آیتول

عوارض خودرو ،خلافی خودرو ،بیمه

خلافی خودرو

استعلام و پرداخت خلافی خودرو

بیمه خودرو

شخص ثالث ، بدنه ، شخص ثالث موتور سیکلت

باتری خودرو

خرید انواع باتری، نصب رایگان

حواله خودرو چیست ؟ (خرید و فروش و قیمت)

حواله خودرو

با توجه به عرضه خودرو به قیمت کارخانه، از طریق قرعه کشی و ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو، تهیه خودرو از کارخانه، کار چندان ساده‌ای نیست. از این روی متقاضیانی که موفق به خرید مستقیم از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نشده یا به هر نحوی شرایط آن را نداشته‌اند، ممکن است به دنبال خرید حواله خودرو باشند. با توجه به اهمیت این موضوع، قصد داریم در این مطلب، ببینیم که حواله خودرو چیست و نحوه محاسبه قیمت حواله خودرو و دیگر مسائل مهم مربوط به آن، چطور پیش می‌رود.

حواله خودرو چیست؟

حواله خودرو، سندی است که بین شرکت خودروسازی و خریدار (به طور مثال در ثبت نام ایران خودرو) منعقد می‌شود و بنابر آن شرکت سازنده موظف می‌شود با پرداخت وجه توسط خریدار، در زمان مشخصی خودرو را به او تحویل دهد. در حقیقت حواله خودرو به نوعی نشان‌دهنده مالکیت خودرو است و فروش حواله به عنوان یکی از راه‌های نقل و انتقال خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

نحوه محاسبه قیمت حواله خودرو

نحوه محاسبه قیمت حواله خودرو، به عوامل مختلفی بستگی دارد. این قیمت‌گذاری تابعی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو، موعد تحویل خودرو، احتمال افزایش قیمت کارخانه، مدل ماشین و قیمت روز آن است.

  • اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو: مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت حواله خودرو، اختلاف قیمت کارخانه و بازار است. به دلیل تقاضای بالا برای خرید خودرو و عرضه محدود از کارخانه، قیمت خودرو در بازار آزاد، تفاوت قابل توجهی با نرخ کارخانه دارد. این اختلاف قیمت، می‌تواند فرصت مناسبی را برای سودآوری از خرید و فروش حواله خودرو، فراهم کند.
  • موعد تحویل خودرو: موعد تحویل خودرو نیز یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت حواله خودرو است. معمولا حواله‌های با موعد نزدیک‌تر تحویل، قیمت بالاتری دارند. دلیل این موضوع کاملا مشخص است؛ به این دلیل که خریدار می‌تواند خودرو را سریع‌تر، تحویل بگیرد.
  • احتمال افزایش قیمت کارخانه: در برخی موارد، احتمال افزایش قیمت کارخانه خودرو با موافقت وزارت صمت، وجود دارد. در این صورت قیمت حواله خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
  • مدل ماشین: مدل ماشین نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در قیمت گذاری حواله خودروها به حساب می‌اید. معمولا حواله‌های خودروهای پرطرفدار و جدید، نرخ بالاتری نیز دارند.
  • قیمت روز خودرو در بازار: هر آن قدر که قیمت روز یک خودرو در بازار بالاتر باشد، قیمت حواله مربوط به آن نیز نرخ بالاتری خواهد داشت.

در مجموع، قیمت حواله خودرو، با توجه به عوامل مختلفی که ذکر شد، تعیین می‌شود. خریداران حواله خودرو باید این عوامل را در نظر بگیرند و با توجه به شرایط خود، اقدام به خرید حواله خودرو کنند. به طور مثال در زمان ثبت نام سایپا، ممکن است اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه بالا بوده و خرید حواله خودرو، به صرفه باشد.

 

حکم خرید و فروش حواله خودرو

نحوه خرید و فروش حواله خودرو

خرید و فروش حواله خودرو، یک روش رایج برای خرید خودرو با قیمتی کمتر از قیمت بازار است. در این روش، فرد خریدار، حواله خودرویی را از فرد فروشنده خریداری می‌کند و سپس با پرداخت مابقی اقساط خودرو، خودرو را از شرکت خودروسازی تحویل می‌گیرد.

شرایط خرید و فروش حواله خودرو

خرید و فروش حواله خودرو، شرایط خاصی دارد. یکی از این شرایط، این است که در حواله خودرو، امکان صلح یا نحوه واگذاری حواله خودرو قید شده باشد. همچنین، طرفین قرارداد خرید و فروش حواله خودرو باید از اهلیت قانونی برخوردار باشند و با رضایت قلبی نسبت به این کار اقدام کنند.

مراحل خرید و فروش حواله خودرو

مراحل خرید و فروش حواله خودرو، به شرح زیر است:

۱- جستجوی حواله خودرو

اولین مرحله، جستجو و پیدا کردن حواله خودروی مورد نظر است. خریداران حواله خودرو می‌توانند برای این کار، از سایت‌های اینترنتی، روزنامه‌ها و یا از طریق آشنایان و دوستان خود اقدام کنند.

۲- مذاکره با فروشنده

پس از پیدا کردن حواله خودروی مورد نظر، خریدار باید با فروشنده مذاکره کند و قیمت حواله را تعیین کند. در این مرحله، خریدار باید به عوامل مختلفی مانند اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو، موعد تحویل خودرو، احتمال افزایش قیمت کارخانه، مدل ماشین و قیمت روز آن در بازار توجه کند.

