مالیات نقل و انتقال خودرو

عوارض خودرو ،خلافی خودرو ،بیمه

خلافی خودرو

استعلام و پرداخت خلافی خودرو

بیمه شخص ثالث خودرو

شخص ثالث ، بدنه ، شخص ثالث موتور سیکلت

باتری خودرو

خرید انواع باتری، نصب رایگان

ثبت نام خودرو وارداتی (جدیدترین اطلاعیه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)

سامانه یکپارچه خودرو وارداتی

با توجه به نیاز بازارهای داخلی و محدودیت‌هایی که شرکت‌های خودروسازی برای تولید خودرو داشتند، مصوبه واردات خودرو از سوی مجلس تصویب و به دولت ارجاع شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم برای اجرای این قانون، پلتفرم سامانه یکپارچه خودرو وارداتی را برای ثبت‌نام متقاضیان راه‌اندازی کرد.

ما در این محتوا ضمن بیان جدیدترین اخبار در حوزه واردات خودرو، در مورد سایت سامانه یکپارچه فروش خودرو وارداتی، زمان‌بندی ثبت‌نام آن، نحوه ثبت‌نام یا انصراف در این سامانه و مدارک و شرایط مورد نیاز برای واردات خودرو با شما صحبت خواهیم کرد.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

جدیدترین اطلاعیه‌های سامانه یکپارچه خودرو وارداتی

با توجه به اهمیت مصوبه واردات ماشین خارجی که یکی از اصلی‌ترین مصوبات هیأت دولت برای کنترل بازار است، همواره اخبار جدیدی در مورد این طرح منتشر می‌شود که در ادامه این بخش برخی از مهم‌ترین اخبار خودرو وارداتی را بیان خواهیم کرد.

آغاز دور جدید عرضه ۱۴ خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه

به اطلاع آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در اسفند ۱۴۰۱ ثبت نام نموده و اولویت آن‌ها مشخص شده می‌رساند، سامانه صرفاً جهت انتخاب خودروها به شرح جدول زیر از روز دوشنبه مورخ ۲۴ اردیبهشت تا ساعت ۲۳:۵۹ روز چهار شنبه ۲۶ اردیبهشت در دسترس است.

 

ردیف نام تجاری شرکت مدل قیمت فروش علی الحساب در مبادی ورودی
۱ معین خودرو ایرانیان Toyota  Levin 1200cc 2023 ۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۲ معین خودرو ایرانیان Toyota Levin 1800cc Hybrid 2023 ۱۹,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۳ معین خودرو ایرانیان Toyota Corolla 1200cc 2023 ۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۴ معین خودرو ایرانیان Toyota Corolla 1800cc 2023 ۱۹,۰۰۰,۰۰۰۰۰۰
۵ کوشا خودرو نگین KIA K5 1500cc ۱۹,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۶ آذر یورد سال Honda City ۱۷,۰۰۰,۰۰۰

 

ردیف نشان تجاری نام شرکت مدل قیمت فروش قطعی در مبادی ورودی (ریال)
۱ Toyota برساوش Levin 1200cc ۲۰.۶۹۴.۴۰۰.۰۰۰
۲ Toyota برساوش Levin 1800cc Hybrid ۱۹.۷۳۶.۴۰۰.۰۰۰
۳ Hyundai تجارت و پشتیبانی کرمان خودرو Kona ۲۰.۴۹۶.۶۰۰.۰۰۰
۴ Honda معین خودرو ایرانیان Vezel 2023 ۲۰.۳۵۹.۰۰۰.۰۰۰

آغاز فروش خودروهای وارداتی از دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۶ امروز

مدیر سامانه یکپارچه خودرو:

دور جدید فروش خودروهای وارداتی از ساعت ۱۶ امروز ۱۶ اردیبهشت آغاز می شود و تا سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد.

این طرح فروش مشمول آن دسته از متقاضیان است که در اسفندماه ۱۴۰۱ در سامانه یکپارچه پول بلوکه کرده بودند.

در این مرحله دو خودروی برقی شامل هوندای برقی معین خودرو و لونا برقی ایران‌خودرو عرضه می شود.

انتخاب خودرو برای متقاضیان ۱۴۰۱: عدم واریز وجه به معنای انصراف است!

