خودروی سبز  (green vehicle)همانطور که از اسمش پیداست، برای این ساخته شده‌ تا میزان آلایندگی‎ها را کاهش دهد. به علت پیشرفت روزانه تکنولوژی، صنعت خودرو نیز روزانه در حال پیشرفت است و در کنار آن به علت دستکاری‌هایی که انسان در محیط زیست دارد، باعث آسیب آن خواهد شد. اما خودروی سبز، به این علت که باعث کاهش میزان گازهای سمی می‌شود، کمکی برای محیط زیست خواهد بود. از نظر هزینه‌ها نیز مقرون به‌صرفه است. در این مقاله درمورد اینکه خودروی سبز چیست و خرید کدام خودرو بهتر است، برقی یا هیبریدی، می‌پردازیم.

به چه نوع خودرویی سبز میگویند؟

خودروی سبز، همانطور که قبلتر هم گفتیم، اتومبیل‌هایی هستند که برای محیط زیست آلایندگی کمتری را به همراه دارند. معمولا حدود ۹۹% ماشین‌های سواری و مسافربری در سطح شهر با بنزین یا دیزل کار می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی، سوخت‎های دیگری برای خودرو به وجود آمدند، مدل‌های جدیدی از ماشین مانند خودروهای برقی، هیبریدی و پلاگین هیبرید و محصولاتی که با گاز طبیعی فشرده (CNG) یا E85 که مخلوطی از ۸۵ درصد اتانول و ۱۵ درصد بنزین کار می‌کنند و جایگزینی برای خودروهای بنزینی و گازوییلی خواهند بود.

این نوع سوخت‌ها جایگزین بهتری برای سوخت‌های فعلی خودرو هستند، به این علت که گازهای سمی منتشر نمی‌کنند تا محیط زیست را آلوده کنند و علاوه بر کاهش آلاینده‌های هوا، در کاهش هزینه‌های سوخت نیز صرفه جویی خواهد شد.

در کشورهای مختلف، نوع متفاوتی از خودوی سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال در کشورهای اروپایی سوخت‌های هیبریدی طرفداران بیشتری دارد اما در مناطقی مثل آمریکای لاتین، سوخت‌های گیاهی بیودیزل (دیزل زیستی که با گیاهان تولید می‌شود) و اتانول شناخته شده‌تر هستند. در ایران نیز با توجه به منابع موجود، بیشتر از سوخت‌های CNG و گاز طبیعی استفاده می‌شود تا باعث کاهش آلودگی شهرها شود.

این را بدانید که خودروی شما هر نوعی که باشد، باید برای آن بیمه شخص ثالث تهیه کنید. برای استعلام قیمت بیمه شخص ثالث می‌توانید به صورت آنلاین از طریق آیتول اقدام کنید.

 

انواع خودروی سبز

خودروهای الکتریکی برای اولین بار در چه زمانی رونمایی شدند؟

ایده خودروهای الکتریکی برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۷۰، وقتی که بحران جهانی نفت وجود داشت، مطرح گردید، به این علت که بنزین گران شده بود و مردم به دنبال یک سوخت جایگزین برای خودروهای خود بودند. تا همین امروز نیز قیمت بنزین به قبل از این بحران بازنگشت و از آن دوره هم بیشتر شده. به همین خاطر در اواخر دهه ۱۹۹۰، در سراسر جهان تلاش‌های فراوانی برای یک سوخت جایگزین انجام شد که در نتیجه آن منجر به تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی مدرن شد.

در ایران، واردات این نوع خودرو از مرداد ۱۴۰۱ در مناطق آزاد آغاز گردید. بر این اساس، اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار است، سقف قیمت خودروها نیز ۲۰ هزار دلار در نظر گرفته شده و سقف منابع ارزی که برای هر فرد یا سازمان در نظر گرفته شده، ۱ میلیون دلار است. نحوه پرداخت مالیات خودرو در این نوع ماشینها نیز کمی متفاوت است. خیلی از این خودروها به دلیل کم مصرف بودن، معاف از مالیات هستند.

خودروی سبز الکتریکی

انواع خودروی سبز کدامند؟

خودروی سبز در سه دسته هیبرید، پلاگین هیبرید و برقی جای می‌گیرند. این نوع دسته بندی براساس سوخت مصرفی خودروها صورت گرفته که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبرید

خودروی هیبریدی از محبوب‌ترین خودروهای سبز است که بخشی از آن با سوخت معمولی و بخشی هم با برق کار می‌کند. این نوع خودروها اکثرا یک موتور معمولی دارند که از احتراق داخلی استفاده می‌کند و یک موتور الکتریکی با باتری را ترکیب می‌کنند. تغییرات زیادی در مورد نحوه کار این خودروها وجود دارد. معمولا بخش احتراق از گاز یا گازوئیل استفاده می‌کند، ولی در بعضی مدل‌ها از بیودیزل یا بقیه نسخه‌های سوخت زیستی هم استفاده می‌شود. اگر بخواهیم خودروهای هیبریدی را با اتومبیل‌های معمولی هم رده خود مقایسه کنیم، گران‌تر هستند، ولی با صرفه جویی که در هزینه سوخت می‌شود، هزینه اولیه تا حد بسیاری جبران خواهد شد. این نکته بدانید که اگر راننده خودروی هیبریدی هستید، اگر به شارژ ماشین خود دقت نکنید، مصرف بنزین از حالت عادی بیشتر می‌شود.

باتری هیبریدی یک نوع باتری از جنس لیتیوم-یونی است که در گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها نیز کاربرد دارد. تنها تفاوتی که با نوع استفاده شده در کامپیوتر و موبایل دارند، اندازه آن بوده که بزرگتر است. باتری خودروهای هیبریدی دارای تراکم انرژی بسیار بالا بوده و در صورت عدم استفاده، شارژ خود را کمتر از سایر باتری‌ها از دست خواهند داد.

پلاگین هیبرید نیز نسخه دیگری از ماشین‎های هیبریدی است که برای شارژ مجدد باتری الکتریکی، باید آن را به منبع انرژی وصل کرد. این اتومبیل‌ها اغلب مصرف سوخت بهتری دارند، ولی اگر جای مناسبی برای شارژ نداشته باشید، باتری می‌تواند خیلی راحت تمام شود.

خودروی هیبریدی

خودرو‌های برقی

خودرو برقی یک یا چند موتور الکتریکی دارد که انرژی لازم برای حرکت ماشین را تأمین می‌‎کند. این باتری‌ها قابل شارژ هستند و معمولاً در کف ماشین جاسازی می‌شوند. اجزای مهم این محصولات شامل باتری اصلی، باتری کمکی، مبدل شارژ، پورت شارژ، شارژر داخلی، موتور الکتریکی، کنترل نیرو، سیستم خنک کننده و واحد کنترل هستند، ولی نکته‌ای که درمورد خودروهای برقی وجود دارد این است که با وجود اینکه سوخت پاک داشته و سبب آلودگی هوا نمی‌شوند، ولی برق مورد نیاز آنها در نیروگاه‌ها تولید می‌شود و نیروگاه‌ها هم منابع تجدید ناپذیری مثل گاز و زغال سنگ را برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌دهند. اما با همه اینها خودروی سبز، برای طرح ترافیک تهران و کنترل آلودگی هوا مناسبتر از خودروهای معمولی است.

 سوخت خودروی سبز چیست؟

انرژی سوخت‌هایی که خودروهای سبز تأمین می‌کنند، در بیشتر موارد از سوخت‌های غیر فسیلی مثل لیتیوم یون یا باتری‌های دیگر در مدل‌های پلاگین یا هیبریدی تأمین می‌شود. همچنین این خودروها می‌توانند از هوای فشرده، گاز طبیعی، سلول‌های سوختی هیدروژنی، اتانول یا حتی سوخت‌های زیستی ساخته شده از روغن ذرت تغذیه کنند. بعضی از این خودروها با ترکیبی از سوخت‌های فسیلی و سایر منابع انرژی تغذیه شده که شامل خودروهای هیبریدی گازی/الکتریکی، گازوهول (بنزین ترکیب با الکل) یا گاز معمولی و همچنین ماشین‌هایی می‌شوند که از بیودیزل ترکیب شده با اتانول استفاده می‌کنند.

سوخت خودروی سبز چیست؟

آیا میتوان با خودروی معمولی هم آلودگی کمتری ایجاد کرد؟

برای اینکه مصرف انرژی و هزینه‌های خود را کاهش دهید راه‌های مختلفی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

  • انتخاب یک موتور کم مصرف برای جایگزین کردن موتوری که در حال حاضر در خودروی شماست، البته این نکته را بدانید که بعضی مواقع تعویض موتور از خرید یک خودروی سبز گران‌تر می‌شود، ولی در دراز مدت در هزینه شما صرفه جویی خواهد شد.
  • استفاده از سوخت‌های زیستی مثل اتانول یا گاز طبیعی به جای سوخت‌های مبتنی بر نفت می‌تواند مفید باشد که البته برای همه خودروها گزینه خوبی نیست.
  • یک برنامه ریزی درست برای تعمیر و نگهداری خودرو مهم است. بررسی مواردی چون تعویض روغن، تنظیم و چرخش لاستیک را حتما در نظر بگیرید.
  • همیشه داخل خودروی خود را تمیز نگه دارید. به این خاطر که غیر از بهداشت، هرچه وزن کمتری داشته باشید، درنهایت مصرف سوخت کمتری هم خواهید داشت.

برای تعمیر و نگهداری و خرید مواردی چون روغن و باتری ماشین خود می‌توانید از طریق آیتول اقدام کنید. همچنین در سامانه آیتول نوبت دهی تعویض پلاک، معاینه فنی، پرداخت عوارض و بدهی، خرید انواع بیمه و هر خدمتی که به خودرو مربوط است، قابل پیگیری و انجام بوده و شما می‌توانید از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول از دیگر خدمات ما باخبر شوید.

استفاده از خودروی سبز چه مزیتی نسبت به خودروی معمولی دارد؟

مطمئنا یکی از مهمترین مزیت‌های خودروی سبز نسبت به خودروهای معمولی در بهبود کیفیت هوا و تاثیری است که بر محیط زیست دارد. ماشین‌های برقی هیچ گاز مضری تولید نمی‌کنند و حتی لوله اگزوز هم ندارند. خودروهای پلاگین هیبرید نیز با استفاده از یک موتور الکتریکی در کنار موتور بنزینی یا دیزلی کار می‌کنند و تولید آلایندگی کمتری نسبت به یک خودروی معمولی دارند. همچنین با ماشین‌های(PHEV) پلاگین‌ها در حالت فقط برقی می‌توان برای مدت زمان کوتاهی رانندگی کرد که به معنی آلایندگی صفر است.

علت تمیزی خیلی از کشورها استفاده بیشتر از خودروهای سبز است، مخصوصا در کلان‌شهرهایی که افزایش جمعیت رو به رشدی دارد، چنین مساله‌ای چالش مهمی بوده که حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد.