پرداخت عوارض شهرداری همه شهرهای ایران

بزرگ‌راه‌ها، پل‌ها، معابر گذرگاهی و … همه‌وهمه با همت شهرداری و سازمان‌های زیربط آن احداث، مدیریت و نگه‌داری می‌شوند. این پروژه‌های عمرانی و شهری نیازمند بودجه‌ای کلان هستند که دولت به‌تنهایی نمی‌تواند تمامی آن را تأمین کند از این‌رو طبق قانون، شهرداری می‌تواند بخشی از بودجه خود را از طریق مشارکت‌های شهروندان جذب نماید.

بدین ترتیب قانون دریافت عوارض ساخت‌وساز، تابلو، خودرو و … تصویب شد. عوارض شهرداری خودرو همان مالیاتی است که مالکین خودرو موظف هستند به‌طور سالیانه آن را پرداخت نمایند. عدم تسویه به‌موقع این عوارض که صرف تسهیل در مسیرهای تردد وسایل نقلیه، ساخت خیابان‌ها، آسفالت کوچه‌ها و … می‌شود مشمول جریمه دیرکرد است، به همین علت ما در این مقاله از آیتول قصد داریم تا ضمن بررسی میزان این عوارض، آسان‌ترین شیوه پرداخت عوارض شهرداری خودرو اسلامشهر و سایر شهرها را نیز به شما معرفی کنیم.

نرخ عوارض شهرداری خودرو اسلامشهر چقدر است؟

تعرفه عوارض شهرداری خودرو در اسلامشهر و سایر شهرها به‌شکلی کاملا تخصصی و طی فرمولی پیچیده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود. طبق بند ب ماده ۴۳ قانون عوارض شهرداری خودرو، در این شیوه محاسباتی عواملی هم‌چون؛ قیمت و مدل خودرو، طول عمر ماشین، سال پرداخت عوارض، شهر و استان محل سکونت مالک خودرو و… مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. طبق این فرمول قاعدتا کسانی‌که ساکن شهرهای شلوغ مانند تهران هستند و یا ماشین خارجی دارند عوارض شهرداری بیشتری را نسبت به سایرین پرداخت می‌کنند.

توجه داشته‌باشید که طبق این قانون، خودروهای صفر معاف از پرداخت عوارض شهرداری بوده و خودروهای با بیش از ده سال عمر ، در هر سال ۱۰ تا ۱۰۰ درصد به نرخ عوارض شهرداری خودرویشان اضافه می‌شود. همچنین عدم پرداخت عوارض شهرداری خودرو اسلامشهر و یا سایر شهرها با جریمه دیرکرد ۲ درصد به ازای هر ماه همراه خواهد بود.

پرداخت عوارض شهرداری

آسانترین روش پرداخت عوارض شهرداری خودرو اسلامشهر چیست؟

در گذشته عدم پرداخت عوارض شهرداری خودرو مشمول جریمه دیرکرد نمی‌شد، بنابراین بسیاری از رانندگان تنها در مواقع ضروری و یا زمانیکه قصد انتقال ماشین خود به غیر را داشتند اقدام به تسویه این عوارض می‌کردند. از سوی دیگر چون مالکان خودرو برای انجام اکثر امور خودرویی خود مانند؛ استعلام وضعیت کارت و سند خودرو، ترخیص خودروی توقیف شده، تسویه عوارض سالیانه خودرو و … ناچار می‌شدند در صف‌های طولانی دفاتر و ادارات مربوطه بایستند نسبت به انجام به‌موقع مسئولیت‌های خودرویی خود دلسرد و بی‌توجه بودند.

اما چند سالی است که به لطف وجود اینترنت و دسترسی مردم به گوشی‌های هوشمند بسیاری از این امور در کمترین زمان قابل انجام هستند. در واقع سیستم اداری کشور به‌منظور تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات گوناگون، روش‌های نوین و الکترونیکی را جایگزین شیوه‌های سنتی کرده‌است.

باتوجه به این نگرش بسیاری از شرکت‌ها توانسته‌اند در این بستر، با ارائه خدمات آنلاین و برخط، شهروندان و مالکان خودرو را جهت تسریع انجام امور خودرویی‌شان یاری کنند. سامانه جامع و یکپارچه آیتول از جمله همین شرکت‌ها است که امکان انجام بسیاری از خدمات خودرویی اعم از؛ خرید اقساطی بیمه شخص ثالث، استعلام نمره منفی گواهینامه، پرداخت عوارض طرح ترافیک، نوبت دهی معاینه فنی و تعویض پلاک غیر حضوری و… را به‌شکلی امن، شفاف و سریع فراهم کرده‌است، بنابراین شما می‌توانید در هر کجا و هر زمان  به این سامانه آنلاین دسترسی داشته و نیازهای خودرویی خود را برطرف نمائید.

