با‌توجه‌به آمارها به‌ازای هر ۱۳۶ نفر، یک نفر با مشکل سرقت خودرو مواجه شده که حدود ۴۰ درصد از این سرقت‌ها نیز مربوط به اجزای بدنه ماشین می‌شود. با‌توجه‌به این آمارها آیا با اصطلاح سرقت درجا آشنا هستید و با اقدامات لازم هنگام مواجهه با آن آشنایی دارید؟ زمانی از اصطلاح سرقت درجا استفاده می‌کنیم، که بدون جابه‌جا کردن خودرو، قطعاتی مانند لاستیک، سیستم صوتی و زاپاس از ماشین دزدیده شود. از آن‌جایی که بسیاری از افراد با سرقت درجا روبه‌رو می‌شوند، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی پوشش سرقت درجا در بیمه بدنه بپردازیم. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله، آگاهی خود را نسبت به نحوه استفاده از بیمه در هنگام نیاز، افزایش دهید.

قانون سرقت درجای قطعات در بیمه بدنه

سرقت خودرو به دو دسته جزئی و کلی تقسیم می‌شود. منظور از سرقت جزئی، دزدیدن قطعات خودرو، رینگ و لاستیک آن است. سرقت کلی هم هنگامی رخ می‌دهد که ماشین به‌طور‌کامل، از مکانی به مکان نامعلوم منتقل شود. هیچ یک از این سرقت‌ها تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست. به‌همین دلیل، شرکت بیمه برای جلوگیری از ضرر‌های مالی به شهروندان اقدام به تعریف این نوع سرقت‌ها در بیمه بدنه کرده است.

با‌این‌حال، استفاده از بیمه بدنه برای سرقت جزئی قوانین مشخصی دارد که بسیاری از افراد در‌مورد آن آگاه نیستند. همین ناآگاهی موجب می‌شود تا بیمه از پرداخت خسارت سرقت سر باز بزند.

بررسی قانون سرقت درجا قطعات در بیمه خودرو

شرایط پرداخت بیمه سرقت خودرو؛ مدارک مورد‌نیاز برای دریافت خسارت

پرداخت خسارت از سوی بیمه بدنه خودرو برای سرقت جزئی، مراحل و قوانین مشخصی دارد. اولین اقدام بعد از سرقت درجا در بیمه بدنه، تماس با کلانتری و اعلام مفقودی است. پس از آن، مالک خودرو باید آگهی مفقودی قطعات خودرو را در روزنامه‌های کثیر‌الانتشار درج کند. پس از ثبت آگهی، با در دست داشتن مدارک زیر باید به یکی از شعب بیمه بدنه مراجعه شود:

  • صورت جلسه پلیس راجع به سرقت جزئی خودرو
  • اصل و کپی بیمه‌نامه‌های بدنه و شخص ثالث خودرو
  • اصل و کپی کارت و سند خودرو
  • ارائه اصل و تصویر اسناد مالکیت خودرو
  • ارائه اصل گزارش از طرف انتظامی
  • ارائه گواهی عدم خلافی تا پایان سال اعلام سرقت خودرو
  • ارائه فاکتور لوازم مسروقه

توجه داشته باشید که اموال نصب شده روی خودرو باید فابریک باشد. در‌صورتی که پس از تمدید بیمه بدنه، اقدام به نصب قطعات غیر‌فابریک روی خودرو کردید، حتما به مامور بیمه اعلام کنید. اگر قطعات فابریک در لیست بیمه بدنه قرار نگرفته باشد، پرداخت خسارت سرقت جزئی قطعات با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

چه آسیب‌هایی در پوشش سرقت درجا در بیمه بدنه قرار می‌گیرد؟

پوشش سرقت درجا در بیمه بدنه، یکی از پوشش‌های اختیاری بیمه محسوب می‌شود. افراد می‌توانند با پرداخت مبلغی بیشتر، ماشین خود را در برابر سرقت قطعات فابریک و غیر‌فابریک نیز بیمه کنند. پوشش جزئی بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف متفاوت است. با‌این‌وجود، پوشش‌های اضافی بیمه بدنه شامل، خسارت‌های ایجاد شده در اثر برخورد صاعقه، پاشیدن مواد اسیدی، شکستن شیشه، بلایای طبیعی، خط کشیدن روی بدنه ماشین و نوسانات ارزش خودرو می‌شود.

