رانندگی همانقدر که می‌تواند لذت بخش باشد، خطراتی را نیز به همراه خواهد داشت. این خطرات ممکن است به شکل تصادف برای شما رخ بدهد یا انواع جریمه‌ها را دربرگیرد. اتفاقاتی مثل جریمه را خیلی راحت می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد. برای اینکار ابتدا باید درمورد انواع جریمه‌ها بدانید. یکی از این جریمه‌ها تسلیمی است که قصد داریم در مطلب پیش رو به این موضوع و انواع روش‌های پرداخت جریمه تسلیمی بپردازیم. پس در این مقاله از آیتول همراه ما باشید.

انواع جریمه های رانندگی

قبل از آنکه به طور اختصاصی به پرداخت جریمه تسلیمی بپردازیم، بهتر است تا شما را با انواع جریمه آشنا کنیم. انواع جریمه‌هایی که امکان دارد به علل مختلف و در موقعیتهایی با آن مواجه شوید به شرح زیر است:

  • جریمه الصاقی
  • جریمه دوبرگی
  • جریمه تسلیمی
  • ثبت خلافی با دوربین
  • جریمه خودداری

برخی از این جریمه‌ها اگر در موعد مقرر پرداخت نشوند، حتی مجبور به پرداخت دوبرابر آن خواهید بود! پس باید خیلی حواستان جمع باشد. اما نگران این موضوع نباشید، به این خاطر که می‌توانید با استعلام به موقع و گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک خیال خود را از این بابت راحت کرده و از پرداخت اضافه جریمه خودداری کنید.

انواع جریمه های رانندگی

قبض جریمه تسلیمی چیست؟

زمانی پیش می‌آید که به هر علتی مامور راهنمایی و رانندگی تخلفی از شما می‌بیند و دستور ایست می‌دهد. پس از آن گواهینامه شما و همچنین مدارک خودرو را از شما می‌خواهد. بعد از بررسی آنها، قبض جریمه را تسلیم شما خواهد کرد.

اطلاعاتی که در قبض جریمه تسلیمی درج می‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • نوع تخلف
  • کد تخلف
  • محل تخلف
  • زمان و تاریخ دقیق تخلف
  • مشخصات راننده
  • مشخصات گواهینامه
  • مشخصات وسیله نقلیه (رنگ و شماره پلاک)
  • مشخصات افسر جریمه کننده با قید کد

پرداخت جریمه تسلیمی باید چه زمانی صورت گیرد؟

برای پرداخت جریمه تسلیمی تا ۶۰ روز پس از دریافت قبض باید اقدام کنید. اگر پس از گذشت این مدت زمان پرداختی انجام نداید، باید منتظر دوبرابر شدن جریمه خود باشید. این دوبرابر شدن جریمه شامل تمام جریمه‌ها نمی‌شود. جریمه‌هایی مثل دوبرگی و ثبت با دوربین جریمه دیرکرد ندارند، پس از ۶۰ روز نیز دوبرابر نخواهند شد. برای اینکه درمورد انواع جریمه‌ها بیشتر بدانید می‌توانید به این مقاله رجوع کنید.

این را نیز بدانید که قبلتر، قبض جریمه‌های تسلیمی دست‌نویس بودند، ولی در حال حاضر شناسه‌های قبض به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و برای پرداخت آن‌ها نیز روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

قبض جریمه تسلیمی چیست؟

پرداخت جریمه تسلیمی چه روش هایی دارد؟

برای پرداخت جریمه تسلیمی روش‌های مختلفی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • پرداخت از طریق ATM
  • پرداخت از طریق درگاه اینترنتی
  • پرداخت از طریق تلفن
  • پرداخت از طریق آیتول

پرداخت جریمه خودرو از طریق دستگاه خودپرداز

اگر قبض تسلیمی خود را به صورت الکترونیکی دریافت کرده باشید، می‌توانید به خودپرداز (ATM) مراجعه کرده و اقدام به پرداخت آن کنید. همچنین با همراه داشتن کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب، شناسه پرداخت و شناسه قبض که روی برگه جریمه حک شده نیز می‌توانید جریمه دریافتی را بپردازید. برای اطمینان از مبلغ جریمه، آن را با روی دستگاه ATM تطابق دهید و اقدام به دریافت رسید چاپی  کنید.

پرداخت جریمه تسلیمی خودرو از طریق دستگاه خودپرداز

پرداخت جریمه خودرو از طریق درگاه اینترنتی

اگر به اینترنت دسترسی داشته باشید، می‌توانید از طریق درگاه‌های اینترنتی نیز اقدام به پرداخت جریمه تسلیمی نمایید. البته بهتر است قبل از پرداخت حتما از معتبر بودن درگاه اطمینان حاصل کنید.

پرداخت جریمه خودرو از طریق تلفن

پرداخت جریمه خودرو نیز از طریق تلفن و با شماره ۲۷۸۴-۰۲۱ امکان پذیر است. شما پس از برقراری تماس و دریافت شناسه پرداخت می‌توانید قبض جریمه خود را پرداخت کرد. برای استفاده از این روش باید کارت‌های پرداخت‌ شما حتما عضو شبکه شتاب باشد و رمز دوم نیز داشته باشید.

پرداخت جریمه های تسلیمی از طریق آیتول

این روزها وبسایت‌ها و اپلیکیش‌های متفاوتی برای استعلام و پرداخت خلافی به وجود آمدند که یکی از آنها اپلیکیشن آیتول است که سامانه‌ای معتبر با خدمات متنوع برای خودرو بوده و شما غیر از اینکه می‌توانید به راحتی و تنها در چند دقیقه استعلام و پرداخت خلافی خود را انجام دهید، می‌توانید به عنوان سامانه پرداخت مالیات خودرو، معاینه فنی، تعویض پلاک، خرید و تمدید انواع بیمه و…  از آن بهره ببرید.

نحوه استعلام و پرداخت خلافی خودرو

بهترین روش پرداخت جریمه تسلیمی چیست؟

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع روش پرداخت جریمه تسلیمی آشنا کنیم. پس از آنکه استعلام خلافی خود را گرفتید، می‌توانید به یکی از روش‌هایی که در این مطلب ذکر کردیم، جریمه‌های خود را بپردازید. همچنین مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ نیز یکی از روش‌هایی است که به صورت حضوری بوده و کمی زمان‌بر است و بهتر است تا روشی را که راحت‌، مطمئن و همچنین سریع است را انتخاب کنید و چه بهتر که راهی را برگزینید که در کنار آن بتوانید کارهای خودرو خود را به صورت تجمیعی نیز انجام دهید. به همین دلیل بهترین روش پرداخت قبض جریمه تسلیمی با آیتول است. در ادامه درمورد دیگر خدمات پرداختی در آیتول خواهیم گفت.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

پرداختی های خودروی خود را تنها با چند کلیک انجام بدهید!

همانطور که گفتیم پرداخت جریمه تسلیمی را می‌توانید به راحتی از طریق آیتول انجام دهید. پرداخت تمامی قبض‌های جریمه نیز‌ از طریق سامانه آیتول امکان‌پذیر است. شما با داشتن اپلیکیشن آیتول می‌توانید تمامی بدهی‌های خود مثل عوارض آزادراهی، طرح ترافیک، عوارض سالیانه و مالیات نقل و انتقال خودرو را تنها با چند کلیک و ظرف چند دقیقه انجام دهید. برای دیدن خدمات بیشتر می‌توانید به سایت آیتول به آدرس itoll.ir مراجعه کنید.