قبل از آنکه بیمه بدنه بخرید، حتما یک کارشناس خودرو باید ماشین شما را بررسی کرده تا تشخیص دهد که تهیه بیمه بدنه برای خودروی شما امکان‌پذیر است یا نه؟ همچنین کارشناس ماشین قیمت دقیق خودروی شما را هم مشخص خواهد کرد. اگر خسارتی در خودروی شما وجود داشته باشد هم نوشته می‌شود تا اگر تصادفی صورت گیرد، خسارت دقیق بررسی و ارزیابی شود. بعد از آن کارشناس بیمه از شما تعدادی عکس می‌خواهد که از زوایا مختلف از خودروی خود گرفته و ارسال کنید تا میزان سلامت ماشین مشخص شود. در ادامه به نحوه عکس گرفتن برای بیمه بدنه و شرایط آن می‌پردازیم.

چرا بازدید بیمه بدنه خودرو ضروری است؟

بازدید فنی وسایل نقلیه هنگام خرید یا تمدید بیمه بدنه مهم و ضروری است، به این علت که وضعیت ایمنی و سلامت خودرو کنترل می‌شود. متاسفانه خیلی از تصادف‌ها به‌ خاطر نقص فنی و مشکلاتی که در خودرو وجود دارد، اتفاق می‌افتد که با بازدید فنی به‌راحتی می‌توانید از خیلی از تصادفات رانندگی جلوگیری کنید.

به طور کلی بازدید بیمه بدنه خودرو بر روی قیمت نهایی حق بیمه خودرو هم تاثیرگذار بوده و درصورت سالم‌تر بودن خودرو، ریسک تصادف کمتر است، پس حق بیمه کمتری هم پرداخت خواهد شد. این بازدید روی نتیجه نهایی بیمه کردن ماشین موثر است و اگر خودرو نمره مورد نظر را نگیرد، بیمه نخواهد شد.

بازدید از خودرو برای بیمه بدنه

مراحل کارشناسی بازدید اولیه بیمه بدنه به چه صورت است؟

در مرحله اول بازدید از بیمه بدنه یا بازرسی فنی خودرو و موتورسیکلت، تست سلامت و ایمنی درنظر گرفته می‌شود. برای این منظور، کارشناس بیمه موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • کنترل دقیق پرچ سینی شاسی موتور
  • تطبیق رنگ خودرو با رنگ قید شده در کارت خودرو
  • بررسی سلامت قاب چراغ‌ها، جلو پنجره و درب موتور
  • بررسی لوازم اضافی نصب شده روی ماشین و ذکر مشخصات آن‌ها
  • تطبیق شماره خودرو، شماره شاسی و شماره موتور با شماره‌های ثبت‌شده در اصل مدارک
  • بررسی تمامی قسمت‌های داخلی ماشین مثل سیستم صوتی خودرو و ثبت مشخصات آن، تعداد و سلامت کیسه‌های هوا و این که قبلا استفاده شده‌اند یا نه؟
  • بررسی کامل بدنه ماشین از بیرون و کنترل سلامت گلگیر و چراغ‌های جلو و عقب، رینگ و لاستیک، آینه و قاب آینه، درب جلو و عقب، زه‌های روی درب، سقف خودرو، چراغ راهنمای جلو، رکاب و سپرهای جلو و عقب، صندوق عقب، زاپاس خودرو، کپسول خودرو (در مورد خودروهای دوگانه سوز)، سلامت و نوع شیشه‌های ماشین

اگر می‌خواهید بیمه بدنه‌ای مطمئن تهیه کنید و به دنبال خرید بیمه شخص ثالث از معتبرترین شرکت‌های بیمه هستید، می‌توانید از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول با خیال راحت اقدام کنید.

مراحل کارشناسی بازدید اولیه بیمه بدنه

برای بازدید بیمه بدنه توسط کارشناس چه نکات مهمی وجود دارد؟

برای اینکه بازدید بیمه بدنه خودرو به درستی انجام شود، بهتر است تا قبل از بررسی توسط کارشناس، کارهایی که در ادامه اشاره می‌کنیم انجام شود:

  • خودرو در فضای باز قرار داشته باشد.
  • شماره شاسی خودرو مشخص باشد.
  • بهتر است قبل از بازدید بیمه بدنه، خودرو را به کارواش ببریم.
  • سوییچ اتومبیل دم دست باشد تا کارشناس بتواند خودرو را جابه‌جا کند.

همچنین اگر خودرو وسایل اضافی مثل کیسه‌های هوا دارد باید به ثبت رسانده شود و عکسبرداری از آنها انجام گیرد.

