بیمه حوادث راننده چیست و چرا باید این بیمه را تهیه کرد؟ یکی از اولین کارهایی که رانندگان بعد از خرید خودرو انجام می‌دهند، تهیه بیمه‌های موردنیاز برای ماشین است. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه اصلی‌ترین بیمه‌های ماشین هستند که خسارت مالی و جانی افراد آسیب‌دیده در تصادفات رانندگی و خسارت ماشین را پرداخت می‌کنند. سوال مهم این است که آیا امکان این وجود دارد که خسارتی هم به راننده مقصر پرداخت شود؟ در کنار این بیمه‌ها، می‌توان از بیمه حوادث رانندگی برای جبران خسارت‌های جانی وارد شده به راننده اتومبیلی که باعث تصادف بوده، استفاده کرد. در این مقاله شما را با بیمه حوادث راننده و مراحل دریافت آن آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد استفاده از بیمه خود را دارید، در این مقاله از انواع پوشش‌ها و نحوه دریافت آن آگاه خواهید شد.

منظور از بیمه حوادث راننده چیست؟

در صورت بروز حوادث رانندگی، با دو نوع خسارت مالی و جانی روبه‌رو خواهیم شد. بیمه بدنه وظیفه پرداخت هزینه به راننده خسارت‌دیده را برعهده دارد. اگر هم در پی تصادف، سرنشین یا سرنشینان دچار آسیب جانی شوند، خسارت از محل بیمه شخص ثالث به آسیب‌دیدگان پرداخت می‌شود. اما در چنین حادثه‌ای راننده مقصر، شخص ثالث نیست و به او غرامتی تعلق نمی‌گیرد. به‌همین‌خاطر به رانندگان توصیه می‌شود که از بیمه حوادث راننده استفاده کنند. این بیمه راننده مقصر را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد و رانندگان می‌توانند از بیمه غرامت و هزینه‌های پزشکی دریافت کنند.

جبران خسارت راننده مقصر با بیمه حوادث راننده

آشنایی با تعهدات شرکت بیمه‌گر در بیمه حوادث راننده

تعهد حوادث راننده، مبلغی است که شرکت بیمه‌گر متعهد شده در صورت بروز تصادف، به راننده مسبب حادثه بپردازد. اگر بعد از حادثه رانندگی، راننده فوت کند، بیمه‌گر مبلغی را به‌عنوان غرامت به بازماندگان بیمه‌گذار می‌پردازد. در صورتی هم که تصادف منجر به جرح و صدمات جانی باشد، مبلغ خسارت برآورد و به خود راننده پرداخت می‌شود. حداقل تعهدی که بیمه‌گر در بیمه حوادث راننده در نظر گرفته معادل دیه یک مرد است.

همچنین توجه داشته باشید که تعهدات بیمه‌گر در خصوص حوادثی است که در محدوده جغرافیایی کشور ایران رخ می‌دهد. البته ممکن است با توافقات خاص بیمه‌گر، خسارت برای حوادث رانندگی خارج از کشور هم برای راننده در نظر گرفته شود. در این بین بیمه‌گذار هم باید متعهد شود که اگر مشخصات وسیله نقلیه تغییری داشته، ظرف مدت ۵ روز موضوع را به شرکت بیمه‌گر اطلاع دهد.

با پیشرفت سامانه‌های اینترنتی دیگر نیاز نیست که برای خرید بیمه، پرداخت خلافی خودرو یا دریافت نوبت تعویض پلاک، کارها را به‌صورت حضوری انجام دهید. همه این موارد به‌صورت آنلاین و از طریق سامانه‌ها قابل انجام هستند.

بیمه حوادث راننده چه خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

پوشش بیمه حوادث سرنشین فقط برای جبران خسارت‌های راننده استفاده می‌شود. غرامت در صورتی به راننده پرداخت می‌شود که راننده در زمان وقوع حادثه حالت طبیعی و گواهی‌نامه مجاز رانندگی داشته باشد. پوشش بیمه حوادث راننده شامل غرامت فوت، غرامت قطع یا نقض عضو، هزینه‌های پزشکی و درمانی و دیه جراحت می‌شود. همچنین راننده خاطی باید مالک قطعی ماشین باشد، پس اگر هنوز کاری برای تعویض پلاک خودرو انجام نداده‌اید، در اولین فرصت نسبت به دریافت نوبت تعویض پلاک اقدام کنید.

پرداخت هزینه‌های پزشکی و درمانی به راننده مقصر در بیمه حوادث راننده

آیا تهیه بیمه حوادث راننده اجباری است؟

تهیه بیمه حوادث راننده اجباری نیست؛ اما بیمه حوادث راننده یک پوشش از بیمه‌نامه شخص ثالث محسوب می‌شود که تهیه آن برای رانندگان اجباری است. پس با تهیه بیمه شخص ثالث مشمول بیمه حوادث راننده نیز خواهید شد.
برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث، پرداخت عوارض بزرگراه یا استعلام خلافی، می‌توانید از سامانه‌های معتبر کمک بگیرید.

برای دریافت غرامت بیمه حوادث راننده چه مدارکی لازم است؟

راننده مقصر در حوادث رانندگی، برای دریافت غرامت از بیمه باید مدارک لازم را به شرکت بیمه‌گر ارائه دهد. این مدارک شامل گزارش مربوط به شرح حادثه از جمله تاریخ، محل حادثه، چگونگی حادثه و نوع حادثه است. در این گزارش باید امضا مقامات انتظامی وجود داشته باشد. مدرک دیگری که به آن نیاز دارید، گواهی پزشک معالج یا گزارش بیمارستان در مورد تاریخ شروع و خاتمه معالجه است.

اما در صورت فوت راننده علاوه بر مدارک فوق برای دریافت غرامت، ارائه گواهی پزشک معالج یا پزشکی قانونی، شامل تاریخ و علت حادثه و گواهی فوت صادره از طرف اداره ثبت احوال یا گواهی دفن الزامی است. همچنین کارت طلایی ایران خودرو نیز این ویژگی را دارد که در صورت بروز حادثه، بخشی از خسارت را به راننده پرداخت کند.

ارائه مدارک تصادف برای دریافت خسارت از بیمه حوادث راننده

آیتول؛ راهنمایی مطمئن برای انتخاب بهترین بیمه

در این مقاله شما را با بیمه حوادث راننده و شرایط استفاده از آن آشنا کردیم. به‌دلیل امتیازی که بیمه حوادث راننده برای راننده خاطی دارد و باتوجه‌به اینکه تحت پوشش بیمه شخص ثالث برای عرضه خدمات استفاده می‌کند، این بیمه یکی از بهترین و کارآمدترین بیمه‌های خودرو است. اگر تجربه‌ای در زمینه تصادفات رانندگی و دریافت خسارت از بیمه حوادث راننده دارید، لطفا تجربه خود را در قسمت نظرات با ما و خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.