با انتخاب هر یک از این پوشش‌های اضافه در بیمه بدنه، قیمت نهایی متفاوت خواهد شد. این افزایش قیمت در هر شرکت متفاوت است. شما می‌توانید در سامانه آیتول، با وارد کردن اطلاعات مورد‌نظر قیمت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو خود را بررسی کنید.

بیمه سرقت؛ تضمین بازگشت سرمایه از دست رفته

سقف خسارت بیمه سرقت درجا؛ پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه

برخلاف بیمه شخص ثالث، سقف خسارت بیمه بدنه توسط شرکت‌های بیمه مشخص می‌شود. برای مثال در سرقت جزئی برخی از شرکت‌های بیمه، سقف پوشش سرقت درجا در بیمه بدنه حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از قیمت خودرو تعیین شده است. دو درصد از این سقف پوشش، برای لوازم صوتی و ۸ درصد آن برای رینگ و لاستیک خواهد بود. متاسفانه بیمه بدنه به‌عنوان بیمه موتور سیکلت تنظیم نخواهد شد. به‌همین دلیل راکبان موتورسیکلت باید در حفظ و نگهداری از وسیله نقلیه خود نهایت دقت را به‌کار ببرند.

دریافت خسارت بیمه سرقت با کارشناسی مامور بیمه

مدت زمان پرداخت بیمه سرقت خودرو

مدت زمان پرداخت بیمه سرقت خودرو نیز بر‌اساس نوع سرقت (کلی یا جزئی) متفاوت خواهد بود. در‌صورتی که با سرقت جزئی خودرو مواجه شدید، پس از ارائه مدارک مورد‌نیاز شرکت بیمه و بررسی کارشناس بیمه، می‌توانید برای دریافت خسارت اقدام کنید.

با‌این‌وجود، پرداخت بیمه سرقت کلی خودرو بستگی به پیدا شدن ماشین دارد. در‌صورتی که دوبار آگهی مفقودی خودرو را در روزنامه‌ها ثبت کرده و پس از گذشت ۴۵ روز، ماشین پیدا نشود؛ شرکت بیمه در مدت ۱۵ روز موظف به پرداخت خسارت خواهد بود. زمان پرداخت خسارت از سوی بیمه کاملاً به اعتبار شرکت بیمه‌گر بستگی دارد. شما می‌توانید معتبر‌ترین شرکت‌های بیمه بدنه و سقف پوشش آن‌ها را در آیتول بررسی کنید. علاوه‌بر این، سایر خدمات خودرویی مانند استعلام خلافی خودرو، تمدید بیمه بدنه و شخص ثالث، پرداخت عوارض آزادراهی و عوارض سالیانه نیز در آیتول امکان‌پذیر خواهد بود.

خرید بیمه بدنه؛ هوشمدانه‌ترین اقدام برای جلوگیری از خسارت‌های سرقت خودرو

در این مقاله به بررسی سرقت درجا در بیمه بدنه پرداختیم. سرقت درجا به‌عنوان پوشش اضافه بیمه سرقت از سوی شرکت‌های بیمه عرضه می‌شود. با‌وجود افزایش قیمت خودرو و نبود ثبات اقتصادی در کشور، سرقت خودرو افزایش روز افزون داشته است. از‌این‌رو، پوشش سرقت در بیمه بدنه مانند سپر، مالک خودرو را در برابر خسارت‌های مالی ایمن خواهد کرد. پس حتی اگر ارزش ماشینتان بالا نیست، از بیمه بدنه غافل نشوید؛ زیرا حادثه خبر نمی‌کند.

اگر سوالی درخصوص پرداخت خسارت توسط بیمه بدنه دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان آیتول در اسرع وقت شما را راهنمایی کنند. علاوه‌بر این می‌توانید تجربیات خود را در‌مورد استفاده از بیمه سرقت، با ما و سایر خوانندگان درمیان بگذارید.