مراحل تسویه پرداخت عوارض شهرداری اسلامشهر در آیتول

آیتول امکان استعلام، دریافت مفاصاحساب و پرداخت عوارض شهرداری خودرو اسلامشهر را به آسان‌ترین شیوه ممکن فراهم کرده‌است، بدین منظور برای تسویه این عوارض از طریق آیتول تنها کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. ابتدا وارد پنجره اصلی وبسایت آیتول شوید.
  2. از میان سرویس‌های متعدد، گزینه «استعلام سالیانه» را انتخاب کنید.
  3. شماره پلاک خودرو را وارد نموده سپس دکمه سبز رنگ را لمس کنید.
  4. کد VIN خودرو را همراه با سایر اطلاعات لازم وارد نمائید. (کد VIN همان شماره هفده رقمی پشت کارت ماشین است)
  5. در این مرحله جزئیات مبلغ عوارض سالیانه خودرویتان به نمایش در می‌آید.
  6. پس از مشاهده مبلغ عوارض، در صورت تمایل با انتخاب گزینه پرداخت آنلاین، در کمتر از ۳ دقیقه می‌توانید تمامی بدهی‌های عوارض شهرداری خودروی خود را به‌صورت آنی تسویه نمائید.

توجه داشته‌باشید که سامانه آیتول دارای اپلیکیشنی جامع و کامل است که به‌منظور تسهیل در انجام امور خودرویی خود می‌توانید آن را روی موبایل‌تان نصب کرده و از مزایای همراه داشتن این اپ کاربردی بهره‌مند شوید.

در صورت معامله ماشین پرداخت عوارض شهرداری خودرو بر عهده چه کسی است؟

شیوه صحیح نقل و انتقال خودرو و اطلاع از قوانین آن جزو چالش‌هایی است که اکثر فروشندگان و یا خریداران خودرو هنگام معامله وسیله نقلیه خود با آن مواجه می‌شوند. سؤالاتی از این دست که؛ پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است یا خریدار؟، پرداخت عوارض شهرداری خودرو پس از معامله خودرو بر عهده چه کسی است؟ ، آیا فروشنده باید هزینه تعویض پلاک را بپردازد یا خریدار؟  و … ذهن بسیاری از فروشندگان و خریداران اتومبیل را به خود مشغول کرده‌است. از این‌رو ما در این بخش از مقاله قصد داریم به هر سه سؤال مطرح شده به‌صورت شفاف پاسخ دهیم.

پرداخت عوارض شهرداری خودرو اسلامشهر، مالیات نقل و انتقال ماشین و تسویه خلافی خودرو به‌صورت کامل بر عهده دارنده خودرو و مالک اصلی وسیله نقلیه است. در این میان خریدار اتومبیل تنها ملزم به پرداخت هزینه تعویض پلاک و بخشی از هزینه‌های مربوط به ثبت سند و غیره است. توجه داشته‌باشید که عدم پرداخت عوارض شهرداری خودرو مشمول جریمه ۲ درصد به ازای هر ماه یعنی ۲۴ درصد در هر سال خواهد بود که این جریمه قابل بخشش نیست.

پرداخت عوارض شهرداری اسلامشهر

روش حضوری پرداخت عوارض شهرداری خودرو اسلامشهر چیست؟

از آنجائیکه برخی افراد به مبلغ عوارض شهرداری خودروی خود اعتراض داشته و یا به‌ دلیل شرایط اقتصادی کشور با چالش‌های مالی مواجه بوده و توان استفاده از شیوه‌های پرداخت الکترونیکی را ندارند، توصیه ما این است که برای پرداخت عوارض شهرداری خودرو اسلامشهر با در دست داشتن مدارکی هم‌چون؛ کارت ملی، برگ سبز اتومبیل و اسناد پرداختی عوارض سال‌های گذشته به‌صورت حضوری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر و یا نزدیک‌ترین شهرداری محل سکونت خود در شهرستان‌ها مراجعه نمائید.