خیابان‌ها و کوچه‌های شهرها، در بیشتر ساعات پر از ماشین است و پیدا کردن یک محل پارک، اصلا کار ساده‌ای نیست. اما با این همه، پارک دوبله، خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی بوده و راننده متخلف، مشمول جریمه پارک دوبل خواهد شد. در این مطلب قصد داریم نگاهی به مبلغ جریمه پارک دوبل ۱۴۰۲ بیندازیم و درباره روش اعتراض به آن نیز صحبت کنیم.

شما نیز اگر مایل هستید که در این‌باره اطلاعاتی به دست بیاورید، تا انتهای این مطلب، همراه ما باشید.

مبلغ جریمه پارک دوبل ۱۴۰۲

مبلغ جریمه پارک دوبل ۱۴۰۲

در بالا توضیحات اولیه در خصوص پارک دوبله را دنبال کردیم. اما باید دید که جریمه پارک دوبله چقدر است؟ مبلغ جریمه پارک دوبل ۱۴۰۲، مطابق چیزی است که در جدول زیر معرفی کرده‌ایم:

عنوان تخلف کلان شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری – صنعتی شهرهای کوچک روستاها
پارک دوبل ۵۲.۵۰۰ تومان ۴۲.۰۰۰ تومان ۲۱.۰۰۰ تومان

لازم به ذکر است که این تخلف در جدول نرخ جریمه های رانندگی ۱۴۰۲، با کد ۲۰۲۹ معرفی شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید مبلغ این جرایم مانند جریمه سرعت غیر مجاز آن قدرها زیاد نیست و شاید به کلی بازدارنده نباشد. اما باید یک نکته را در نظر داشته باشید که اگر خودروی شما موقع پارک دوبل، به شکل قابل توجهی سد معبر کرده و رفت و آمد خودروهای دیگر را مختل کند، این احتمال زیاد است که نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی، خودرو شما را به وسیله جرثقیل به پارکینگ منتقل کند.

با این حساب باید گفت که در زمان پارک دوبل خلاف مقررات، فرد هم مشمول جریمه شده و هم اینکه قوانین شهروندی را زیر پا می‌گذارد و به نوعی به حقوق سایر افراد تجاوز می‌کند. از این روی معقول است که برای پارک کردن وسیله نقلیه خود، زمان کافی اختصاص داده و محل پارکی مناسب و استاندارد پیدا کنید. به علاوه اینکه در اکثر محله‌ها، پارکینگ‌های عمومی و حتی طبقاتی وجود داشته و اگر محل پارک مناسبی پیدا نکردید، می‌توانید به پارکینگ مراجعه کنید.

اعتراض به جریمه پارک دوبل

اعتراض به جریمه پارک دوبل

در صورتی که به جریمه پارک دوبل ثبت شده برای پلاک خودروی خود، معترض هستید؛ باید به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید. برای این منظور، لازم است که مدارک خود، یعنی اصل کارت شناسایی خودرو، اصل سند مالکیت خودرو، کارت شناسایی مالک خودرو یا نماینده قانونی او و فرم درخواست تجدیدنظر را آماده کرده و به همراه داشته باشید.

در صورتی که امکان بخشیدگی و بازگشت از جریمه پارک دوبل برای پلاک خودروی شما وجود داشته باشد، پس از چند روز که مجدد خلافی بگیرید، این موضوع مشخص خواهد شد و از مبلغ جرایم خودروی شما کم شده است. معمولا چیزی در حدود ۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت، زمان برای دریافت جواب کافی خواهد بود و پس از آن می‌توانید استعلام خلافی خودروی خود را بگیرید تا نتیجه مشخص شود.

نکته: البته یک مرحله دیگر نیز وجود دارد و شما می‌توانید مجدد برای بار دوم در صورتی که اعتراض به جریمه رانندگی داشته باشید، نسبت به جریمه پارک دوبل خودروی خود، اعتراض زده و منتظر دریافت نتیجه باشید. در صورتی که این بار نیز اعتراض شما، مورد پذیرش قرار نگیرد، دیگر راهکاری وجود ندارد و مجبور به پرداخت مبلغ جریمه هستید.

جریمه پارک دوبله چقدر است

کلام آخر

با وجود اینکه گاهی اوقات به دلیل عجله و نبود محل پارک مناسب، نیاز به پارک دوبل پیش می‌آید؛ اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که هر لحظه ممکن است خودروی شما به وسیله افسر نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی، جریمه شود. اگر چه مبلغ جریمه پارک دوبل ۱۴۰۲ زیاد نیست؛ اما معمولا اعتراض به جریمه پارک دوبل نیز موثر واقع نخواهد شد.

به طور کلی احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی و حقوق شهروندی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و توصیه می‌کنیم که همیشه برای پارک وسیله نقلیه خود، یک محل مطمئن و مناسب پیدا کنید. این مطلب را برای دوستان و آشنایان خود نیز ارسال کرده و آن‌ها را هم با قوانین و جریمه پارک دوبل ۱۴۰۲ آشنا کنید.