گواهینامه بین المللی رانندگی (International driving permit)، مدرکی بین المللی است که به‌صورت دفترچه دوبرگی یا کارت اعتباری صادر می‌شود. اگر این گواهینامه را داشته باشید می‌توانید درصورت سفر به خارج از کشور به‌‎راحتی رانندگی کنید. بیش از ۱۹۶ کشور در سازمان جهانی اتومبیلرانی عضو هستند که ایران هم جزو آنهاست. لیست کامل این کشورها را می‎‌توانید در وبسایت جهانگردی و اتومبیلرانی ببینید. این نکته را نیز بدانید، این گواهینامه‎‌ای که دریافت می‌‎کنید باید از طرف سازمان FIA مورد تایید واقع شود. در کشورمان ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی عضو رسمی FIA بوده و می‌توانید دریافت گواهینـامه بین‌ المللـی را از دفاتر این سازمان انجام دهید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درمورد اینکه چگونه گواهینامه بین المللی بگیریم بیشتر بدانید. همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از اخبار دیگر در مورد خودرو و همچنین مواردی چون استعلام بیمه، گواهینامه، کارت سوخت و هر آنچه به این حوزه مربوط است از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول اقدام کنید.

 

همانطور که می‌دانید بدون گواهینامه نمی‌توان رانندگی کرد و از آنجایی که در هر کشوری قوانین متفاوتی وجود دارد، برای رانندگی در آن کشور هم حتما باید گواهینامه ملی همان کشور را داشته باشید.

اگر شما به‌صورت موقت به خارج از کشور سفر کنید، به‌صرفه نیست که گواهینامه کشوری که به آن سفر کردید را دریافت کنید؛ اما در صورت سفر به چندین کشور و سپری کردن روزهای طولانی در خارج از کشور، درست‌ترین و بهترین کار داشتن گواهینامه بین‌المللی است، به این خاطر که می‌توانید به راحتی در هر کشوری که خواستید، رانندگی کنید. دریافت این گواهینامه مراحل و شرایطی دارد که در این مقاله به طور کامل به آن خواهیم پرداخت. هچنین شما می‌توانید اخبار مربوط به خودرو و دیگر وسایل نقلیه مثل پیگیری کارت سوخت را از سامانه آیتول دنبال کنید.

گواهینامه بین المللی و طریقه دریافت آن

 گواهینامه بین الملل چیست؟

گواهینامه بین‌الملل (IDP)، مدرکی بین‌المللی بوده که به شما این اجازه را می‌دهد تا در کشورهایی که عضو سازمان جهانی اتومبیل‌رانی هستند، رانندگی کنید. در صورت نداشتن آن، طبق قانون آن کشور با شما برخورد خواهد شد و اگر خدایی نکرده تصادف بکنید، حمایتی از شما صورت نمی‌گیرد و جریمه هم می‌شوید و حتی باید نگران پرداخت خلافی خودرو هم باشید! این جواز رانندگی اطلاعاتی از قبیل عکس، نام و اطلاعات شخصی دارد که به ۷ زبان دنیا (انگلیسی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، عربی، روسی و چینی) نیز ترجمه می‌شود.

گواهینامه بین المللی؛ جوازی برای رانندگی در کشورهای خارجی

گواهینامه بین‌الملل را از کجا دریافت کنیم؟

دریافت گواهینامه بین الملل از دو طریق امکان‌پذیر است که در ادامه به توضیح این دو روش می‌پردازیم:

دریافت حضوری گواهینامه بین الملل

در مراجعه حضوری باید به کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی ایران رفته و مدارک مورد نیاز را تحویل دهید تا بتوانید گواهینامه بین المللی خود را دریافت کنید. این نکته هم بدانید که در اینجا نیز هیچ آزمونی از شما گرفته نمی‌شود؛ همچنین برای پیدا کردن نمایندگی­‌های کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی نزدیک محل خود می‌­توانید از طریق خود وبسایت کانون اقدام کنید.

دریافت اینترنتی گواهینامه بین الملل

اگر مراجعه حضوری برای شما امکان‌پذیر نیست، می­‌توانید دریافت مجوز را به‌صورت آنلاین انجام دهید. برای ثبت‌­نام و دریافت گواهینامه باید به سایت کانون به آدرس taci.ir مراجعه کنید. این مجوز پس از ۷ روز از طریق پست به دست شما خواهد رسید. پس در صورت عجله داشتن برای دریافت گواهینامه رانندگی، حضوری اقدام کنید. این نکته را نیز بدانید که امکان دریافت اینترنتی گواهینامه بین‌المللی فقط از طریق سایت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی ایران وجود دارد و جواز شما نیز از طریق پست ارسال شده و به هیچ وجه به صورت حضوری به فرد داده نمی‌شود.

می‌دانستید که در صورت نداشتن گواهینامه بین المللی، طبق قانون کشوری که در آن هستید با شما برخورد می‌شود و در صورت تصادف، حمایتی از شما صورت نخواهد گرفت و جریمه هم می‌شوید و حتی باید نگران دریافت سریع خلافی خودرو و همچنین پرداخت آن باشید.

