خرید بیمه بدنه ماشین برخلاف بیمه شخص ثالث اجباری نیست؛ ولی به‌دلیل جبران خسارت‌های وارده به خودرو، داشتن آن ضروری است. مهم‌ترین مسئله برای مالکان خودرو در این زمینه، انتخاب بهترین بیمه بدنه خودرو است. اگر می‌خواهید بهترین گزینه را انتخاب کنید، باید به چند نکته توجه داشته باشید؛ نکاتی مانند قیمت بیمه بدنه، شرایط بیمه بدنه، و پوشش‌های اصلی و فرعی آن. در ادامه این یادداشت با آیتول همراه باشید و با مهم‌ترین مسائل پیش از خرید یا تمدید بیمه بدنه آشنا شوید.

چرا در کنار بیمه شخص ثالث به بیمه بدنه هم نیاز داریم ؟

بیمه بدنه، بیمه‌ای مهم و ضروری برای جبران خسارت‌های احتمالی در برابر حوادثی است که امکان دارد برای خیلی از ما اتفاق بیافتد. بیمه‌گذار با پرداخت مبلغی مشخص به عنوان حق ‌بیمه به شرکت بیمه‌گر و تهیه بیمه بدنه، خودرو و یا هر وسیله‌نقلیه دیگر خود را در برابر خطرات و حوادث احتمالی بیمه می‌کند و شرکت بیمه‌گر، درصورت بروز حادثه، خسارت وارد شده را براساس شرایط بیمه‌نامه پرداخت خواهد کرد. با توجه به قیمت روزافزون ماشین و افزایش قیمت قطعات خودرو، اهمیت خرید بیمه بدنه بیشتر از قبل احساس می‌شود و خرید آن به تمام دارندگان وسیله نقلیه توصیه می‌شود.

قیمت بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه شامل چه چیزهایی می‌شود؟ پوشش‌های اصلی و فرعی بیمه بدنه ماشین

بیمه‌های خودرو به طور کلی شامل پوشش‌هایی می‌شوند. در بیمه ثالث این پوشش‎ها، خسارات جانی و مالی هستند، که هزینه آن هرساله توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود. همچنین برخی شرکت‌های بیمه، تخفیف بیمه شخص ثالث بیشتری را درنظر می‌گیرند. پوشش‌های بیمه بدنه نیز در دو دسته اصلی و فرعی‌ جای می‌گیرد. اگر پوشش‌ اضافی خواستید، باید هنگام خرید بیمه بدنه انتخاب کرده و جداگانه خریداری کنید.

پوشش‌های اصلی، خسارت‌هایی هستند که به طور پیش‌فرض و بدون خرید پوشش اضافی به وسیله بیمه بدنه جبران می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • سقوط، واژگونی، آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار
  • خسارت وارده در جریان نجات یا انتقال خودروی خسارت دیده
  • هرگونه حادثه و تصادف با ماشین دیگر یا جسم ثابت و متحرک
  • سرقت کلی خودرو (دزدیده شدن خودرو و آسیب‌های وارده به وسایل اصلی آن)
  • خسارت باطری و لاستیک‌های خودرو تا ۵۰% قیمت نو هم با این پوشش‌ها قابل پرداخت است

در کنار این پوشش‌های اصلی، شرکت‌های بیمه یک سری پوشش اضافی هم ارائه می‌دهند که زمان خرید بیمه بدنه می‌توانید به دلخواه خود انتخاب کنید. این نکته را نیز باید درنظر بگیرید که اضافه کردن پوشش‌های فرعی در افزایش قیمت تاثیرگذار است.

