پرداخت عوارض شهرداری همه شهرهای ایران

دارندگان خودرو می‌دانند که هزینه‌های خودرو تنها محدود به تعمیرات، تعویض قطعات و … نیست بلکه داشتن ماشین و تردد با آن در سطح شهر خود باعث ایجاد هزینه‌های جانبی دیگری می‌شود که پرداخت عوارض شهرداری از جمله آن‌ها است‌. بدین ترتیب تفاوتی ندارد که مالک خودرو، ساکن شهر زیبای قزوین باشد یا دیگر نقاط ایران عزیز، در هر صورت بر تمامی مالکان خودرو واجب است که هزینه تردد با خودرو در سطح شهر و جاده‌ها را تحت عناوین عوارض سالیانه خودرو، عوارض آزادراهی و … بپردازند.

عوارض شهرداری خودرو به‌منظور تأمین هزینه‌های ناشی از مدیریت، نگه‌داری و ساخت خیابان‌ها، معابر و … از دارندگان خودرو دریافت می‌شود. طبق قانون، پرداخت این عوارض اجباری است و رانندگان محترم باید در پایان هر سال نسبت به تسویه این نوع بدهی خودرو خود اقدام نمایند چرا که عدم تسویه به‌موقع عوارض شهرداری منجر به پرداخت جریمه دیرکرد این عوارض خواهد شد، به همین منظور ما در این مقاله از آیتول قصد داریم تا بهترین روش پرداخت عوارض شهرداری خودرو قزوین و سایر شهرها را به شما آموزش دهیم.

آیا پرداخت عوارض شهرداری شامل تمامی خودروها می‌شود؟

عوارض شهرداری خودرو جزو بدهی‌های سالانه تمامی خودروها به‌جز خودروهای صفر است. این عوارض به‌منظور بهبود کیفیت خدمات شهری، جاده‌ای و خیابانی از شهروندان دارای خودرو دریافت می‌شود، بنابراین همانطور که گفتیم، اگر در شهر قزوین و یا سایر نقاط کشور ساکن هستید باید بدانید که انتخابی برای پرداخت کردن یا نکردن عوارض شهرداری خودرو خود ندارید چرا که طبق قانون، پرداخت فیش عوارض شهرداری خودرو اجباری و الزامی است. در واقع با عدم تسویه این بدهی، نه‌تنها مشمول جریمه دیرکرد پرداخت عوارض شهرداری خودرو قزوین خواهید شد بلکه اجازه نقل و انتقال ماشین خود را نیز نخواهید داشت.

آیا دارندگان خودرو در شهر قزوین باید عوارض سالیانه آلایندگی هوا بپردازند؟

عوارض شهرداری خودرو جزو‌ منابع درآمدی این سازمان است. در واقع این عوارض نه‌تنها در برگیرنده عوارض شهرداری بلکه در برخی شهرها شامل عوارض سالیانه آلایندگی هوا نیز می‌شود. منظور از عوارض سالیانه آلایندگی هوا همان مبالغی است که دارندگان خودرو ساکن در شهرهای آلوده کشور اعم از؛ تهران، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، اهواز، قم و اراک باید آن را بپردازند. این عوارض نیز مانند عوارض شهرداری خودرو صرف بهبود زیرساخت‌های شهر در سیستم حمل و نقل عمومی،  توسعه فضای سبز، آموزش و فرهنگ‌سازی در جهت کاهش آلودگی هوا و… می‌شود.

در سال ۱۴۰۱ مطابق با بند (ب) ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب شد که هشت شهر آلوده کشور ملزم به پرداخت عوارض سالیانه آلایندگی هوا شوند. بدین ترتیب از آنجائیکه شهر قزوین در این لیست وجود ندارد دارندگان خودرو ساکن در این شهر تنها باید نسبت به پرداخت عوارض شهرداری خودرو قزوین اقدام کرده و از پرداخت عوارض آلایندگی هوا معاف هستند.

بهترین روش پرداخت آنلاین عوارض شهرداری خودرو قزوین چیست؟

در دنیای دیجیتالی امروز تلفن همراه به یکی از در دسترس‌ترین ابزارهای ارتباطی مردم تبدیل شده‌است، بنابراین برای انجام امور خودرویی خود دیگر نیاز نیست مانند گذشته زحمت ایستادن در صف‌های طولانی ادارات، هزینه حمل و نقل، صرف زمان و … را به‌جان بخرید چرا که شیوه‌های نوین جایگزین روش‌های سنتی شده‌اند تا افراد بتوانند با آرامش خیال و در کمترین زمان کارهای خود را انجام دهند.

