خارجی را با ماشین شخصی خود وارد مرز کشور کنیم. اعتبار این برگه یکسال است و درصورتی که کمتر از یک ماه از اعتبار آن مانده باشد، باید حتما آن را تمدید کنید. این را نیز در نظر داشته باشید که اگر بعد از یکسال دیگر نیازی به تمدید این برگه نداشتید، آن را باطل کنید، چون درصورت باطل نکردن آن جریمه خواهید شد.

 تمام مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ ماشین شامل موارد زیر است:

  • کارت خودرو
  • بیمه‌نامه خودرو
  • شناسنامه مالکیت خودرو؛ برگ سبز
  • سند و فاکتور فروش ماشین؛ سند کمپانی
  • اصل گواهینامه رانندگی معتبر ایران با اعتبار حداقل یک ۱ماه و ۳ روز برای گواهینامه بین‌المللی رانندگی ۱‌ساله و اعتبار حداقل ۳ سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی ۳‌ساله
  • گواهینامه بین‌المللی قبلی درصورت داشتن اعتبار
  • گذرنامه و کپی صفحه اول آن که حداقل شش ماه از تاریخ انقضاء آن باقی مانده باشد
  • چهار عدد عکس ۳*۴ برای گواهینامه بین‌المللی
  • همراه داشتن خودروی شخصی و بردن آن به نمایندگی

کاپوتاژ خودرو را از کجا بگیریم؟

برای کاپوتاژ ماشین باید پلاک و گواهینامه بین‌المللی تهیه شود. یعنی ابتدا باید با مدارک به اداره گمرک رفت تا برگه خروج موقت برای ماشین صادر شود. بعد از دریافت پروانه خروج موقت از اداره گمرک، برای گرفتن پلاک و گواهینامه بین‌الملل باید به این مراکز رفت:

  • سازمان اصلی جهانگردی و اتومبیلرانی
  • نمایندگی‌های صدور گواهینامه بین‌المللی در تهران

این نکته هم یادآور شویم که این مراکز و همچنین نمایندگی بیمه کارت سبز فقط در تهران دفتر دارند و درصورتی که ساکن شهرهای دیگری هستید، برای دریافت گواهینامه و بیمه‌نامه بین‌المللی حتما باید به تهران سفر کنید، اما برای نوبت دهی تعویض پلاک می‌توانید در شهر محل سکونت خود اقدام کنید.

کاپوتاژ خودرو برای دریافت پلاک بین المللی

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین المللی

برای دریافت پلاک بین‌المللی یا پلاک ترانزیت باید این مدارک را همراه خود داشته باشید:

  • اصل پروانه خروج موقت
  • اصل گذرنامه مالک یا راننده
  • فرم‌های تکمیل‌شده درخواست پلاک ترانزیت
  • کارت خودرو یا شناسنامه مالکیت خودرو (برگ سبز و سند کمپانی)

برای پیدا کردن بهترین روش پیگیری برگ سبز خودرو بهتر است تا مقاله برگ سبز را مطالعه کنید.

 راهنمای کامل دریافت پلاک ترانزیت خودرو

بعد از کاپوتاژ کردن خودرو و دریافت گواهینامه بین ‌المللی، یک پلاک ترانزیت برای خودرو صادر می‌شود. با صدور این پلاک، یک دفترچه بین‌المللی هم به راننده داشته می‌شود که در آن همه اطلاعات خودرو و همچنین راننده روی آن ثبت شده. هر دفترچه بین‌المللی یک شماره سریال منحصر به فرد نیز دارد. این نکته هم بدانید که اگر با پلاک ترانزیت در داخل کشور رانندگی کنید، جریمه خواهید شد و بهتر است تا پلاک ترانزیت را زمانی که نزدیک مرز بودید، نصب کنید. همچنین برای استعلام جریمه‌ و خلافی خود می‌توانید به آسانی از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول اقدام کنید و نیازی به مراجعه به راهور ۱۲۰ ندارید.

هزینه دریافت پلاک بین المللی در سال ۱۴۰۲

همانطور که قبلتر گفته شد، برای گرفتن پلاک ترانزیت باید مراحلی را طی کنید. هزینه هر کدام از این مراحل در جدول زیر توضیح داده شده است. هر کدام از این خدمات در سال به‌صورت جداگانه و در سال ۱۴۰۱ مطابق با جدول زیر محاسبه می‌شد. تعرفه‌ گرفتن پلاک بین‌المللی در سال ۱۴۰۲ هم به‌زودی اعلام خواهد شد.

خدمات مبلغ هزینه
کارت ماشین بین‌المللی ۱۳۰هزار تومان
گواهی‌نامه بین‌المللی ۱۴۱هزار تومان
عضویت یک‌ساله در کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ۶۳هزار تومان
برچسب IR دائمی ۵۴۰۰ تومان
هزینه گمرک و کاپوتاژ ۵۰هزار تومان

 

هزینه گرفتن پلاک ترانزیت خودرو به‌طور میانگین ۴۵۲هزار تومان و پلاک ترانزیت موتور هم ۲۰۲هزار تومان است. درصورت تمدید پلاک خودرو نیاز به پرداخت هزینه پلاک و برچسب ir نخواهید داشت. برای آشنایی با پلاک‌های مختلف خودرو‌ها پیشنهاد می‌کنیم، مقاله جدول پلاک ماشین را مطالعه کنید.

هزینه دریافت پلاک بین المللی

آیا انتقال پلاک ترانزیت امکان‌پذیر است؟

اگر خودروی خود را بفروشید و پلاک ترانزیت داشته باشد، می‌توانید پس از انتقال قطعی خودرو به مالک جدید، پلاک ترانزیت را نیز انتقال دهید. بهتر است این نکته را بدانید که این انتقال پلاک نیز چیزی حدود ۵۹۴ هزار تومان هزینه دارد.

برای پلاک بین الملل حتما باید مالک ماشین و راننده یک نفر باشد؟

زمانی که از مرز رد می‌شوید، بهتر است تا مالک خودرو پشت فرمان بشیند، همچنین کاپوتاژ هم باید به نام مالک باشد. درصورتی که موقع رانندگی با خودرو، شخص دیگری هم قصد نشستن پشت فرمان را دارد، حتما قبل از مراجعه به گمرگ، یک وکالت محضری به راننده غیرمالک هم داده شود. با این وکالت‌نامه تا زمانی که به گمرک مراجعه کنید، کاپوتاژ و کارت بین‌المللی ماشین به اسم راننده غیرمالک صادر می‌شود. این نکته هم حتما بدانید که در این وکالت‌نامه باید نام این شخص نوشته شده و او نباید مشکلی برای خروج از مرز داشته باشد. درصورت نداشتن معاینه فنی خودرو نیز این کار را حتما در اولویت بگذارید، چون در صورت نداشتن آن جریمه خواهید شد.

استعلام پلاک های فعال خودرو با آیتول

یکی از مواردی که افراد زیادی بعد از نقل و انتقال ماشین با آن روبرو می‌شوند، عدم تعویض و فک پلاک، توسط خریدار تازه بوده؛ پس ضروری است تا فروشندگان، از طریق سامانه استعلام پلاک فعال ماشین، از وضعیت پلاک خودروی منتقل شده، مطلع شوند. برای این کار کافیست تا با وارد کردن کد ملی و شماره تماس مالک در سامانه استعلام پلاک خودرو اطلاعاتی مثل شماره پلاک، شماره سریال راهور، کد ملی، وضعیت و تاریخ فک شدن را همراه با جزئیات از طریق سامانه آیتول مشاهده کنید.