شماره پلاک در ایران جزیی مهم برای ثبت نام خودرو است. به هر وسیله نقلیه در کشور ترکیب منحصر به فردی از اعداد و حروف اختصاص داده شده است که بر روی پلاک خودرو نمایش داده می‎شود. شماره پلاک خودرو در اتومبیل‎ها منحصربه‎ فرد است. همه‎ خودرو‎ها شماره پلاک مخصوص خود را دارند و این شماره با خودروهای دیگر مشترک نیست. شماره پلاک متعلق به صاحب خودرو می‎باشد و با انتقال خودرو ، شماره پلاک هم تغییر می‎کند. شماره پلاک خودروها در ایران به تفکیک استان‎ها و شهرها و بر اساس محل سکونت مالکان خودرو است. هر استان و برخی از شهرها کد اختصاصی خودشان را دارند. پلاک به عنوان یک شناسه برای مقامات مجری قانون عمل می‎کند و به آنها در نظارت بر جریان ترافیک، اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی و جلوگیری از سرقت خودرو کمک می‎کند. در ایران شماره پلاک توسط اداره پلیس راهنمایی و رانندگی وزارت کشور صادر می‎شود.

لیست جدول شماره پلاک شهرهای مختلف ایران

سیستم شماره‎گذاری پلاک‎ها در ایران در طول سال‎ها چندین بار تغییر کرده است. در سیستم فعلی شماره پلاک شهرها در ایران کاملا به حروف الفبای فارسی است. این شامل اعداد و همچنین سری حروف می‎شود.  عدد پایین کلمه “ایران” استان هر پلاک را نشان می‌دهد. در زیر، لیست حروف و نوع وسیله نقلیه‎ای که به آنها اختصاص داده شده است را بیان می‎کنیم.

استان آذربایجان شرقی
شهر تبریز پلاک ایران ۱۵
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۲۵ – ۳۵
استان آذربایجان غربی
شهر ارومیه پلاک ایران ۱۷
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۲۷ – ۳۷
استان اردبیل
شهر ارومیه پلاک ایران ۹۱
سایر شهرهای استان پلاک شهر اردبیل و بقیه شهرهای آن  ۹۱
استان اصفهان
شهر اصفهان پلاک ایران ۱۳ – ۵۳ – ۶۷
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۲۳ – ۴۳
استان البرز
شهر کرج پلاک ایران ۶۸
سایر شهرهای استان البرز پلاک ایران ۷۸ با حرف “ط” _ پلاک ایران ۲۱ با حرف “ص”
استان ایلام
شهر ایلام پلاک ایران ۹۸
سایر شهرهای استان پلاک شهر ایلام و بقیه شهرهای آن ۹۸
استان بوشهر
شهر بوشهر پلاک ایران ۴۸
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۵۸
استان تهران
شهر تهران پلاک ایران ۱۱، ۲۲، ۳۳، ۴۴، ۵۵، ۶۶، ۷۷، ۸۸، ۹۹، ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰،

۵۰، ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰

سایر شهرهای استان ۲۱، ۷۸، ۳۸
استان چهارمحال و بختیاری
شهرکرد پلاک ایران ۷۱
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۸۱
استان خراسان شمالی
شهر بجنورد پلاک ایران ۲۶
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۷۴ با حرف “ج”
استان خراسان رضوی
شهر مشهد پلاک ایران ۱۲، ۳۶، ۷۴
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۳۲، ۴۲
استان خراسان جنوبی
شهر بیرجند پلاک ایران ۵۲
سایر شهرهای استان
استان خوزستان
شهر اهواز پلاک ایران ۱۴
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۲۴، ۳۴
استان زنجان
شهر زنجان پلاک ایران ۸۷
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۹۷
استان سمنان
شهر سمنان پلاک ایران ۸۶
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۹۶
استان سیستان و بلوچستان
شهر زاهدان پلاک ایران ۸۵
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۹۵
استان فارس
شهر شیراز پلاک ایران ۶۳، ۹۳
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۷۳، ۸۳
استان قزوین
شهر قزوین پلاک ایران ۷۹
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۸۹
استان قم
شهر قم پلاک ایران ۱۶
سایر شهرهای استان
استان کردستان
شهر سنندج پلاک ایران ۵۱
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۶۱
استان کرمان
شهر کرمان پلاک ایران ۴۵
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۶۵، ۷۵
استان کرمانشاه
شهر کرمانشاه پلاک ایران ۱۹
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۲۹، ۳۹
استان کهگیلویه و بویراحمد
شهر یاسوج پلاک ایران ۴۹
سایر شهرهای استان پلاک این استان و سایر شهرهای ۴۹
استان گلستان
شهر گرگان پلاک ایران ۵۹
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۶۹ با حرف “ب”
استان گیلان
شهر رشت پلاک ایران ۴۶
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۷۶، ۵۶
  استان لرستان
شهر خرم آباد پلاک ایران ۳۱
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۴۱
استان مازندران
شهر ساری پلاک ایران ۶۲
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۸۲، ۷۲، ۹۲
استان مرکزی
شهر اراک پلاک ایران ۴۷
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۵۷
·      استان هرمزگان
شهر بندرعباس پلاک ایران ۸۴
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۹۴
استان همدان
شهر همدان پلاک ایران ۱۸
سایر شهرهای استان پلاک ایران ۲۸
استان یزد

