پروژه آزادراه تهران شمال یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های راه‌سازی و عمرانی ایران است. این آزادراه به‌منظور کوتاه شدن مسیر تهران تا شمال و امکان دسترسی نزدیک به شهرهای چالوس و نوشهر طراحی شده است. آزاد راه تهران شمال در سه استان تهران، البرز و مازندران قرار دارد. آزادراه جدید تهران شمال باعث شده مسیر هموار‌تری را تا مازندران داشته باشیم و کمتر به پیچ‌وخم‌های جاده چالوس بخوریم. بعد از گذشت چندین سال این پروژه هنوز به طور کامل گشایش نیافته و در دست ساخت است. برای آشنایی با طرح پروژه راه‌سازی آزادراه تهران-شمال در ادامه این مطلب موارد ذکر شده است که اطلاعات شما را در این زمینه افزایش می‌دهد.

طراحی آزادراه تهران-شمال از چه زمانی آغاز شده است؟ آخرین وضعیت آزادراه تهران شمال

طراحی آزادراه تهران-شمال از سال ۱۳۵۳ شمسی آغاز شد. پس از سال ۱۳۵۷ به‌منظور انتخاب بهترین طرح برای اجرای پروژه آزاد راه تهران شمال، وزارت راه و ترابری زمینه‌‌ای را برای شرکت در این مسابقه فراهم کرد. سپس گروهی تشکیل شده از نمایندگان وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نهاد ریاست جمهوری، بهترین طرح را با در نظر گرفتن شرایط اجرایی این آزادراه انتخاب کردند. با وجود اینکه راه‌اندازی آزاد راه تهران شمال از ۲۳ سال قبل در برنامه‌ریزی اجرایی قرار گرفت، به دلیل عظیم بودن پروژه، در اولویت اجرایی قرار نگرفت. در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ بود که احداث منطقه چهار این آزادراه آغاز شد و به بهره‌برداری رسید.

از اواخر سال ۱۳۹۳ احداث منطقه یک این پروژه آغاز شد. بهره‌برداری آزمایشی از بخش اول پروژه آزادراه تهران-شمال نیز در تاریخ ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ صادر شد. میزان عوارض عبور از آزاد راه تهران شمال نیز پس از راه‌اندازی این پروژه مشخص شد که رانندگان می‌توانند از طریق پرداخت بدون توقف، عوارضی آزاد راه تهران شمال را انجام دهند.

آغاز طراحی آزاد راه تهران شمال؛ از سال 1353

عوارض آزادراه تهران شمال؛ امکان پرداخت الکترونیکی عوارض

از مهم‌ترین ویژگی‌های آزادراه تهران شمال، امکان پرداخت الکترونیکی عوارض بود که تا حد بسیاری موجب صرفه‌جویی در وقت مسافرین و پیشگیری از ایجاد صف‌های طولانی برای پرداخت عوارض شده‌ است. در واقع مسافرین و رانندگان می‌توانند از طریق سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض، به‌راحتی و بدون هیچ معطلی این پرداخت را انجام دهند.

نرخ عوارض آزاد راه تهران- شمال

طبق گزارش‌های اعلام شده از خبرگزاری‌های داخلی، عوارض آزادراه تهران-شمال در روزهای عادی سال ۱۴۰۱ به‌صورت زیر است:

  • اتوبوس: ۴۰۰۰۰
  • کامیون: ۳۵۰۰۰
  • مینی‌بوس: ۳۰۰۰۰
  • وانت: ۴۰۰۰۰
  • سواری: ۳۰۰۰۰

پرداخت الکترونیکی عوارض هم‌چون نوبت‌گیری آنلاین برای معاینه فنی خودرو سبب صرفه‌جویی در زمان مسافران شد و مزایای بسیاری برای رانندگان داشت. البته الکترونیکی شدن پرداخت عوارضی آزاد راه تهران شمال در کنار مزیت‌هایی که داشت، مشکلاتی را برای مسئولین راه‌سازی و سرمایه‌گذاران این پروژه به‌وجود آورد. مهم‌ترین دلیل بازگشت باجه‌های عوارضی به آزاد راه تهران شمال این است که مسافرین عوارض الکترونیکی خود را در زمان تعیین شده پرداخت نمی‌کردند. این امر به‌طور مستقیم موجب تاخیر در بازگشت سرمایه افرادی می‌شد که در این پروژه راه‌سازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مهم‌ترین ویژگی آزادراه تهران شمال؛ امکان پرداخت الکترونیکی عوارض

آزادراه تهران شمال از کجا تا کجاست؟ مسیر و ورودی آزادراه تهران-شمال

پروژه آزاد راه تهران-شمال به‌منظور تامین ارتباط مطمئن، سریع و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی طراحی و اجرا شده است. این آزادراه بخشی از «آزادراه سراسری شمال-جنوب» است که کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه نقش عمده‌ای را بر عهده خواهد داشت. این آزادراه نیز همانند سایر آزادراه‌های کشور از چند عوارضی برخوردار است که قیمت عوارضی تهران شمال نیز در ابتدای مقاله ذکر شد. در ادامه قطعه‌ها و بخش‌های مختلف این آزادراه را شرح خواهیم داد.

