عوارض آزادراهی یکی از انواع عوارض و مبلغی است که به ازای عبور از یک آزادراه و جابجایی خودرو پرداخت می‌کنید. این عوارض در مسیرهای مختلف و البته با توجه به نوع خودرو، نرخ‌های متفاوتی دارد. همچنین برای نرخ عوارض آزادراهی هر چند وقت یک بار به روزرسانی صورت می‌گیرد. بنابراین اگر تردد جاده‌ای زیادی دارید، باید گوش به زنگ خبرهای نرخ عوارض آزادراهی و نحوه پرداخت آن باشید. در این مطلب می‌توانید آخرین و جدیدترین جدول نرخ عوارض آزادراهی را ببینید و از نرخ عوارض جاده مورد نظر خود به خوبی مطلع شوید.

نرخ عوارض آزادراهی چند وقت یک بار تغییر می‌کند؟

عوارض آزادراهی یکی از مسائلی است که در طول سال بارها با آن مواجه خواهید بود. از روند تغییر نرخ و پرداخت عوارض خودرو تا ایجاد یک آزادراه جدید و تصمیم‌گیری برای مبلغ مناسب عوارض برای آن، از خبرهایی هستند که دست کم چند بار در طول سال خواهید شنید. اما سوال اینجاست که عوارض آزادراهی در طول یک سال چند بار تغییر می‌کنند؟

به طور معمول مبلغ در نظر گرفته شده برای عوارض آزادراهی به صورت سالیانه است. اما این روند ممکن است با توجه به شرایط تغییراتی داشته باشد. به این معنی که گاهی بازه‌های زمانی سال به دو دوره ۶ ماهه تقسیم می‌شوند تا تصمیم‌گیری درباره آن‌ها ساده‌تر باشد.

چه عواملی بر نرخ عوارض آزادراهی تاثیرگذار است؟

نرخ عوارض آزادراهی با توجه به عوامل متعددی انتخاب و اعلام می‌شود. استهلاک جاده، ساخت امکانات رفاهی میانه جاده، هزینه تعمیرات و سالم‌سازی جاده و بسیاری از عوامل دیگر که رفاه شما را در یک آزادراه تامین می‌کند، عواملی برای اعلام نرخ عوارض آزادراهی خودرو هستند.

اما برای اعلام قیمت‌ها علاوه بر موارد گفته شده، مدل ماشین و نوع وسیله نقلیه نیز تاثیرگذار است. در حقیقت پرداخت عوارض تریلی با ماشین سواری تفاوت زیادی دارد.

عوامل تاثیرگذار بر نرخ عوارض آزادراهی

نحوه پرداخت عوارض آزادراهی خودرو چگونه است؟

در بسیاری از آزادراه‌ها، در حال حاضر باجه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن عوارض خودرو را پرداخت کنید. اما فرایند پرداخت عوارض آزادراهی در سال‌های اخیر به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رود. بنابراین تا سال‌های آینده، باید منتظر جمع شدن کامل باجه‌های دریافت عوارض و پرداخت الکترونیکی آن به صورت کامل بود. تا جایی که مانند انواع فرایندها از جمله خرید آنلاین بیمه شخص ثالث، پرداخت عوارض نیز بدون هیچ عامل انسانی و فقط با چند کلیک انجام می‌گیرد.

در حال حاضر آزادراه‌هایی مانند تهران – شمال، تهران – پردیس، قزوین – رشت و… به سیستم عوارض آزادراهی الکترونیکی مجهز شده‌اند و نیازی به پرداخت پول کاغذی در این مسیرها وجود ندارد.

جدیدترین جدول نرخ عوارض آزادراهی؛ ۱۴۰۲

همانطور که گفتیم عوارض آزادراهی با توجه به دوره زمانی تعریف می‌شوند. در ادامه می‌توانید جدیترین جدول نرخ عوارض آزادراهی خودروهای سواری در سال ۱۴۰۲ که توسط معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اعلام شده را ببینید. از ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ عوارض آزادراهی با نرخ جدید دریافت شده و در صورت عدم پرداخت نرخ عوارض پس از ۷ روز، خودروی عبوری مشمول عوارض پلکانی خواهد شد.