شهر یزد

       پلاک ایران ۵۴

سایر شهرهای استان

پلاک ایران ۶۴

آیا می‌توان شماره پلاک شهرها ی دیگر را در تهران تعویض کرد؟

تعویض پلاک شهرستان در تهران، تنها در صورتی انجام می‌شود که یکی از دو حالت زیر وجود داشته‌باشد؛

  • هنگامیکه مالک پلاک شهرستان به تهران نقل مکان کرده و در این شهر ساکن شده‌باشد؛ در اینصورت، وی می‌تواند پس از ارائه مدارک تغییر محل سکونت به مراکز پلیس۱۰+ و گرفتن تأیید آن،  به یکی از شعبه‌های تعویض پلاک تهران مراجعه کرده و مراحل فک پلاک قبلی و دریافت پلاک تهران را انجام دهد.
  • هنگامیکه فرد به دلایل شغلی و …، هم در تهران و هم در شهرستان منزل داشته و دارای دو پلاک خودرو به نام خود باشد؛ در این حالت باتوجه به محل سکونت احراز شده، بدون فک پلاک قبلی می‌تواند پلاک جدید دریافت کند.

نکته؛ اگر شرایط شما خارج از دو حالت بالا باشد و در طی سال، فقط در حال رفت‌و‌آمد بین شهرهای مختلف از جمله تهران هستید، اجازه تعویض پلاک را نخواهید داشت.  به‌ یاد داشته‌باشید که؛ در پروسه تعویض پلاک موتور و ماشین، تسویه خلافی خودرو برعهده فروشنده ‌است، بدین منظور می‌توانید جهت گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک از سایت یا اپلیکیشن آیتول استفاده کنید.

آیا پلاک‌های شهرستان نیز امکان‌ خرید طرح ترافیک تهران را دارند؟

همانطور که می‌دانید تردد با خودرو در بعضی از نقاط شهر تهران دارای محدودیت‌هایی خاص، تحت عنوان؛ « قانون طرح ترافیک» یا همان طرح زوج و فرد سابق است. این قانون، به‌منظور مدیریت بهتر عبور و مرور خودروها در محدوده‌های شلوغ کلان شهر تهران تصویب شد. طبق قانون طرح ترافیک؛ تمامی خودروها با شماره پلاک شهرها ی مختلف اعم از پلاک تهران یا شهرستان، می‌توانند به مدت حداکثر ۲۰ روز در هر «فصل»، به‌صورت رایگان وارد محدوده طرح شوند اما از روز ۲۱‌ام به‌بعد برای تردد در این محدوده، نیاز به شارژ طرح ترافیک خودرو خود خواهند داشت.

توجه داشته‌باشید که؛ مالکین خودرو با پلاک‌های تهران یا شهرستان، برای ورود به محدوده طرح ترافیک  موظف هستند که از قبل، در سایت تهران من ثبت نام کنند، بدین ترتیب؛ تمامی خودروها می‌توانند با خرید و رزرو طرح ترافیک، وارد این محدوده‌ها شوند. از آنجائیکه در سال ۱۴۰۲ تعرفه طرح ترافیک ۲۰ درصد افزایش یافته‌است، عدم خرید و شارژ این طرح می‌تواند جریمه‌‌ای قابل توجه برای رانندگانی که وارد این محدوده می‌شوند در پی داشته‌باشد، بنابراین شما می‌توانید با ورود به سامانه جامع آیتول، علاوه بر استفاده از خدمات  نوبت‎دهی تعویض پلاک، نسبت به استعلام و پرداخت آنلاین جریمه طرح ترافیک خود اقدام کنید.