این نکته را نیز بدانید که اگر به تازگی ماشین خریدید، بهتر است تا هر چه زودتر برای آن بیمه بدنه تهیه کنید، به این خاطر که بیمه بدنه خودرو صفر به علت صفر بودن ارزان‌تر است و می‌توانید خرید به‌صرفه‌تری انجام دهید.

بازدید بیمه بدنه ضروری چه زمانی الزامی نیست؟

برای خرید و یا تمدید بیمه بدنه خودرو در بیشتر مواقع بازدید الزامی است. اما در صورتی که یک سال بیمه بدنه داشته و سال بعد هم بخواهید دوباره از شرکت قبلی تمدید بیمه را انجام دهید، همچنین تصادفی نکرده و خسارتی هم نگرفته باشید، در زمان تمدید بیمه بدنه به بازدید خودرو نیازی نیست.

تخفیف بیمه بدنه چقدر است؟

هزینه بیمه بدنه براساس قیمت اصلی ماشین محاسبه می‌شود. با توجه به پوششی که انتخاب می‌کنید نیز هزینه بیمه بدنه تغییر می‌کند. شرکت بیمه با در نظر گرفتن تخفیف‌های مختلفی مثل تخفیف عدم خسارت و تخفیف خودروهای صفر کیلومتر تا حد بسیاری قیمت بیمه بدنه ماشین را کاهش می‌دهد. تخفیف بیمه بدنه نقش بسیار تاثیرگذاری در نرخ پرداختی بیمه خواهد داشت.

تخفیف بیمه بدنه خودرو

نحوه عکس گرفتن برای بیمه بدنه توسط مشتری چگونه است؟

قبل از تهیه بیمه بدنه، کارشناس مربوطه برای اینکه از سلامت خودرو مطمئن شود، تعدادی عکس از شما می‌خواهد تا برای شرکت بیمه بفرستید. نحوه عکس گرفتن برای بیمه بدنه شرایطی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

عکاسی از خودرو باید به طور معمول به وسیله کارشناس رسمی بیمه گرفته شود، اما اگر بیمه بدنه را آنلاین بخرید، خود شما هم می‌توانید عکاسی از خودرو را انجام دهید. در زمان عکاسی باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. این را نیز درنظر داشته باشید که نحوه عکاسی از نمای جلو و پشت خودرو متفاوت است. در نحوه عکس گرفتن برای بیمه بدنه باید به این نکات توجه کنید:

  • ماشین کاملا تمیز باشد.
  • ماشین در فضای مسقف نباشد.
  • هوا موقع عکس‌برداری صاف و آفتابی باشد.
  • عکس‌ها باید به‌وسیله گوشی همراه و باکیفیت بالا گرفته شود.
  • در فاصله دو متری خودرو هیچ شی‌ای مثل درخت، جدول و مانند آن وجود نداشته باشد، حتی سایه شی‌ء هم نباید در کادر شما دیده شود.
  • زمان عکس‌برداری از کیلومترشمار، ماشین باید حتما روشن باشد. (سوییچ و حرکت کیلومترشمار هم حتما در عکس دیده شود)
  • زمان عکاسی از نمای جلوی خودرو، باید حتما سقف ماشین و پلاک آن به طور کامل در عکس دیده شوند.
  • در عکسی که از نمای پشت خودرو گرفته می‌شود، هم باید سقف ماشین و همر پلاک عقب آن به‌خوبی و به صورت واضح دیده شوند.

در بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای، علاوه بر عکس نمای جلو و پشت خودرو، عکس از دیگر قسمت‌های خودرو را نیز می‌خواهند. برای مثال عکاسی از شماره موتور و شماره شاسی، برای مطابق دادن با مشخصات کارت خودروی بیمه‌شده الزامی بوده، همچنین اگر شرکت بیمه شما، چرخ‌های خودرو را در بیمه بدنه پوشش می‌دهد، عکس از لاستیک زاپاس هم ضروری است.
نحوه عکس گرفتن برای بیمه بدنه

خرید و تمدید بیمه بدنه با مناسب‌ترین قیمت از معتبرترین شرکت‌ها از آیتول

خیلی از ما ممکن است در انتخاب شرکت بیمه بدنه به دلایل قیمت‌های متنوع و پوشش‌های متفاوت و شرایط مختلف جبران خسارت احساس سردرگمی کنیم. این موارد مسیر خرید را کمی دشوار و زمان‌بر خواهد کرد. شما در آیتول می‌توانید با محاسبه قیمت روز خودروی خود، در سریع‌ترین زمان ممکن از قیمت و شرایط بیمه بدنه شرکت‌های مختلف اطلاع پیدا کرده و پس از انتخاب شرکت مناسب به‌صورت آنلاین نسبت به خرید یا تمدید بیمه‌نامه خود اقدام کنید.