طبق آخرین اطلاعیه‌ها متقاضیانی که در اسفند ۱۴۰۱ ثبت نام خودرو وارداتی را انجام داده بودند، فقط برای انتخاب خودرو از چهارشنبه ۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ می‌توانند در سامانه خودرو انتخاب کنند. در این مرحله متقاضیان می‌توانند فقط یک اولویت از بین خودرو‌های جدول زیر انتخاب کنند. لازم به تذکر است که هیچگونه ثبت نام جدیدی در این مرحله انجام نخواهد شد. انتخاب خودرو در سامانه صرفا برای ثبت نام کنندگان مرحله اول که در اسفند ماه سال ۱۴۰۱  حساب خود را بلوکه کرده‌اند است.

ردیف نام شرکت نشان تجاری مدل قیمت فروش قطعی در مبادی ورودی
۱ پارسیان موتور مانلی Fiat ۵۰۰ ۱,۸۳۳,۰۰۰,۰۰۰
۲ راسا موتور خاور میانه Suzuki Ciaz ۱۱,۵۵۲,۰۰۰,۰۰۰
۳ راسا موتور خاور میانه Suzuki Baleno ۱۲,۴۷۸,۰۰۰,۰۰۰
۴ جهان نوین NISSAN SUNNY ۱۱,۰۷۱,۴۰۰,۰۰۰
۵ کوشا خودرو نگین ΚΙΑ Cerato ۲۱,۲۲۶,۰۰۰,۰۰۰

 

ردیف شرکت نشان تجاری مدل قیمت فروش علی الحساب در مبادی ورودی
۱ آمیتیس گستر نگاه پیشگام NISSAN Sylphy ۱۳,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۲ پارس ساتر هوشمند Skoda SuperB ۱۷,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۳ کوشا خودرو نگین ΚΙΑ Sportage ۱۷,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۴ کوشا خودرو نگین ΚΙΑ Seltos IFoo ۱۶,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
۵ معین خودرو ایرانیان TOYOTA Levin 1200 cc ۱۷,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
۶ معین خودرو ایرانیان TOYOTA Levin 1800 cc Hybrid ۱۵,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
۷ معین خودرو ایرانیان TOYOTA Corolla 1800 Hybrid ۱۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

تبصره ۱ – قیمت علی‌الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد. واردکنندگان می توانند پس از فراخوان اولیه و با دریافت ۵۰% قیمت علی الحساب نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی اقدام نمایند

تبصره ۲ – قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارایه کلیه مستندات و مدارک مثبته و براساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و متعاقباً در سامانه بارگذاری خواهد شد.

تبصره ۳ – عدم واریز وجه در هر یک از مراحل ذکر شده و حداکثر ۵ روز پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی سامانه خودروهای وارداتی حذف می‌گردد.

تبصره ۴ –کلیه شرکت‌های واردکننده می‌بایست مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو نسبت به تحویل خودرو و دریافت وجه از مشتریان اقدام نمایند در صورت تاخیر در تحویل و … قراردادهای مذکور مشمول جرایم مندرج در آیین نامه فوق خواهند شد.

تبصره ۵ – تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس رتبه ثبت‌نامی قبل متقاضی و اولویت انتخابی خودرو انجام می‌گیرد.

تبصره ۶ – آن دسته از ثبت نام کنندگان خودرو وارداتی که در مراحل قبل انتخاب خودرو انجام داده و در پرتال خود گزینه عدم تخصیص را مشاهده می‌نمایند، در صورت تمایل نسبت به خودروهای ارائه شده در جداول فوق در این مرحله خودرو جدید انتخاب کنند.

تبصره ۷ – اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات برعایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد.

تصویب آیین نامه ثبت نام خودرو وارداتی برای جانبازان

بر اساس مصوبه جدید هیأت دولت برای واردات خودرو جانبازان در جلسه ۱۱ بهمن سال ۱۴۰۲، جانبازان می‌توانند بدون داشتن کارت بازرگانی، یک خودرو وارداتی که تاییدیه‌های فنی سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد را دارد، وارد کنند.

در این مصوبه شرط ممنوعیت فروش وکالتی و عادی این خودروها از سوی جانبازان لغو شده است و این افراد می‌توانند به راحتی برای فروش خودرو وارداتی خود اقدام کنند.

