با افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی و آثار زیان‌باری که برای محیط زیست دارد، دولت‌ها به دنبال جایگزین کردن خودروهای بنزینی با خودروهای برقی و هیبریدی بوده‌اند. با توجه به این موضوع، شهرداری تهران هم تسهیلاتی برای ثبت نام خودرو فرسوده ناوگان تاکسیرانی و جایگزین کردن آن‌ها با تاکسی برقی تهران فراهم کرده است.

ما در این محتوا درباره شرایط ثبت نام تاکسی برقی و نحوه انجام آن با شما صحبت خواهیم کرد؛ نکاتی را که باید هنگام ثبت‌نام در این طرح مدنظر قرار دهید، بیان می‌کنیم و در پایان هم خودروهایی را که در طرح جایگزینی تاکسی برقی ارائه می‌شوند، نام می‌بریم.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

شرایط ثبت نام تاکسی برقی

با توجه به اینکه در مرحله اول فقط ۱۰۰۰ دستگاه خودرو برقی به رانندگان تاکسی واگذار می‌شود، سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران شرایطی را برای ثبت‌نام در این طرح بیان کرده‌ است که شامل موارد زیر هستند:

  • متقاضیان باید از طریق سازمان تاکسیرانی تهران به شرکت‌های خودروساز حاضر در این طرح معرفی شوند.
  • فقط رانندگان تاکسی های فرسوده که عمر وسیله نقلیه آن‌ها بیش از ۱۵ سال است، می‌توانند در این طرح شرکت کنند.
  • مالکان خودروهای فرسوده باید برای ثبت‌نام در این طرح، مبلغی را برای پیش‌پرداخت به حساب شرکت خودروساز واریز کنند.

شهرداری تهران با هدف کمک به رانندگان تاکسی‌های فرسوده، تسهیلاتی کم‌بهره تا مبلغ ۳ میلیارد ریال به این افراد ارائه می‌دهد؛ به‌علاوه امکان استفاده از تسهیلات شرکت‌های خودروساز تا مبلغ ۶ میلیارد ریال با کارمزد کم نیز وجود دارد.

نحوه ثبت نام تاکسی برقی

متقاضیان طرح ثبت نام تاکسی برقی تهران می‌توانند به‌صورت حضوری یا غیرحضوری اقدام کنند که در ادامه این بخش درباره هریک از این دو روش به‌طور جداگانه صحبت خواهیم کرد:

۱- مراجعه حضوری به دفتر تاکسیرانی شهر تهران

متقاضیان ثبت‌نام در این طرح می‌توانند به دفتر سازمان تاکسیرانی تهران به نشانی خیابان آزادی، نرسیده به میدان انقلاب، نبش خیابان بهزاد مراجعه کنند و پیگیر ثبت‌نام خود در این طرح شوند.

۲- ثبت نام آنلاین از طریق سایت سازمان تاکسیرانی شهر تهران

طبق اطلاعیه های منتشر شده متقاضیان برای ثبت نام تاکسی برقی تهران ‌می‌توانند به سایت سازمان تاکسیرانی به نشانی taxi.tehran.ir مراجعه کنند و به‌صورت آنلاین مراحل لازم برای ثبت‌نام در این طرح را انجام دهند؛ ولی با وجود اعلام سازمان تاکسیرانی، گزینه‌ای برای ثبت‌نام در طرح خودروهای فرسوده در این سایت وجود ندارد و افراد باید به‌صورت حضوری به دفتر سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند.

جایگزینی خودروهای فرسوده با ماشین برقی

مدارک لازم برای ثبت نام تاکسی برقی تهران

افراد برای ثبت نام در طرح ثبت نام تاکسی برقی باید مدارکی ارائه دهند که شامل موارد زیر هستند:

  • اسناد مربوط به فرسوده بودن خودرو فرد
  • اصل جواز خط تاکسیرانی راننده
  • کپی و اصل برگ سبز خودرو فرسوده
  • مدارک شناسایی متقاضی از جمله کارت ملی و شناسنامه
  • مدارک مربوط به ثبت‌نام فرد در سایت کرمان موتور به‌عنوان شرکت خودروساز مجری طرح
  • مدارک ثبت‌نام و احراز هویت و آدرس فرد در سامانه سخا برای دریافت پلاک
  • واریز پیش‌پرداخت به‌صورت آنلاین
  • ارائه چک صیادی برای پرداخت‌ اقساط بعدی
  • رسید ثبت چک‌‌های اقساط در سامانه صیاد بانک مرکزی
  • ارائه سی گردش آخر حساب فرد متقاضی که چک را صادر کرده است.
  • گواهی امضاء الکترونیک از دفترخانه اسناد رسمی
  • وکالت‌نامه فک پلاک خودرو فرسوده از دفترخانه اسناد رسمی

بعد از ارائه این مدارک، مالکین خودروهای فرسوده که از طریق سازمان تاکسیرانی شهر تهران به شرکت مجری طرح خودروهای فرسوده معرفی شده‌اند، امکان ثبت‌نام خواهند داشت.

