سند کمپانی خودرو یا همان برگه کمپانی خودرو یکی از مدارک مهم برای هر وسیله نقلیه محسوب می‌شود که کاربردهای خود را دارد و بهتر است که آن را در هنگام خرید و فروش وسیله نقلیه به خریدار ارائه دهید.

ما در این مطلب در این مورد که برگه کمپانی چیست، صحبت خواهیم کرد و به این پرسش پرتکرار پاسخ می‌دهیم که تفاوت سند کمپانی با برگه سبز خودرو چیست. درنهایت نیز توضیحاتی را در مورد نحوه دریافت المثنی برگه کمپانی ارائه خواهیم داد.

برگه کمپانی خودرو چیست؟

برگه کمپانی خودرو درواقع سند رسمی وسیله نقلیه است که از سوی قوه قضاییه صادر می‌شود و در آن اطلاعات مهم خودرو مثل تاریخ تحویل، نوع و مدل خودرو، شماره موتور، شماره شاسی و اطلاعات مربوط به اولین مالک آن نمایش داده می‌شوند.

برگه کمپانی خودرو چیست

برای خرید و فروش خودرو الزامی به ارائه سند کمپانی خودرو وجود ندارد و فروش خودرو بدون سند کمپانی هم میسر است؛ با این وجود ارائه این مدرک معتبر می‌تواند سبب اطمینان خریدار از خودرو و افزایش اعتماد او شود. همچنین در مطلبی دیگر از مقالات وبلاگ آیتول در مورد قوانین فروش خودرو بدون برگ سبز نیز توضیحاتی داده‌ایم.

تفاوت برگه کمپانی با برگه سبز خودرو چیست؟

سند کمپانی خودرو برگه‌ای است که از طرف قوه قضاییه صادر می‌شود و در آن اطلاعات مهم خودرو و اولین مالک آن که خودرو را از کارخانه تحویل گرفته، درج شده است؛ در حالی‌که برگ سبز خودرو مشخصات خودرو را به همراه اطلاعات مربوط به مالک فعلی آن نشان می‌دهد. به‌علاوه برگه سبز خودرو از سوی مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود.

پیگیری برگه کمپانی خودرو

بر اساس قوانین جدید ارائه برگه سبز خودرو برای خرید و فروش وسیله نقلیه کفایت می‌کند و الزامی به ارائه سند کمپانی خودرو در هنگام معامله وجود ندارد؛ اما ارائه برگه کمپانی خودرو در هنگام خرید و فروش آن می‌تواند سبب جلب اعتماد بیشتر خریدار شود.

نحوه گرفتن المثنی سند کمپانی خودرو

با توجه به اینکه الزامی به ارائه برگه کمپانی خودرو وجود ندارد، در بسیاری از مواقع افراد با سهل‌انگاری در نگهداری از این مدرک مهم وسیله نقلیه، آن را گم می‌کنند که در این مواقع می‌توان المثنی این سند را گرفت.

در ادامه این بخش در مورد مدارک لازم برای گرفتن برگه المثنی سند کمپانی، مراحل و هزینه این کار و نکاتی که برای این منظور باید مورد توجه قرار دهید، صحبت خواهیم کرد.

مدارک لازم برای گرفتن المثنی سند کمپانی خودرو چیست؟

برای دریافت المثنی سند کمپانی خودرو باید ابتدا در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی منتشر کنید و بعد از ۱۰ روز با ارائه مدارک زیر، اقدامات لازم را برای گرفتن المثنی آن انجام دهید:

  • نسخه آگهی روزنامه برای اعلام مفقودی سند کمپانی خودرو که ۱۰ روز از آن گذشته باشد
  • اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو
  • اصل و کپی برگ سبز خودرو

مراحل گرفتن المثنی سند کمپانی خودرو چیست؟

گرفتن نسخه المثنی سند کمپانی خودرو روال خاص خود را دارد. برای این منظور کافی است که مراحل زیر را به‌صورت گام به گام دنبال کنید:

مرحله اول: در اولین مرحله باید در روزنامه‌های کثیرالانتشار برای اعلام مفقودی برگه کمپانی وسیله نقلیه خود آگهی منتشر کنید.

