پرداخت عوارض شهرداری همه شهرهای ایران

کسانی که دارای خودرو هستند اطلاع دارند که هر خودرو علاوه بر هزینه‌های معمولی که صرف نگه‌داری، تعمیر و غیره ماشین می‌شود، یکسری هزینه‌های قانونی دیگر مانند؛ خرید بیمه شخص ثالث، خرید بیمه بدنه و … نیز دارد که عدم توجه و یا پرداخت به موقع آن‌ها تبعات جریمه‌ای، جانی و مالی را برای رانندگان به همراه خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین این هزینه‌ها، پرداخت عوارض شهرداری خودرو است.

عوارض شهرداری خودرو مالیاتی است که سازمان شهرداری به‌منظور تأمین بخشی از بودجه ساخت، نگه‌داری و یا به‌سازی خدمات شهری و عمرانی از دارندگان خودرو در جای‌جای کشور اعم از؛ مشهد، نیشابور، اصفهان، تهران و … دریافت می‌کند. پرداخت این عوارض که به‌طور سالیانه دریافت می‌شود، همانند بیمه شخص ثالث خودرو اجباری و الزامی است. از آنجائیکه عدم تسویه عوارض شهرداری خودرو در موعد مقرر مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد ما در این مطلب قصد داریم تا سریع‌ترین شیوه پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو نیشابور و سایر شهرها را به شما معرفی کنیم.

نرخ عوارض شهرداری خودرو در نیشابور چقدر است؟

مالکان خودرو در طی سال ممکن است عوارض گوناگونی مانند؛ عوارض آزادراهی و عوارض طرح ترافیک را بپردازند، البته که  پرداخت این نوع عوارض برای همه صاحبان خودرو الزامی نیست و تنها رانندگانی ملزم به پرداخت این نوع مالیات‌ها هستند که در آزادراه‌های کشور تردد داشته و یا وارد محدوده طرح ترافیک شده‌باشند اما در این میان پرداخت عوارض شهرداری خودرو برای همه مالکین الزامی و اجباری است، چرا که این نوع عوارض در واقع بهایی است که دارندگان خودرو بابت استفاده از خدمات و امکانات شهری می‌پردازند.

تعرفه پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو برای شهر نیشابور و یا سایر شهرها به‌شکلی کاملا تخصصی و طی فرمولی توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود. طبق بند ب ماده ۴۳ قانون عوارض شهرداری خودرو، در این شیوه محاسباتی عواملی هم‌چون؛ قیمت و مدل خودرو، طول عمر ماشین، سال پرداخت عوارض، شهر و استان محل سکونت مالک خودرو و… مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. طبق این فرمول قاعدتا کسانی‌که ساکن شهرهای شلوغ مانند تهران هستند و یا ماشین خارجی دارند عوارض شهرداری بیشتری را نسبت به سایرین پرداخت می‌کنند.

توجه داشته‌باشید که طبق این قانون، خودروهای صفر معاف از پرداخت عوارض شهرداری بوده و خودروهای با بیش از ده سال عمر ، در هر سال ۱۰ تا ۱۰۰ درصد به نرخ عوارض شهرداری خودرویشان اضافه می‌شود. همچنین عدم پرداخت عوارض شهرداری خودرو نیشابور و یا سایر شهرها با جریمه دیرکرد ۲ درصد به ازای هر ماه همراه خواهد بود.

همچنین در بند (ب) ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۱ لحاظ شده‌است که شهرهای تهران، کرج، اصفهان، تبریز، اراک، اهواز، قم و مشهد جزو شهرهای آلوده کشور هستند و دارندگان خودرو ساکن در این شهرها ملزم به پرداخت عوارض سالیانه آلایندگی وسایل نقلیه نیز خواهند بود. طبق این مصوبه  مالکان خودرو نیشابوری نیازی به پرداخت عوارض سالیانه آلایندگی ندارند و فقط باید در موعد مقرر نسبت به پرداخت عوارض شهرداری خودرو نیشابور اقدام نمایند.

