عدم سلامت باتری، به‌عنوان نبض تپنده هر خودرو، راننده را با دردسرهای مختلفی روبه‌رو می‌کند. تصور اینکه با خیالی آسوده پشت فرمان اتومبیل خود نشسته و پس از استارت زدن‌های متوالی با روشن نشدن ماشین‌تان مواجه شوید، قطعا برایتان بسیار کلافه‌کننده و دلهره‌آور خواهد بود! از این‌رو؛ توجه به کیفیت و کارکرد درست باتری، امری مهم و ضروری است.تست باتری ماشین در بازه‌های زمانی مختلف، بهترین روش‌ برای اطمینان از سلامت آن است. بدیهی است که مطمئن‌ترین راه برای اینکار مراجعه به کارشناسان فنی این حوزه است اما اگر فرصت کافی برای انجام آن را ندارید، می‌توانید روش‌های ارائه‌شده در این مطلب را به‌کار بگیرید.

تست باتری ماشین بدون ابزار خاص

برای تست باتری خودرو بدون کمک تکنسین، ابتدا ماشین را روشن کنید، سپس چراغ‌های جلو را در حالت نور بالا قرار دهید.  دور موتور را زیاد کرده تا از بیشترین توان آن استفاده شود. پس از اینکه ماشین چند دقیقه با دور بالا کار کرد، سرعت موتور را به حالت عادی برگردانید. در حین انجام این پروسه اگر میزان نور چراغ‌ها در هر دو حالت؛ دور تند و دور عادی موتور تغییری نکرد یعنی؛ باتری ماشین سالم است اما اگر چراغ‌ها کم نور شوند یعنی؛ باتری به‌درستی شارژ نمی‌شود و یا در حال خالی شدن است، البته در این روش احتمال خطا در تشخیص درست وجود دارد. گاهی با همین روش متوجه می‌شوید که راه حل تعویض باتری است.

تست سلامت باتری ماشین

تست باتری ماشین به وسیله تستر

دیگر روش ساده اما مطمئن برای اطلاع از سالم بودن باطری خودرو، استفاده از ابزار تستر یا مولتی متر است. تستر باتری، ابزاری است که با وارد کردن باری حدود دو برابر ظرفیت اسمی باتری به آن، نشان می‌دهد که باطری ماشین در چه وضعیتی قرار دارد. برای تست باتری ماشین توسط تستر، هم می‌توان باتری را از ماشین خارج کرد و هم این قابلیت وجود دارد که باتری را داخل ماشین چک کنید؛ بدیهی است که روش اول ایمن‌تر است.

روش استفاده از دستگاه تستر باتری خودرو

استفاده از تستر بسیار راحت است؛ در روش خارج ماشین، ابتدا باید ماشین را خاموش کرده، باتری را بیرون بیاورید و آن را در حالت استراحت قرار دهید. هر تستر دارای دو پروب قرمز و مشکی است که پروب قرمز به پایانه مثبت باتری و پروب مشکی به پایانه منفی آن متصل می‌شود، بنابراین در این مرحله باید گیره‌های دستگاه تستر را متناسب با قطب مثبت و منفی باتری به آن وصل کنید و تستر را روشن کنید تا عدد بار روی نمایشگر دستگاه نمایش داده شود.

در دمای هوای ۲۶ درجه سانتی‌گراد و شرایط استاندارد با شارژ باتری ۱۰۰درصد عدد ۱۲.۶۶ ولت، شارژ باتری ۷۵ درصد عدد ۱۲.۴۵، شارژ باتری ۵۰ درصد عدد ۱۲.۲۴ و شارژ باتری ۲۵ درصد عدد ۱۲.۰۶ نرمال و طبیعی است. هنگام تست باتری ماشین به این نکته توجه داشته‌باشید که؛ به ازاء هر ۱۲ درجه سانتی‌گراد افت دما، با کاهش ولتاژ ۰.۰۱ درصدی باتری مواجه خواهید شد.

در روش داخل ماشین نیز تمامی مراحل قبل را به همین ترتیب انجام دهید با این تفاوت که؛ پس از خاموش کردن ماشین باید بخاری و نور چراغ بالای خودرو را روشن کرده و سوکت کوئل باتری را از آن جدا کنید. اینکار برای آن است که باتری هنگام استارت زدن روشن نشود، زیرا در این نوع آزمایش، تستر باتری، حکم همان استارت زدن را دارد و فشاری برابر با استارت خوردن خودرو را بر باتری وارد می‌کند.