این نکته را بدانید که نرخ عوارض آزادراه تهران شمال به صورت کلی با ۱۸.۹ درصد افزایش در روزهای عادی ۹۴ هزار تومان و در روزهای آخر هفته و تعطیل ۱۳۴ هزار تومان محاسبه می‌شود.

جدول نرخ عوارض آزادراهی به شرح زیر است:

عوارض آزادراهی خودروهای سواری سال ۱۴۰۱

نام آزادراه نرخ عوارض ۱۴۰۱ (تومان) درصد افزایش نسبت به سال قبل
زنجان – تبریز ۷.۰۰۰ ۴۰
کاشان – اصفهان ۲۰.۰۰۰ ۱۰۱
کنارگذر غربی اصفهان ۱۴.۵۰۰ ۲۷.۵
قزوین – رشت ۱۵.۵۰۰ ۱۶.۷
ساوه – سلفچگان ۱۱.۵۰۰ ۲۴.۴
خرم آباد – پل زال ۲۶.۵۰۰ ۲۶.۲
تهران – پردیس ۷.۵۰۰ ۲۴.۴
پل میان گذر دریاچه ارومیه ۱۱.۰۰۰ ۱۹.۳
باغچه – مشهد ۷.۵۰۰ ۲۱.۶
کنارگذر شمالی مشهد ۸.۰۰۰ ۳۸.۸
اهواز – بندر امام ۶.۰۰۰ ۲۷.۳
ساوه – همدان ۱۰.۰۰۰ ۲۳.۶
پل زال – اندیمشک ۱۰.۰۰۰ ۳۳.۵
قم – گرمسار ۲۳.۰۰۰ ۲۷.۱
تهران – شمال قطعه ۴ ۱۴.۰۰۰ ۲۹.۴
تهران – شمال قطعه یک (روزهای عادی) ۵۰.۰۰۰ ۳۵
تهران – شمال قطعه یک (روزهای آخر هفته و تعطیل) ۷۰.۰۰۰ ۴۱.۹
تهران – شمال تونل البرز شرقی (روزهای عادی) ۳۰.۰۰۰
تهران – شمال تونل البرز شرقی (آخر هفته و روزهای تعطیل) ۵۰.۰۰۰
همت – کرج ۱۱.۵۰۰ ۳۵
کنارگذر جنوبی تهران ۳۴.۰۰۰

حداکثر سرعت مجاز در آزادراه‌ ها چقدر است؟

حداکثر سرعت مجاز در بزرگراه‌ها و معابر درون شهری و برون شهری، از موارد مهمی است که همه رانندگان باید از آن اطلاع داشته باشند.

حداکثر سرعت مجاز در آزادراه‌ها به شرح زیر است:

  • تهران- قم: ۸۱ کیلومتر در ساعت
  • قم-کاشان: ۹۰ کیلومتر در ساعت
  • همت-کرج: ۸۰ کیلومتر در ساعت
  • تهران- شمال: ۸۰ کیلومتر در ساعت
  • تهران- همدان: ۷۰ کیلومتر در ساعت
  • شیراز- بوشهر: ۱۲۰ کیلومتر در ساعت
  • قزوین- رشت: ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت مجاز در آزادراه ها

پرداخت عوارض آزادراهی و خلافی خودرو به ساده‌ترین روش در آیتول

حال که جدول نرخ عوارض آزادراهی را مشاهده کردید، باید بدانید که برای پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی خودرو می‌توانید به سامانه آیتول مراجعه کنید و با وارد کردن پلاک خودرو، در سریع‌ترین زمان ممکن عوارض را بپردازید. همچنین در آیتول خدمات کاربردی مانند استعلام خلافی خودرو، پرداخت عوارض و خلافی، خرید آنلاین بیمه شخص ثالث و محاسبه عوارض سالیانه خودرو را به شما ارائه می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت آیتول به آدرس iToll.ir مراجعه کنید.

دیرکرد در پرداخت عوارض آزادراهی چگونه محاسبه میشود؟

  • بخشودگی جریمه شامل این دیرکرد نخواهد شد.
  • در صورت تاخیر بیش از یک ماه این عدد به ۲۲% تبدیل می‌شود.
  • دیرکرد در پرداخت عوارض مصوب بزرگراهی و راه‌های اصلی جدید و شبکه آزادراهی، جریمه‌ای ۲۰ درصدی دارد.