امکان فسخ یا ابطال بیمه‌نامه از سوی یکی از طرفین قرارداد بیمه در کلیه بیمه‌نامه‌ها وجود دارد! اما تفاوت فسخ و ابطال بیمه‌نامه در چیست؟ شرایط فسخ و ابطال بیمه‌نامه به چه صورت است؟ اگر قصد دارید با قوانین و شرایط ابطال و فسخ بیمه‌نامه آشنا شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. در این مطلب به‌صورت کامل به بررسی تفاوت و فسخ ابطال بیمه‌نامه خواهیم پرداخت.

تعریف فسخ قرارداد بیمه در قانون لغو بیمه‌نامه

هر بیمه‌نامه‌ای ممکن است در طول مدت قرارداد مشخص شده، بنابه‌دلایلی از سوی یکی از طرفین فسخ شود. در این شرایط، اصل قرارداد کاملا درست بوده و هیچ ایرادی در این زمینه وجود ندارد؛ اما این حق برای هر کدام از طرفین قرارداد وجود دارد که براساس شرایط از پیش‌تعیین‌شده و نه به‌صورت دلخواه، قرارداد را فسخ کنند. با استعلام بیمه شخص ثالث و اطلاع از پایان قرارداد منعقدشده، طرفین می‌توانند با توجه به قوانین موجود، بیمه‌نامه را فسخ کنند. از دیگر شرایط فسخ قرارداد بیمه‌نامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورت انتقال موضوع بیمه، هم بیمه‌گر و هم بیمه‌گذار می‌توانند بیمه را فسخ کنند.
  • در صورت پرداخت نشدن حق بیمه در موعد مقر، بیمه‌گر توانایی فسخ بیمه را دارد.
  • در صورت تشدید خطر، بیمه‌گر توانایی فسخ بیمه را دارد.
  • در صورتی که از کیفیت تشدیدکننده خطر کاسته شود و بیمه‌گر حاضر به استرداد قسمتی از حق بیمه نباشد، بیمه‌گذار می‌تواند بیمه را فسخ کند.
  • در صورت توقف یا ناتوانی بیمه‌گر در ایفای تعهدات، بیمه‌گذار می‌تواند بیمه را فسخ کند.
فسخ قرارداد بیمه‌نامه چه زمانی امکان پذیر است؟

ابطال قرارداد بیمه چیست؟

برخلاف فسخ قرارداد بیمه‌نامه، در ابطال قرارداد بیمه‌نامه هر یک از طرفین قرارداد می‌توانند پس از مشاهده هر یک از موارد زیر، بدون پرداخت خسارت، قرارداد را باطل و کاملا از بین ببرند. موارد ابطال قرارداد بیمه‌نامه به شرح زیر هستند:

  • عدم ذکر یا مشخص نبودن موضوع یکی از شرایط اساسی عقد
  • اظهارات کذب عمدی بیمه‌گذار یا کتمان عمدی حقایق
  • قصد تقلب در تعدد بیمه
  • بیمه عمر یا حادثه جسمانی بدون رضایت کتبی بیمه شده
  • بیمه خطری که قبل از عقد واقع شده است

به زبان ساده می‌توان گفت پیش از عقد قرارداد، هرگاه بیمه‌گر یا بیمه‌گذار متوجه سوءقصد طرف مقابل قرارداد و عدم صداقت او شود، می‌تواند در کمترین زمان برای ابطال بیمه‌نامه اقدام کند. گاهی در زمینه خسارت واردشده به بیمه‌گذار و مبلغ خسارت واردشده، صداقت گفتاری وجود ندارد. در این شرایط پس از اثبات حقایق، بیمه‌گر می‌تواند در دوره جدید تمدید بیمه‌نامه، آن را باطل کند. برای اطلاع از قوانین بیشتر پیشنهاد می‌کنیم با قوانین نرخ دیه و پرداخت خسارت در بیمه‌نامه‌های متفاوت آشنا شوید. در این زمینه می‌توانید مقاله نرخ دیه سال ۱۴۰۲ را در سایت آیتول مطالعه کنید.

تفاوت فسخ و ابطال بیمه‌نامه چیست؟

باتوجه به موارد ذکرشده و آشنایی با تعاریف فسخ و ابطال بیمه‌نامه، می‌توان تفاوت این دو را در بیمه شخص ثالث و سایر بیمه‌ها به شرح زیر اعلام کرد:

  • ابطال بیمه‌نامه در ابتدای عقد قرارداد و فسخ آن بعد از عقد قرارداد و در مدت اجرای بیمه نامه رخ می‌دهد.
  • در زمان فسخ قرارداد، پرداخت حق بیمه، باید براساس مدت زمان پوشش بیمه‌نامه محاسبه شده و باقیمانده آن عودت داده شود؛ اما در زمان ابطال بیمه‌نامه، بیمه کاملا باطل شده و نیازی به پرداخت حق بیمه‌نامه نخواهد بود.
آیا فسخ و ابطال بیمه‌نامه با یکدیگر تفاوت دارند؟

در صورت فسخ قرارداد بیمه، حق بیمه برگشتی چگونه محاسبه می‌شود؟

در قوانین جدید بیمه، زمانیکه فسخ از طرف بیمه‌گذار باشد، حق بیمه سهم بیمه‌گر برای مدتی که قرارداد اعتبار داشته به‌صورت کوتاه مدت محاسبه می‌شود. اما اگر بیمه‌گر قرارداد بیمه را فسخ کند، حق بیمه به‌طور روزشمار محاسبه خواهد شد و در این شرایط حق بیمه مدت باقی‌مانده، به‌منزله حق بیمه برگشتی، به بیمه‌‌گذار مسترد می‌گردد. برای اطلاع از جدیدترین قوانین بیمه پیشنهاد می‌کنیم به صفحه قوانین جدید بیمه شخص ثالث مراجعه کنید.

شرایط فسخ و ابطال بیمه شخص ثالث، بیمه شخص ثالث در چه شرایطی باطل خواهد شد؟

شاید گمان کنید پس از خرید بیمه شخص ثالث و عدم رضایت از شرکت بیمه‌گر می‌توانید قرارداد خود را در زمان دلخواه فسخ یا ابطال کنید؛ اما متاسفانه این امکان وجود ندارد. باطل کردن بیمه شخص ثالث تنها در ۲ موقعیت انجام خواهد شد. در صورتی که برای یک خودرو ۲ بیمه شخص ثالث به ثبت رسیده باشد، بیمه‌گذار می‌تواند یکی از بیمه‌ها را باطل کند. با توجه به قوانین موجود، بیمه‌نامه‌ای که تاریخ صدور آن دیرتر از قبلی بوده فسخ شده و بیمه‌گذار باید نسبت به دریافت حق بیمه پرداختی از آن شرکت اقدام کند. برای خرید و اطلاع از قوانین و قیمت بیمه شخص ثالث، همین حالا به صفحه اصلی سامانه آیتول مراجعه کنید.

شرایط باطل کردن بیمه شخص ثالث

خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث از معتبرترین شرکت‌های بیمه

در این مقاله با بررسی تفاوت فسخ و ابطال بیمه‌نامه به‌صورت کامل شما را با قوانین باطل کردن بیمه شخص ثالث و سایر بیمه‌نامه‌ها آشنا کردیم. همان طور که مطالعه کردید، باطل کردن بیمه شخص ثالث قوانین خاصی به همراه دارد. انجام امور خدماتی خودرو مانند تمدید و خرید بیمه شخص ثالث از سایت‌های معتبر نقش بسیار تاثیرگذاری در صرفه‌جویی در زمان و هزینه شما خواهد داشت. سامانه آیتول در انجام کلیه امور خدماتی خودرو همراه شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید یا با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.