سپس پروب‌های تستر را به دو سر باتری وصل کنید. تستر را روشن کرده و گزینه تست باتری را انتخاب نمائید، اکنون باید از فرد دیگری بخواهید تا به مدت ۱۵ ثانیه سوئیچ را در حالت استارت بگذارد، پس از این زمان، عددی روی نمایشگر تستر نشان داده‌می‌شود که مطابق با استانداردهای بخش قبل می‌توانید با مقایسه آن، میزان سلامت باتری ماشین خود را بررسی کنید.

تست باتری خودرو با تستر

یک باتری سالم و استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

با بررسی انواع باتری خودرو متوجه خواهید شد که عمر مفید تمامی باطری‌ها اعم از؛ اسیدی یا اتمی، نهایتا بین دو تا پنج سال است، بنابراین لازم است که حداقل دو بار در سال سلامت باتری ماشین خود را تست کنید، اما سؤال اصلی این است که اصولا یک باتری سالم چه ویژگی‌هایی باید داشته‌باشد؟

یک باتری سالم و طبیعی، در زمان خاموش بودن خودرو، ولتاژ استانداردی در حدود ۱۲.۶ ولت دارد، این مقدار پس از روشن شدن موتور ماشین به عددی بین ۱۳.۷ ولت تا ۱۴.۷ ولت خواهد رسید. شما می‌توانید برای تست باتری ماشین از ولت متر دیجیتال یا آنالوگ استفاده کنید. باتری ماشین باید قابلیت شارژ و توان نگه‌داری شارژ را داشته‌باشد تا بتواند میزان برق لازم برای کارکرد درست موتور خودرو و سایر جریانات برقی ماشین را به‌خوبی تأمین کند.

تعویض فوری باتری ماشین در محل کرج و تعویض باتری ماشین در محل مشهد از دیگر خدمات آیتول است و در صورت نیاز  در کوتاه‌ترین فرصت به کمک شما خواهد آمد.

اهمیت و تاثیر تست باتری در افزایش طول عمر باتری ماشین

اگر خودرو شما بهترین باتری ماشین را هم داشته‌باشد، این امکان وجود دارد که به مرور زمان در اثر کارکرد زیاد، نگه‌داری نادرست و یا انقضای عمر مفید آن دچار خرابی و فرسودگی شود. باتری ماشین، دومین قطعه ضروری برای تأمین نیروی الکتریکی لازم جهت حرکت خودرو است، بنابراین اگر دوست ندارید ناگهان با استارت نخوردن خودرو خود مواجه شوید، نور چراغ‌های اتومبیل‌تان کم شود و یا لذت گوش کردن به موسیقی در ماشین را از دست بدهید، بهتر است در فواصل منظم، سلامت باتری خودرو خود را آزمایش کرده و تست باتری ماشین را جدی بگیرید.

ترک، فرورفتگی و یا برآمدگی ظاهری باتری، تغییر رنگ‌ نشانگر باتری، کاهش سرعت استارت خوردن ماشین، منقضی شدن تاریخ تولید باتری و … از جمله مواردی هستند که نشان می‌دهند باتری خودرو نیاز به شارژ مجدد و یا تعویض  دارد. جدای از تأثیر خرابی باتری بر عملکرد درست خودرو، سلامت باتری جزو فاکتورهای مهم برای دریافت برگ معاینه فنی است، بنابراین تست باتری ماشین از هر نظر بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

با توجه به این موارد، خرید باتری با کیفیت، اصل و دارای گارانتی، در کنار نگه‌داری درست و اصولی از آن، می‌تواند تضمینی بر ماندگاری بیشتر و کارکرد هرچه بهتر انواع باتری ماشین باشد. بدین منظور؛ آیتول به‌عنوان یکی از جامع‌ترین سامانه‌های خدمات خودرویی در ایران، امکان خرید باتری اورجینال همراه با خدمات نصب رایگان در محل و یا تعویض آن  را برای کلیه مالکین خودرو فراهم کرده‌است، همچنین استفاده از سرویس کارپرداز برای انجام مراحل معاینه فنی غیر حضوری دیگر خدمتی است که با این سامانه می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.