جدیدترین خبر: توقف واردات خودرو کارکرده

رونمایی از آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده

خلاصه این آیین نامه موارد زیر است: جزئیات بیشتر را در تصاویر زیر مشاهده کنید.

  • سن خودروها باید بین ۳ تا ۵ سال باشد.
  • خودرو بدون ثبت سفارش اجازه ورود به گمرکات کشور را ندارد و در صورت وارد شدن مرجوع می‌شود.
  • ترخیص خودرو منوط به ارائه گواهی اسقاط است.
  • واردات خودرو با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است.
  • خودروهای وارداتی باید ژاپنی، کره‌جنوبی یا ساخت کشورهایی اروپایی باشند.
  

آزادسازی واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ به بالا: گام نهایی در رفع انحصار صنعت خودروسازی

در جلسه اخیر هیات وزیران به ریاست مخبر، آیین‌نامه‌ای تصویب شد که به موجب آن واردات خودروهای دست دوم مدل ۲۰۱۹ به بالا برای تمامی ایرانیان آزاد گردید. این مصوبه که به‌عنوان آخرین گام در برنامه مقابله با انحصار صنعت خودروسازی مطرح شده است، نشان‌دهنده تلاش‌های دولت سیزدهم برای افزایش رقابت در بازار خودرو و کاهش انحصار است.

سخنگوی دولت، علی بهادری جهرمی، با اعلام این خبر گفت:

“این آیین‌نامه که امروز تصویب شد، آخرین مرحله از برنامه‌ای بود که دولت مرحله به مرحله اجرا کرده بود. از واردات خودروهای هیبریدی آغاز شد و اکنون به واردات خودروهای دست دوم با مدل ۲۰۱۹ به بالا رسیده‌ایم.”

وی همچنین افزود:

“لزوم رعایت استانداردهای روز اروپا در واردات این خودروها حتمی است تا کیفیت و ایمنی آنها تضمین شود.”

این اقدام در کنار برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در سال جاری، نشان‌دهنده تلاش دولت برای افزایش تولید داخلی و تامین نیاز بازار است. همچنین، واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی نیز در این آیین‌نامه مورد تاکید قرار گرفته است، که این خود نشان‌دهنده گام‌های جدی در راستای حذف انحصار و افزایش تنوع در بازار خودرو است.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

در حاشیه جلسه، جهرمی به خبرنگاران گفت:

“این مصوبه بخشی از برنامه‌ای جامع برای مقابله با انحصار در صنعت خودروسازی است. علاوه بر این، یک خودروساز نیز به دلیل گران‌فروشی ۵ هزار میلیارد تومان جریمه شده است. این اقدامات در کنار افزایش تولید خودرو و تامین ارز مورد نیاز، به منظور کنترل قیمت‌ها و افزایش دسترسی عمومی به خودروهای با کیفیت صورت گرفته است.”

به گزارش اقتصادنیوز، این آیین‌نامه که مجوز آن از مجلس گرفته شده است، به افراد حقیقی داخل و خارج کشور اجازه می‌دهد تا خودروهای دست دوم مدل ۲۰۱۹ به بالا را وارد کنند. این تصمیم، در راستای سیاست‌های دولت برای آزادسازی تدریجی واردات خودرو و ایجاد رقابت سالم در بازار، اتخاذ شده است.

مقاله پیشنهادی: ثبت نام خودرو وارداتی

با تصویب این آیین‌نامه، واردات خودروهای دست دوم با رعایت استانداردهای روز اروپا و به شرط مدل ۲۰۱۹ به بالا برای همه ایرانیان آزاد شد، که می‌تواند به بهبود وضعیت بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها کمک شایانی کند. این اقدام، نه تنها از انحصار خودروسازی داخلی جلوگیری می‌کند، بلکه فرصت‌های جدیدی برای مصرف‌کنندگان و واردکنندگان ایجاد می‌نماید.

آیتول یک سامانه جامع خدمات خودرو است که خدماتی مانند استعلام و پرداخت خلافی، نوبت دهی تعویض پلاک، استعلام عوارض آزادراهی،  پرداخت طرح ترافیک ، مالیات نقل و انتقال خودرو و صدها خدمت دیگر را ارائه می‌دهد.