سال‌هاست که ساکنین شهرهای بزرگ و مناطق متراکم، با کمبود جای پارک مواجه‌اند. منازل اکثر مردم شهر به‌اندازه تمام طبقات پارکینگ ندارد و آن‌ها مجبورند خودروی خود را در نزدیک‌ترین محل به منزل خود پارک کنند. گاهی شما مطمئن هستید که تمام قوانین راهنمایی رانندگی را رعایت کرده و خودروی خود را در جای مناسبی کنار خیابان پارک کردید، اما صبح روز بعد متوجه می‌شوید که خودرو سر جایش نیست. اگر از اضطراب اولیه آن که چیزی جز فکر دزدیده شدن خودرو نیست بگذرید، تازه متوجه می‌شوید که خودرو به پارکینگ منتقل شده و قرار است ادامه روز به دنبال ترخیص خودرو از پارکینگ باشید.

یکی از مراحل این هفت‌خان ترخیص خودرو، دریافت عدم خلافی خودرو است که می‌توانید با مراجعه به پلیس+۱۰ یا استفاده از روش‌های آنلاین، خلافی خودرو را استعلام و با پرداخت آن، روند ترخیص خودرو را سرعت بخشید؛ اما مزایای دریافت عدم خلافی خودرو محدود به زمان انتقال آن به پارکینگ نیست، بلکه ارائه گواهی عدم خلافی خودرو، یکی از مدارک اصلی هنگام تعویض پلاک خودرو یا خرید و فروش آن نیز به شمار می‌رود.

شما می‌توانید با مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰، خلافی خودرو را استعلام کنید، روشی که این روزها به دلیل زمان زیادی که از افراد می‌گیرد چندان پرطرفدار نیست و مالکین خودرو ترجیح می‌دهند با پرداخت آنلاین و استفاده از درگاه‌های مختلف، روند دریافت عدم خلافی خودرو را سریع‌تر طی کنند؛ بنابراین برای آشنایی با راه‌های دیگر دریافت خلافی خودرو به خواندن این مقاله ادامه دهید.

استعلام خلافی خودرو

استعلام عدم خلافی خودرو با مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰

اگر ترجیح می‌دهید برای دریافت عدم خلافی خودرو، به شکل حضوری اقدام کنید، می‌توانید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کرده و به یاد داشته باشید که کارت خودرو، سند خودرو و بیمه شخص ثالث را نیز همراه داشته باشید. بعد از پرداخت ۱۷۵۰۰ تومان برای دریافت خلافی و ۸۵۰۰ تومان برای حق تعرفه رسیدگی غیرحضوری، اگر میزان جریمه خودرو تا سقف یک میلیون تومان باشد، می‌توانید در این دفاتر آن را پرداخت و گواهی عدم خلافی خودرو را دریافت کنید؛ اما اگر مجموع جریمه‌ها بیشتر از این مبلغ باشد، باید به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید. برای مراجعه غیرحضوری نیز، درگاه‌های آنلاین مختلفی هستند که می‌توانید به‌صورت کلی یا با جزئیات میزان خلافی خودرو را استعلام کنید.

چگونه با شماره پلاک استعلام خلافی خودرو بگیریم؟

تا چند سال گذشته می‌توانستید با تماس با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ از میزان خلافی خودرو با شماره پلاک، به‌صورت تلفنی مطلع شوید، اما در حال حاضر تنها راه استعلام خلافی خودرو با پلاک، استفاده از درگاه‌های اینترنتی است که می‌توانید از مجموع خلافی خودرو بدون نیاز به حضور مالک، کد ملی و شماره همراه او آگاه شوید. در این روش جزئیات تخلفات رانندگی به شما نمایش داده نمی‌شود و امکان پرداخت موردی را هم ندارید.

دریافت عدم خلافی هنگام تعویض پلاک خودرو

چرا گرفتن عدم خلافی خودرو برای تعویض پلاک ضروری است!