دریافت گواهینامه بین الملل به‌صورت اینترنتی

هزینه دریافت گواهینامه بین‌ المللی چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه بین‌ الملل، به نوع درخواست و مدت زمان اعتباری که مدنظر شماست بستگی دارد و از ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است. تعرفه‌های صدور مدارک بین‌المللی رانندگی به این صورت است:

  • گواهینامه بین‌ المللی یکساله برای خودرو و موتور سیکلت، ۱۴۱ هزار تومان
  • گواهینامه بین المللی سه ساله، ۴۱۴ هزار تومان
  • گواهینامه بین المللی یکساله خودرو به‎همراه موتور سیکلت، ۱۶۳ هزار تومان

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه بین المللی

مدارک مورد نیاز برای اینکه چگونه گواهینامه بین المللی بگیریم، به شرح زیر است:

  • اصل گواهینامه نامه رانندگی ملی با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین المللی یکساله و حداقل سه سال برای نوع سه ساله آن نیاز است.
  • گواهینامه بین المللی قبلی در صورتی که اعتبار داشته باشد.
  • یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ (با حجاب اسلامی برای بانوان)
  • پرداخت هزینه­‌های اعلام شده بر اساس نوع درخواستی که شما دارید.
  • اصل یا کپی پاسپورت و تکمیل کردن فرم درخواست
  • همراه داشتن شناسنامه وکیل یا اعضای درجه یک خانواده متقاضی برای دریافت مدارک

پس حتما از قبل مدارکی که گفته شده را با توجه به کشوری که قصد رفتن به آن را دارید، همراه خود داشته باشید. استعلام گواهینامه هم به صورت حضوری و اینترنتی قابل پیگیری است.

مدارکی که برای دریافت گواهینامه بین المللی مورد نیاز بوده و باید به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی تحویل بدهید، به شرح زیر است:

  • اصل گواهینامه نامه رانندگی ملی با اعتبار حداقل ۱ ماه و ۳ روز برای گواهینامه بین المللی ۱ساله و حداقل ۳ سال برای نوع ۳ ساله
  • یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ (با حجاب اسلامی برای بانوان)
  • گواهینامه بین المللی قبلی در صورت داشتن اعتبار
  • اصل یا کپی پاسپورت
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه­‌های اعلام شده بر اساس نوع درخواست شما
  • همراه داشتن شناسنامه وکیل یا اعضای درجه یک خانواده متقاضی برای دریافت مدارک

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که از قبل، با توجه به کشوری که قصد رفتن به آن را دارید، حتما مدارک موردنظر را به‌همراه داشته باشید. استعلام گواهینامه هم به صورت حضوری و هم اینترنتی قابل پیگیری است.

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین الملل

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه بین المللی

سوالات متداول درمورد گواهینامه بین الملل

چند نوع گواهینامه بین المللی وجود دارد؟

گواهینامه بین المللی برای انواع وسیله نقلیه مثل خودرو و موتور سیکلت با مدت اعتبار متفاوت وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

برای گواهینامه یک ساله که بابت دریافت موتور سیکلت و خودرو است باید ۱۴۱ هزار تومان هزینه شود و گواهینامه سه ساله ۴۱۴ هزار تومان هزینه خواهد داشت. همچنین برای گواهینامه بین‌المللی یک ساله موتورسیکلت به‌همراه خودرو باید ۱۶۳ تومان بپردازید. این نکته هم باید بدانید که برای دریافت گواهینامه بین المللی یک ساله، باید گواهینامه کشور خودتان در ایران دست کم یک ماه اعتبار داشته باشد که این اعتبار برای دریافت گواهینامه بین الملل ۳ ساله همان ۳ سال است. شما می‌توانید برای اطلاع از وضعیت گواهینامه خود نیز از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول اقدام کنید. همچنین در سامانه آیتول استفاده از خدمات دیگر خودرو مثل پرداخت عوارض و هر آنچه که مربوط به این حوزه بوده، امکان‌پذیر است.

این را نیز در نظر داشته باشید؛ کشوری که می‌خواهید به آن سفر کنید، گواهینامه ۳ ساله را قبول می‌کند یا خیر. مثلا کشورهایی مثل آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلستان از کشورهایی هستند که گواهینامه ۳ ساله را قبول ندارند یا مثلا کشوری مثل امارات فقط به شما اجازه رانندگی با ماشین اجاره‌ای را می‎دهد. برای همین قبل از آنکه هزینه کنید، حتما از قوانین مربوط به هر کشور مطلع باشید.

درصورت گم کردن گواهینامه بین المللـی باید چه کار کرد؟

درصورت گم کردن گواهینامه بین المللی که هنوز اعتبار داشته باشد، می‌توانید گواهینامه المثنی بگیرید و اگر اعتبار آن به پایان رسیده بود، مجددا برای اخذ آن اقدام نمایید. همچنین کارت سوخت المثنی هم از مواردی است که در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن قابل پیگیری و دریافت است. برای اطلاع از مدارک مورد نیاز جهت دریافت کارت سوخت المثنی می توانید مقاله کارت سوخت المثنی را مطالعه نمایید .

