یکی از اهرم‌های راهنمایی و رانندگی برای کنترل نظم ترافیکی در شهرها و جاده‌ها و جلوگیری از وقوع تصادفات، اِعمال جرایم رانندگی است. بر همین اساس بسیاری از خودروها معمولا دارای مبلغی جرائم رانندگی هستند که این جرائم هر از گاهی مشمول بخشودگی می‌شوند.

ما در این محتوا در این مورد که کدام جرایم رانندگی دو برابر می‌شوند، زمان اجرایی شدن بخشودگی جرایم رانندگی ۱۴۰۲ چگونه و در چه زمان‌هایی انجام می‌شود، چه کسانی مشمول آن هستند و شرایط و مدارک لازم برای بخشودگی این جرایم چیست، با شما صحبت خواهیم کرد.

بخشودگی جرایم رانندگی چگونه و در چه زمان‌هایی انجام می‌شود؟

مالکین وسایل نقلیه که خودرو آن‌ها دارای جریمه رانندگی است، ملزم به پرداخت این مبالغ هستند؛ زیرا جرایم الصاقی و تسلیمی در صورت عدم پرداخت تا ۶۰ روز پس از اعمال جریمه، دو برابر می‌شوند.

با این حال هر از گاهی به مناسبت‌های مختلف طرح‌هایی برای بخشیدگی جرایم رانندگی اجرا می‌شود که برخی از این طرح‌ها شامل بخشش جریمه بیمه، بخشودگی جریمه معاینه فنی، تخفیف خلافی خودرو برای ایثارگران و طرح‌های مناسبتی بخشش جریمه رانندگی است که در ادامه این بخش در مورد هریک از آنها به‌طور جداگانه صحبت خواهیم کرد.

بخشودگی جرایم خودرو

بخشودگی جریمه معاینه فنی

معاینه فنی یکی از مجوزهای قانونی است که سالم بودن وسیله نقلیه را نشان می‌دهد و خودروهایی که بیش از ۴ سال از عمر آنها می‌گذرد، ملزم به داشتن آن هستند.

اگر خودرویی دارای معاینه فنی نباشد و در سطح تهران یا سایر کلان‌شهرها مثل مشهد تردد کند، با ثبت دوربین‌های کنترل ترافیک مشمول جریمه می‌شود؛ با این حال این نوع جریمه هم گاهی مشمول بخشودگی یا تخفیف خواهد شد.

بخشش جریمه بیمه

هر وسیله نقلیه ملزم به داشتن پوشش بیمه شخص ثالث است و در صورت نداشتن آن، مشمول جریمه می‌شود. به‌علاوه در صورت انقضاء تاریخ جریمه بیمه به ازاء هر روز تاخیر، در هنگام بیمه کردن باید جریمه‌ای به شرکت بیمه پرداخت کرد.

جریمه نداشتن بیمه هم از آن دست جرائمی است که هر از گاهی طرحی برای بخشودگی جریمه آن اعلام می‌شود که بدون شک این امر در ارتباط با بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ نیز صدق می‌کند. با این حال در اغلب این طرح‌ها شرط لازم برای بهره‌مندی از آن، بیمه کردن وسیله نقلیه به مدت یک سال کامل است.

تخفیف خلافی خودرو برای ایثارگران

یکی دیگر از طرح‌های بخشیدگی جرایم رانندگی، تخفیف به خانواده ایثارگران است که معمولا طرح‌هایی برای این منظور با موافقت بنیاد شهید و راهنمایی و رانندگی صورت می‌گیرد. بر اساس این طرح‌ها جریمه خودروهایی که مالکان آنها از ایثارگران هستند، مشمول تخفیف خواهند شد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم سایت ثبت نام خودرو ایثارگران را نیز مطالعه بفرمایید.

طرح‌های مناسبتی بخشش خلافی خودرو

پلیس راهنمایی و رانندگی به مناسبت‌های مختلف مثل برخی از اعیاد و روزهای ملی، طرح‌هایی برای بخشش جرایم رانندگی اعلام می‌کند که مالکین وسایل نقلیه در صورت دارا بودن شرایط آن می‌توانند از این طرح‌ها استفاده کنند.

