این روزها سختگیری نسبت به جرائم راهنمایی و رانندگی نسبت به دوران گذشته چندین برابر شده است. در حقیقت با توجه به وجود انواع دوربین‌های هوشمند در قسمت‌های مختلف شهر و حضور افسر و اپراتورهای راهنمایی و رانندگی، ممکن است گاهی حتی متوجه جریمه شدن خودروی خود نشوید. به همین دلیل گاهی بعد از استعلام خلافی خودرو، به مبالغی برمی‌خورید که حتی آن‌ها را به یاد نمی‌آورید. اما در بسیاری از موارد نیز ممکن است جریمه ثبت شده برای شما، به طور کلی اشتباه یا بیش از حد ثبت شده باشد. در این موارد می‌توانید نسبت به اعتراض به جرائم ثبت شده اقدام کنید. اگر به دنبال راهی برای اعتراض به خلافی خود هستید، ادامه مطلب را بخوانید و با راهکارها و مراحل اعتراض به جریمه راهنمایی و رانندگی آشنا شوید.

استعلام خلافی خودرو

اعتراض به قبض جریمه؛ ساده‌ترین راه برای کم کردن تخلف

ساده‌ترین حالت اعتراض به جریمه، اعتراض به قبض صادر شده توسط افسر راهنمایی و رانندگی است. در این نمونه باید در صورت اعتراض به پرداخت جریمه خودرو، به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کنید. بعد از پر کردن فرم طرح شکایت، پرونده شما برای بررسی بیشتر به کارشناسان مربوطه ارجاع داده می‌شود. نتیجه بررسی‌ها معمولا در زمان کوتاه یک تا چند روزه به شما اعلام می‌گردد.

شانس اینکه این دسته از اعتراضات مورد پذیرش، کاهش یا بخشش قرار بگیرند، تا حد زیادی به موقعیت و نوع تخلف بستگی دارد. برای مثال اگر قبض جریمه تسلیمی در دست دارید، به دلیل اینکه موقعیت به دقت و با جزئیات در برگه شرح داده شده، امکان تجدید نظر روی آن کمتر است. اما در صورتی که برای اعتراض خود مدارکی ارائه کنید، می‌توانید به تغییر خلافی امید داشته باشید.

اعتراض به قبض جریمه

مدارک لازم برای اعتراض به قبض جریمه چیست؟

قبل از اینکه به اداره راهور مراجعه کنید، مدارک لازم تشکیل پرونده را فراهم کنید تا فرایند درخواست شما با سرعت بالاتری پیش رود. مدارک لازم برای تشکیل پرونده شامل موارد زیر هستند:

  • اصل کارت شناسایی
  • اصل سند مالکیت خودرو
  • فرم تکمیل شده درخواست تجدید نظر
  • کارت شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه یا نماینده قانونی
استعلام خلافی خودرو

اعتراض به صورت وضعیت تخلفات؛ کاهش خلافی خودرو از طریق تشکیل پرونده

گاهی اعتراض فقط نسبت به یک برگه جریمه نیست. در حقیقت در اغلب موارد بعد از استعلام صورت وضعیت تخلفات، تصمیم به اعتراض به مبلغ نهایی قابل پرداخت می‌گیرید. در این صورت باید قبل از مراجعه به راهور، مراحل دیگری را طی کنید.

در اولین قدم باید به یکی از دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنید و درخواست اعتراض خود را با پر کردن فرم‌های مربوطه ارائه دهید. در این شرایط دفتر مربوطه اعتراض شما را بررسی و استعلام وضعیت می‌کند. نتیجه این استعلام به طور معمول در همان روز و پس از چند ساعت مشخص می‌شود.

در صورتی که اعتراض شما از این طریق رد شود، می‌توانید به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه و درخواست خود را به صورت حضوری ارائه دهید. شما می‌توانید برای دریافت آخرین اطلاعات درباره بیمه شخص ثالث، مراکز معاینه فنی و چگونگی پرداخت عوارض تهران شمال به وبلاگ آیتول مراجعه و از مقالات تخصصی این سامانه استفاده کنید.

اعتراض به خلافی در پلیس به اضافه 10

مراحل بررسی اعتراض در مرکز پلیس راهور

بعد از تکمیل فرم تشکیل پرونده، درخواست شما ابتدا توسط یک کارشناس پلیس راهور و سپس توسط یک قاضی بررسی می‌شود. بعد از بررسی همه موارد صورت وضعیت تخلفات و با توجه به اظهارات فرد معترض و افسر پرونده، قاضی رای نهایی را صادر می‌کند. توجه کنید که رای ارائه شده در این مرحله، نهایی است و دیگر نمی‌توانید نسبت به آن اعتراض کنید.

برای استعلام خلافی می‌توانید از سامانه آیتول کمک بگیرید. همچنین علاوه بر خلافی خودرو می‌توانید محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث را به سادگی انجام دهید.

آیا اعتراض به جریمه دوربین ممکن است؟

یکی از مواردی که هنگام اعتراض به جریمه دوربین باید در نظر بگیرید، این است که درصد خطای دوربین حدود ۱ درصد است. بنابراین اشتباه آن شانس زیادی ندارد. اما اگر از ثبت نادرست جریمه اطمینان دارید، برای خلافی‌هایی مانند سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و ورود به محدوده طرح ترافیک امکان اعتراض به جریمه برای شما وجود دارد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که برخلاف مواردی مانند پرداخت عوارض جاده ای، دریافت استعلام خلافی و مواردی از این دست، در حال حاضر امکان ثبت اعتراض به صورت اینترنتی وجود ندارد و لازم است به مراکز رسیدگی به اعتراضات خلافی که در موارد قبل گفته شد مراجعه کنید.

اعتراض به جریمه دوربین

مهلت اعتراض به جریمه رانندگی چقدر است؟

به طور کلی رانندگان متخلف موظف هستند در صورت اعتراض، تا ۶۰ روز پس از تاریخ مندرج در قبض جریمه اعتراض خود را به مراکز رسیدگی ابلاغ کنند. در غیر این صورت اعتراض آن‌ها پذیرفته نیست و موظف به پرداخت همه مبلغ جریمه هستند. همچنین بعد از رای نهایی دادگاه و رد اعتراض، تا ۲۰ روز مهلت پرداخت جریمه را دارید. در صورت عدم پرداخت، جریمه در نظر گرفته شده برای شما دو برابر خواهد شد.

برای پرداخت جریمه خلافی و دیگر مبالغ مانند پرداخت عوارض شهرداری، امکان پرداخت اینترنتی برای شما فراهم شده است. بنابراین به محض صدور رای یا اطمینان از مبلغ قابل پرداخت صورت وضعیت تخلفات، اقدام به تسویه اینترنتی کنید تا جریمه دیرکرد شامل شما نشود.

راه کم کردن خلافی

استعلام و پرداخت خلافی خودرو با چند کلیک به روش ساده در آیتول

اگر برای استعلام خلافی به دنبال یک راه حل سریع و ساده هستید، سامانه استعلام آیتول را از دست ندهید. شما می‌توانید تنها با ارائه شماره پلاک خودرو، سوابق را به سادگی به دست آورید. همچنین امکان پرداخت خلافی و تسویه صورت وضعیت در آیتول برای شما فراهم است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید.