به‌عنوان مالک خودرو، آیا تاکنون با مشکلاتی هم‌چون؛ کاهش راندمان ماشین، کارکرد نادرست یاتاقان و پیستون، روغن سوزی ماشین و … مواجه شده‌اید؟ هنگام مشاهده این علائم چه کرده‌اید؟ اگر برای رفع این دست مشکلات فنی ماشین، به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید، حتما به شما خواهد گفت که؛ در کنار سایر عوامل مؤثر در بروز این اختلالات، کمبود ماده‌ای سیال به‌نام «روغن موتور» نیز می‌تواند باعث عملکرد نادرست خودرو شما شود!

کم شدن روغن موتور، از جمله مواردی است که بسیاری از رانندگان خودرو، با فرض طبیعی بودن مسئله، به‌کلی آن را نادیده گرفته و تنها زمانی متوجه عواقب امر می‌شوند که کار از کار گذشته و هزینه‌های گزاف تعمیر خودرو روی دستشان باقی مانده‌است! بدین منظور؛ ما در این مقاله، علل و عوامل کم شدن روغن موتور ماشین، راه‌های تشخیص آن و این موضوع که اگر روغن موتور کم باشد چه میشود را به‌طور کامل شرح داده‌ایم.

روغن موتور خودرو چیست و تایم طلایی تعویض آن چه زمانی است؟

روغن موتور خودرو، ماده‌ای سیال و حیاتی است که از اصطکاک، استهلاک و پوسیدگی قطعات مختلف موتور جلوگیری می‌کند. بدین ترتیب؛ این روانکار و تصفیه‌ساز صنعتی، نه‌تنها به عملکرد بهتر موتور خودرو کمک می‌کند بلکه موجب خنک‌ شدن، دوام و طول عمر بیشتر آن نیز می‌شود.

به‌طور کلی، سه ماده؛ آب، بنزین و روغن، جزو ضروری‌ترین سیالات هر خودرو هستند که در مجموع کمک می‌کنند تا خودرو به نرمی حرکت کند، در نتیجه؛ کاهش غیر طبیعی روغن موتور و عدم توجه به تعویض به‌موقع آن می‌تواند سلامت موتور را به‌خطر بیندازد( از دست دادن ۲ تا ۲.۵ لیتر روغن به ازاء هر ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد کاملا طبیعی است). تمامی روغن موتورها دارای تاریخ انقضاء هستند که با نزدیک شدن به این تاریخ، گرانروی یا غلظت آن‌ها به مرور بیشتر می‌شود. این افزایش غلظت، با فشار به شریان‌های پیشرانه خودرو، خرابی یا از کار افتادن قطعات موتور را به همراه خواهد داشت.

اکنون اگر این سؤال برایتان به‌وجود آمده‌است که؛ تایم طلایی تعویض روغن موتور خودرو چه زمانی است؟ باید بگوئیم؛ تنها پاسخ قطعی به این پرسش، رجوع به دفترچه راهنمای خودرو است! چرا که اتفاق نظری درباره این موضوع وجود ندارد. در واقع، بهترین زمان تعویض روغن، بسته به نوع خودرو، تکنولوژی ساخت موتور،  نوع سوخت و … می‌تواند متفاوت باشد، اما در یک دید کلی، زمان مناسب جهت تعویض انواع روغن موتور خودرو، به فاصله هر ۳ ماه یک‌بار و یا به ازاء هر ۵۰۰۰ کیلومتر مصرف است.

مهمترین دلایل کاهش روغن موتور

چگونه کم شدن روغن موتور ماشین را تشخیص دهیم؟

همانطور که یک راننده قانون‌مدار، نسبت به؛ خرید بیمه ثالث خودرو، تسویه به‌موقع بدهی عوارض سالیانه ماشین، پرداخت طرح ترافیک و … احساس مسئولیت می‌کند، به همان میزان، نباید در بررسی مسائل فنی وسیله نقلیه خود غفلت کند! چک کردن منظم سطح روغن موتور خودرو، از جمله این موارد است. شما از طریق نشانه‌های زیر می‌توانید کم شدن روغن خودرو خود را تشخیص دهید.

