این روزها مخصوصا در شهرهای بزرگی مثل تهران، داشتن خودرو هزینه‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. از هزینه‌های نگهداری تا هزینه‌هایی مثل خرید بیمه و بدهی و عوارض خودرو. اینکه چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا با کمترین هزینه، هم بتوانیم از خودروی خود مراقبت کنیم و هم به مرور زمان خودروی سالم‌تری داشته باشیم. مطمئنا سرویس دهی به موقع خودرو ما را از هزینه‌های زیاد در امان نگه می‌دارد و همچنین باعث افزایش طول عمر بیشتر ماشین ما خواهد شد. در کنار آن نیز با رعایت قوانین و رانندگی مطمئن می‌توانیم از هزینه‌هایی چون جریمه و بدهی خود کم کنیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا درمورد هزینه های نگه داشتن خودرو به صورت سالانه اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

خرید آنلاین روغن موتور

خلافی خودرو، از هزینه های ثابت ماشین

بعد از خرید خودرو، یکی از هزینه‌های ثابتی که در کنار هزینه‌های نگهداری خودرو وجود دارد، پرداخت خلافی خودرو است. چون مطمئنا برای همه پیش می‌آید که به دلایلی جریمه شوند و درصورت نپرداختن آن، جریمه‌ها روی هم انباشته خواهند شد و باعث افزایش هزینه‌هایمان می‌شود. پس حواسمان به پرداخت به موقع جریمه‌هایمان باشد و در کنار سلامت خودرو به رعایت قوانین نیز اهمیت دهیم.

 پرداخت هزینه عوارض سالیانه خودرو

عوارض سالیانه یکی از انواع عوارض شهرداری بوده که برای هر ماشین محاسبه و دریافت می‌شود. این مبلغ صرف نوسازی، نگهداری و ارائه خدمات شهری خواهد شد. عوارض سالیانه خودرو نوعی مالیات است که همه به عنوان شهروند باید آن را بپردازیم. با توجه به اینکه مبلغ عوارض برای هر خودرو متفاوت است بهترین راه برای محاسبه استعلام عوارض سالیانه خودرو از طریق سامانه آیتول است. در ادامه به دیگر خدمات آیتول می‌پردازیم.

سریعترین روش پرداخت عوارض و بدهی خودرو

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی در گذشته به این صورت بود که اگر عوارض را پرداخت نمی‌کردید، به وسیله پلیس، پیامک یادآوری ارسال می‌شد. در صورت عدم پرداخت تا ۲۴ ساعت پس از تردد، برای بار دوم پیامک ارسال می‌شد و اگر پس از ۴۸ ساعت باز هم پرداختی صورت نمی‌گرفت، پیامک سوم هم ارسال می‌شد و درنهایت مبلغ ۳۰ هزار تومان جریمه عدم پرداخت عوارض به مبلغ اصلی اضافه می‌شد.

به خاطر وجود مشکلات مختلف، مهلت پرداخت عوارض آزادراه به یک هفته افزایش یافته تا نگرانی از بابت جریمه کم شود و با خیال راحت بتوانید عوارض ثبت شده برای تردد خودروی خود را بپردازید. بنابراین تا یک هفته پس از عبور از عوارضی، می‌توانید نسبت به پرداخت جرائم خود اقدام کنید.

با خدمات عوارض آزادراه آنی‌رو در سامانه خودروی من، شما می‌توانید بدون نگرانی بابت دیرکرد پرداخت عوارضی، از استعلام خلافی و پرداخت در لحظه عوارض برخوردار شده و پرداخت بدون توقف را تجربه کنید! و بسیار سریع و راحت نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی، جاده و اتوبان اقدام کنید.

در ادامه مقاله به هزینه های نگه داشتن خودرو در بحث سرویس‌دهی و سلامت آن می‌پردازیم.

انواع هزینه های نگهداری خودرو

هزینه تعمیر و نگهداری سیستم خنک کننده موتور

سیستم خنک کننده موتور شامل رادیاتور، شلنگ‌ها و منبع انبساط است که باید از مایع استانداردی پر باشند که در طول زمان اجزای داخل موتور با دمای زیاد و خوردگی روبرو نشوند. در تابستان باید بیشتر به این موضوع توجه کرد، اما در زمستان هم اگر به مقدار کافی ضدیخ نداشته باشیم، خرابی موتور و یخ زدگی ممکن خواهد بود. ترموستات نیز یکی از قطعاتی بوده که از جوش آوردن موتور در تابستان جلوگیری  کرده و در زمستان به موتور کمک می‌کند تا سیستم گرمایشی آن بهتر عمل کند و دما را در داخل کابین به حد نرمال برساند.

