معضل پارک کردن خودروها در حاشیه خیابان‌ها مشکل بزرگی برای کلان‌شهرها و همچنین ایجاد محدودیت‌های ترافیکی است. در این نوشته قصد داریم به معرفی پارک حاشیه خودرو، هزینه آن و عوارض ناشی از عدم پرداخت هزینه  بپردازیم.

پارک حاشیه خودرو از کجا به وجود آمد؟

در واقع پارک هوشمند حاشیه‌ای خودرو بعد از شکست طرح استفاده از پارک‌بان و پارکومتر و نقایصی که این طرح‌ها در اجرای عادلانه جای پارک خودرو و محاسبه هزینه‌های پارک در آنها وجود داشت، جهت استفاده خودروها از فضای پارک حاشیه خیابان ایجاد شده است. در طرح‌های پارک‌بان و پارکومتر نواقص اجرایی در ثبت دقیق پلاک‌ها و افزایش بازدهی پروژه ضمن ایجاد ساز و کاری برای پرداخت الکترونیکی هزینه‌‌ها و ایجاد قابلیت پیگیری شکایات مشتریان محسوس بود.

این طرح مبتنی بر پارک وسیله نقلیه در بخشی از خیابان است که خودروها مجاز به توقف و پارک کردن در آن قسمت هستند. در این طرح محاسبه مبلغ پارک و مدت زمان توقف خودروها توسط دوربین‌ها و به صورت کاملا هوشمند صورت می‌گیرد.

محل‌هایی که طرح پارک هوشمند خودرو در آنها پیاده شده است از نظر تردد وسایل نقلیه، حضور ساختمان‌های اداری و تجاری، نوع کاربری خیابان و میزان ترافیک در آنها مورد بررسی قرار گرفته و به این ترتیب با اجرای این طرح سعی می‌گردد که بار ترافیکی کمتر شده و نظم بیشتری در این مناطق حاکم شود.

هدف از طرح پارک حاشیه خودرو چیست؟

باید بگوییم هدف از این طرح کاهش استفاده از خودروهای شخصی، ممانعت از توقف‌های طولانی مدت یا پارک خودروهای شخصی صاحبان کسب و کار دارای مغازه در حاشیه خیابان، جلوگیری از پارک دوبل و همچنین توزیع عادلانه جای پارک حاشیه خیابان بین شهروندان بوده است. به‌علاوه در کنار این مزایا می‌توان با درآمد حاصل از این طرح هزینه‌های ساخت پارکینگ‌ها را به راحتی تامین کرد.

هزینه پارک هوشمند حاشیه‌ای چقدر است؟

در این طرح حاشیه خیابان‌هایی که خودروها مجاز به توقف و پارک در آن قسمت‌ها هستند با تابلوی آبی رنگ مشخص شده و خط‌کشی شده‌اند. این مسئله بیانگر محاسبه هزینه پارک در این بخش‌ها به‌صورت هوشمند است. 

در حال حاضر هزینه پارک حاشیه‌ای هوشمند در محدوده طرح ترافیک در ساعت اول ۷۰۰ تومان و خارج از این محدود برای مدت زمان مشابه ۵۰۰ تومان است. در صورت توقف بیش از این مدت مبلغ به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

در طرح پارک حاشیه‌ای خودرو در صورتی که زمان توقف کمتر از ۳۰ دقیقه باشد شامل پرداخت هزینه نخواهد بود.

جریمه عدم پرداخت هزینه پارک حاشیه خودرو

بسیاری از شهروندان برای این که بتوانند از پرداخت هزینه پارک خودرو شانه خالی کنند، در فواصل کمتر از سی دقیقه خودروی خود را جابجا می‌کنند، در این مورد باید بگوییم که دوربین‌های هوشمند سیار و ثابت پلاک خودرو را ثبت می‌کنند و از طرفی هر تابلو پارک دارای بارکدی است که بیانگر منطقه نصب آن است، اگر دو تابلو با بارکد یکسان پلاک خودرو را ثبت کنند به معنای پارک خودرو در یک محدوده محسوب شده و راننده مجبور به پرداخت هزینه پارک در مدت زمان توقف خواهد بود. در صورتی که افراد این هزینه را پرداخت نکنند هزینه پارک در حساب عوارض خودروی افراد لحاظ می‌شود.

 

هم‌اکنون می‌توانید با نصب اپلیکیشن آیتول و یا در وب‌سایت آیتول نسبت به استعلام و پرداخت عوارض پارک حاشیه خودروی خود اقدام کنید.