  • روشن شدن چراغ چک روغن

روشن شدن چراغ‌های چک ماشین، یکی از اولین و ابتدایی‌ترین نشانه‌های کم کردن روغن موتور است. با کاهش مقدار نرمال و طبیعی روغن موتور خودرو، چراغ چک آن روشن می‌شود.

  • نشت روغن از کف خودرو

به‌جا ماندن رد چربی یا روغن از خودروی پارک‌شده شما روی زمین، دیگر نشانه واضح کم شدن و نشتی روغن موتور است.

چرا روغن ماشین کم می شود ؟
  • بوی روغن سوخته

اگر هنگام نشستن داخل کابین خودرو، متوجه بوی نامطبوع مانند دود خشک یا روغن سوخته شدید، لازم است قبل از هر چیز، میزان روغن موتور ماشین خود را چک کنید.

  • کم شدن توان موتور خودرو

کم شدن توان و شتاب خودرو می‌تواند ناشی از علل مختلفی ‌باشد که یکی از آن‌ها کاهش روغن موتور است. کم شدن روغن موتور، باعث ایجاد اصطکاک( تماس فلز با فلز)، افزایش سائیدگی و خوردگی قطعات موتور خودرو شده و به‌مرور حتی ممکن است؛ منجر به از کارافتادن آن‌ها و روشن نشدن ماشین نیز بشود.

  • افزایش مصرف بنزین

افزایش مصرف بنزین، از اصلی‌ترین نشانه‌های کمبود روغن موتور و نیاز به تعویض آن است. همانطور که گفتیم؛ با کم شدن روغن موتور، قدرت و شتاب خودرو نیز تحلیل می‌رود، بنابراین، موتور، برای جبران این ضعف، نیاز به  گاز بیشتر دارد، در نتیجه؛ فشار زیاد به موتور و نیاز به  گاز بیشتر، منجر به افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

  • یاتاقان زدن خودرو

در هر خودرو، یاتاقان و روغن، وظیفه جلوگیری از اصطکاک و خوردگی قطعات موتور را برعهده دارند. در واقع روغن سبب می‌شود تا قطعاتی مانند؛ یاتاقان، سیلندر، پیستون و … به‌راحتی و به‌نرمی داخل هم حرکت کنند. از این‌رو، یاتاقان زدن ماشین می‌تواند از نشانه‌های کاهش روغن‌ موتور باشد.

  • افزایش میزان آلایندگی و دود

عدم تعویض به‌موقع روغن موتور و یا کاهش حد استاندارد آن، باعث تجمع کثیفی و آلودگی در موتور می‌شود. این تجمع، عواقبی چون؛ شکستگی ساچمه‌ها، عملکرد نادرست یاتاقان، خرابی پیستون، ایجاد دود از خودرو و … را به‌همراه خواهد داشت. حتما می‌دانید که این موارد هنگام معاینه فنی غیر حضوری ( از طریق کارپرداز آیتول) یا حضوری خودرو می‌تواند برایتان حسابی دردسرساز شود، پس لازم است بررسی میزان روغن موتور و سایر نکات فنی را جدی بگیرید.

۵ دلیل اصلی کم شدن روغن موتور خودرو

حال که با نشانه‌های کاهش روغن ماشین آشنا شدید، وقت آن است که مهم‌ترین دلایل کم شدن روغن موتور را بررسی کنیم.