پس بهتر است حداقل دو سال یکبار اقدام به تعویض مایع سیستم خنک‌کننده رادیاتور و ترموستات آن کنید تا جلوی خطرات احتمالی گرفته شود.

هزینه‌ های نگه داشتن خودرو برای مواردی چون ترموستات،، ضدیخ و ضد جوش را می‌توانید در جدول زیر را مشاهده کنید:

نوع کالا یا خدمت محدوده هزینه و قیمت
تعویض ضدیخ پراید، تیبا، ساینا و کوییک ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان
تعویض ضدیخ ۲۰۶ تیپ ۵، پارسtu5، ۴۰۵slx، رانا ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان
تعویض ضدیخ سمند معمولی پژو۴۰۵، پژو پارس ساده ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان
تعویض ضدیخ ال۹۰ ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان
تعویض ترموستات پراید، تیبا، کوییک و ساینا (قیمت قطعه + اجرت تعویض) ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان
تعویض کامل هوزینگ ترموستات ۲۰۶ تیپ پنج، پارس تیوفایو و (قیمت قطعه + اجرت) ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان
تعویض ترموستات ال ۹۰ (قیمت قطعه + اجرت) ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان

هزینه تعویض روغن موتور خودرو

بهترین زمان برای تعویض روغن پیشرانه سر وقت یا حتی زودتر از موعد آن است و باعث می‌شود تا طول عمر قطعاتی مانند یاتاقان‌ها، رینگ و پیستون، میل‌لنگ و سوپاپ‌ها افزایش پیدا کند و آلودگی‌های داخل موتور را بسیار کم خواهد کرد و همین باعث خواهد شد تا موتور به آلودگی‌های مضر دچار نشود. توصیه‌هایی که در این زمینه می‌شود این است که حتما روغن موتور بین  ۵ تا ۷ هزار کیلومتر تعویض شده و فیلترها هم نو شوند. خیلی‌ها بر این باورند که بهتر است فیلتر روغن همان دفعه اول تعویض نشود، در صورتی که فیلتر در صورت کثیف بودن باعث آلوده شدن روغن تمیز خواهد شد و می‌تواند برای موتور ضرر داشته باشد.

هزینه های تعویض روغن موتور

هزینه‌های سرویس روغن در هر خودرویی متفاوت است. در جدول زیر هزینه‌های خودروهای داخلی پژو، سمند و… را آورده‌ایم. محاسبه این هزینه‌ها با توجه به قیمت روغن و فیلترهای پرفروش است و مطمئنا روغن و فیلتر با قیمت‌های مختلفی در بازار موجود هستند.

نوع خدمت یا کالا محدوده هزینه (اجرت + قیمت کالا)
سرویس کامل روغن موتور انواع پراید، تیبا، ساینا و کوییک ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان
سرویس کامل روغن موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس، رانا و پژو پارس tu5 ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان
سرویس کامل روغن موتور پژو ۴۰۵ glx، سمند معمولی، پژو پارس ساده ۴۵۰ تا ۵۵۰ هزار تومان
سرویس کامل روغن موتور سمندef7 ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان
سرویس روغن l90 ۵۵۰ تا ۶۵۰ هزار

بهترین زمان و هزینه تعویض تسمه خودرو

از قطعات مصرفی و مهم در خیلی از خودروهای داخلی که نیاز است تا تعویض آنها به موقع انجام شود، تسمه دینام و تسمه تایم است. تسمه دینام در بازه حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر و تسمه تایم بین ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. مخصوصا در مورد تعویض تسمه تایم باید گفت که حتما باید به موقع انجام شود. به این خاطر که در صورت پارگی، احتمال اینکه سوپاپ‌ها از حالت تایم خارج شوند و با پیستون برخورد داشته باشند، زیاد است و همه اینها هزینه زیادی را به گردن شما خواهد انداخت! پس حتما حواستان به تعویض به موقع آنها باشد.

هزینه تعویض تسمه خودرو

لیست قیمت تسمه‌ی انواع خودرو

در زیر قیمت حدودی تسمه برای خودروهای داخلی را به شما نشان داده‌ایم:

نوع خدمت یا کالا میانگین قیمت
تسمه تایم پراید، تیبا، ساینا و کوییک ۲۰۰ هزار تومان
اجرت تعویض تسمه تایم پراید، تیبا و ۲۰۰ هزار تومان
تسمه تایم ۲۰۶ تیپ دو ۳۰۰ هزار تومان
اجرت تعویض تسمه تایم ۲۰۶ تیپ دو ۲۰۰ هزار تومان
تسمه تایم سمند ef7 و دنا ۴۰۰ هزار تومان
اجرت تعویض تسمه تایم سمند ef7 و دنا ۳۵۰ هزار تومان
تسمه دینام پراید و تیبا و (قیمت تسمه + اجرت) ۸۰ + ۵۰ هزار تومان
تعویض تسمه دینام پژو ۴۰۵، پارس، سمند معمولی (قیمت تسمه + اجرت) ۲۰۰ + ۸۰ هزار تومان

بهترین زمان تعویض لنت ترمز برای کاهش هزینه های نگهداری خودرو

بررسی لنت ترمز بهتر است در هر ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر انجام شود. به طور معمول این قطعه، پس از هر ۳۰ تا نهایتا ۵۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض پیدا می‌کند. معمولا لنت ترمزهای عقب عمر طولانی‌تری دارند. نگهداری لنت ترمز از آن جهت مهم است که نقش مهمی در قدرت ترمزگیری ماشین دارد و سهل‌انگاری در تعویض آن می‌تواند باعث پیش آمدن حوادث جبران ناپذیری شود. به همین خاطر در معاینه فنی خودرو نیز یکی از موارد مهمی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و درصورت داشتن مشکل، برگه معاینه فنی به شما داده نخواهد شد.

بهترین زمان تعویض لنت ترمز

هزینه های نگه داشتنن خودرو در بحث لنت ترمز برای برخی از خودروهای داخلی به صورت تقریبی را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

نوع خدمت یا کالا محدوده هزینه و قیمت
اجرت تعویض لنت ترمز جلو پراید، پارس، ۲۰۶ و ۸۰ هزار تومان
لنت جلو پراید، تیبا و ۱۲۰ هزار تومان
لنت عقب پراید، تیبا و ۱۸۰ هزار تومان
لنت جلو پارس، ۴۰۵، سمند و ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان
لنت عقب پارس، ۴۰۵، سمند و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان
لنت جلو + عقب ۲۰۶ ۱۵۰ + ۲۵۰ هزار تومان

هزینه تعویض شمع و وایر خودرو

از دیگر قطعات مصرفی ماشین شمع و وایر است که اگر درست کار نکند بر روی مواردی مثل عملکرد پیشرانه، قدرت موتور و کشش ماشین تاثیر منفی می‌گذارد. شمع‌ها در هر ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر و وایر بعد از ۴۰ هزار کیلومتر باید تعویض شوند.

هزینه تسمه و وایر

تعدادی از هزینه های نگهداری  خودرو در رابطه با شمع و وایر در جدول  به صورت حدودی قابل مشاهده است:

نوع کالا یا خدمت محدوده هزینه و قیمت
یک دست شمع مناسب برای کلیه خودروهای داخلی ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان
اجرت تعویض شمع پراید، پارس، ۴۰۵، ۲۰۶ تیپ دو ۸۰ هزار تومان
اجرت تعویض شمع پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۱۰۰ هزار تومان

کاهش آلودگی هوا با داشتن خودرویی سالم تر

در این مقاله درمورد هزینه های نگهداری خودرو، انواع آن و مواردی که باعث کاهش هزینه‌هایمان می‌شود گفتیم. اما باید بدانید که وقتی ساکن کلان‌شهرهایی مثل تهران هستید و هر روز با ترافیک سر و کار دارید، باید به فکر  هزینه‌هایی چون طرح ترافیک تهران هم باشید، چون در ساعات اوج ترافیک محدودیت‌هایی وجود دارد و مجبور به رزرو طرح خواهید بود و باید پرداخت و تسویه این قسمت از هزینه‌های خودرو را هم درنظر بگیرید.

با سرویس دهی به موقع، هزینه های نگهداری خودرو را صفر کنید!

همانطور که در مورد بخش‌های مختلف خودرو و تعویض به موقع آن گفتیم، عملا می‌توانید هزینه‌های خودروی خود را بسیار کاهش دهید. روغن گیربکس دستی نیز از مواردی است که هر ۸۰ کیلومتر یکبار نیاز به تعویض دارد. گیربکس‌های اتوماتیک AT هم به طور معمول حدودا پس از ۶۰ هزار کیلومتر باید عوض شوند. در مورد نگهداری از خودروهای توربوشارژ هم علاوه بر مواردی که گفته شد، باید حواستان به نوع بنزین مصرفی آن هم باشد تا بازدهی و عمر موتور خودرو کم شود. به طو کلی با توجه به دفترچه راهنمای هر خودرو و یا مراجعه به نمایندگی موردنظر می‌تواند از بهترین روش برای نگهداری خودروی خود مطلع شوید.