برای دریافت گواهینامه بین الملل چه قدر زمان نیاز است؟

اگر حضوری اقدام کنید، یک ساعته آماده می‌شود و در صورت اقدام به صورت اینترنتی،  یک هفته تا ده روز زمان نیاز است تا به دست شما برسد.

گواهینامه بین‌ المللی برای چه افرادی مناسب است؟

اگر مرتبا به خارج از کشور سفر می‌کنید و علاقه‌مند به رانندگی در کشورهای دیگر هستید؛ همچنین درصورتی که اقامت دائمی یک کشور خارجی را داشته باشید و یا قصد استفاده از اتومبیل شخصی خودتان و یا ماشین اجاره‎ای را دارید، گواهینامه بین الملل گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

آیا می‌توان گواهینامه بیـن‌ الملل را برای موتور سیکلت هم گرفت؟

بله؛ نحوه دریافت گواهینامه بین‌الملل برای موتور سیکلت هم مانند خودرو است.

آیا دریافت گواهینامـه‌ ماشین و موتور سیکلت به‌صورت همزمان امکان‎پذیر است؟

بله؛ دریافت همزمان هر دو گواهینامه هم به صورت مجزا و هم باهم امکان‌پذیر است.

 شما برای اطلاع از وضعیت گواهینامه خود نیز می‌توانید از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول اقدام کنید. همچنین در سامانه آیتول استفاده از خدمات دیگر خودرو مثل خرید انواع بیمه مثل بیمه شخص ثالث و هر آنچه که مربوط به این حوزه بوده، امکان‌پذیر است.

گواهینامه بین الملل؛ مدرکی برای سفر به دور دنیا

مزایای داشتن گواهینامه بین‌المللی چیست؟

گواهینامه بین ‌المللی به علت محدودیت زمانی که برای استفاده دارد، نمی‌تواند جایگزین گواهینامه ملی هر کشوری بشود و همچنین افراد مقیم هم نمی‌توانند از این نوع گواهینامه استفاده کنند. این نکته را نیز در نظر بگیرید که قبل از انجام عملیات دریافت گواهینامه بین المللی، حتما قوانین مربوط به آن کشور را در این رابطه بخوانید.

اگر این گواهینامه را داشته باشید، در صورت سفر به خارج از کشور، دیگر بدون دغدغه می‌توانید با خیال راحت با کرایه یک خودرو و یا حتی اتومبیل خودتان، بدون محدودیت به هر نقطه‌ای که بخواهید رفت و آمد داشته باشید، فقط حواستان باشد که درصورت استفاده از ماشین شخصی، بهتر است معاینه فنی خودرو را انجام دهید تا از سلامت آن اطمینان پیدا کنید. مدت اعتبار این گواهینامه ۱ تا ۳ سال است و قابلیت تمدید هم ندارد و بعد از پایان اعتبار باید دوباره برای تمدید آن اقدام نمایید.

مزایای داشتن گواهینامه بین المللی

گواهینامه بین المللی؛ بهترین گزینه برای عاشقان سفر

برای آن دسته از افراد که مرتبا به خارج از کشور سفر می‌کنند یا اقامت دائم یک کشور خارجی را دارند و به رانندگی در کشورهای خارجی علاقه‌مند هستند، برای اینکه بتوانند به‌راحتی از خودروی شخصی یا اجاره‌ای استفاده کرده و در هزینه‌هایشان صرفه جویی کنند و راحت به هر مکانی که خواستند بروند و نگران رفت و آمد خود نباشند، گواهینامه بین المللی گزینه بسیار مناسبی بوده، چون دریافت آن هم پرهزینه و زمان‌بر نیست و به‎راحتی انجام می‌شود.

انواع گواهینامه بین المللی برای سفر در جاده های خارج از کشور

آیا شما هم تا به حال برای گواهینامه بین المللی درخواست داده‌‎اید؟ چه چالش‌هایی را تجربه کرده‌اید؟ اگر در این رابطه نظری دارید یا تجربه جالبی که می‌توانید آن را در میان بگذارید، ما در وبلاگ آیتول مشتاقانه منتظر نظرات شما مخاطبان عزیز هستیم.

گواهینامه بین المللی؛ مدرکی برای سفر به دور دنیا!

برای شهروندان ایرانی که به صورت موقت قصد سفر به خارج از کشور را دارند، دریافت گواهینامه ملی کشور مقصد واقعا به صرفه نیست و هزینه و زمان زیادی می‌برد. بهترین راه دریافت گواهینامه بین المللی است. افرادی که دارای گواهینامه بین المللی هستند در هر کشوری که تمایل داشته باشند می‌توانند رانندگی کنند.

آیا شما هم تا به حال گواهینامه بین المللی داشته‌اید؟ در دریافت آن به مشکلی برخورد کرده‌اید با اینکه روند آن به‌راحتی صورت گرفته؟ اگر در این رابطه نظری دارید یا تجربه جالبی که می‌توانید آن را در میان بگذارید، ما در وبلاگ آیتول مشتاقانه منتظر نظرات شما مخاطبان عزیز هستیم.