استعلام آنلاین جریمه معاینه فنی خودرو

تا قبل از اینکه جریمه نداشتن معاینه فنی به‌صورت روزانه محاسبه شود، خیلی از افراد به دلیل نگرانی از رد شدن در معاینه فنی، ترجیح می‌دادند خودرو زبان باز کند و از مشکلاتش بگوید. از طرفی شلوغی مراکز معاینه فنی نیز باعث می‌شد تا انجام این کار را به تعویق بیندازند. با تصویب قانون جریمه ۵۰ هزار تومانی برای نداشتن برگه معاینه فنی و اجباری بودن آن، صاحبان خودرو توجه بیشتری به دریافت برگه معاینه فنی و تاریخ اتمام اعتبار آن کردند.

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی سال قبل اعلام کرد که حدود ۲ میلیون خودرو به دلیل نداشتن معاینه فنی توسط دوربین‌های هوشمند رصد و جریمه شده‌اند. این در حالی است که این تعداد خودرو، تنها مربوط به شهر تهران می‌شود. کافی است به آمار مراکز معاینه فنی و شهرهای دیگر نگاه کنیم تا بتوانیم حدس بزنیم که این عدد چه قدر با تعداد واقعی خودروهایی که فاقد برگه معاینه فنی هستند، فاصله دارد.

اتفاق خوبی که در چند سال اخیر افتاده، افزایش آگاهی از دلایل رد شدن در معاینه فنی و روش‌های طی کردن مراحل آن با صرف کمترین زمان است. در این مقاله از این دلایل گفته‌ایم و به شما راهکارهایی را معرفی کرده‌ایم که بتوانید از مردود شدن در بازدید خودرو جلوگیری کنید.

مهم‌ترین دلایل رد شدن در معاینه فنی

قانون داشتن گواهی معاینه فنی برای تمام خودروهای وارداتی یا داخلی که عمر آن‌ها ۴ سال و بیشتر است، اعمال می‌شود؛ بنابراین زمانی که در حال خرید خودروی جدید یا جست‌وجو درباره قیمت بیمه شخص ثالث هستید، دقت کنید که گواهی معاینه فنی مانند این بیمه برای خودرو الزامی است. در معاینه فنی، سلامت خودرو از تمام جنبه‌ها و همچنین وضعیت ظاهری آن، بررسی می‌شود. از دلایل رد شدن در معاینه فنی می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم:

  • رد شدن در آزمون آلایندگی
  • رد شدن در آزمون ترمزها و کمک‌فنر
  • رد شدن در آزمون هم‌راستایی چرخ‌ها
  • رد شدن به دلیل مشکلات مربوط به وضعیت ظاهری
آلایندگی، مهم‌ترین دلیل رد شدن در معاینه فنی خودرو

راه‌حل‌های جلوگیری از رد شدن در معاینه فنی چیست؟

برای جلوگیری از رد شدن در معاینه فنی، می‌توانید اقدامات زیر را قبل از بازدید خودرو انجام دهید:

  • بررسی سلامت چراغ‌های خودرو
  • تنظیم باد لاستیک‌ها و ارتفاع خودرو
  • بررسی سلامت شیشه‌ها
  • تنظیم موتور و استفاده از روغن مناسب

این راه‌ها نه‌تنها در زمان شما برای دریافت برگه معاینه فنی صرفه‌جویی می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا موعد معاینه فنی، با خیال راحت از خودرو استفاده کنید و نگران سلامت آن و سرنشینان دیگر نباشید. در ضمن اگر موفق به اخذ معاینه فنی برتر شوید، می‌توانید از امتیازهایی مانند تخفیف طرح ترافیک تهران و پرداخت عوارض کمتر استفاده کنید.

تأثیر معاینه فنی در تخفیف طرح ترافیک تهران

بعد از رد شدن در معاینه فنی باید چه کرد؟

بعد از رد شدن در معاینه فنی، ۱۵ روز فرصت دارید تا مشکلات خودرو را برطرف و مجدد برای دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنید. بعد از اتمام این مهلت برای دریافت گواهی معاینه فنی، باید به همان مرکزی که برای اولین بار مراجعه کردید بروید. مبلغ ۱۰ هزار تومان نیز برای مراجعه دوم از شما دریافت می‌شود. به دلیل مشکلاتی که بعد از رد شدن در معاینه فنی پیش می‌آید، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با استعلام معاینه فنی خودرو و قبل از اتمام اعتبار آن، از سلامت خودرو مطمئن شوند. این کار هم در زمان آن‌ها صرفه‌جویی می‌کند و هم از جریمه تأخیر در اخذ گواهینامه فنی جلوگیری می‌کند.

مدارک لازم برای دریافت برگه معاینه فنی چیست؟

اصل سند یا کارت خود به همراه فرم تشخیص عیب‌های ظاهری تنها مدارکی هستند که مراکز معاینه فنی برای صدور گواهی معاینه فنی از شما می‌خواهند. یکی از علل تأخیر رانندگان در اخذ این گواهی، شلوغی مراکز معاینه فنی و انتظار در صف‌های طولانی است. اگر ساکن تهران هستید، به شما مرکز معاینه فنی نیایش را پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانید قبل از مراجعه حضوری، به‌صورت آنلاین نوبت خود را رزرو کنید. این مرکز تمام طول هفته به‌جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۷ صبح تا ۱۵ بعدازظهر فعال است.

مدارک لازم برای گواهی معاینه فنی

جریمه نداشتن برگه معاینه فنی چیست؟

یکی از اقدامات پلیس برای برخورد با خودروهای دودزا، فک پلاک آن‌ها است. در این حالت پلیس برای صاحبان این خودروها پلاک اعزام به تعمیرگاه صادر می‌کند. همچنین مدت مشخصی برای برطرف کردن این مشکل تعیین می‌شود.

اگر خودروی شما مشکل آشکاری هم نداشته باشد، باز روزانه توسط دوربین‌های هوشمند در سطح شهر کنترل می‌شود. همان‌طور که گفتیم جریمه نداشتن برگه معاینه فنی، مبلغ ۵۰ هزار تومان به ازای هر روز است. شاید تصور کنید این مبلغ برای چند روز عدد زیادی نمی‌شود، اما کافی است یک ماه از زمان اتمام اعتبار برگه معاینه فنی شما گذشته باشد و فراموش کرده باشید. با یک استعلام خلافی ساده متوجه خواهید شد که اگر سایر قوانین راهنمایی و رانندگی را هم رعایت کرده باشید، مبلغ ۱ میلیون و پانصد هزار تومان خلافی برای شما ثبت‌ شده است.

رزرو نوبت آنلاین مراکز معاینه فنی در تهران

از آیتول برای دریافت گواهی معاینه فنی کمک بگیرید

مدت‌هاست که برای انجام بسیاری از کارهای اداری مربوط به خودرو مثل امور مربوط به خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، طرح ترافیک و … دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست. خبر خوب این است که اگر ساکن تهران باشید، می‌توانید به‌راحتی و از طریق سایت آیتول از خدمات مربوط به معاینه فنی مانند رزرو نوبت معاینه فنی یا استعلام معاینه فنی استفاده کنید. از طریق این سایت می‌توانید روزانه از زمان پایان مهلت معاینه فنی باخبر شوید و خود را از جریمه‌های سنگین یا خطر رد شدن در معاینه فنی نجات دهید.