پلاک گذاری ملی خودروها با پلاک منطقه آزاد

بر اساس بخشنامه جدید مدیر کل دفتر واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت در تاریخ ۹ بهمن ۱۴۰۲، امکان پلاک‌گذاری ملی خودروهای وارداتی با پلاک مناطق آزاد که فقط قابلیت تردد در این مناطق را داشتند، فراهم شده است.

سامانه خودرو وارداتی

نحوه ورود به سامانه خودروهای وارداتی (saleauto.ir)

وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت‌نام و خرید خودروهای وارداتی سایتی به نشانی saleauto.ir راه‌اندازی کرده است که همه متقاضیان می‌توانند انتخاب و ثبت‌نام خودرو مورد نظر خود را از طریق این سایت انجام دهند.

سایت خودروهای وارداتی بر اساس بخشنامه‌های وزارت صمت، در برهه‌های زمانی مختلف امکان ثبت‌نام واجدین شرایط را فراهم آورده است؛ بنابراین برای ثبت‌نام در این سایت باید منتظر بخشنامه‌های این وزارت‌خانه باشید.

زمان بندی ثبت نام خودرو وارداتی

بعد از تصویب قانون واردات خودرو از سوی مجلس و ابلاغ آن به وزارت صمت، این وزارت‌خانه با راه‌اندازی سامانه یکپارچه واردات خودرو در اسفند سال ۱۴۰۱، اولین مرحله ثبت‌نام در این سامانه را شروع کرد که روند این ثبت‌نام تا فروردین ۱۴۰۲ ادامه داشت.

در مهر ماه سال ۱۴۰۲ فراخوان افرادی که در مرحله اول ثبت نام خودروهای وارداتی نام‌نویسی کرده بودند، آغاز شد و از اواخر پاییز هم این خودروها به متقاضیان تحویل داده شدند که این روند تا به امروز ادامه داشته است.

بر اساس ابلاغیه جدید وزارت صمت، دومین مرحله از ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه از تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ شروع شد و تا ساعت ۱۵ روز ۲۴ بهمن ادامه داشت.

اخبار خودرو وارداتی

نحوه ثبت نام در saleauto.ir

برای ثبت نام و خرید خودرو وارداتی باید از طریق سامانه یکپارچه اقدام کنید. برای این منظور کافی است مراحل زیر را به‌صورت گام به گام دنبال کنید:

مرحله اول: وارد سایت سامانه یکپارچه به نشانی saleauto.ir شوید و در صفحه اصلی این سایت در منوی بالایی گزینه «ثبت‌نام» را انتخاب کنید.

مرحله دوم: در صفحه ثبت‌نام، اطلاعات شخصی و بانکی خود به همراه رمز عبور حساب کاربری را وارد کنید و روی دکمه «ثبت‌نام» در پایین صفحه کلیک کنید تا بعد از بررسی صحت اطلاعات، پیامک تایید ثبت‌نام به شماره همراه شما ارسال شود.

مرحله سوم: بعد از ثبت‌نام روی گزینه «ورود» کلیک کنید. سپس با ورود به سامانه یکپارچه خودرو، از بین محصولات موجود در این سایت، خودرو وارداتی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مدارک و شرایط لازم برای ثبت نام خودروهای وارداتی

ثبت نام در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی شرایط و ضوابط خاص خود را دارد؛ از جمله شرایط ثبت‌نام در این سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین شرط واردات خودرو، داشتن گواهینامه شخص متقاضی است. تنها افرادی می‌توانند در این سایت ثبت‌نام کنند که گواهینامه رانندگی داشته باشند.
  • فرد نباید در ۴۸ ماه اخیر از طریق هیچ‌یک از شرکت‌های خودروساز داخلی و یا بورس کالا برای ثبت‌نام خودرو اقدام کرده باشد. این موضوع تا زمان تحویل خودرو نیز بررسی می‌شود.
  • برای ثبت‌نام در این طرح، افراد نباید دارای خودرو با پلاک انتظامی فعال باشند. این شرط تا زمان تحویل خودرو بررسی می‌شود؛ یعنی اگر فرد بعد از ثبت سفارش در این سایت، خودرویی خریداری کند که تعویض پلاک آن به نام خودش باشد، سفارش وی لغو خواهد شد.

علاوه بر این شرایط، شخص باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود گذاشته باشد که این مبلغ تا زمان تحویل خودرو در این حساب مسدود خواهد بود.

حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی نوعی حساب بانکی است که در آن فرد افتتاح‌کننده حساب اجازه می‌دهد تا فرد یا سازمان دیگری مثل بورس کالا یا شرکت‌های خودروسازی از آن حساب، برداشت وکالتی داشته باشند. به‌طور مثال یکی از شروط ثبت نام در سامانه خودرو وارداتی، افتتاح حساب وکالتی به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان برای وزارت صمت است که فرد باید این مبلغ را قبل از ثبت‌نام در حساب خود مسدود کند.

نحوه انصراف از سامانه خودرو وارداتی

یکی از شروط ثبت نام در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی مسدود کردن حساب وکالتی به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان است. با توجه به این‌که این مبلغ باید تا زمان تحویل خودرو در این حساب مسدود بماند، بسیاری از افراد که بر اساس قرعه‌کشی در اولویت‌های آخر واگذاری هستند، ترجیح می‌دهند از آن انصراف دهند.

برای انصراف از این طرح کافی است مراحل زیر را به‌صورت گام به گام دنبال کنید:

مرحله اول

به سایت سامانه یکپارچه خودرو وارداتی به نشانی saleauto.ir وارد شوید.

مرحله دوم

روی منوی ورود در بالای صفحه کلیک کنید و با وارد کردن نام کاربری و رمزعبور که در هنگام ثبت‌نام تعیین کرده‌اید، به حساب کاربری خود بروید.

مرحله سوم

پس از ورود به بخش حساب کاربری از منوی بالای صفحه، گزینه «انصراف از طرح» را انتخاب کنید و در پنجره بازشده، روی دکمه «دریافت کد پیامکی» کلیک کنید.

مرحله چهارم

پس از انتخاب گزینه «انصراف از طرح»، به شماره موبایلی که در هنگام ثبت‌نام تعیین کرده‌اید، پیامکی حاوی یک کد ارسال می‌شود که با وارد کردن این کد درخواست انصراف شما در سامانه ثبت می‌شود.

پس از انصراف از این طرح مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان که در حساب وکالتی مسدود شده است، قابل برداشت خواهد بود.

سخن آخر

یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت برای سامان‌دهی بازار خودرو، مصوبه واردات ماشین خارجی است که با توجه به شرایط خاص اقتصادی ایران در سال‌های اخیر، محدودیت‌های جدی برای این موضوع وجود داشت.

شما برای ثبت درخواست جهت واردات خودرو، باید در موعد مشخص پس از مسدود کردن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود، برای ثبت نام در سایت سامانه خودرو وارداتی اقدام کنید.

ما در این محتوا در مورد مصوبه واردات خودرو و شرایط و ضوابط آن با شما صحبت کردیم و نحوه ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو وارداتی و انصراف از آن را به شما عزیزان آموزش دادیم. آیتول یک سامانه جامع خدمات خودرو است که خدماتی مانند استعلام و پرداخت خلاافی خودرو ، نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک، استعلام وارض آزادراهی،  پرداخت جریمه طرح ترافیک ، استعلام بیمه و صدها خدمت دیگر را ارائه می‌دهد.

01مهم‌ترین شرایط ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو وارداتی چیست؟

کلیه افراد دارای گواهینامه رانندگی که در در 48 ماه اخیر از طریق شرکت‌های خودروساز یا بورس کالا خودرویی خریداری نکرده‌اند و خودرویی با پلاک انتظامی به نام آن‌ها وجود ندارد، می‌توانند با مسدود کردن مبلغ 500 میلیون تومان در حساب وکالتی خود، برای ثبت سفارش خودرو وارداتی اقدام کنند.

 

02واردات خودرو از کی آغاز می‌شود؟

اولین مرحله از ثبت نام خودرو وارداتی از اسفند سال 1401 شروع شد و از اواخر پاییز 1402 مراحل وارادات و تحویل این خودروها در دستور کار قرار گرفت که تا به امروز هم ادامه داشته است؛ البته روند این واردات چندان مطلوب و مناسب نیست.

03آیا هر فردی امکان ثبت نام ماشین وارداتی را دارد؟

بر اساس اعلام سخنگوی دولت، هر شخص حقیقی امکان واردات فقط یک خودرو را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برچسب ها :

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و مربوط به شرکت کیان افق هیربد است.