توقیف خودرو، به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که در بیشتر مواقع به دلیل تخلفات حادثه‌ساز است. چیزی که بیشتر نسبت به آن اطلاع داریم، توقیف حضوری خودرو، به وسیله افسر پلیس راهنمایی و رانندگی است؛ اما گاهی اوقات به دلایل دیگر، توقیف سیستمی خودرو، اتفاق می‌افتد.

در این مطلب قصد داریم نگاهی به توقیف سیستمی خودرو بیندازیم. شما نیز اگر مایل هستید که در این‌باره اطلاعات مناسبی به دست بیاورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

توقیف سیستمی خودرو

توقیف سیستمی خودرو

در شرایطی که مالک خودرو، شکایت قضایی چون بدهی، چک برگشت خورده، سفته واخواست شده، جزای نقدی، رد مال و… داشته باشد، در صورت عدم پرداخت، اموال او توقیف خواهد شد. یکی از اموالی که از شمول مستثنیات دین خارج بوده و توسط مقام قضایی توقیف می‌شود، خودرو است. در این صورت، توقیف سیستمی خودرو، اتفاق افتاده و در صورتی که پلیس راهنمایی و رانندگی به هر دلیل دیگری ماشین را متوقف کند، در سیستم توقیف قضایی، خودرو را مشاهده کرده و ماشین را به پارکینگ، هدایت خواهد کرد.

علت دیگر توقیف سیستمی خودرو، می‌تواند به تخلفاتی مانند کشف حجاب نیز مربوط باشد. در این صورت، پیامکی مربوط به تخلف کشف حجاب برای مالک خودرو ارسال خواهد شد و در پی آن نیز در صورتی که موضوع حل نشود، معمولا با تکرار تخلف در بار دوم، توقیف سیستمی خودرو، ثبت می‌شود. در این صورت نیازی به استعلام توقیف خودرو نبوده و موضوع برای مالک، پیامک خواهد شد.

رفع توقیف سیستمی خودرو

تفاوت توقیف سیستمی و فیزیکی

احتمالا تا اینجا متوجه تفاوت توقیف سیستمی و فیزیکی شده‌اید. در توقیف سیستمی، لزوما قرار نیست که خودرو به پارکینگ منتقل شده و تنها جلوی نقل و انتقال آن، گرفته خواهد شد. اما در توقیف فیزیکی، خودرو بلافاصله به دلیل تخلف (معمولا تخلفات حادثه‌ساز و خطرناک)، به وسیله افسر پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده و به پارکینگ، هدایت خواهد شد. به این صورت مالک خودرو باید با در دست داشتن مدارک، برای رفع توقیف اقدام کرده و البته هزینه مدت نگهداری خودرو در پارکینگ را نیز بپردازد.

آثار توقیف سیستمی خودرو

در صورتی که خودرویی مشمول توقیف سیستمی شده باشد، به طور عادی توقیف فیزیکی صورت نخواهد گرفت، مگر آنکه خودرو به دلیل دیگری توسط افسر نیروی راهنمایی و رانندگی متوقف شده و در استعلام پلیس، توقیف سیستمی، مشخص گردد.

به علاوه زمانی که شما برای نقل و انتقال خودرو یا تعویض پلاک مراجعه کنید، توقیف سیستمی، مانع اجرای آن خواهد شد. در واقع زمانی که خودرو توقیف سیستمی باشد، به هیچ وجه امکان نقل و انتقال و فروش آن، وجود ندارد. مالک در این صورت باید ابتدا توقیف سیستمی را رفع کرده، سپس برای نقل و انتقال خودرو، اقدام کند. گاهی اوقات دیده شده که پس از نوشتن مبایعه نامه برای انتقال خودرو به شخص دیگر، مالک جدید با داشتن وکالت فروش به مرکز تعویض پلاک مراجعه کرده و متوجه توقیف سیستمی خودرو می‌شود. در این صورت مشکلات زیادی ممکن است بین فروشنده و مالک به وجود بیاید، زیرا در این حالت، امکان تعویض پلاک وجود نداشته و خریدار جدید باید تا زمان رفع توقیف سیستمی ماشین، منتظر بماند.

رفع توقیف سیستمی خودرو

در صورتی که دلیل توقیف سیستمی خودرو بدهی و شکایت قضایی باشد، تا زمانی که در اجرای احکام، رفع موضوع نشود، توقیف خودرو، برداشته نخواهد شد. در واقع زمانی که خودرو به دلیل بدهی فرد به شخص یا دولت، توقیف شده باشد، باید این بدهی مانند خلافی خودرو پرداخت شده یا به هر طریقی بخشیده شود تا رفع توقیف خودرو صورت بگیرد. در اکثر مواقع، فرد با ابلاغیه اجرای احکام یا شعبه دادگاه، از توقیف وسیله نقلیه خود، مطلع شده و موضوع توقیف نباید برای او، تازگی داشته باشد.

اما در مورد توقیف سیستمی خودرو مربوط به کشف حجاب در خودرو، شرایط متفاوتی داریم. در پیامک اول توقیف صورت نگرفته و تنها یک هشدار به مالک داده می‌شود تا قانون حجاب را در خودرو رعایت کند. در صورت تکرار موضوع، پیامک دوم ارسال شده و یک فرصت ۱۵ روزه به مالک داده می‌شود. در صورتی که در این بازه زمانی ۱۵ روزه، تخلف حجاب دیگری صورت نگرفته و تکرار نشود، اتومبیل رفع توقیف خواهد شد.

 

اما در صورتی که پیامک سوم ارسال شده و مجدد کشف حجاب در خودرو صورت بگیرد، چنین فرصت ۱۵ روزه‌ای وجود نداشته و خودرو باید یا با رضایت و همکاری خود مالک و یا با هدایت مامور راهنمایی و رانندگی، به پارکینگ منتقل شده و در مدت معلوم، همان جا بماند. در حقیقت توقیف خودرو کشف حجاب، در پیامک سوم، به شکلی جدی‌تر انجام شده و برای رفع آن، مراحل سخت‌تری پیش رو مالک خودرو است.

چطور از توقیف سیستمی خودرو، جلوگیری کنیم؟

مطابق چیزی که مشاهده کردید، توقیف سیستمی خودرو، به دو علت شکایت قضایی و تخلف مربوط به حجاب، رخ می‌دهد. با این حساب، برای جلوگیری از توقیف سیستمی خودرو، لازم است که مشکلات حقوقی را حل کرده و در خصوص رعایت حجاب نیز کاملا مطیع قوانین باشید. به این شکل مشکلی بابت توقیف خودرو به صورت سیستمی، پیش نیامده و مالک خودرو می‌تواند در هر زمان، نسبت به نقل و انتقال یا تعویض پلاک آن، اقدام کند.

سخن پایانی

همان طور که در این مطلب مشاهده کردید، توقیف سیستمی خودرو، به دلایل مختلفی اتفاق افتاده و تا زمانی که تخلف رخ داده یا مانع موجود، برطرف نگردد، توقیف ادامه خواهد داشت. در توقیف سیستمی خودرو به صورت فیزیکی می‌تواند در اختیار مالک قرار بگیرد، اما در واقع هیچ امر اداری چون نقل و انتقال در خصوص آن، صورت نخواهد گرفت. شما چه تجربه‌ای در خصوص توقیف خودرو به صورت سیستمی و فیزیکی دارید؟ نظرات و تجربیات خود در این خصوص را با ما و دیگر کاربران، به بحث و اشتراک بگذارید. به علاوه پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را برای دوستان و آشنایان خود نیز ارسال کنید.