برگ سبز خودرو “سند مالکیت” بوده و دیگر برای سند زدن خودرو نیاز به مراجعه به دفترخانه ندارید.

اگر سند ماشین را در دستتان داشته باشید، ارگان‌های دولتی چون نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی این امکان را خواهند داشت که نظم بیشتری را در تردد حکمفرما کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد قانون مالکیت خودرو و سند ماشین و همچنین مدارک مربوط به آن بیشتر بدانید.

برگ سبز خودرو چیست؟

زمانی‌که برای تعویض پلاک به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنید، اصالت خودروی شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و خودتان نیز احراز هویت می‌شوید. بعد از طی کردن این مراحل، برگ سبزی به شما تحویل داده می‌شود که به عنوان سند مالکیت خودرو شناخته شده و در این سند شماره‌ی مالکیت خودرو (شماره ثنا) هم وجود دارد. پیگیری وضعیت برگ سبز ماشین نیز بسیار آسان بوده و به‌وسیله پست ارسال خواهد شد و شما پس از آنکه کارهای قانونی را برای دریافت برگ سبز انجام دادید، یک هفته تا یک ماه دیگر سند به دستتان می‌رسد.

مزایایی که تایید برگ سبز خودرو به جای سند مالکیت دارد چیست؟

  • هزینه‌های نقل و انتقال خودرو کاهش می‌یابد.
  • دیگر نیاز به تنظیم سند خودرو در دفترخانه نیست.
  • زمان نقل و انتقال سند و معامله خودرو نیز کمتر می‌شود.
  • همچنین هزینه و زمان معاملات خودروهایی که فروشنده و خریدار ماشین در دو شهر مختلف هستند، کم خواهد شد.

گرفتن سند قطعی برای خودروی صفر و کارکرده

یکی از دلایل تمایل به خرید خودروی صفر این است که نیاز نیست تا مدتها خرج خودرو کنیم، چون که ماشین، تازه تولید شده و سالم است. ولی از آنجا که نحوه معامله خودروی صفر به این صورت است که مشتری باید هزینه بالاتری بدهد، ممکن است بخواهد که خودرو را قسطی تهیه کند. در صورت قسطی خریدن خودرو، تا زمانی که تسویه حساب به صورت کامل انجام نشود، سند نزد شرکت مانده و تحویل داده نمی‌شود، اما در صورت خرید ماشین به صورت نقدی، پس از پرداخت، سند قطعی آن برای شما تنظیم می‌شود.

حالا اگر قصد خرید خودروی کارکرده را داشته باشید، با توجه به بودجه خود، نقدی و یا قسطی خرید می‌کنید و همانند خودروی صفر تا زمان تسویه حساب، سند شما در دفتر اسناد رسمی می‌ماند. شما برای اطمینان خاطر از قولنامه می‌توانید از فروشنده وکالت بگیرید.

گاهی هم پیش می‌آید که افراد قصد خرید خودروی وارداتی را دارند. در این وضعیت، برای سند زدن باید بارنامه‌ی خروج کالا را داشته باشید. پس از اینکه مجوز خروج کالا را دریافت کردید، پلاک و برگ سبز خودرو به شما تحویل داده خواهد شد.

برگ سبز خودرو چیست

در کنار سند خودرو، داشتن بیمه نیز بسیار مهم است. خرید بیمه شخص ثالث که اجباری بوده و حتما باید پس از دریافت سند خودرو برای ماشین خریداری شود تا از خسارات احتمالی در امان بمانید. شما برای خرید انواع بیمه‌ها می‌توانید به سایت آیتول مراجعه کنید. همچنین می‌توانید نرخ بیمه شخص ثالث‌ برای شرکت‌های بیمه‌ای را با هم مقایسه کنید و برای خرید بهتر و به‌صرفه‌تر تصمیم‌ بگیرید.

طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه زمینی با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه نیز هرساله در روزهای خاصی از سال اعمال می‌شود که در این فرصت، جرایم تمام وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه‌نامه بخشوده خواهد شد. بهتر است بگوییم که این بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث در خصوص جریمه بند “ب” ماده ۲۴ قانون بیمه اجباری شخص ثالث صورت می‌گیرد و دارندگان وسایل نقلیه موتوری، موتورسیکلت‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی در صورت خرید بیمه‌نامه یکساله از پرداخت جریمه معاف می‌شوند.

مدارک لازم جهت انتقال سند قطعی خودرو

در صورت خرید خودروی دست دوم، فروشنده باید کارت سوخت و بیمه شخص ثالث را همراه با سند ماشین در مراکز تعیین شده ارائه دهد. همچنین باید عوارض شهرداری، مالیات و خلافی خودرو هم پرداخت کند. اگر مالک خودرو به هر دلیلی امکان حضور نداشته باشد، باید وکیل او به جای وی حاضر شود و امکان انتقال سند ماشین بدون حضور مالک و یا وکیل او وجود ندارد.

ثبت سند قطعی در دفاتر اسناد رسمی

وقتی کارهای نقل و انتقال برگه سبز، کارت خودرو و پلاک ماشین را در مراکز شماره‌گذاری انجام دادید، به همراه مدارک به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه، سند قطعی تنظیم ‌کرده و به‌نام خریدار می‌زنید و کارهای نهایی نقل و انتقال کامل سند را انجام می‌دهید.

مدارک لازم جهت انتقال سند قطعی خودرو

اگر سند خودرو گم شد، چه کنیم؟

اگر سند خودروی شما گم شود، جای نگرانی نیست، به این خاطر که در دفتر اسناد رسمی و یا سازمان معرفی شده از طرف نیروی انتظامی ثبت شده و شما می‌توانید به آنجا مراجعه کرده و رونوشتی از سند خودرو را دریافت کنید. برای اسناد و مدارکی که در گذشته در دفترخانه ثبت شده‌اند، المثنی صادر نخواهد شد. غیر از سند قطعی خودرو، سندی هم مخصوص شرکت داریم که در زمان خرید از کمپانی سازنده به ماشین تعلق می‌گیرد. اطلاعاتی مثل مشخصات مالک و مشخصات فنی خودرو در سند کمپانی وجود دارد.

اگر این سند گم شود، باید مراحلی را برای دریافت المثنی بگذرانید:

ابتدا آگهی مفقود شدن سند را در روزنامه‌های معتبر منتشر کنید و بعد از گذشت ده روز از انتشار آگهی، برای درخواست المثنی سند شرکت، به نمایندگی کمپانی تولیدکننده ماشین مراجعه کنید. مدارکی مثل برگه سبز خودرو و کپی آن، آگهی مفقودی که منتشر کردید و همچنین کارت ملی و کپی آن را برای دریافت المثنی به همراه داشته باشید. در نهایت بعد از بررسی کمپانی، المثنی سند شرکت برای شما ارسال می‌شود.

سند دو برگی خودرو چیست؟

سند دوبرگی، اصطلاحا به سندی گفته می‌شود که دست دونفر چرخیده باشد، یعنی خودرو قبلا فقط یکبار معامله شده و برای بار دوم به تملک خریدار تازه درآمده است. هرچه معاملات خودرویی کمتر باشد، به این معناست که سند آن کمتر چرخیده است، یعنی افراد کمتری از آن خودرو استفاده کرده‌اند. همچنین می‌دانستید که سند زدن به اسم چند نفر امکان‌پذیر است! به این شرط که پلاک به نام یک نفر باشد.

برای مالکیت خودرو کدام لازم است؛ برگ سبز یا سند قطعی خودرو

افراد برای ثبت سند دیگر لازم نیست که به دفترخانه‌ها مراجعه کنند. بر اساس مصوبه هیئت وزیران، مالکان انواع وسیله نقلیه برای انتقال سند باید به مراکزی که نیروی انتظامی تعیین کرده، مراجعه کنند و درخواست خود را در سامانه شماره‌گذاری ثبت نمایند. پلیس راهور پس از انجام مراحل، اقدام به اختصاص پلاک به نام آخرین مالک، نصب روی وسیله و صدور سند مالکیت رسمی و کارشناسی می‌کند.

باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که طبق ماده ۲۲ قانون حمل و نقل، اموری مانند اعطای سند به مالک ماشین، ارائه گواهینامه به رانندگان و دادن پلاک به عهده‌ی نیروی انتظامی بوده و دیگر نیازی به ثبت سند خودرو در دفترخانه نیست. برگ سبزی که به مالکان خودرو داده ‌می‌شود، برای اثبات مالکیت کافی‌ بوده و دیگر نیازی به دریافت سند حس نمی‌شود و برگ سبز خودرو سند مالکیت ماشین است.

سند دو برگی خودرو

خدمات خودرویی یکجا، در آیتول!

آیتول یکی از معتبرترین سایت‌هایی است که خدمات متعددی چون پرداخت خلافی خودرو، عوارض بین شهری، استعلام و خرید انواع بیمه‌ها، تعویض پلاک و معاینه فنی غیرحضوری و هر سرویس‌ دیگری که در رابطه با خودرو فکر کنید را ارائه می‌دهد. همچنین شما می‌توانید تخفیفات بیمه شخص ثالث و دیگر بیمه‌ها را در آیتول مقایسه کرده و برای خریدی به‌صرفه‌تر تصمیم‌گیری کنید.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع‌به این خدمات گسترده کسب کنید، فقط کافی است تا با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی گفتگو کنید. اگر تا به‌حال از خدمات غیرحضوری آیتول استفاده کرده‌اید، نظرات خود را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارید.