اگر با خودروی خود در خیابان‌ها و کوچه‌های زیبای شهر رفسنجان تردد می‌کنید حتما در جریان هستید که ساخت، نگه‌داری و مدیریت اینگونه خدمات رفاهی برای رانندگان و شهروندان عزیز بر عهده سازمان شهرداری هر شهر و استان است. بدیهی است که  به‌سازی شهر، خیابان‌ها، جاده‌ها و … نیاز به بودجه‌ای هنگفت دارد. اگرچه دولت سعی دارد تمامی مخارج شهرداری را تأمین کند اما این دست هزینه‌ها به‌قدری گسترده است که بدون مشارکت شهروندان قطعا نمی‌توان همه بودجه لازم برای این سازمان را تهیه و تأمین کرد.

با توجه به همین مسئله قانون دریافت عوارض از شهروندان به تصویب رسید. عوارض سالیانه شهرداری خودرو مالیاتی است که دارندگان خودرو در ازای دریافت خدمات شهری و جاده‌ای مختلف ملزم به پرداخت آن هستند. از آنجائیکه عدم تسویه این عوارض منجر به اختلال در سیستم خدمت‌رسانی شهرداری خواهد شد رانندگانی که در این زمینه غیر مسئولانه رفتار کنند مشمول پرداخت جریمه دیرکرد می‌شوند، بدین منظور ما در این مقاله قصد داریم تا شیوه الکترونیکی و آنلاین پرداخت عوارض شهرداری خودرو رفسنجان را به شما آموزش دهیم.

 

چرا باید عوارض شهرداری خودرو را پرداخت کنم؟

شهرداری از محل بودجه دولتی و درآمدهای ثابت خود اقدام به ساخت پروژه‌های عمرانی و شهری می‌کند. بخشی از این هزینه‌ها از طریق مالیات‌های پرداختی شهروندان جمع‌آوری می‌شود. این مالیات‌ها در قالب عوارض گوناگون مانند؛ عوارض نوسازی، عوارض ملک، عوارض شهرداری خودرو و … دریافت می‌شود.

عوارض شهرداری خودرو از جمله مالیات‌هایی است که تنها دارندگان اتومبیل باید آن را پرداخت کنند. این عوارض به‌طور سالیانه از مالکان خودرو دریافت می‌شود. کوتاهی در پرداخت عوارض شهرداری خودرو رفسنجان و سایر شهرها باعث نارسایی در انجام وظایف شهرداری می‌شود به همین علت است که شما به عنوان صاحب ماشین موظف هستید که در هر سال مالیات خودروی خود را درست سر وقت بپردازید.

تا قبل از سال ۱۳۷۳ تصور عموم بر آن بود که پرداخت عوارض شهرداری خودرو تنها زمانی ضرورت دارد که مالک خودرو قصد فروش یا انتقال وسیله نقلیه خود به غیر را دارد اما از سال ۱۳۸۳ به بعد از طریق اجرایی کردن طرح‌های فرهنگی مختلف در این زمینه، اعمال جریمه دیرکرد و … کم‌کم این فرهنگ جا افتاد که کلیه رانندگان باید قبل از پایان سال عوارض شهرداری خودروی خود را تسویه نمایند.

جریمه دیرکرد در پرداخت عوارض شهرداری خودرو رفسنجان و سایر شهرها بر اساس ماده ۴۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده به ازای هر ماه تأخیر معادل ۲ درصد است. بدین ترتیب اگر در مدت یک سال نسبت به تسویه عوارض خودروی خود اقدام نکنید باید مبلغ کل عوارض را با ۲۴ درصد جریمه دیرکرد آن پرداخت نمائید. لازم به ذکر است که چون عوارض شهرداری خودرو جزو‌ درآمدهای ثابت این سازمان است جریمه آن به هیچ عنوان مشمول قانون بخشودگی نخواهد شد، پس پیشنهاد می‌کنیم که در اسرع وقت نسبت به تسویه کلیه عوارض خودرویی خود اعم از؛ عوارض طرح ترافیک، عوارض آزادراهی و عوارض سالیانه خودرو اقدام نمائید.

توجه داشته‌باشید که تنها خودروهای صفر معاف از پرداخت عوارض شهرداری خودرو هستند. مبلغ این عوارض در دی ماه هر سال توسط سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس معیارهایی هم‌چون؛ نوع خودرو، محل سکونت مالک ماشین، سال ساخت، داخلی یا خارجی بودن خودرو و … برآورد شده و جهت اجرا به سازمان‌های مربوطه ابلاغ می‌شود.

 

بهترین شیوه آنلاین پرداخت عوارض شهرداری خودرو رفسنجان چیست؟

پرداخت عوارض شهرداری خودرو برعهده مالک خودرو است بنابراین فرقی ندارد ساکن شهر رفسنجان باشید یا سایر شهرهای ایران، در هر صورت اگر خودرویی را تحت مالکیت خود دارید باید عوارض آن را در زمان مقرر تسویه نمائید. همانطور که اشاره کردیم نرخ عوارض شهرداری خودرو توسط سازمان امور مالیاتی کشور در دی ماه هر سال طی فرمولی پیچیده محاسبه می‌شود. نوع خودرو، محل سکونت مالک ماشین، سال ساخت، داخلی یا خارجی بودن خودرو و … از جمله فاکتورهایی هستند که در تعیین این مبلغ نقش دارند، بنابراین بر اساس موارد یادشده، مبلغ عوارض شهرداری خودرو  فردبه‌فرد و شهر به شهر متفاوت است. بدین ترتیب جهت استعلام و پرداخت عوارض شهرداری خودرو رفسنجان می‌توانید از پورتال سریع و جامع آیتول استفاده کنید.

آیتول علاوه بر امکان پرداخت عوارض طرح ترافیک خودرو، استعلام نمره منفی گواهینامه و گواهی معاینه فنی و… دریافت مفاصاحساب و پرداخت عوارض شهرداری خودرو همه شهرها از جمله رفسنجان را به ساده‌ترین و سریع‌ترین شیوه ممکن فراهم کرده‌است، بدین منظور برای تسویه این عوارض از طریق آیتول تنها کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. ابتدا وارد پنجره اصلی وبسایت آیتول شوید.
  2. از میان سرویس‌های متعدد، گزینه «استعلام و پرداخت عوارض شهرداری خودرو» را انتخاب کنید.
  3. شماره پلاک خودرو را وارد نموده سپس دکمه سبز رنگ را لمس کنید.
  4. کد VIN خودرو را همراه با سایر اطلاعات لازم وارد نمائید. (کد VIN همان شماره هفده رقمی پشت کارت ماشین است)
  5. در این مرحله جزئیات مبلغ عوارض سالیانه خودرویتان به نمایش در می‌آید.
  6. پس از مشاهده مبلغ عوارض، در صورت تمایل با انتخاب گزینه پرداخت آنلاین، در کمتر از ۳ دقیقه می‌توانید تمامی بدهی‌های عوارض شهرداری خودروی خود را به‌صورت آنی تسویه نمائید.

 

در زمان معامله خودرو پرداخت عوارض عوارض شهرداری ماشین به عهده چه کسی است؟

این سؤال اگرچه به اندازه پرسش؛ پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده فروشنده است یا خریدار؟ پرتکرار و چالش برانگیز نیست اما گاهی اوقات برای برخی رانندگان محل اختلاف و اشتباه می‌شود. این مورد معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که مالک خودرو ماشین خود را برای استفاده شخصی، کسب درآمد و … به‌طور ضمنی به‌ شخص دیگری می‌سپارد.

پرداخت عوارض شهرداری خودرو رفسنجان و یا سایر شهرها به‌طور کامل بر عهده مالک خودرو است، بنابراین چه شهروند رفسنجانی باشید، چه تهرانی و … این وظیفه شخص شما است که به‌عنوان مالک خودرو مالیات سالیانه ماشین خود را بپردازید. در مواردی که مثال زدیم نیز از نظر قانونی تسویه عوارض سالیانه خودرو باید توسط مالک ماشین انجام شود مگر اینکه طرفین خود توافقات قبلی در این مورد انجام داده‌باشند.