مالیات خودرو یکی از انواع مالیات‌هایی است که مالکان خودرو بر اساس قوانین مالیاتی ملزم به پرداخت آن هستند. نرخ این مالیات بر اساس ارزش وسیله نقلیه تعیین می‌شود و خودروهای با ارزش بیشتر، باید برای پرداخت مالیات خودرو لوکس اقدام کنند. اما در برخی موارد ممکن است مالک خودرو نسبت به میزان مالیات تعیین‌شده معترض باشد.

در چنین شرایطی می‌توان به مقدار مالیات خودرو اعتراض کرد. در همین راستا در این مطلب از آیتول قصد داریم تا شما را با نحوه اعتراض به مالیات خودرو آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

اعتراض به محاسبه مالیات خودرو لوکس

اعتراض به مالیات خودرو لوکس

اگر به نرخ مالیات خودرو لوکس خود معترض هستید، می‌توانید مراحل اعتراض را طی کنید. اگر خودرویی دارید که مشمول مالیات خودروهای لوکس شده است و نسبت به صحت محاسبه مالیات آن تردید دارید، می‌توانید به راحتی از طریق سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی اقدام به اعتراض کنید. نحوه اعتراض به مالیات خودرو لوکس، شامل مراحل زیر است:

  • به درگاه ملی خدمات مالیاتی به آدرس tax.gov.ir مراجعه کنید.
  • در صورت عدم ثبت‌نام قبلی، مراحل ثبت‌نام را انجام دهید.
  • پس از ورود به حساب کاربری خود، از منوی سمت راست، گزینه «مالیات بر خودروهای تحت تملک» را انتخاب کنید؛ در صفحه جدید، گزینه «اعتراض دارم» را بزنید.

با انجام این مراحل، اعتراض شما به‌طور رسمی ثبت خواهد شد و کارشناسان سازمان امور مالیاتی در اسرع وقت به آن رسیدگی خواهند کرد. لازم به ذکر است که برای اعتراض به مالیات نقل و انتقال خودرو و پیگیری وضعیت اعتراض خود می‌توانید از طریق همین درگاه اقدام کنید.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر، با شماره تلفن ۱۵۲۶ تماس بگیرید. به همراه درخواست تجدید نظر خود، مدارک و مستنداتی را که به نظر شما برای اثبات صحت اعتراضتان لازم است، ارائه دهید.

مدارک لازم برای صدور اظهارنامه مالیاتی خودروهای لوکس

به منظور صدور اظهارنامه مالیاتی خودروهای لوکس نیاز است تا مدارک زیر را جمع‌آوری کنید و به مراجع مربوطه ارائه دهید:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • برگ سبز خودرو
  • مدارک شناسایی مالکیت خودرو
  • سند قطعی یا بنچاق
  • برگ ترخیص از گمرک
  • وکالت‌نامه
  • قرارداد اجاره به شرط تملیک
  • سند شرکت خودرو

مراحل رسیدگی به اعتراض مودیان به مالیات خودرو لوکس

مالیات انواع خودرو

بر اساس بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی به تاریخ ۰۱/۰۹/۱۴۰۱، صاحبان خودروهای گران قیمت می‌توانند در صورت اعتراض به مالیات تعیین‌شده برای خودرو خود، نسبت به آن اعتراض کنند. در این راستا، ادارات وصول و اجرا موظفند پس از دریافت اعتراض، اقدامات اجرایی را متوقف و پرونده را برای رسیدگی به اعتراض، به هیات‌های حل اختلاف مالیاتی ارسال کنند. مراحل رسیدگی به اعتراض شما به شرح زیر هستند:

  • ابطال اقدامات اجرایی: در اولین مرحله، اقدامات اجرایی مربوط به وصول مالیات مانند صدور برگ اجراییه و یا توقیف اموال، متوقف خواهد شد.
  • ارجاع پرونده به هیات حل اختلاف مالیاتی: پرونده شما به هیات حل اختلاف مالیاتی به‌عنوان مرجع رسیدگی بدوی ارسال می‌شود. هیات مذکور به اعتراض شما رسیدگی و رای نهایی را صادر خواهد کرد.
  • رسیدگی در هیات تجدید نظر (اختیاری): در صورتی‌که به رای هیات بدوی معترض باشید، می‌توانید ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای، به آن اعتراض کنید و پرونده را به هیات تجدید نظر مالیاتی ارجاع دهید.
  • پشتیبانی فرآیند: ادارات وصول و اجرا و همچنین مدیریت دادرسی مالیاتی، وظیفه پشتیبانی از فرآیند رسیدگی به اعتراض شما را بر عهده دارند.

در صورتی‌که نسبت به ارزش تعیین‌شده برای خودرو خود معترض هستید، هیات‌های حل اختلاف مالیاتی از معاونت حقوقی و فنی مالیاتی استعلام می‌گیرند و در صورت تایید آن‌ها می‌توانند ارزش خودرو را تعدیل کنند. در این راستا، معاونت فناوری‌های مالیاتی موظف است که ارزش جدید خودرو را در محاسبات مربوطه در نظر بگیرد. درباره پرونده‌های مالیاتی که مالیات آن‌ها پرداخت نشده است، ارزش‌گذاری جدید خودرو در نظر رفته می‌شود و محاسبه مقدار مالیات دوباره انجام خواهد شد.

مهلت پرداخت مالیات بر خودرو یا ثبت اعتراض

اعتراض به مالیات انواع خودرو

پس از بررسی نحوه اعتراض به مالیات خودروهای لوکس نیاز است تا شما را با مهلت پرداخت مالیات خودرو صفر و کارکرده لوکس آشنا کنیم. بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، مالکان کلیه خودروهای لوکس و گران‌قیمت موظفند مالیات مربوط به خودروهای خود و یا فرزندان تحت تکلف خود (محجور یا زیر ۱۸ سال) را تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۳ پرداخت کنند. لازم به ذکر است که مهلت قانونی تمدید نمی‌شود و عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر، مشمول جریمه خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر و همچنین محاسبه میزان مالیات مربوط به خودرو خود می‌توانید به پورتال سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید.

حرف آخر

در این مطلب از آیتول شما را با نحوه اعتراض به مالیات خودرو آشنا کردیم و درباره چگونگی ثبت اعتراض و مراحل رسیدگی به اعتراض مودیان، اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دادیم. همان‌طور که گفتیم، شما برای طی مراحل اداری و ثبت اعتراض خود می‌توانید از طریق سایت my.tax.gov.ir اقدام کنید. شما می توانید برای استعلام و پرداخت مالیات خودروی خود و یا پرداخت هر گونه بدهی مرتبط با آن از آیتول کمک بگیرید.