کمتر کسی را در اطرافیانمان می‌شناسیم که حداقل یک‌بار تجربه سرقت جزئی یا کلی خودرو را نداشته باشد. چند سالی می‌شود که به دلیل نوسانات شدید قیمت در بازار، موضوع اصلی بحث‌های خانوادگی از تغییرات آب و هوایی و مسائل فامیل، به ذکر خاطرات افراد در مورد تجربه سرقت کلی یا جزئی خودروی خودشان یا یکی از آشنایانشان تغییر کرده است.

تا سال‌ها پیش، کارکرد ضرب‌المثل «این شتری است که در خانه همه می‌خوابد» فقط در مورد مرگ صدق می‌کرد. در چند سال اخیر و به‌خصوص بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، با افزایش سرقت خودرو یا متعلقات آن، گویا این شتر معانی دیگری به‌جز مرگ هم دارد! از طرف دیگر با رشد چشمگیر قیمت خودرو و قطعات آن، اکثر مالکان خودرو تصمیم گرفتند علاوه بر بیمه شخص ثالث که اجباری است، بیمه بدنه خودرو نیز تهیه کنند تا کمی از نگرانی آن‌ها درباره به سرقت رفتن خودرو یا اجزای آن کم شود.

خبر خوب این است که با خرید بیمه بدنه، می‌توانید از پوشش‌های اصلی و اضافی آن برای سرقت کلی و جزئی در بیمه بدنه استفاده کنید. در این مقاله، شما در مورد تفاوت‌های سرقت کلی و جزئی خودرو، انواع پوشش‌های بیمه بدنه و سقف خسارت دریافتی با توجه به نوع شرکت ارائه‌دهنده خدمات بیمه، خواهید خواند.

سرقت کلی و جزئی خودرو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

به‌صورت کلی، سرقت خودرو به دو نوع سرقت کلی و سرقت جزئی یا درجا تقسیم می‌شود. در سرقت کلی خودرو همان‌طور که از نامش پیداست، خودرو توسط سارقین از آخرین محل توقف به محل نامعلومی منتقل می‌شود. در زمان سرقت جزئی که به آن سرقت درجا نیز می‌گویند، اجزای خودرو مانند رینگ، لاستیک، سیستم صوتی، کامپیوتر خودرو و غیره دزدیده می‌شوند.

یکی از پوشش‌هایی که با خرید بیمه بدنه می‌توانید از آن استفاده کنید، پوشش سرقت است. تفاوت پوشش سرقت کلی و جزئی در بیمه بدنه خودرو به این شکل است که سرقت کلی شامل پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو و سرقت درجا یا جزئی در دسته پوشش‌های اضافی بیمه بدنه قرار می‌گیرد. شما با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توانید از پوشش‌های اضافی یا تکمیلی بیمه بدنه خودرو نیز استفاده کنید.

دو نکته مهم در تفاوت سرقت کلی و جزئی بیمه بدنه

اگر متأسفانه خودروی شما مورد سرقت قرار گرفت، در زمان دریافت خسارت سرقت کلی و جزئی در بیمه بدنه، به این نکات توجه داشته باشید:

۱. اگر خودرویی که سرقت شده، بعد از مدتی پیدا شود اما قطعات آن دزدیده ‌شده باشد، شامل پوشش سرقت کلی بیمه بدنه می‌شود.

۲. اگر برای خودروی خود قطعات غیر فابریک تهیه کردید، فاکتور آن‌ها را نگه‌ دارید تا در زمان ارائه مدارک همراه داشته باشید.

میزان پرداخت خسارت بیمه خودرو در سرقت کلی و جزئی ماشین

سقف پرداخت خسارت در سرقت کلی و جزئی در بیمه بدنه چه قدر است؟

سقف پرداخت خسارت در سرقت کلی و جزئی در بیمه بدنه، با توجه به نوع شرکت بیمه متفاوت است. در شرایط سرقت کلی خودرو، اگر خودرو در بازه ۶۰ تا ۹۰ روز و بعد از ۲ بار نشر آگهی سرقت پیدا نشد، پس از طی مراحل قانونی و ارائه مدارک لازم، شرکت بیمه تا سقف ۸۰ درصد از ارزش خودرو در زمان عقد قرارداد را به بیمه‌گذار پرداخت می‌کند و ۲۰ درصد آن به‌عنوان فرانشیز بیمه در نظر گرفته می‌شود. البته باید به دو نکته توجه داشته باشید، مورد اول این‌که سقف پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه با یکدیگر تفاوت دارد و مورد دوم اینکه اگر در طول یک سال قبل از زمان سرقت، از بیمه بدنه خودرو استفاده کرده باشید، میزان پرداخت خسارت تغییر می‌کند.

اگر بیمه‌گذار در زمان عقد قرارداد، با پرداخت حق بیمه بیشتر درخواست استفاده از پوشش‌های الحاقی بیمه بدنه را داده باشد، می‌تواند از خدمات آن استفاده کند. شرکت‌های بیمه مختلف، در زمان سرقت جزئی خودرو سقف پرداخت خسارت متفاوتی دارند؛ بعضی از آن‌ها تا ۱۰ درصد ارزش خودرو و بعضی دیگر تا ۲۵ درصد ارزش خودرو را به‌عنوان خسارت به بیمه‌گذار پرداخت می‌کنند.

به یاد داشته باشید با وجود اینکه بیمه شخص ثالث اجباری است، اما هیچ‌گونه پوششی در مورد انواع سرقت خودرو ندارد و تنها در هنگام سوانح رانندگی و خسارات مربوط به آن کارکرد دارد.

نحوه پرداخت خسارت سرقت جزئی و کلی در بیمه بدنه خودرو

اقدامات لازم قبل از سرقت خودرو چیست؟

به‌جز مواردی مانند قفل فرمان، قفل پدال و غیره که احتمال سرقت را کاهش می‌دهند، انجام یک سری اقدامات به‌موقع باعث می‌شود تا اگر خدای‌ نکرده خودرو به سرقت رفت، بتوانید با سرعت بیشتری مراحل اداری را طی کنید.

امیدواریم که خودروی شما یا قطعات آن هرگز مورد سرقت قرار نگیرد؛ اما اگر این اتفاق رخ داد، برای اینکه بتوانید از پوشش سرقت کلی و جزئی در بیمه بدنه استفاده کنید، باید مدارکی را به همراه داشته باشید که یکی از آن‌ها، گواهی عدم خلافی خودرو است.

کافی است به جدول تخلفات رانندگی حادثه ساز نگاه کنید تا متوجه شوید که اکثر ما ممکن است چند باری مرتکب تخلف‌های رانندگی شده باشیم که حتی برخی از آن‌ها را به‌سختی به یاد می‌آوریم؛ بنابراین با استعلام به‌موقع خلافی خودرو و پرداخت آن، می‌توانید ضرر مالی بعد از سرقت خودرو را کاهش دهید.

چه مدارکی برای دریافت خسارت بیمه سرقت خودرو مورد نیاز است

مهم‌ترین مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه سرقت خودرو

پس از سرقت خودرو، به‌جز ارائه اصل و کپی شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، کارت و سند خودرو، موارد زیر از جمله مهم‌ترین مدارک دیگری هستند که باید برای دریافت خسارت همراه داشته باشید:

  • فاکتور قطعات و لوازمی که به سرقت رفته‌اند (فابریک یا غیر فابریک)
  • گزاش پلیس در مورد تائید به سرقت رفتن خودرو یا قطعات آن و در حالت سرقت کلی، صورت‌جلسه تائید پیدا نشدن آن
  • گواهی عدم خلافی و مفاصاحساب شهرداری تا پایان سال اعلام سرقت خودرو
  • اصل بیمه شخص ثالث و بدنه به همراه کپی آن
اسناد و مدارک لازم در زمان دریافت خسارت از شرکت بیمه

استعلام خلافی خودرو از طریق سایت آیتول

همان‌طور که در این بخش هم خواندید، گواهی عدم خلافی خودرو یکی از مدارک لازم در زمان دریافت خسارت از شرکت بیمه است. اگر میزان خلافی خودرو، عدد شوکه کننده‌ای برای شما باشد، در زمان به سرقت رفتن خودرو یا اجزای آن، علاوه بر ضرر مالی، آسیب روحی شما را نیز بیشتر می‌کند؛ بنابراین با استعلام به‌موقع خلافی خودرو و پرداخت آن‌ها مانند پرداخت عوارض آزادراه، علاوه بر اینکه خودروی شما مشمول جریمه نمی‌شود، هنگام خرید و فروش خودرو نیز سرعت انجام مراحل اداری را افزایش می‌دهید.