بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است و همه کسانی که قصد خرید خودرو یا تعویض آن را دارند، بلافاصله پس از انجام امور مالی آن باید به دنبال تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث خودرو باشند. بیمه شخص ثالث نیز مانند سایر بیمه‌ها اغلب به مدت یک سال صادر می‌شود. گاهی ممکن است افراد به دلیل شرایط موجود از بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت دو ماهه، سه ماهه، چهارماهه، بیمه شش ماهه یا نه ماهه استفاده کنند. اما استفاده از بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت چه معایبی به همراه دارد؟ شرایط استفاده از این بیمه به چه صورت است؟ برای یافتن پاسخ سوالات در این زمینه مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

طبق قانون راهنمایی و رانندگی هیچ وسیله نقلیه‌ای بدون داشتن بیمه شخص ثالث، اجازه عبور و مرور در خیابان‌ها را نخواهد داشت. بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است. این بیمه در زمان وقوع حادثه تمام هزینه و خساراتی که به شخص وارد می‌شود را تا سقف تعهدات بیمه‌گذار پرداخت خواهد کرد. بیمه شخص ثالث برای حمایت از راننده مقصر وضع شده است و همان طور که گفته شد خسارت‌های بدنی و جانی واردشده به راننده مقابل را پرداخت می‌کند. طبق قانون، کلیه وسایل نقلیه موتوری می‌بایست از بیمه شخص ثالث استفاده کنند.

بیمه شخص ثالث چیست؟

آشنایی با انواع بیمه شخص ثالث

به‌طور کلی بیمه شخص ثالث به دو نوع بیمه شخص ثالث بلندمدت و بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت تقسیم می‌شود.

بیمه‌ بلندمدت شخص ثالث

بیمه شخص ثالث بلندمدت یکساله خواهد بود و به مدت ۳۶۵ روز اعتبار خواهد داشت. استفاده از این بیمه در مقایسه با بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت، مزایای بسیاری به همراه دارد. ارائه تخفیف‌های سالیانه در صورت عدم استفاده از بیمه از جمله مزایای مهم بیمه شخص ثالث بلندمدت در مقایسه با بیمه کوتاه‌مدت است. برای استعلام و خرید بیمه موتور سیکلت و تمدید بیمه شخص ثالث می‌توانید به سایت آیتول مراجعه کنید.

 بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت شخص ثالث

بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت با توجه به درخواست بیمه‌گذار معمولا بین ۵ تا ۲۷۰ روز صادر خواهد شد. این بیمه معمولا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد و نرخ آن با توجه به مدت بیمه مشخص خواهد شد. با استعلام بیمه شخص ثالث از سامانه‌های اینترنتی به راحتی می‌توانید هزینه بیمه شخص ثالث اتومبیل خود را به دست آورید.

هزینه بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت

هزینه تمدید و قیمت بیمه شخص ثالث بلندمدت اغلب در ابتدای سال و با توجه به نرخ دیه مشخص شده تعیین می‌شود. اما نرخ بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت معمولا با توجه به مدت درخواست بیمه‌نامه مشخص خواهد شد. از آنجا که مدت زمان این بیمه‌نامه کمتر از مدت بیمه‌نامه بلندمدت شخص ثالث است در اکثر شعبه‌های دفاتر بیمه، بیمه اقساطی شخص ثالث به آن تعلق نخواهد گرفت. در ادامه جدول نرخ بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت را مشاهده خواهید کرد:

مدت بیمه حق بیمه پایه بر مبنای حق بیمه یک ساله
تا پنج روز ۵ درصد
از شش روز تا پانزده روز  ۱۰ درصد
از شانزده روز تا سی روز ۱۵ درصد
از سی و یک روز تا شصت روز ۲۵  درصد
از شصت و یک روز تا نود روز ۳۰ درصد
از نود و یک روز تا صد و بیست روز ۴۰ درصد
از صد و بیست و یک روز تا صد و پنجاه روز ۵۰ درصد
از صد و پنجاه و یک روز تا صد و هشتاد روز ۶۰ درصد
از صد و هشتاد و یک روز تا دویست و هفتاد روز ۸۰ درصد
از دویست و هفتاد و یک روز تا سیصد و شصت و پنج روز ۱۰۰ درصد

 

چه کسانی بیشترین تقاضای دریافت بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت را دارند؟

بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت متقاضیان بسیاری دارد. اکثر موتورسوارانی که وسیله نقلیه آن‌ها توقیف و به پارکینگ منتقل شده است، برای ترخیص موتورسیکلت خود به بیمه شخص ثالث نیاز خواهند داشت. گاهی ممکن است هزینه بالای بیمه‌های بلندمدت موتورسواران یا مالکین وسایل نقلیه را از تمدید مجدد بیمه شخص ثالث باز دارد.

در این شرایط خرید بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت گزینه بسیار مناسبی برای آن‌ها خواهد بود. در سال‌های گذشته کسانی‌ که قصد فروش اتومبیل خود را داشتند برای مدت کوتاهی که وسیله‌ی نقلیه در اختیار آن‌ها بود از بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت استفاده می‌کردند؛ اما با تغییر قوانین جدید بیمه شخص ثالث و انتقال بیمه‌نامه به مالک خودرو، طرفداران این بیمه‌نامه کاهش چشمگیری پیدا کرده است. برای اطلاع از قوانین جدید بیمه شخص ثالث و آشنایی با سایر قوانین حقوقی و بیمه خودرو مانند نرخ دیه سال ۱۴۰۲ و قوانین مربوط به آن پیشنهاد می‌کنیم همین حالا به صفحه اخبار سایت آیتول مراجعه کنید و اطلاعات موردنظرتان را در کمترین زمان به دست آورید.

معایب خرید بیمه شخص ثالث کوتاه مدت

تمدید بیمه شخص ثالث بلندمدت و کوتاه‌مدت در سامانه آیتول

در این مقاله به‌صورت کامل شما را با بیمه شخص ثالث کوتاه مدت، معایب و نرخ خرید آن آشنا کردیم. همان طور که مطالعه کردید استفاده از بیمه کوتاه‌مدت‌ معایب بسیاری همچون عدم اعمال تخفیف عدم خسارت تا یکسال و پرداخت حق بیمه بیشتر را به همراه خواهد داشت.

اگر بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه شما پایان یافته و زمان کافی برای مراجعه به دفاتر مرکزی بیمه را در اختیار ندارید، نگران نباشید. سامانه آیتول امکان خرید بیمه شخص ثالث به صورت نقدی و قسطی از کلیه شرکت‌های بیمه را برای شما عزیزان فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید همین حالا به صفحه بیمه شخص ثالث سایت آیتول مراجعه کنید یا با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید.