تا به حال برایتان پیش آمده که کارت خودروی خود را گم کنید؟ در صورت گم شدن کارت ماشین نیازی به نگرانی نیست، شما می‌توانید با طی کردن مراحلی اقدام به گرفتن المثنی کارت خود کنید. این را بدانید که کارت ماشین المثنی هیچ تفاوتی با کارت اصلی نمی‌کند و تمام مشخصات کارت اصلی در آن درج خواهد شد. مهمترین مساله چاپ کردن آگهی برای اعلام مفقودی، بلافاصله بعد از گم شدن کارت ماشین است تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری به عمل آید. با خواندن این مقاله درمورد جزئیات بیشتر گرفتن کارت المثنی و زمان دریافت آن بیشتر بخوانید.

کارت خودرو چیست؟

مدرکی که باید همیشه در زمان رانندگی همراه خود داشته باشید، کارت ماشین است که به عنوان مدرک شناسایی خودرو صادر می‌شود. تمام مشخصات ماشین مثل شماره پلاک، نوع ماشین و تیپ آن، مدل خودرو و رنگ آن، شناسه یکتای ماشین یا شماره VIN، مشخصات فنی و مشخصات مالک خودرو مثل نام و نام‌خانوادگی و کد پستی در آن درج می‌شود. ارائه این کارت برای نشان دادن مالکیت خودرو به پلیس الزامی است. این را هم بدانید در صورتی که خودروی شما به هر دلیلی به پارکینگ منتقل شود، ارائه آن برای ترخیص نیاز است. پس گم شدن کارت ماشین موضوع خیلی مهمی است و در صورت مفقودی باید بلافاصله برای دریافت المثنی آن اقدام کنید.

صدور کارت المثنی خودرو چه مراحلی دارد؟

پس از اینکه کارت خودروی شما مفقود شد، برای پیگیری کارت ماشین باید مراحلی را طی کنید که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • اعلام مفقود شدن کارت خودرو و چاپ آگهی آن در روزنامه
  • سپری شدن ۱۰ روز از چاپ آگهی
  • مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو
  • درخواست کارت المثنی ماشین

در ادامه مقاله به هر کدام از این مراحل به طور جداگانه می‌پردازیم

مراحل صدور کارت المثنی خودرو

اعلام مفقود شدن کارت ماشین

در صورت گم شدن کارت ماشین ، باید بلافاصله در روزنامه‌های کثیرالانتشار، یک آگهی چاپ کنید، به این خاطر که طبق قانون، چاپ آگهی مفقودی کارت خودرو الزامی است و این برای حفظ منافع و حقوق شخص دارنده کارت ماشین است. به این دلیل که هر جرم و سوء استفاده‌ای که با کارت ماشین شما صورت گیرد، خودتان باید پاسخگو باشید و با چاپ آگهی از لحاظ قانونی به مشکل برنمی‌خورید.

 مراحل چاپ آگهی مفقودی کارت خودرو چگونه است؟

برای چاپ آگهی گم شدن کارت ماشین می‌توانید به عنوان نمونه از عبارت زیر استفاده کرده و در جاهای خالی اطلاعات خودتان را بگذارید:

«کارت خودرو …. مدل …. به شماره پلاک …. و شماره شاسی …. و شماره موتور …. مفقود گردیده و فاقد اعتبار است.»

در عبارت بالا، منظور از «مدل»، سال ساخت ماشین است. اطلاعات مربوط به شماره موتور و شماره شاسی را هم می‌توانید از روی برگه سبز که سند مالکیت ماشین است، ببینید.

باید بدانید که برگه سبز خودرو از مدارک مهمی است که اگر کارت‌های دیگر شما مثل کارت سوخت هم مفقود شود، برای دریافت کارت سوخت المثنی نیز به آن احتیاج پیدا خواهید کرد.

پس از اینکه مدت زمان ۱۰ روز از چاپ آگهی گم شدن کارت ماشین گذشت، برای ثبت درخواست کارت خودرو باید به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک بروید و استان و شهر موردنظر خود را وارد کرده و پس از آن در قسمت خدمات سایت، کارت شناسایی المثنی را انتخاب کنید.

برای صدور کارت المثنی خودرو چه مدارکی نیاز است؟

پس از آنکه در تاریخ موردنظر برای درخواست صدور کارت المثنی خودرو به مرکز تعویض پلاک رفتید، برای این کار به مدارکی هم نیاز دارید که باید همراهتان باشد که شامل موارد زیر است:

  • برگه سبز ماشین
  • معاینه فنی خودرو
  • بیمه نامه شخص ثالث
  • استعلام و پرداخت خلافی خودرو
  • مدارک احراز هویت و احراز سکونتمالک ماشین
  • حضور مالک یا نماینده قانونی یا وکیل او به همراه ماشین
اعلام مفقودی کارت ماشین برای صدور المثنی

چقدر طول میکشد تا کارت المثنی خودرو صادر شود؟

مدت زمان صدور کارت خودرو المثنی مثل کارت اصلی ماشین، کمتر از یکماه زمان می‌برد و تحویل آن از طریق پست است. البته گاهی پیش می‌آید که به دلایلی با تاخیر همراه شود، همچنین در مواردی مثل پیگیری کارت سوخت المثنی مجبورید حتی بیشتر از اینها صبر کنید و روند دو تا سه ماهه دارد تا به دست شما برسد.

 آیا نداشتن کارت خودرو جریمه دارد؟

از مدارک مهمی که در زمان رانندگی حتما باید همراه خود داشته باشید، کارت ماشین است و در صورت نبود آن جریمه خواهید شد. پس اگر به هر علتی کارت خودروی خود را گم کردید، حتما اقدام به دریافت کارت خودروی المثنی کنید.

شما برای دریافت انواع مدارک ماشین، مثل دریافت کارت خودرو، استعلام گواهینامه، نمره منفی گواهینامه و استعلام پلاک‌های فعال می‌توانید از طریق سامانه آیتول اقدام کنید. در ادامه به دیگر خدمات آیتول می‌پردازیم.

زمان صدور کارت المثنی خودرو

آیتول، سامانه ای برای پرداخت ها و خدمات خودرویی

شما با نصب اپلیکیشن آیتول می‌توانید تمام پرداخت‌های خودرویی خود را به راحتی انجام دهید. مواردی چون استعلام و پرداخت اینترنتی بدهی و عوارض سالیانه خودرو، عوارض آزادراهی (آنی رو)، پارک حاشیه‌ای، عوارض آزادراه تهران – شمال و طرح ترافیک تهران با آیتول امکان‌پذیر است.

استعلام کارت خودرو المثنی

برای پیگیری کارت المثنی خودرو ابتدا باید به سامانه پیگیری مرسولات ناجا بروید، گزینه کارت خودرو را انتخاب کنید و پس از آن شماره پلاک ماشین را در قسمت مربوطه وارد و جستجو را کلیک کنید.

بعد از آن، کد پیگیری مرسوله پستی ناجا را مشاهده خواهید کرد. با داشتن این کد، به سامانه پیگیری شرکت پست مراجعه کرده و کد رهگیری را در قسمت مربوطه وارد کنید، تا بتوانید جزییات مربوط به وضعیت کارت خودرو را ببینید.