  • روغن سوزی ماشین

علت روغن سوزی ممکن است، ناشی از مقدار زیاد روغن موتور و یا واردشدن غیر معمول آن به محفظه احتراق باشد که معمولا با دود اگزوز همراه است. البته حد استانداردی از ورود روغن به محفظه احتراق، طبیعی و نرمال است اما مقدار غیر طبیعی آن، قطعا با روغن سوزی همراه خواهد بود. بنابراین، هدر رفتن روغن به‌واسطه روغن سوزی ماشین می‌تواند یکی از علل کم شدن روغن موتور ماشین باشد.

  • استفاده از روغن موتور نامرغوب

اگر با وجود کارکرد مداوم ماشین‌، متوجه شدید که میزان استاندارد روغن موتور هیچ تغییری نکرده‌است، حتما به کیفیت و اصالت روغن مصرفی خودرو خود شک‌ کنید! همچنین کم شدن بیش از اندازه روغن موتور نیز، خود، دلیلی بر نامرغوب بودن آن است. از این‌رو، هم کم شدن و هم کم نشدن میزان طبیعی روغن موتور، می‌تواند نشانه‌ای جدی از نامرغوب بودن آن باشد.

از آنجائیکه استفاده از روغن موتور غیر استاندارد، تبعاتی مانند؛ کاهش توان موتور، آسیب به قطعات داخلی موتور، خرابی پمپ روغن و … را در پی خواهد داشت، پیشنهاد می‌کنیم جهت خریدی آسان و مطمئن به فروشگاه آنلاین آیتول مراجعه کنید.

در آیتول شما می‌توانید متناسب با نوع خودرو خود، در کمترین زمان، انواع روغن موتور، روغن گیربکس و  روغن ترمز مرغوب و دارای هولوگرام استاندارد را خریداری نمائید. همچنین، این سامانه خدمات خودرویی، امکانات بی‌نظیری هم‌چون؛ خرید اقساطی بیمه ثالث، استعلام خلافی خودرو با شماره پلاک، پرداخت عوارض آزادراهی و … را برای کلیه کاربران خود فراهم کرده‌است.

  • فرسودگی و خرابی سوپاپ و حلقه‌های پیستون‌

فرسودگی، خرابی و سائیدگی سوپاپ‌ها و رینگ پیستون، دیگر علت کم شدن روغن موتور است. در واقع هرگونه استهلاک یا آسیب دیدگی این قطعات، سبب می‌شود تا روغن به میزان بسیار بیشتری وارد سیلندر و مخزن احتراق شده و در نهایت منجر به روغن سوزی بیشتر خودرو بشود که نتیجه این امر، چیزی جز کاهش مداوم روغن موتور نیست.

  • مشکلات قطعات پیشرانه

آب‌بندی اصولی خودرو، سلامت گاید و سوپاپ‌ها همگی باعث کارکرد درست خودرو می‌شوند، بنابراین، هرگونه مشکل یا خرابی در این موارد، سبب هدر رفت روغن موتور و ایجاد چسبندگی در گاید، سوپاپ‌ها و … خواهد شد.

  • نشت یا سوراخ شدن کارتر و محفظه روغن موتور

مکم نبودن پیچ کارتر، سوراخ شدن محفظه روغن، نشت روغن از واشر فیلتر یا کاسه نمد گیربکس، خرابی پلوس و … همگی می‌توانند از جمله علت‌های کم شدن روغن موتور خودرو باشند.

جمع بندی

آنچه که در کنار یاتاقان، حرکت نرم و بدون لرزش و صدای قطعات موتور ماشین را ممکن می‌سازد؛ روغن موتور خودرو است. در حقیقت بدون وجود روغن موتور، شاهد؛ تماس فلزات با یکدیگر، گرمای بیش از حد موتور و صداهای ناهنجار از خودرو خود خواهید بود! بنابراین، عدم تعویض و یا کم شدن روغن موتور می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. بدین منظور؛ ما برای نجات شما از شر مشکلاتی چون؛ تعویض پیستون، تعویض تسمه تایم، تعمیر موتور و … در این مطلب، به بررسی مهم‌ترین علائم و نشانه‌های کمبود روغن موتور پرداختیم.