امکان پرداخت آنلاین از جمله همین شیوه‌ها است که سامانه جامع آیتول آن را به‌بهترین نحو در بستری امن و آسان برای دارندگان خودرو در شهر قزوین و سایر شهرهای ایران عزیز فراهم کرده‌است. بدین منظور تنها کافی است سری به پنجره اصلی آیتول بزنید تا به هر خدمت خودرویی که نیاز دارید اعم از؛ تسویه عوارض سالیانه خودرو، پرداخت عوارض آزادراهی، امداد باتری و روغن ماشین، معاینه فنی غیر حضوری، نوبت دهی معاینه فنی، خرید اقساطی بیمه شخص ثالث و… فقط با فشردن چند دکمه دسترسی پیدا کنید.

آیتول امکان استعلام، دریافت مفاصاحساب و پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو قزوین را به راحت‌ترین و سریع‌ترین شیوه ممکن فراهم کرده‌است، بنابراین برای تسویه این عوارض از طریق آیتول تنها لازم است مطابق با مراحل زیر عمل کنید.

  1. ابتدا وارد پنجره اصلی وبسایت آیتول شوید.
  2. از میان سرویس‌های متعدد، گزینه «عوارض سالیانه» را انتخاب کنید.
  3. شماره پلاک خودرو را وارد نموده سپس دکمه سبز رنگ را لمس کنید.
  4. کد VIN خودرو را همراه با سایر اطلاعات لازم وارد نمائید. (کد VIN همان شماره هفده رقمی پشت کارت ماشین است)
  5. در این مرحله جزئیات مبلغ عوارض سالیانه خودرویتان به نمایش در می‌آید.

پس از مشاهده مبلغ عوارض، در صورت تمایل با انتخاب گزینه پرداخت آنلاین، در کمتر از ۳ دقیقه می‌توانید تمامی بدهی‌های عوارض شهرداری خودروی خود را به‌صورت آنی و در لحظه تسویه نمائید.

آیا جریمه عوارض شهرداری خودرو قزوین مشمول قانون بخشودگی می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم سازمان شهرداری و ارگان‌های زیربط آن، در طول سال هزینه‌های سنگینی را جهت حفظ، نگه‌داری و به‌سازی خیابان‌ها و کوچه‌ها، معابر، بزرگ‌راه‌ها و … می‌پردازند که حقیقتا بودجه این سازمان نمی‌تواند تمامی این مخارج را پوشش دهد، بنابراین طبق قانون، این سازمان می‌تواند بخشی از هزینه‌های خود را از طریق مشارکت‌های مردمی تأمین کند.  این نوع هزینه‌ها تحت عنوان «عوارض» از شهروندان دریافت می‌شود. عوارض دریافتی شهرداری انواع متفاوتی مانند؛ عوارض نوسازی، عوارض تابلو و… دارد که عوارض شهرداری خودرو از جمله آن‌ها است.

از آنجائیکه عدم پرداخت عوارض شهرداری خودرو قزوین یا سایر شهرها، منجر به اختلال در ارائه خدمات شهری می‌شود قانون‌گذار مجازات‌هایی را جهت تسویه به‌موقع این عوارض برای مالکان خودرو قانون گریز وضع کرده‌است، جریمه دیرکرد از جمله همین مجازات‌ها است که به هیچ عنوان شامل قانون بخشودگی نمی‌شود.

بدین ترتیب در پاسخ سؤال؛ آیا جریمه عوارض شهرداری خودرو قزوین شامل قانون بخشودگی می‌شود؟ باید بگوئیم؛ خیر، این عوارض مشمول بخشودگی و عفو نمی‌شود اما از طرف دیگر باید این نوید را به رانندگان مسئول بدهیم که برخی مواقع طرح‌های تشویقی تحت عنوان؛ «عوارض خوش حسابی» اجرا می‌شود که طی آن درصدی تخفیف جهت پرداخت عوارض شهرداری خودرو قزوین و … به دارندگان خودروهای خوش حساب تعلق می‌گیرد.