پرداخت عوارض سالیانه شهرداری

آیتول؛ بهترین و سریع‌ترین شیوه الکترونیکی پرداخت عوارض شهرداری خودرو نیشابور

اگر جزو آن دسته از رانندگانی هستید که به‌د‌نبال سریع‌ترین و راحت‌ترین روش برای تسویه انواع عوارض خودرویی خود اعم از؛ عوارض آزادراهی، عوارض طرح ترافیک و عوارض سالیانه خودرو هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از سامانه یکپارچه و چند منظوره آیتول است.

اینکه شما به عنوان یک راننده مسئول  بتوانید از هر جای کشور خدمات خودرویی مختلف خود اعم از؛ خرید بیمه ثالث خودرو، استعلام گواهی معاینه فنی، استعلام وضعیت کارت و سند خودرو و … را در کمترین زمان و بدون کمترین دردسر به‌صورت یکجا و یکپارچه رفع نمائید از جمله مزایای بزرگ آیتول است.

بدین ترتیب اگر در شهر زیبای نیشابور سکونت دارید نیازی نیست که برای انجام امور مربوط به خودروی خود راهی مراکز پلیس ۱۰+ و یا دفاتر پیشخوان شوید، بلکه تنها کافی است به وبسایت آیتول مراجعه کرده و یا اپلیکیشن آن را روی تلفن همراه خود نصب کنید، سپس با توجه به دستور العمل زیر در چند گام ساده علاوه بر اطلاع از مبلغ عوارض شهرداری خودروی خود، در صورت تمایل می‌توانید نسبت به پرداخت عوارض شهرداری خودرو نیشابور  اقدام نمائید، همچنین از طریق آیتول امکان دسترسی به مفاصاحساب عوارض شهرداری خودرویی خود را نیز خواهید داشت.

  1. ابتدا وارد پنجره اصلی وبسایت آیتول شوید.
  2. از میان سرویس‌های متعدد، گزینه «عوارض سالیانه » را انتخاب کنید.
  3. شماره پلاک خودرو را وارد نموده سپس دکمه سبز رنگ را لمس کنید.
  4. کد VIN خودرو را همراه با سایر اطلاعات لازم وارد نمائید. (کد VIN همان شماره هفده رقمی پشت کارت ماشین است)
  5. در این مرحله جزئیات مبلغ عوارض سالیانه خودرویتان به نمایش در می‌آید.
  6. در صورت تمایل می‌توانید با انتخاب گزینه پرداخت آنلاین، در کمتر از ۳ دقیقه تمامی بدهی‌های عوارض شهرداری خودرویتان را به‌صورت آنی تسویه نمائید.

در صورت معامله ماشین پرداخت عوارض شهرداری خودرو بر عهده چه کسی است؟

شیوه صحیح نقل و انتقال خودرو و اطلاع از قوانین آن جزو چالش‌هایی است که اکثر فروشندگان و یا خریداران خودرو هنگام معامله وسیله نقلیه خود با آن مواجه می‌شوند. سؤالاتی از این دست که؛ پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است یا خریدار؟، پرداخت عوارض شهرداری خودرو پس از معامله خودرو بر عهده چه کسی است؟ ، آیا فروشنده باید هزینه تعویض پلاک را بپردازد یا خریدار؟  و … ذهن بسیاری از فروشندگان و خریداران اتومبیل را به خود مشغول کرده‌است. از این‌رو ما در این بخش از مقاله قصد داریم به هر سه سؤال مطرح شده به‌صورت شفاف پاسخ دهیم.

پرداخت عوارض شهرداری خودرو نیشابور، مالیات نقل و انتقال ماشین و تسویه خلافی خودرو به‌صورت کامل ( تسویه بدهی های خودرو )بر عهده فروشنده و مالک اصلی وسیله نقلیه است. در این میان خریدار اتومبیل تنها ملزم به پرداخت هزینه تعویض پلاک و بخشی از هزینه‌های مربوط به ثبت سند و غیره است. توجه داشته‌باشید که عدم پرداخت عوارض شهرداری خودرو مشمول جریمه ۲ درصد به ازای هر ماه یعنی ۲۴ درصد در هر سال خواهد بود که این جریمه قابل بخشش نیست، بنابراین توصیه ما این است که در اسرع وقت نسبت به تسویه به‌موقع عوارض خودروی خود اقدام کنید.