نکاتی که هنگام ثبت نام تاکسی برقی باید در نظر داشته باشید؟

مالکین خودروهای فرسوده برای ثبت نام در طرح تاکسی برقی باید برخی نکات را در نظر بگیرند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • تعداد خودروهای عرضه‌شده در این طرح محدود است؛ بنابراین در صورتی‌که قصد شرکت در این طرح را دارید، حتما ثبت‌نام خود را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید.
  • ارائه تمامی مدارک مورد نیاز در این طرح الزامی است؛ بنابراین قبل از مراجعه برای ثبت‌نام، از کامل بودن مدارک مورد نیاز مطمئن شوید تا فرآیند ثبت‌نام شما با مشکلی مواجه نشود.
  • اگر برای ثبت‌نام در این طرح مشکل مالی دارید، می‌توانید از تسهیلات کم‌بهره که شهرداری تهران و شرکت مجری طرح ارائه می‌دهند، استفاده کنید. البته حتما قبل از دریافت این تسهیلات مطمئن شوید که توانایی پرداخت اقساط آن‌ را دارید.
  • قبل از ثبت نام در طرح تاکسی برقی تهران حتما شرایط و قوانین آن را با دقت مطالعه کنید تا از همه شرایط طرح مطلع باشید و بعد از شرکت در این طرح و واریز پیش‌پرداخت، مشکلی برای شما پیش نیاید.

لیست خودروهای عرضه شده در طرح ثبت نام تاکسی برقی

در مرحله اول ثبت نام تاکسی برقی، فقط یک خودرو از محصولات کرمان موتور عرضه می‌شود. در این مرحله افراد امکان خرید خودرو برقی KMC E-TAX را خواهند داشت که در تصویر زیر می‌توانید عکس تاکسی برقی تهران کرمان موتور را مشاهده کنید.

ثبت نام خودرو برقی

در این مرحله قیمت تاکسی برقی مدل KMC E-TAX مبلغ ۱۳.۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در نظر گفته شده است که افراد باید مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان را به‌صورت نقدی برای پیش‌پرداخت واریز کنند؛ باقی مبلغ با تسهیلات ۳ میلیارد ریالی صندوق کارآفرینی امید و ۴ میلیارد ریالی شرکت کرمان موتور پرداخت می‌شود. به‌علاوه این طرح شامل تخفیف به مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال برای خرید نقدی است.

از جمله مهم‌ترین مشخصات تاکسی برقی KMC E-TAX می‌توان به قابلیت پیمایش تا ۴۰۲ کیلومتر، حداکثر قدرت ۱۴۲ کیلو وات، بیشینه گشتاور برابر با ۳۴۰ نیوتون بر متر، ظرفیت کل باتری برابر با ۱.۵ کیلو وات‌ساعت و مدت زمان شارژ DC از ۱۵ درصد به ۱۰۰ درصد برابر با ۵.۸ ساعت اشاره کرد.

البته در مراحل بعدی محصولات و شرکت‌های دیگری هم در این طرح شرکت خواهند کرد و امکان دریافت خودرو برقی از طریق ثبت نام سایپا و برخی دیگر از گروه‌های خودروسازی هم وجود خواهد داشت. به‌علاوه بر اساس برخی اخبار واردات تاکسی برقی از شرکت‌های معتبر خارجی هم انجام خواهد گرفت.

 سخن آخر

شهرداری تهران برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، طرح ثبت نام تاکسی برقی را شروع کرده است که در مرحله اول ۱۰۰۰ خودرو برقی مدل KMC E-TAX از محصولات شرکت خودروسازی کرمان موتور عرضه شده‌اند. البته در مراحل بعدی امکان ثبت نام تاکسی برقی سایپا و سایر گروه‌های خودروسازی هم وجود خواهد داشت.

در مرحله اول این طرح فقط امکان ثبت‌نام مالکین تاکسی‌های فرسوده با عمر بیش از ۱۵ سال که از سوی سازمان تاکسیرانی تهران به گروه کرمان موتور معرفی شده‌اند، وجود دارد و دیگران امکان ثبت‌نام در این طرح را نخواهند داشت.

متقاضیان برای شرکت در این طرح می‌توانند به‌صورت حضوری به دفتر سازمان تاکسیرانی تهران واقع در خیابان آزادی، نرسیده به میدان انقلاب، نبش خیابان بهزاد بروند و مراحل ثبت‌نام خود را پیگیری کنند.