قطعه یک آزادراه تهران-شمال؛ بزرگراه شهید همت-شهرستانک

اولین بخش از آزادراه تهران-شمال سال ۱۳۷۵ احداث شد و در بهمن ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید. این قطعه از تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز می‌شود. هم‌چنین با عبور از مناطق کن و حاشیه روستای سولقان وارد منطقه کوهستانی توچال خواهد شد. در نهایت با عبور از تونلی به نام تالون و دره لانیز وارد منطقه دوآب شهرستانک می‌شود. قطعه یک این آزادراه ۱۶ تونل دارد.

قطعه دو آزادراه جدید تهران شمال؛ دره سرهنگ-پل زنگوله

در ادامه، آزادراه تهران-شمال به موازات جاده چالوس کشیده شده است و در دره سرهنگ، تونلی وجود دارد که به پل زنگوله می‌رسد. این بخش حدود ۲۲ کیلومتر است و حدود ۵ کیلومتر مسیر را کاهش می‌دهد. احداث این بخش از خرداد ۱۳۹۶ آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

قطعه سه آزادراه تهران شمال؛ پل زنگوله- مرزن‌آباد

این مسیر با طول ۴۷ کیلومتر از پل زنگوله تا سه‌راهی دشت نظیر و مرزن‌آباد را دربرمی‌گیرد. عملیات احداث این بخش هنوز آغاز نشده است.

northes tehran freewayes

قطعه چهار آزاد راه تهران-شمال؛ دشت نظیر-تنکابن

بخش چهارم آزاد راه تهران شمال از سال ۱۳۷۵ آغاز شده و از سال ۱۳۹۱ مورد استفاده قرار گرفته است. حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد-چالوس به قطعه چهار آزاد راه تهران شمال اختصاص دارد و حدود ۲۰ کیلومتر است. این بخش از آزادراه با گذر از ارتفاعات البرز به موازات جاده کرج-چالوس به شهر چالوس منتهی شده و پایان مسیر با یک تقاطع غیرهمسطح به کمربندی چالوس-تنکابن وصل می‌شود.

مزایای احداث و پیشرفت آزادراه تهران-شمال

احداث و راه‌اندازی پروژه‌ آزادراه تهران-شمال در ایران مزایا و نکات مثبت بسیاری را در صنعت راه‌سازی داشته است که اصلی‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • کوتاه شدن مسیر به میزان حدود ۶۵ کیلومتر
  • کاهش زمان سفر از ۴.۵ ساعت به ۱.۵ ساعت در روزهای عادی
  • ساخت راه ارتباطی سریع و ایمن در چهار فصل سال
  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت به میزان حدود ۳۵ درصد و حدود ۸۶ میلیون لیتر در سال
  • کاهش آلودگی هوا به دنبال کاهش آلاینده‌های سوخت خودروها
  • افزایش ظرفیت عبور نسبت به مسیر کنونی
  • کاهش استهلاک وسایل نقلیه
  • توسعه صنعت گردشگری و صنایع کشاورزی و تبدیلی
  • اشتغال‌زایی

با‌توجه‌به مزایای ذکر شده در خصوص آزاد راه تهران شمال، باید گفت راه‌اندازی این آزادراه علاوه‌بر کاهش ترافیک، از جوانب بسیاری نیز مزایای بسیاری برای صنعت راه و شهرسازی داشته است.

کاهش ترافیک؛ مزیت اصلی راه‌اندازی آزاد راهی تهران شمال

پرداخت عوارض آزادراه تهران شمال از طریق سامانه پرداخت عوارض آیتول

در این مقاله به یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های راه‌سازی ایران، آزادراه تهران شمال اشاره شد. این آزادراه از ۴ بخش تشکیل شده است که از بزرگراه شهید همت آغاز شده و به جاده چالوس-تنکابن منتهی می‌شود. برای پرداخت عوارض آزاد راه تهران شمال نیز می‌توانید از سامانه پرداخت عوارض آیتول استفاده کنید.

آیا شما از بخش‌های ۱ و ۴ این آزادراه استفاده کرده‌اید؟ چه نظری در مورد این مسیر دارید؟ منتظر دیدگاه‌ نظرات شما هستیم.