مرحله دوم: بعد از ۱۰ روز از انتشار آگهی اعلام مفقودی سند کمپانی خودرو، به نمایندگی کارخانه تولیدکننده آن بروید و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.

مرحله سوم: بعد از ارائه مدارک مورد نیاز به واحد اداری کارخانه، فرم درخواست المثنی برگه کمپانی خودرو را پر کنید و به واحد مربوطه تحویل بدهید.

مرحله چهارم: در این مرحله هزینه درخواست المثنی برگه کمپانی خودرو را پرداخت کنید که بر اساس تعرفه سال ۱۴۰۲ می‌تواند بین ۸۰هزار تا ۳۵۰هزار تومان باشد.

مرحله پنجم: بعد از ارائه مدارک مورد نیاز، تکمیل فرم مربوطه و پرداخت هزینه صدور المثنی سند کمپانی خودرو، درخواست شما از سوی کارشناس نمایندگی ثبت می‌شود و بعد از طی مراحل مربوطه، برگه کمپانی به آدرس شما ارسال خواهد شد.

گرفتن المثنی سند کمپانی خودرو چقدر طول می کشد؟

زمان صدور نسخه المثنی سند کمپانی خودرو با توجه به کارخانه سازنده و شهری که درخواست خود را از طریق نمایندگی آن ثبت کرده‌اید، متفاوت است؛ ولی به‌طور کلی این فرآیند می‌تواند بین ۳ روز تا دو هفته زمان ببرد.

نکات مهم در دریافت المثنی برگه کمپانی خودرو

برای گرفتن سند کمپانی خودرو در نظر داشتن برخی از نکات بسیار ضروری است که از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر مالک وسیله نقلیه به هر دلیلی امکان مراجعه حضوری به نمایندگی کارخانه و ارائه درخواست صدور المثنی سند کمپانی خودرو را نداشته باشد، نماینده قانونی وی می‌تواند با ارائه مدارک مورد نیاز برای این منظور اقدام کند.
  • انجام مراحل اداری و بررسی مدارک ارائه‌شده از سوی کارشناس نمایندگی، فرایندی زمان‌بر است و حتی ممکن است چند ساعت زمان ببرد. بنابراین بهتر است که برای ثبت درخواست خود در ساعات اولیه صبح به نمایندگی‌ کارخانه مراجعه کنید.

پیگیری المثنی سند کمپانی خودرو

بعد از ثبت درخواست صدور المثنی سند کمپانی خودرو و تایید آن از سوی کارشناس، بر اساس کارخانه سازنده و شهری که درخواست در نمایندگی آن ثبت شده، ممکن است بین ۳ روز تا دو هفته زمان ببرد تا برگه کمپانی خودرو به‌دست شما برسد. اگر بعد از گذشت یک ماه این مدرک برای شما ارسال نشد، حتما به آن نمایندگی که درخواست خود را ثبت کرده‌اید، مراجعه کنید و پیگیری درخواست خود را از این طریق انجام دهید. برای آشنایی با روش‌های استعلام و پیگیری برگ سبز خودرو مقاله مرتبط را مطالعه کنید.

سخن آخر

سند کمپانی خودرو که برخی آن را با نام برگه کمپانی می‌شناسند، یکی از مدارک و اسناد مهم برای وسیله نقلیه به‌شمار می‌آید که از سوی قوه قضاییه صادر می‌شود و در آن اطلاعات مربوطه به خودرو، کارخانه سازنده آن و اولین مالک که خودرو را از کارخانه تحویل گرفته، درج شده است.

ما در این محتوا در این مورد که برگه کمپانی خودرو چیست و چه تفاوتی با برگه سبز دارد، صحبت کردیم و در ادامه نیز به نحوه اقدام برای گرفتن نسخه المثنی سند کمپانی خودرو پرداختیم. آیتول یک سامانه جامع خدمات خودرو است که خدماتی مانند استعلام و پرداخت خلافی، نوبت دهی تعویض پلاک، استعلام عوارض آزادراهی،  پرداخت طرح ترافیک ، مالیات نقل و انتقال خودرو و صدها خدمت دیگر را ارائه می‌دهد.