پرداخت عوارض شهرداری همه شهرهای ایران

شهر مشهد به‌عنوان قطب مذهبی ایران، سالانه پذیرای زائران بسیاری از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از ایران است. همین امر موجب تردد بیش از پیش خودروهای شخصی، تاکسی و … در سطح شهر شده‌است. این مسئله از یک سو به معضل آلودگی هوا در این شهر دامن زده و از سوی دیگر موجب افزایش حجم مسئولیت‌های سازمان شهرداری مشهد شده‌است.

از آنجائیکه مدیریت و به‌سازی شهر، خیابان‌ها، معابر و غیره به‌خصوص در شهرهای پر جمعیتی مانند؛ تهران، مشهد، اصفهان و … هزینه‌های سنگینی را بر دوش این سازمان قرار داده‌است طبق قانون، شهرداری می‌تواند برای تأمین بخشی از مخارج خود مالیاتی تحت عنوان «عوارض شهرداری خودرو» را از دارندگان خودرو در جای جای کشور دریافت نماید.

بدین ترتیب تمام کسانیکه اتومبیلی را تحت تملک خود دارند باید در هر سال نسبت به پرداخت عوارض خودرویی خود اقدام کنند. البته برخی رانندگان با نحوه محاسبه و شیوه‌های آنلاین تسویه این عوارض نا آشنا هستند به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم تا  شما را از میزان و چگونگی پرداخت عوارض شهرداری خودرو مشهد و سایر شهرها آگاه کنیم.

نرخ عوارض شهرداری خودرو در مشهد چگونه محاسبه می‌شود؟

مالکان خودرو در طی سال ممکن است عوارض گوناگونی مانند؛ عوارض آزادراهی و عوارض طرح ترافیک را بپردازند، البته که  پرداخت این نوع عوارض برای همه صاحبان خودرو الزامی نیست و تنها رانندگانی ملزم به پرداخت این نوع مالیات‌ها هستند که در آزادراه‌های کشور تردد داشته و یا وارد محدوده طرح ترافیک شده‌باشند اما در این میان پرداخت عوارض شهرداری خودرو برای همه مالکین الزامی و اجباری است، چرا که این نوع عوارض در واقع بهایی است که دارندگان خودرو بابت استفاده از خدمات و امکانات شهری می‌پردازند.

تعرفه عوارض شهرداری خودرو برای مشهد و سایر شهرها به‌شکلی کاملا تخصصی و طی فرمولی پیچیده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود. طبق بند ب ماده ۴۳ قانون عوارض شهرداری خودرو، در این شیوه محاسباتی عواملی هم‌چون؛ قیمت و مدل خودرو، طول عمر ماشین، سال پرداخت عوارض، شهر و استان محل سکونت مالک خودرو و… مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. طبق این فرمول قاعدتا کسانی‌که ساکن شهرهای شلوغ مانند تهران هستند و یا ماشین خارجی دارند عوارض شهرداری بیشتری را نسبت به سایرین پرداخت می‌کنند.

توجه داشته‌باشید که طبق این قانون، خودروهای صفر معاف از پرداخت عوارض شهرداری بوده و خودروهای با بیش از ده سال عمر ، در هر سال ۱۰ تا ۱۰۰ درصد به نرخ عوارض شهرداری خودرویشان اضافه می‌شود. همچنین عدم پرداخت عوارض شهرداری خودرو مشهد و یا سایر شهرها با جریمه دیرکرد ۲ درصد به ازای هر ماه همراه خواهد بود.

از آنجائیکه در بند (ب) ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۱ شهرهای تهران، کرج، اصفهان، تبریز، اراک، اهواز، قم و مشهد جزو شهرهای آلوده کشور شناخته شده‌اند، دارندگان خودرو ساکن در شهر مشهد علاوه بر پرداخت عوارض شهرداری خودرو ملزم به پرداخت عوارض سالیانه آلایندگی هوا نیز هستند.

پرداخت عوارض سالیانه شهرداری

آیتول؛ بهترین و سریع‌ترین شیوه الکترونیکی پرداخت عوارض شهرداری خودرو مشهد

اگر جزو آن دسته از رانندگانی هستید که به‌د‌نبال سریع‌ترین و راحت‌ترین روش برای تسویه انواع عوارض خودرویی خود اعم از؛ عوارض آزادراهی، عوارض طرح ترافیک و عوارض سالیانه خودرو هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از سامانه یکپارچه و چند منظوره آیتول است.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای آیتول این است که تمامی کاربران از هر جای ایران بزرگ می‌توانند به خدمات مختلف آن اعم از: خرید بیمه شخص ثالث، استعلام گواهی معاینه فنی، استعلام نمره منفی گواهینامه و … دسترسی داشته‌باشند، بنابراین حتی ساکنین شهر مشهد نیز می‌توانند بدون دغدغه و بی‌دردسر، از خدمات این وبسایت بهره‌منده شوند. برای دریافت مفاصاحساب و پرداخت عوارض شهرداری خودرو مشهد از طریق آیتول تنها کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید.

  1. ابتدا وارد پنجره اصلی وبسایت آیتول شوید.
  2. از میان سرویس‌های متعدد، گزینه «عوارض سالیانه» را انتخاب کنید.
  3. شماره پلاک خودرو را وارد نموده سپس دکمه سبز رنگ را لمس کنید.
  4. کد VIN خودرو را همراه با سایر اطلاعات لازم وارد نمائید. (کد VIN همان شماره هفده رقمی پشت کارت ماشین است)
  5. در این مرحله جزئیات مبلغ عوارض سالیانه خودرویتان به نمایش در می‌آید.
  6. در صورت تمایل می‌توانید با انتخاب گزینه پرداخت آنلاین، در کمتر از ۳ دقیقه تمامی بدهی‌های عوارض شهرداری خودروی خود را به‌صورت آنی تسویه نمائید.

 

استفاده از سامانه دولتی  avarezkhodro.mashhad.ir  نیز دیگر شیوه پرداخت عوارض شهرداری خودرو مشهد است که از طریق آن می‌توانید نسبت به تسویه این نوع عوارض اتومبیل خود اقدام کنید. برای پرداخت عوارض از طریق این پورتال دولتی نیاز به شماره شاسی یا شماره موتور ماشین خود دارید.

آیا جریمه عوارض شهرداری خودرو مشهد مشمول قانون بخشودگی می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم سازمان شهرداری و ارگان‌های زیربط آن، در طول سال هزینه‌های سنگینی را صرف حفظ، نگه‌داری و به‌سازی خیابان‌ها و کوچه‌ها، معابر، بزرگ‌راه‌ها و … می‌کنند. این هزینه‌ها رقم‌های سنگینی است که حقیقتا فراتر از بودجه سالانه این سازمان است، به همین علت دریافت عوارض از جمله منابع درآمدی شهرداری است که صرف امور یادشده می‌شود‌.

از آنجائیکه عدم پرداخت عوارض شهرداری خودرو مشهد و یا سایر شهرها، منجر به اختلال در ارائه خدمات شهری می‌شود قانون‌گذار مجازات‌هایی را جهت تسویه به‌موقع این عوارض برای مالکان قانون گریز وضع کرده‌است، جریمه دیرکرد ۲ درصد به ازای هر ماه، از جمله همین مجازات‌ها است که به هیچ عنوان شامل قانون بخشودگی نمی‌شود.

بدین ترتیب در پاسخ سؤال؛ آیا جریمه عوارض شهرداری خودرو مشهد شامل قانون بخشودگی می‌شود؟ باید بگوئیم؛ خیر، این عوارض مشمول بخشودگی و عفو نمی‌شود اما از طرف دیگر باید این نوید را به رانندگان مسئول بدهیم که برخی مواقع طرح‌های تشویقی تحت عنوان؛ «عوارض خوش حسابی» اجرا می‌شود که طی آن درصدی تخفیف جهت پرداخت عوارض شهرداری خودرو مشهد و … به دارندگان خودروهای خوش حساب تعلق می‌گیرد.