منظور از پلاک در لیست سیاه چیست؟

شماره پلاک شهرها در ایران، شخص‌محور است؛ این بدان معنی است که انواع عوارض خودرو، جریمه‌های راهنمایی و رانندگی و اموری نظیر؛ پیگیری کارت سوخت با پلاک و … به کد ملی مالک خودرو اطلاق می‌شود. در این میان پلاک‌هایی هستند که به آن‌ها پلاک سیاه گفته می‌شود. در واقع این نوع پلاک‌ها در لیست سیاه پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارند، بنابراین انجام هیچ یک از موارد گفته‌شده با پلاک‌های سیاه امکان‌پذیر نیست.

از نظر قانونی؛ پلاک دزدیده‌ شده، خودرو سرقت شده، مالک خودرو با بدهی مالیاتی یا مهریه و خودرو با طرح شکایت از طرف پلیس امنیت اخلاقی، جزو مواردی هستند که پلاک خودرو را در لیست سیاه پلیس ناجا قرار می‌دهند. در این شرایط تا زمان رفع مشکل، اجازه انتقال مالکیت خودرو به غیر داده نمی‌شود.

سریعترین روش استعلام پلاک فعال شهرستان

فرقی ندارد که شما مالک خودرو با پلاک تهران یا شماره پلاک شهرها ی دیگر باشید، یکی از راحت‎ترین و مطمئن‌ترین راه‌‎ها جهت استعلام پلاک فعال، استفاده از سامانه جامع آیتول است. برای استعلام پلاک فعال با کد ملی در آیتول، پس از وارد کردن اطلاعاتی مانند: شماره پلاک، شماره سریال راهور و کد ملی، از وضعیت و تاریخ فک شدن پلاک خودرو خود همراه با جزئیات آن مطلع خواهید شد.

رنگ های مختلف پلاک خودرو در ایران به چه معنایی است ؟

پلاک‌های وسایل نقلیه در ایران دارای یازده نوع برای خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند که در چهار رنگ صادر می‌شوند. از شماره پلاک آنها به اطلاعاتی مانند استان صادرکننده پلاک، تاریخ صدور پلاک و … میتوان پی برد. انواع پلاک‌ها شامل پلاک شخصی، جانبازان، تاکسی، عمومی، کشاورزی، دولتی، نظامی، تاریخی، سیاسی، ترانزیت، موتورسیکلت‎ها، مناطق آزاد تجاری صنعتی هستند.

 ماشین های پلاک  سفید

پلاک‎های موجود در ایران اکثرا سفید رنگ هستند، پلاک‎های سفید به ۳ دسته تقسیم می‎شوند. پلاک‎هایی با حرف ” گ ” (مخصوص خودروهای گذر موقتی )، پلاک‎هایی با لوگو ویلچر (مخصوص معلولان و جانبازان) و بقیه، پلاک‎های عادی هستند.

ماشین های پلاگ زرد

این پلاک‎ها به ۲ دسته تقسیم می‎شوند. پلاک‎های زرد با حرف “ک”، مخصوص وسایل نقلیه و ادوات کشاورزی و پلاک‎های زرد با حرف “ع” مخصوص سازمان حمل و نقل عمومی هستند.

ماشین های پلاگ سبز

این گروه از پلاک‎ها  هم ۲ دسته اند. پلاک‎های سبز با حرف “پ”، مخصوص نیروی انتظامی، پلیس آگاهی و راهنمایی و رانندگی است و پلاک‎های سبز با حرف “ث” هم مخصوص سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران است.

ماشین های پلاک قرمز

این پلاک‎ها مربوط به دولت هستند، پلاک‎های قرمزی که کلمه تشریفات روی آنها حک شده مخصوص خودروهای تشریفات دولتی اند و پلاک‎های قرمز با حرف “الف” خودروهای مختص دولت هستند.

پلاک‎های آبی: پلاک‎های آبی با حرف “D” ، مخصوص خودروهای سیاسی و دیپلمات‎ها هستند. پلاک‎های آبی با حرف “S”، مخصوص خودروهای سفارت خانه‎ ها می‎باشند