بسیاری از موتورسواران به‌دلیل هزینه‌های بالای بیمه، از خرید بیمه شخص ثالث سر باز می‌زنند و نتیجه آن جریمه‌های سنگین و جبران‌ناپذیر خواهد بود. به‌همین دلیل، برخی از شرکت‌های بیمه شخص ثالث، امکان خرید بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت را برای راکبان آن فراهم کردند. با‌این‌حال، می‌دانستید مدت بیمه‌های موتورسیکلت چقدر است؟ یا حق بیمه کوتاه مدت چگونه تعیین می‌شود؟ در این مقاله، پاسخ این سوالات به‌صورت کامل داده شده است. پیشنهاد می‌شود برای افزایش آگاهی خود مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

انواع بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت

خرید بیمه موتورسیکلت یک ساله از متداول مدت برای انتخاب بیمه محسوب می‌شود. با‌این‌وجود به‌دلیل شرایط مختلف مانند، فروش موتور یا هزینه‌های بیمه، بسیاری از راکبان ترجیح می‌دهند از بیمه موتور سیکلت کوتاه مدت استفاده کنند. متاسفانه شرکت‌های مختلفی امکان فروش موتورسیکلت کوتاه مدت را فراهم نکرده‌اند. با‌این‌وجود در حال حاضر شرکت‌های دانا، دی و ایران، این خدمات را ارائه می‌کنند. در ادامه دو دسته‌بندی بیمه کوتاه مدت موتورسیکلت را بررسی کرده‌ایم.

بیمه سه ماهه؛ با ۳۰ درصد حق بیمه سالانه

اگر علاقه‌مند به خرید بیمه سه ماهه برای موتورسیکلت خود هستید، باید آماده پرداخت کردن هزینه بیشتری در مقایسه با بیمه‌های سالانه باشید. نرخ بیمه سه ماهه موتورسیکلت از طرف سازمان بیمه مرکزی ایران تعیین می‌شود. این سازمان نرخ بیمه سه ماهه را معادل ۳۰ درصد هزینه بیمه سالانه موتورسیکلت تعیین کرده است. با این‌وجود اگر قصد فروش موتورسیکلت خود را در این مدت دارید، قطعا بیمه سه ماهه انتخاب مناسبی خواهد بود. شما می‌توانید به‌جای دریافت جریمه روزانه و سنگین‌تر شدن پرونده خلافی موتور، بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت سه ماهه را انتخاب کنید.

تعیین حق بیمه موتور براسلس مدت زمان اعتبار

بیمه شش ماهه؛ بیمه‌ای با ۶۰ درصد حق بیمه سالانه

امکان بیمه کردن موتورسیکلت به‌مدت شش ماه نیز وجود دارد. تعرفه بیمه شش ماهه موتورسیکلت توسط بیمه مرکزی ایران معادل ۶۰ درصد هزینه بیمه سالانه تعیین شده است. مثلا اگر حق بیمه سالانه موتور سیکلت با سقف خسارات مورد نظر شما ۱ میلیون تومان باشد، هزینه تمدید شش ماهه با همان میزان خسارت، معادل ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. شما می‌توانید در سامانه آیتول از خرید و تمدید بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت تا دریافت نوبت برای تعویض پلاک موتور موتور را انجام دهید.

آیا امکان خرید بیمه موتور سیکلت یک ماهه نیز وجود دارد؟

بسیاری از مالکان موتورسیکلت بنا به دلایل متعدد تمایل دارند بیمه نامه یک ماهه برای موتور خود خریداری کنند. متاسفانه امکان خرید بیمه یک ماهه برای موتور سیکلت وجود ندارد. زیرا قوانین کلی خدمات بیمه برای انواع وسایل نقلیه از طرف سازمان بیمه مرکزی ایران تعریف می‌شود. این سازمان در حال حاضر مجوزی به‌منظور ارائه بیمه ماهانه موتور سیکلت توسط شرکت‌های بیمه‌گذار صادر نکرده است. این قانون برای خودرو نیز صادق خواهد بود. در‌واقع بیمه ماشین بر‌خلاف بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت نیست و فقط قرارداد بیمه به‌صورت یکساله صادر می‌شود.

بیمه شخص ثالث سه ماهه؛ کوتاه‌ترین مدت بیمه برای موتور

متداول‌ترین مدت بیمه موتورسیکلت چقدر است؟

با وجود مزیت‌های بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت، متداول‌ترین و محبوب‌ترین مدت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت بیمه یک ساله است. زیرا خرید بیمه یک ساله به نسبت ارزان‌تر از خرید بیمه کوتاه مدت است. علاوه‌بر این لازم نیست دیگر نگران اتمام قرارداد بیمه و انقضای آن باشید. از‌این‌رو، با یک بار پرداخت هزینه بیمه، می‌توانید تا یک سال از خدمات آن استفاده کنید. از‌آن‌جایی که آمار سرقت موتورسیکلت و تصادفات جاده‌ای بسیار بالا است، از خرید بیمه شخص ثالث نباید غافل ماند. در‌غیر‌این‌صورت صدمات جبران ناپذیری به راکب موتور تحمیل می‌شود.

نحوه محاسبه حق بیمه کوتاه‌مدت موتورسیکلت

بیمه مرکزی ایران قیمت پایه بیمه موتور را به شرکت‌های بیمه‌گر ابلاغ کرده است. ولی تعیین هزینه نهایی بسته به نوع و میزان پوشش این شرکت‌ها متفاوت خواهد بود. واضح است که خرید بیمه سالانه موتورسیکلت ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر از خرید بیمه کوتاه‌مدت است. با این وجود این طرح‌ها که از سوی برخی از شرکت‌های بیمه عرضه می‌شود، در تامین امنیت موتورسواران در شرایط سخت مالی بسیار کمک می‌کند. در جدول زیر فرمول محاسبه حق بیمه کوتاه مدت برای موتور سیکلت درج شده است.

مدت زمان بیمه تعرفه بیمه کوتاه مدت
سه ماهه ۳۰ درصد حق بیمه سالانه
شش ماهه ۶۰ درصد حق بیمه سالانه
نه ماهه ۹۰ درصد حق بیمه سالانه

به‌طور‌کلی می‌توان گفت که حق بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت به‌صورت روز‌شمار انجام می‌شود و هزینه نهایی بسته به سال ساخت موتور، تعداد سیلندر، میزان پوشش‌های بیمه و مدل موتور متفاوت خواهد بود. پیشنهاد می‌شود با وارد کردن اطلاعات موتورسیکلت خود در سامانه آیتول با هزینه‌های بیمه از شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت آشنا شوید.

محاسبه حق بیمه کوتاه مدت موتورسیکلت

مدارک مورد‌نیاز برای خرید و تمدید بیمه موتورسیکلت

بیمه کوتاه مدت با بلند مدت موتورسیکلت فرقی ندارند. در‌واقع میزان پوشش این بیمه‌ها با یکدیگر یکسان خواهد بود. علاوه‌بر این، مدارکی که برای خرید یا تمدید بیمه کوتاه مدت موتورسیکلت نیاز است، با نوع بلند‌مدت آن یکسان خواهد بود. برای تمدید بیمه شخص ثالث موتور سیکلت لازم است بیمه‌نامه سال گذشته به همراه کارت موتور سیکلت، کارت ملی و گواهینامه را به همراه داشته باشید.

آشنایی با مدارک موردنیاز برای خرید بیمه شخص ثالث کوتاه مدت

آیتول؛ امکان مشاهده لیست شرکت‌های عرضه‌کننده بیمه کوتاه مدت

در این مقاله به بررسی شرایط و هزینه‌های بیمه موتورسیکلت کوتاه مدت پرداختیم. معمولاً بیمه کوتاه مدت برای آن دسته از افرادی کاربردی است که قصد فروش موتور خود را دارند. در‌غیر این‌صورت از نظر هزینه تمام‌شده، بیمه‌نامه یکساله به‌صرفه‌تر خواهد بود. شما می‌توانید برای خرید هر دو نوع بیمه بلندمدت و کوتاه‌مدت از طریق آیتول اقدام کنید. علاوه‌بر این، اگر سوالی در خصوص خرید بیمه موتورسیکلت دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.