اگر راننده هستید و کارتان جابجایی مسافر و بار در خارج از شهر است، احتمالاً خاطرتان هست که در سال‌های گذشته هنگام توقف در عوارضی‌ها یا در نزدیکی پلیس‌راه، باید خودرو را متوقف کرده و به همراه دفترچه به پلیس‌راه مراجعه می‌کردید تا اطلاعات شما و مجاز بودنتان برای حمل‌ونقل مسافر و بار بین‌شهری، تائید شود. در حال حاضر، صدور کارت هوشمند رانندگان این فرایند را تسهیل کرده و دیگر در سفرهای بین‌شهری، خبری از توقف‌های طولانی‌مدت نیست. این مقاله، به تشریح نحوه استعلام کارت هوشمند راننده و مزایای آن اختصاص دارد و با خواندن آن می‌توانید راحت‌ترین راه برای استعلام کارت هوشمند را یاد بگیرید.

چرا استعلام کارت هوشمند راننده ضروری است؟

در گذشته تمامی رانندگانی که کارشان حمل‌ونقل بار یا مسافر در مسیرهای بین‌شهری بود، دارای یک دفترچه کار بودند که اطلاعات مربوط به خود راننده و خودروی او در این دفترچه وجود داشت و استعلام‌های لازم با استفاده از آن گرفته می‌شد. به عنوان مثال، ارائه این دفترچه به پلیس‌راه مستقر در هر عوارضی و ممهور کردن آن الزامی بود. از سال ۱۳۸۹، کارت هوشمند راننده جایگزین این دفترچه شد و امور مربوط به استعلام‌های حمل‌ونقل بار و مسافر را تسهیل کرد.

برای دریافت کارت هوشمند راننده، باید به‌صورت حضوری مراجعه کنید و مدارکی مثل کپی شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، گواهی عدم اعتیاد، مدرک تحصیلی، کارت پایان خدمت، عکس و … را به مراکز صدور کارت هوشمند تحویل دهید. البته به‌تازگی امکان ثبت‌نام کارت هوشمند راننده به‌صورت آنلاین و از طریق مراجعه به سایت سیستم جامع سازمان راهداری فراهم شده است. پس از ثبت‌نام نیز می‌توانید برای استعلام کارت هوشمند راننده، به همین سامانه مراجعه کنید.

استعلام کارت هوشمنده راننده به‌صورت آنلاین و جلوگیری از اتلاف وقت

استعلام آنلاین کارت هوشمند راننده چه مزایایی دارد؟

الکترونیکی شدن فرایند صدور و استعلام کارت هوشمند راننده، مزایای زیر را به دنبال دارد:

مزایای استعلام آنلاین کارت هوشمند رانندگان برای نهادهای مربوطه:

  • ذخیره اطلاعات راننده به‌صورت الکترونیکی و به اشتراک‌گذاری آسان آن‌ها
  • افزایش سهولت و سرعت صدور بارنامه
  • دسترسی آسان به تخلفات رانندگان
  • تسهیل شناسایی رانندگان
  • تشخیص رانندگان فعال از غیرفعال
  • افزایش نظم در سیستم نوبت‌دهی پایانه‌ها

مزایای استعلام کارت هوشمند رانندگان برای خود راننده:

  • اخذ مجوز باربری با پوشش بیمه
  • پرداخت ۵۰ درصد هزینه‌های بیمه توسط دولت
  • استفاده از مزایای بیمه تأمین اجتماعی، بیمه بیکاری، بیمه از کار افتادگی و بیمه تکمیلی
  • امکان اخذ بارنامه سراسری
  • بازنشستگی ۵ سال زودتر از موعد

اگر به‌تازگی خودروی خود را تعویض کرده‌اید و می‌خواهید بدانید خریدار خودروی قبلی شما فک پلاک را انجام داده یا خیر، می‌توانید اقدام به استعلام پلاک خودرو کنید تا ببینید که چند پلاک فعال به نام شما در سامانه پلیس وجود دارد.