به‌طور مثال به مناسبت نیمه شعبان از تاریخ ۵ اسفند ۱۴۰۲ امکان بخشش جریمه رانندگی و حتی پرداخت قسطی آنها برای مالکین وسایل نقلیه فراهم شده است.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

آخرین طرح های بخشش جریمه‌ های رانندگی

نیمه شعبان

به مناسبت ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه و جشن نیمه شعبان، فرمانده کل انتظامی کشور تدبیری اتخاذ کرده است تا مالکان خودروهای توقیفی که صرفاً به دلیل تخلفات رانندگی و یا عدم رعایت حجاب توقیف شده‌اند، بتوانند از امروز (شنبه ۵ اسفند) نسبت به ترخیص خودرو خود اقدام کنند. طرح ترخیص خودروهای توقیفی شامل تمام خودروهای توقیفی در سراسر کشور است. هدف از این طرح، تسهیل در ترخیص خودروهای توقیفی، مساعدت به مالکان خودروها و گرامیداشت اعیاد پیش رو است. امکان تقسیط جرایم رانندگی و ترخیص خودرو بدون نیاز به پرداخت کامل جرایم مهم‌ترین بخشش این طرح است.
سخنگوی پلیس در این باره گفت:

وسایل نقلیه‌ای که در چارچوب مقررات پلیسی توقیف فیزیکی شده‌اند، به مناسبت نیمه شعبان ترخیص خواهند شد.

ترخیص خودروهای توقیفی شامل کلیه تخلفات رانندگی و همچنین موارد مرتبط با حوزه عفاف و حجاب نیز است. البته این طرح، مشمول خودوهایی که دارای شکایت قضائی و پرونده مفتوح در سیستم قضائی هستند، نمی‌شود.

البته لازم به تذکر است که این بخشودگی شامل خودروهایی که دارای شکایت قضایی یا پرونده مفتوح در سیستم قضایی هستند، نمی شود. هدف از اجرای این طرح تسهیل در ترخیص خودروهای توقیفی، کمک به مالکان خودروها و گرامیداشت جشن نیمه شعبان است.

بخشودگی جرایم ماشین

شرایط و مدارک لازم برای بخشودگی جرایم رانندگی چیست؟

هریک از طرح‌هایی که برای بخشودگی خلافی رانندگی اعلام می‌شوند، شرایط خاص خود را دارند که شامل برخی از مالکین وسایل نقلیه خواهند شد.

مالکین وسایل نقلیه برای بهره‌مندی از این طرح‌ها می‌توانند به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنند و با ارائه مدارک مورد نیاز، درخواست خود را برای بهره‌مندی از مزایای آن طرح ارائه دهند.

برای ثبت درخواست بخشیدگی جرایم رانندگی، ارائه مدارک وسیله نقلیه از جمله برگ سبز، کارت ماشین، بیمه‌نامه شخص ثالث و مدارک شناسایی مالک آن الزامی است. بعد از ارائه این مدارک به دفاتر پلیس + ۱۰ امکان ثبت درخواست بهره‌مندی از این طرح‌ها برای مالکین وسایل نقلیه وجود دارد.

  • خودرو صرفاً به دلیل تخلفات رانندگی (هر نوع از جریمه های رانندگی ۱۴۰۲) و یا عدم رعایت حجاب توقیف شده باشد.
  • خودرو دارای شکایت قضایی یا پرونده مفتوح در سیستم قضایی نباشد.

ترخیص خودروهای توقیفی چگونه انجام خواهد شد؟

در صورتی که شما هم مشمول این طرح هستید، ابتدا مقاله نحوه ترخیص خودرو را مطالعه کنید تا با تمامی کارهایی که باید پیش از ترخیص انجام دهید، آشنا شوید. اما به صورت کلی می‌توانید پس از پرداخت خلافی خود با استفاده از یکی از روش‌های زیر خودرو خود را ترخیص نمایید. برای استعلام این که خودرو یا پلاک شما توقیف دارد یا خیر، می‌توانید از سرویس اصالت و سوابق خودرو آیتول استفاده نمایید.

  1. مراجعه به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور
  2. مراجعه به اپلیکیشن “پلیس من” ، قسمت “پلیس راهور” و صفحه ترخیص خودرو

سخن آخر

بسیاری از وسایل نقلیه دارای جرایم رانندگی هستند؛ حتی برخی از خودروها بدهی نسبتا بالایی دارند که پرداخت آن برای مالکین کمی مشکل است. به این دلیل پلیس راهنمایی و رانندگی به مناسبت‌های مختلف طرح‌هایی را برای بخشودگی خلافی رانندگی اعلام می‌کند.

ما در این محتوا که به بخشودگی خلافی خودرو اختصاص داشت، در مورد برخی از طرح‌های بخشودگی جرایم رانندگی ۱۴۰۲ شامل بخشودگی جریمه معاینه فنی، بخشش جریمه بیمه شخص ثالث، تخفیف خلافی خودرو برای ایثارگران و طرح‌های مناسبتی با شما صحبت کردیم و در پایان هم به مرور شرایط و مدارک لازم برای بهره‌مندی از این طرح‌ها پرداختیم. آیتول یک سامانه جامع خدمات خودرو است که خدماتی مانند استعلام و پرداخت جرایم رانندگی ، نوبت دهی تعویض پلاک، استعلام عوارض آزادراهی،  پرداخت طرح ترافیک ، مالیات نقل و انتقال خودرو و صدها خدمت دیگر را ارائه می‌دهد.