برگ سبز خودرو سند مالکیت است! در سال‌های قبل، مردم برای دریافت سند مالکیت خودرو مجبور بودند از پلیس راهور و قوه قضائیه درخواست بدهند. ولی پس از مدتی، برای بهبود وضعیت خرید و فروش خودرو، برگ سبز یا سند مالکیت خودرو از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، به‌عنوان سند رسمی مورد تایید قرار گرفت. خرید و فروش خودرو نیز وابسته به این سند است. با‌این‌حال، بسیاری از افرادی که به هر دلیلی برگ سبز خودرو خود را ندارند، برای فروش ماشین به مشکل برخورده‌اند. ما در این مقاله به شما درمورد نحوه فروش خودرو بدون برگ سبز و نداشتن برگ سبز خودرو برای تعویض پلاک خواهیم گفت. پس امید خود را از دست نداده و این مطلب را با دقت مطالعه کنید.


استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

آیا در‌صورت مفقودی سند خودرو امکان صدور المثنی وجود دارد؟

نقل‌و‌انتقال خودرو بدون برگ سبز غیر‌ممکن خواهد بود. اولین اقدامی که پس از مفقودی این سند باید انجام شود، درخواست برای المثنی آن است. شما نمی‌توانید تا پس از صدور مجدد این سند، تعویض پلاک انجام دهید. سند خودرو از آن دسته مدارکی است که برای خرید و فروش انواع ماشین الزامی خواهد بود. پس از این‌که ماشینی از کارخانه خریداری شود، باید پس از ۱۰ روز پیگیری برگ سبز خودرو را انجام دهید. روی این مدرک، مشخصات کامل خودرو درج شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • نوع ماشین
  • رنگ
  • تیپ
  • ظرفیت
  • تعداد سیلندر
  • نوع سوخت
  • تعداد چرخ
  • تعداد محور
  • شماره شاسی
  • شماره موتور
  • شناسه ماشین

علاوه‌بر مشخصات خودرو، اطلاعات شخصی مالک نیز روی برگ سبز درج می‌شود. این اطلاعات شامل نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و محل صدور سند است. همراه این سند، کارت ماشین نیز صادر می‌شود که کارتی هوشمند شامل اطلاعات درج‌شده روی برگ سبز است.

سرویس قولنامه خودرو آیتول

مراحل و هزینه صدور سند المثنی برگ سبز خودرو

از آن‌جایی که فروش خودرو بدون برگ سبز امکان‌پذیر نیست باید برای صدور المثنی برای برگ سبز خودرو اقدامات مختلفی انجام دهید. اولین مورد، درخواست انتشار آگهی مفقودی در روزنامه‌های کثیر‌الانتشار است. حتما باید بلافاصله این کار انجام شود؛ در غیر‌این‌صورت عواقب سواستفاده از مدرک خودرو توسط افراد سودجو، برعهده خودتان خواهد بود. پس اولین هزینه پرداختی، مربوط به انتشار آگهی مفقودی است.

پس از گذشت ۱۰ روز باید با در دست داشتن مدارک زیر، به نزدیک‌ترین مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید:

  • برگۀ عدم خلافی خودرو با تاریخ جدید
  • بیمه‌نامۀ شخص ثالث ماشین
  • اصل و کپی کارت ملی
  • مدرک احراز محل سکونت
  • کدپستی

علاوه‌بر این، مالک خودرو باید با ماشین مورد‌نظر به این مرکز مراجعه کند. اهمیت حضور ماشین و مالک آن، به دلیل انگشت‌نگاری و کارشناسی خودرو توسط مامورین است. سایز هزینه‌های کارشناسی خودرو و صدور المثنی برگ سبز با دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در مراکز تعویض پلاک دریافت می‌شود.

ثبت اطلاعیه مفقودی کارت سبز؛ اولین اقدام برای فروش خودرو

فروش خودرو در‌صورت مفقودی برگ سبز

فروش خودرو بدون برگ سبز در دو حالت امکان‌پذیر خواهد بود. اولین مورد، درخواست صدور المثنی و صبر کردن تا رسیدن آن است. در‌صورتی که قصد فروش فوری خودرو را دارید، امکان تعویض پلاک بدون برگ سبز نخواهید داشت. به‌همین دلیل، فقط می‌توان به‌صورت وکالتی، فروش ماشین را انجام دهید و پس از دریافت برگ سبز المثنی، برای انتقال کامل سند اقدام کنید.

فروش خودرو حتما باید به‌صورت وکالتی باشد و از فروش قولنامه‌ای آن خودداری شود. زیرا در این صورت، مالک در همه مدارک تغییر نخواهد کرد و در‌صورت مشاهده هرگونه خلاف و انجام اقدامات مجرمانه با ماشین، شما به‌عنوان متخلف شناسایی می‌شوید. از این‌رو، باید انتقال مالیکت به‌صورت دفتری و وکالتی باشد.

از این رو، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا صدور المثنی برگ سبز خودرو، فروش ماشین را انجام ندهند. شما می‌توانید پیگیری برگ سبز و پیگیری کارت سوخت را از طریق آیتول به‌راحتی انجام دهید.

اهدای وکالت برای فروش خودرو بدون برگ سبز

مراحل دادن وکالت تعویض پلاک بدون برگ سبز

برای فروش خودرو بدون برگ سبز باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. در واقع این وکالت کاری به خریدار است تا کارهای خرید خودرو و دریافت المثنی برگ سبز را شخصاً انجام دهد. برای دریافت این وکالت به مدارک زیر نیاز پیدا خواهید کرد:

  • رزونامه آگهی مفقودی
  • سند بنچاقی برای ماشین کارکرده و دست دوم
  • سند کمپانی برای خودرو‌های صفر

پس از دادن وکالت به خریدار، وظیفه استعلام همه مدارک بر‌عهده او قرار می‌گیرد. پیگیری‌ها شامل استعلام گواهینامه، برگ سبز و کارت خودرو خواهد بود. علاوه‌بر این، خریدار در مراجع حقوقی، به‌عنوان مالک شناخته می‌شود.

بررسی کارشناس برای صدور مجدد برگ سبز به مالک جدید

انجام مهم‌ترین مراحل انتقال مالکیت خودرو در آیتول

در این مقاله همه نکات مهم در‌مورد فروش خودرو بدون برگ سبز را بررسی کردیم. در‌واقع فروش خودرو بدون سند قطعی امکان‌پذیر نخواهد بود. باید ابتدا برای دریافت المثنی اقدام کنید و سپس مراحل نقل‌و‌انتقال مالکیت ماشین را انجام دهید. معمولاً این سند تا ۱۵ روز از طریق پست به آدرس ثبت‌شده در مرکز تعویض پلاک ارسال خواهد شد. با‌این‌وجود شما می‌توانید از طریق سایت‌های آنلاین، استعلام و پیگیری‌های لازم را انجام دهید. علاوه‌بر این، برای تکمیل مراحل فروش خودرو، می‌توانید از طریق سامانه آیتول، پرداخت مالیات نقل‌و‌انتقال، عوارض سالیانه و خلافی خودرو را نیز انجام دهید.

در‌صورتی که سوالی در خصوص خرید و فروش خودرو بدون برگ سبز دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان آیتول در اولین فرصت شما را راهنمایی کنند.