انواع روش‌های استعلام کارت هوشمند راننده

استعلام کارت هوشمند راننده به چند روش انجام می‌شود؟

برای استعلام کارت هوشمند راننده، می‌توانید هم از طریق اپلیکیشن و هم از طریق سایت سیستم جامع سازمان راهداری اقدام کنید. در ادامه، هر دو روش را برای شما توضیح داده‌ایم:

۱.    استعلام کارت هوشمند راننده از طریق سایت

برای این کار، ابتدا باید وارد سایت راهداری شوید و سپس روی گزینه استعلام کارت هوشمند راننده کلیک کنید. در صفحه بعد فرمی ظاهر می‌شود که باید بخش‌های ستاره‌دار آن را تکمیل کرده و بعد از ثبت کد ملی، شماره موبایل و کد امنیتی، روی دکمه جستجو کلیک می‌کنید و در صورتی که برای کارت هوشمند راننده ثبت‌نام یا آن را دریافت کرده باشید، اطلاعات مربوط به آن نمایش داده می‌شود.

۲.    استعلام کارت هوشمند راننده با استفاده از اپلیکیشن

برای این کار باید اپلیکیشن استعلام کارت هوشمند رانندگان را از کافه بازار یا اپ استورهای معتبر دانلود کنید. پس از نصب اپلیکیشن و باز کردن آن، با وارد کردن کد ملی می‌توانید استعلام کارت هوشمند رانندگان را بگیرید. انجام این کار با استفاده از پیامک نیز امکان‌پذیر است. برای استعلام کارت هوشمند رانندگان از طریق پیامک، نیازی به کد ملی نیست؛ اما باید شماره کارت خود را داشته باشید و آن را به شماره ۳۰۰۰۱۴۱ پیامک کرده و منتظر نتیجه استعلام بمانید.

بیمه شخص ثالث نیز یکی از الزامات قانونی برای خودروهایی است که در مسیرهای بین‌شهری بار و مسافر جابجا می‌کنند. برای محاسبه بیمه شخص ثالث و تمدید آن، کافی است روی لینک کلیک کرده و شماره پلاک خودرویتان را وارد کنید. این نکته را در نظر بگیرید که در صورت عدم تمدید بیمه شخص ثالث و آسیب زدن به خودروی شخص دیگر حین تصادف، باید هزینه‌های احتمالی آن را خودتان بپردازید.

نحوه استعلام کارت هوشمند رانندگان باربری و مسافربری چگونه است؟

کارت هوشمند رانندگان باربری و مسافربری، با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل نحوه استعلام کارت هوشمند رانندگان مربوط به هرکدام نیز با دیگری تفاوت دارد. برای استعلام کارت هوشمند رانندگان باری و مسافربر می‌توانید به همان سایت سازمان راهداری مراجعه کنید.

در کنار دکمه گزینه استعلام کارت هوشمند راننده، دو گزینه دیگر با نام‌های «استعلام کارت هوشمند ناوگان باری» و «استعلام کارت هوشمند ناوگان مسافری» وجود دارد که با زدن روی هرکدام، یک فرم باز می‌شود که باید در هرکدام قسمت مربوط به شماره VIN، شماره موبایل راننده، کد امنیتی و یکی از فیلدهای بدون ستاره را تکمیل کنید و دکمه جستجو را بزنید تا نتیجه استعلام کارت هوشمند رانندگان باربری و مسافربری برای شما نمایش داده شود.

اگر از جمله رانندگان مسافربری و باربری بین‌شهری هستید، داشتن کارت سوخت برای شما اهمیت زیادی دارد، چراکه با توجه به مصرف بالای سوخت خودرویتان، بنزین زدن با قیمت آزاد چندان برایتان به‌صرفه نخواهد بود. با مطالعه مقاله «پیگیری کارت سوخت از طریق کد ملی» می‌توانید به نحوه اطلاع از وضعیت کارت سوخت اصلی و المثنی خود پی ببرید.

استعلام کارت هوشمند راننده در کنار خدمات آیتول

خدمات آیتول، تکمیل‌کننده مزایای کارت هوشمند رانندگان

ممکن است فرایند اخذ کارت هوشمند رانندگان زمان‌بر بوده و نیاز به مراجعه به مراکز پلیس ۱۰+ را داشته باشد. با استفاده از خدمات آیتول می‌توانید انجام سایر فرایندهای قانونی مربوط به خودرویتان مثل استعلام بیمه بدنه خودرو، اخذ معاینه فنی، پرداخت عوارض و خلافی، تمدید بیمه شخص ثالث و … را به آیتول بسپارید تا در زمان خود صرفه‌جویی کنید و خیالتان را از بابت پرداخت جریمه‌های احتمالی مربوط به مدارک مذکور و دوندگی‌های مرتبط با آن‌ها راحت کنید.