لیست پوشش‌های فرعی بیمه بدنه

در جدول زیر می‌توانید پوشش‌های فرعی را مشاهده نمایید

پوشش های اضافی بیمه بدنه توضیحات
پوشش نوسانات قیمت اگر ارزش خودروی شما در مدت بیمه نسبت به قیمت درج شده در بیمه ‌نامه افزایش پیدا کند، با استفاده از این پوشش می‌توانید خسارت را به ارزش روز خودرو دریافت کنید. (از حداقل ۲۰% تا حداکثر ۵۰% مازاد بر سرمایه بیمه‌شده)
پوشش افت قیمت این پوشش یک امکان برای جبران کاهش قیمت خودرو به‌دلیل خسارت‌هایی مثل رنگ و صافکاری یا حتی گذر زمان و افت مدل ماشین است. با خرید پوشش افت قیمت، شرکت بیمه موظف بوده تا معادل خسارت قابل پرداخت بابت افت قیمت ماشین را پرداخت کند.
پوشش سرقت در جای قطعات این پوشش خسارت دزدیده‌ شدن قطعات و لوازم داخلی خودرو مثل سیستم صوتی، لاستیک و رینگ را تا ۲۵% ارزش خودرو پرداخت می‌کند.
پوشش ایاب و ذهاب اگر بعد از تصادف ماشین آسیب ‌دیده تا مدتی قابل استفاده نبوده و در تعمیرگاه بماند، روزانه حداکثر به مدت ۳۰ روز مبلغی به عنوان هزینه ایاب و ذهاب به بیمه‌‌شده پرداخت می‌شود. معمولا ۳ روز اول هر حادثه، فرانشیز محسوب می‌شود.
پوشش شکست شیشه این پوشش خسارت‌های وارد شده به شیشه خودرو به دلیل تغییر دما، متراکم شدن هوا داخل خودرو و… را پرداخت می‌کند.
پوشش بلایای طبیعی پوشش بلایای طبیعی خسارت‌های ناشی از زلزله، سیل و آتشفشان و… را جبران می‌کند.
پوشش رنگ ،مواد شیمیایی و اسیدپاشی این پوشش هرگونه خسارت‌ ناشی از پاشیده شدن مواد اسیدی و یا رنگ و مواد شیمیایی بر روی بدنه خودرو را می‌پردازد.
پوشش ترانزیت با خرید این پوشش می‌توانید از مزایای بیمه بدنه برای خسارت‌های وارد‌ شده به خودرو در خارج از کشور هم استفاده کنید.
پوشش کشیدن میخ پوشش میخ‌کشی بیمه بدنه خسارت‌های ناشی از کشیده شدن میخ و اجسام تیز به بدنه خودرو را می‌پردازد.
پوشش هزینه توقف خودروهای بارکش و اتوکار در این پوشش اگر خودرو با کاربری مسافرکش یا بارکش به علت خطرات تحت پوشش بیمه‌ نامه قابل استفاده نباشد و در تعمیرگاه متوقف بماند، روزانه به بیمه‌شده خسارت پرداخت می‌شود.

بیمه بدنه چند درصد خسارت را پوشش می‌دهد؟ روش محاسبه خسارت بیمه بدنه

در بیمه بدنه، به طور کلی خسارت‌های قابل پرداخت به دو نوع کلی و جزئی تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

در خسارت کلی، اگر خودرو دزدیده شده و تا ۶۰ روز پیدا نشود یا به ‌علت حوادثی که مشمول بیمه است، طوری آسیب ببیند که هزینه تعمیر و تعویض بخش‌های آسیب دیده از ۷۵٪ قیمت روز ماشین بیشتر شود، خودرو به کلی از بین رفته به حساب می‌آید.

چند تبصره مهم نیز درمورد خسارت کلی وجود دارد که به آن اشاره می‌کنیم:

  • پیش از پرداخت خسارت مربوط به سرقت کلی خودرو، سند مالکیت خودروی بیمه شده باید به بیمه‌گر انتقال یابد.
  • ملاک محاسبه خسارت در خسارت کلی ارزش معاملاتی ماشین در روز حادثه و حداکثر تا مبلغ بیمه شده است.
  • زمانی که خسارت کلی پرداخت شد، قرارداد بیمه هم تمام می‌شود و اگر قرداد بیمه‌نامه بیشتر از یک‌ سال باشد، حق بیمه سال‌های بعد به بیمه‌گذار برگردانده می‌شود.
  • اگر تا یک ‌سال پس از پرداخت خسارت، وسیله نقلیه پیدا شود، بیمه‌گر موظف بوده تا آن را طبق قوانین تعیین شده بفروشد و سهم بیمه‌گذار از مبلغ بازیافتی را با توجه به کسورات اعمال شده، به او بپردازد.

تعیین خسارت جزئی نیز شامل دستمزد و قیمت روز لوازم تعویضی پس از کسر استهلاک و فرانشیز و اضافه کردن هزینه نجات و حمل است.

