برای رفتن به طبیعت و کویر و دور بودن از آلودگی و شلوغی شهر، ماشین‌های آفرود گزینه‌های مناسبی هستند. این نوع خودروها نسبت به خودروهای دیگر استفاده متفاوتی دارند و به همین جهت احتمال آسیب و خرابی به آنها بیشتر خواهد بود و فرقی نمی‌کند که شما از ماشین‌های آفرود مثل یک ماشین معمولی در سطح شهر استفاده کنید یا به دل طبیعت بروید، در هر صورت بیمه ماشین آفرود نسبت به یک خودروی معمولی گران‌تر است. برای اینکه در مورد بیمه این نوع ماشین و پوشش‌های آن بیشتر بدانید، ادامه این مقاله را بخوانید.

رانندگی آفرود چیست؟

آفرود به سبک خاصی از رانندگی می‌گویند، آفرود (Off-Road) یا رانندگی خارج از جاده که به آن بیراهه نوردی هم گفته می‌شود، ورزشی هیجان انگیز و همچنین گران قیمت است که در سال‌های اخیر رواج زیادی داشته. آفرودسواری بدون طبیعت ممکن نیست و ضروری است که به سلامت زمین و طبیعت هم احترام گذاشت و از آن حفاظت کرد. ولی باید این نکته را بدانید هر خودرویی مناسب آفرود نیست. برای مثال خودروهایی که برای رانندگی آفرود استفاده می‌شوند معمولا دو دیفرانسیل با قدرت بالایی‌ دارند در شرایط سخت، بتوانند درست عمل کنند.

رانندگی آفرود چیست؟

مهم ترین نکاتی که در زمان خرید بیمه ماشین آفرود باید بدانید

درصورتی که قصد رانندگی با خودروهای آفرود را دارید، بهتر است تا از بابت ایمنی ماشین، خیال خود را راحت کنید، پس حتما در خرید بیمه خودروی آفرود با پوشش‌های مناسب دقت کنید. در ادامه به نکات مهمی که در زمان خرید بیمه ماشین آفرود به ما کمک می‌کند تا رانندگی ایمن‌تری داشته باشیم، اشاره می‌کنیم:

آیا خرید بیمه شخص ثالث برای ماشین های آفرود اجباری است؟

داشتن بیمه ثالث خودرو برای ماشین آفرود هم مانند دیگر خودروها اجباری است و خرید بیمه‌ای با پوشش‌های مناسب بسیار مهم است، به این خاطر که احتمال این که خودروی شما به ماشین‌های دیگر خسارت وارد کند زیاد است و اگر بیمه نداشته باشید برای جبران خسارت به مشکل برمی‌خورید.

چرا باید برای ماشین های آفرود بیمه بدنه بخریم ؟

معمولا خودروهای آفرود بدنه محکمی دارند، ولی سبک رانندگی و جاده‌هایی که این نوع ماشین‌ها در آن رفت و آمد می‌کنند طوری است که احتمال تصادف زیاد بوده و به همین دلیل تهیه بیمه بدنه با وجود اختیاری بودن، برای جبران خسارت‌های احتمالی ضروری است.

همانطور که می‌دانید بیمه بدنه پوشش‌های متنوعی دارد که شامل پوشش‌های اصلی و پوشش‌های اضافی است و یکی از پوشش‌های اصلی در بیمه بدنه، پرداخت خسارت‌های وارد شده به خودرو در اثر آتش‌سوزی، سقوط یا واژگونی بوده و این اتفاقی است که امکان پیش آمدن آن برای خودروهای آفرود بیشتر از دیگر خودروهاست و همین دلیل موجهی برای خرید بیمه بدنه است. شما می‌توانید استعلام بیمه بدنه خودرو و خرید آن را به راحتی به صورت آنلاین قابل انجام است.

نکات مهم در زمان خرید بیمه ماشین آفود

آیا قیمت بیمه بدنه ماشین آفرود با ماشین‌های دیگر متفاوت است؟

قبلتر در موررد اینکه بیمه بدنه خودرو چیست و خرید آن برای ماشین آفرود مهم است گفتیم، اما باید بدانید که حق بیمه ماشین آفرود در مقایسه با دیگر خودروها بیشتر بوده و دلیل آن نوع این خودرو و کاربری آن است، به این خاطر که امکان وقوع حادثه در این خودروها بیشتر است. همانطور که در بالاتر گفتیم، قیمت ماشین آفرود نیز گران‌تر از خودروهای معمولی است و از آنجایی که ارزش ماشین در بیمه بدنه نیز مهم بوده، طبیعتا حق بیمه این خودروها بیشتر می‌شود.

پوشش های بیمه بدنه ماشین آفرود شامل چه مواردی می شود؟

بیمه بدنه معمولا رانندگی در خارج از جاده‌های شهری مانند طبیعت و کویر را پوشش نمی‌دهد و بیشتر بیمه بدنه‌ها فقط رانندگی در بزرگراه و خیابان‌های شهری را برای خودروها دارند و پوشش خاصی که بتوان ریسک رانده شدن از کوه و دره را با آن جبران کرد‌، ندارند و همان پوشش بیمه بدنه که برای بقیه خودروهاست و شامل خسارت‌های جزیی و کلی مثل سرقت، تصادف و… می‌شود را برای ماشین آفرود در نظر گرفته شده است.

البته شرکت‌هایی وجود دارند که پوشش محدودی را با هزینه اضافی برای خودروهای آفرود درنظر گرفته‌اند و استفاده از آنها شرایط خاص خود را دارد، مثلا بخش موتوری و بدنه خودرو آفرود باید قبل از تهیه بیمه بدنه در حضور کارشناس بیمه، معاینه فنی شود و در مدت بیمه‌نامه هم به صورت دوره‌ای انجام شود.

پوشش های بیمه بدنه ماشین آفرود

بیمه بدنه ماشین آفرود را از آیتول بخرید

برای خرید بیمه بدنه خودرو می‌توانید از سامانه آیتول اقدام کنید. تنها کافی است تا شماره پلاک و کد ملی مالک خودرو را وارد کنید. آیتول بهترین و معتبرترین شرکت‎ها را در کنار هم جمع کرده و ما با مقایسه آنها با هم و نسبت به پوشش‌هایی که مدنظرتان است می‌توانید خریدی به صرفه و درست انجام دهید. برای دیدن بقیه خدمات itoll می‌توانید به وبسایت ما سر بزنید.

امکان انتقال تخفیف بیمه خودروی سواری به ماشین آفرود وجود دارد؟

اگر قصد خرید و فروش ماشین آفرود را دارید، حتما به قوانین انتقال بیمه شخص ثالث دقت کنید، به این دلیل که مدل کاربری ماشین دیگر ممکن است متفاوت باشد و به خاطرهمین تخفیف‌های صاحب قبلی خودرو به شما منتقل نخواهد شد. تخفیف ماشین سواری قابل انتقال به ماشین آفرود نیست.

کلام آخر اینکه قبل از استفاده از ماشین آفرود در کوه و طبیعت، حتما از اعتبار بیمه‌نامه خود اطمینان حاصل پیدا کرده تا اگر در هنگام آفرودسواری حادثه‌ای پیش آمد، بتوانید خسارت‌های احتمالی را جبران کنید.