۳- انعقاد قرارداد خرید و فروش

پس از توافق بر سر قیمت، خریدار و فروشنده باید قرارداد خرید و فروش حواله خودرو را امضا کنند. این قرارداد باید شامل موارد زیر باشد:

  • مشخصات طرفین قرارداد
  • مشخصات حواله خودرو
  • قیمت حواله خودرو
  • نحوه پرداخت وجه
  • موعد تحویل خودرو

۴- پرداخت وجه

پس از امضای قرارداد، خریدار باید وجه حواله خودرو را به فروشنده پرداخت کند. این پرداخت می‌تواند به صورت نقدی، چک یا اقساطی باشد.

۵- تحویل حواله خودرو

پس از پرداخت وجه، فروشنده باید حواله خودرو را به خریدار تحویل دهد. حواله خودرو، سندی نشان‌دهنده مالکیت خودرو است.

از کجا حواله خودرو بخریم

نکات مهم در خرید و فروش حواله خودرو

خریداران حواله خودرو باید به نکات مهم زیر توجه کنند:

  • قبل از خرید حواله خودرو، حتماً شرایط حواله را به دقت مطالعه کنید.
  • از صحت اطلاعات مندرج در حواله مطمئن شوید.
  • از اهلیت قانونی فروشنده حواله اطمینان حاصل کنید.
  • در صورت امکان، حواله را در دفتر اسناد رسمی ثبت کنید.

خریداران حواله خودرو باید توجه داشته باشند که خرید حواله خودرو، یک ریسک نیز دارد. این ریسک، این است که شرکت خودروسازی ممکن است به دلایلی نتواند خودرو را در موعد تحویل تعیین شده، تحویل دهد و موضوع به تعویق بیفتد.

در مجموع، خرید و فروش حواله خودرو، می‌تواند یک فرصت مناسب برای خرید خودرو با قیمتی کمتر از قیمت بازار باشد. با این حال، خریداران حواله خودرو باید ریسک‌های این کار را نیز در نظر بگیرند.

خطرات خرید حواله خودرو

خرید حواله خودرو، می‌تواند یک فرصت مناسب برای خرید خودرو با قیمتی کمتر از قیمت بازار باشد. با این حال، خریداران حواله خودرو باید ریسک‌های این کار را نیز در نظر بگیرند.

خطرات اصلی خرید حواله خودرو، عبارتند از:

  • عدم تحویل به موقع خودرو توسط شرکت خودروسازی: یکی از خطرات اصلی خرید حواله خودرو، این است که شرکت خودروسازی ممکن است تحویل خودرو از زمان تعیین شده آن، به تعویق بیفتد.
  • عدم توانایی خریدار در پرداخت مابقی اقساط خودرو: در صورتی که خریدار حواله خودرو، نتواند مابقی اقساط خودرو را پرداخت کند، در تحویل گرفتن خودرو، به مشکل برخورد خواهد کرد.
  • امکان کلاهبرداری: در برخی موارد، افراد سودجو با فروش حواله‌های جعلی، اقدام به کلاهبرداری از خریداران حواله خودرو می‌کنند.

از کجا حواله خودرو بخریم؟

اما ببینیم خرید حواله خودرو چگونه است. خریداران حواله خودرو می‌توانند برای خرید حواله خودرو، از روش‌های زیر اقدام کنند:

  • جستجوی حواله خودرو در سایت‌های اینترنتی: سایت‌های اینترنتی مختلفی وجود دارند که در زمینه خرید و فروش محصولات و خدمات مختلف فعالیت می‌کنند. خریداران حواله خودرو می‌توانند با مراجعه به این سایت‌ها، حواله خودروی مورد نظر خود را پیدا کنند.
  • جستجوی حواله خودرو در روزنامه‌ها: برخی از روزنامه‌ها، آگهی‌های خرید و فروش حواله خودرو را منتشر می‌کنند. خریداران حواله خودرو می‌توانند با مراجعه به این روزنامه‌ها، حواله خودروی مورد نظر خود را پیدا کنند.
  • جستجوی حواله خودرو از طریق آشنایان و دوستان: خریداران حواله خودرو می‌توانند از آشنایان و دوستان خود که قصد فروش حواله خودرو دارند، کمک بگیرند.

خریداران حواله خودرو باید توجه داشته باشند که قبل از خرید حواله خودرو، حتماً تحقیقات لازم را انجام دهند و از صحت اطلاعات مندرج در حواله مطمئن شوند. همچنین، باید از اهلیت قانونی فروشنده حواله اطمینان حاصل کنند. البته در نظر داشته باشید که در مواقعی حکم خرید و فروش حواله خودرو، به ابطال بوده و در صورتی که از سوی مراجع قانونی منع شده باشد، معامله آن، نافذ نبوده و غیرقانونی تلقی می‌شود.

مبایعه نامه حواله خودرو pdf

یکی از جدیدترین خدمات سامانه آیتول ساخت مبایعه نامه خرید و فروش خودرو است. شما با مراجعه به سامانه می‌توانید فایل PDF یک مبایعه نامه استاندارد را دانلود کنید یا به صورت آنلاین با وارد کردن مشخصات در این قسمت مبایعه نامه را بسازید. آیتول یک سامانه جامع خدمات خودرو است که خدماتی مانند استعلام و پرداخت خلافی، نوبت دهی تعویض پلاک، استعلام عوارض آزادراهی،  پرداخت طرح ترافیک ، مالیات نقل و انتقال خودرو و صدها خدمت دیگر را ارائه می‌دهد.

01چگونه حواله خودرو بخریم؟

برای خرید حواله خودرو، می‌توانید جستجویی در وب سایت‌های فروش اینترنتی خودرو انجام دهید.

02چگونه حواله خودرو بفروشیم؟

کافی است که فروش حواله خودرو را در یک وب سایت فروش اینترنتی، ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و مربوط به شرکت کیان افق هیربد است.