انواع بیمه بدنه

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه بدنه

  • اصل بیمه بدنه
  • گواهینامه راننده
  • کروکی در صورت نیاز
  • شناسنامه مالک ماشین
  • کد یکتا بیمه شخص ثالث
  • کارت ملی راننده و بیمه ‌‌شده
  • اصل فاکتور رسمی لوازم و داغی قطعات تعویضی
  • اصل فاکتور هزینه‌های حمل ونقل و نجات وسیله نقلیه

میزان تخفیف بیمه بدنه در شرکت های مختلف بیمه

در همه شرکت‌های بیمه ۱۰٪ تخفیف مربوط به پرداخت نقدی حق بیمه درنظر گرفته می‌شود. تخفیف عدم خسارت از تخفیفات اصلی بیمه بدنه به حساب می‌آید که محاسبه آن در اکثر شرکت‌ها مثل هم است. تخفیفات عدم خسارت در خیلی از شرکت‌ها ۴ ساله و در برخی دیگر ۵ ساله درنظر گرفته می‌شود.

شرکت‌هایی که تخفیف را ۴ ساله اعمال می‌کنند شرکت‌هایی که تخفیف را ۵ ساله اعمال می‌کنند
به ازای ۱ سال عدم خسارت ۲۵٪ تخفیف به ازای ۱ سال عدم خسارت ۳۰٪ تخفیف
به ازای ۲ سال عدم خسارت ۳۵٪ تخفیف به ازای ۲ سال عدم خسارت ۴۰٪ تخفیف
به ازای ۳ سال عدم خسارت ۴۵٪ تخفیف به ازای ۳ سال عدم خسارت ۵۰٪ تخفیف
به ازای ۴ سال عدم خسارت ۶۰٪ تخفیف به ازای ۴ سال عدم خسارت ۶۰٪ تخفیف
                               – به ازای ۵ سال عدم خسارت ۷۰٪ تخفیف

تخفیفات فرعی یا اضافی در هر شرکت متفاوت است که شامل تخفیف خودروهای وارداتی و طرح‌های تشویقی، تخفیف براساس ارزش خودرو یا تخفیف درنظر گرفته شده بر روی برخی از مشاغل می‌شود.

بهترین روش استعلام بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه خودرو در شرکت‌های مختلف بیمه پوشش‌های متنوعی دارد. به همین دلیل برای خرید آنلاین، استعلام بیمه خودرو و مقایسه خدمات و قیمت بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف کمک می‌کند تا بیمه‌گذار بتواند مناسب‌ترین بیمه را برای خودروی خود تهیه کند.

استعلام بیمه بدنه به طور کلی برای مقایسه خدمات و قیمت بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف و همچنین تایید اصالت بیمه‌نامه استفاده می‌شود. از دیگر مواردی که در خرید آنلاین بیمه مهم است، نحوه درست عکسبردای از خودرو بوده که در ادامه درمورد آن توضیح خواهیم داد.

پوشش بیمه بدنه خودرو

شرایط عکسبرداری برای بیمه بدنه چگونه است؟

یکی از مدارکی که در زمان خرید بیمه بدنه مورد نیاز است عکس از خودرو می باشد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید نحوه عکس گرفتن برای بیمه بدنه ماشین است. عکس‌هایی که برای بازدید بیمه بدنه گرفته می‌شود، باید در شرایط زیر عکسبردای شوند:

  • خودرو کاملاً تمیز باشد.
  • ماشین نباید در فضای مسقف باشد.
  • عکس‌ها باید با موبایل و باکیفیت بالا گرفته شوند.
  • در فاصله دو متری هیچ شیء اضافه مثل درخت، جدول و حتی سایه اجسام نباشد.
  • هوا باید صاف و آفتابی باشد. هوا نباید ابری، بارانی و برفی باشد تا روی کیفیت عکس تاثیر بد نگذارد.
  • در هنگام عکس‌برداری به ویژه کیلومتر شمار، خودرو حتما باید روشن باشد. (سوییچ و حرکت کیلومتر شمار باید در عکس مشخص باشد.)

خرید آنلاین بیمه بدنه در آیتول

آیتول سریع‌ترین روش استعلام بیمه بدنه خودرو را در اختیار مالکان خودرو قرار داده است. کافی است پلاک خودرو و کد ملی مالک را وارد کرده، و با مقایسه پیشنهادات تمام شرکت‌های بیمه‌ای معتبر کشور، بهترین گزینه را برای تمدید یا خرید بیمه بدنه ماشین انتخاب کنید. چنان‌چه سوالی دارید که هنوز نتوانسته‌اید برای آن پاسخی پیدا کنید، در بخش دیدگاه‌ها بنویسید تا کارشناسان بیمه بدنه آیتول راهنمایی‌تان کنند.