تعویض پلاک خودرو یکی از مراحل خرید و فروش خودروی دست‌دوم به شمار می‌رود و ارائه گواهی عدم خلافی خودرو، برای فروشنده ضروری است. امکان دارد بعضی از افراد تصمیم بگیرند هنگام تعویض پلاک خودرو، خلافی آن را نیز پرداخت کنند. اگرچه این کار امکان‌پذیر است و در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و در طول انجام تعویض پلاک خودرو، خلافی آن را نیز پرداخت کنید؛ اما باید بگوییم این فرایند ممکن است یک روز کامل زمان ببرد. از طرفی اگر میزان خلافی خودرو بیش از آن چیزی باشد که انتظار داشته‌اید یا اگر بخواهید نسبت به مواردی از جریمه‌ها اعتراض کنید، ممکن است تیرتان خطا برود و نتوانید مراحل اداری تعویض پلاک خودرو را در یک روز انجام دهید.

ترخیص خودرو از پارکینگ و دریافت عدم خلافی چه مراحلی دارد؟

همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، اگر خودروی شما به هر دلیلی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به پارکینگ منتقل شد، باید برای ترخیص آن مراحل زیر را طی کنید:

  1. با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید تا متوجه شوید که خودروی شما در کدام پارکینگ قرار دارد.
  2. دریافت برگه‌ی جریمه و مراجعه به ستاد ترخیص
  3. همراه داشتن کارت شناسایی خودرو، برگ سبز خودرو و بیمه‌نامه‌ی آن
  4. همراه داشتن شناسنامه، کارت ملی و گواهینامه
  5. همراه داشتن برگه‌ تسویه خلافی خودرو و عوارض شهرداری

توجه داشته باشید که باید علاوه بر حضور مالک خودرو، کپی تمام این مدارک را نیز داشته باشید. در کنار همه این موارد، هزینه مربوط به هر شب توقف خودرو در پارکینگ، حمل با جرثقیل و غیره را نیز اضافه کنید. اگر در ساعات غیر اداری متوجه شدید که خودروی شما به پارکینگ منتقل‌ شده است، می‌توانید با پرداخت آنلاین جریمه‌ها و دریافت عدم خلافی خودرو، مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ را با سرعت بیشتری طی کنید.

استعلام پلاک فعال خودرو برای دریافت عدم خلافی

استعلام پلاک فعال خودرو چه تأثیری در دریافت عدم خلافی دارد؟

تصور کنید بعد از این‌که خودروی خود را فروختید، پیامک ناخوشایندی با این مضمون که شما وارد طرح ترافیک شده‌اید دریافت کنید. یا زمانی که استعلام نمره منفی گواهینامه را می‌گیرید متوجه شوید که با سقف نمره منفی برای ضبط گواهینامه فاصله چندانی ندارید؛ آن‌هم زمانی که شما مالک خودرو نیستید.

یکی از علل اصلی این اتفاق این است که مالک جدید خودرو، مراحل تعویض و فک پلاک را طی نکرده است. با این کار شما مخاطب اصلی تمام جریمه‌ها یا حتی جرم‌هایی هستید که مالک فعلی انجام داده و به‌صورت غیرحضوری و با دوربین‌های هوشمند ثبت شده است. برای جلوگیری از این اتفاق و پرداخت جریمه‌های مختلف مثل جریمه طرح ترافیک، کافی است بعد از فروش خودرو، تعداد پلاک فعال خودرو را استعلام کنید.

دریافت عدم خلافی خودرو با سایت آیتول

تسویه آنی خلافی خودرو با سایت آیتول

سایت آیتول، سامانه‌ایست که برای دریافت عدم خلافی خودرو و استعلام تمام مواردی که در این مقاله به آن اشاره شده، می‌توانید به آن مراجعه کنید. از آنجایی‌ که بیشتر اوقات، میزان خلافی خودرو بیشتر از آن چیزی است که تصور خواهید کرد، پیشنهاد ما به شما این است که هر چند وقت یک‌بار خلافی خودروی خود را استعلام بگیرید. همچنین شما می‌توانید از اشتراک سالانه پیامک آیتول استفاده کنید. تنها با پرداخت ۹۵ هزار تومان برای یکسال، نه تنها پیامک خلافی، بلکه برای تمامی سرویس‌ها مثل پرداخت عوارض، پارک حاشیه، بیمه و… پیامک یادآوری به صورت ماهانه برای شما ارسال خواهد شد و دیگر نیازی به پرداخت ۵,۲۰۰ تومان برای هر دفعه استعلام خلافی نخواهید داشت.