زمانی را تصور کنید که با عجله برای رفتن به اداره یا قرار ملاقات مهم، سوار ماشین شده‌اید؛ ولی ماشین با استارت‌های مداوم نیز روشن نمی‌شود. قطعا اگر پاسخ سوال «آیا شارژ باطری اتمی ماشین در خانه امکان‌پذیر است» را بدانید، در این موقعیت‌های اورژانسی بهتر عمل خواهید کرد. ما در این مقاله به بررسی انواع روش‌های شارژ باتری ماشین در خانه می‌پردازیم و مراحل آن را قدم به قدم برای شما شرح خواهیم داد. پس اگر قصد دارید تا بدون پرداخت هزینه، باتری خودرو خود را شارژ کنید، نکات گفته‌شده در این مطلب را به‌دقت مطالعه کنید.

باطری اتمی ماشین و ساختار شارژ آن

باتری اتمی ماشین یکی از انواع مدل‌های باتری است که به نام باتری خشک نیز شناخته می‌شود. این باتری نشانگر سلامت دارد تا افراد با‌توجه‌به آن بتوانند از وضعیت سلامت باطری آگاه شوند. صفحاتی که درون محفظه این باتری قرار گرفته است، شارژ را درون خود نگه می‌دارند. طول عمر این باتری‌ها بسیار بالا است به‌همین دلیل بسیاری از افراد برای خودرو خود، این نوع باتری را انتخاب می‌کنند. معمولاً قیمت این باتری‌ها بر‌اساس ولتاژ مصرفی متفاوت است. از‌این‌رو، قیمت باتری پراید ۶۰ ولت یا باتری سمند با همین مقدار ولتاژ یکسان خواهد بود. خوشبختانه امکان شارژ باطری اتمی ماشین در خانه در خانه نیز وجود دارد. پس با وجود طول عمر بالای این مدل باتری‌ها، امکان استفاده مجدد از آن‌ها وجود دارد.

شارژ باتری ماشین با شارژر موبایل

انواع روش‌های شارژ باتری اتمی ماشین در خانه

روش‌های خانگی شارژ باتری اتمی بسیار متعدد است. احتمالا هنگام جستجو در گوگل با پیشنهادات مختلفی روبه‌رو شده‌اید. یکی از این راه‌ها استفاده از شارژر باتری اتمی است. این روش ساده‌ترین راه محسوب می‌شود و ۱۰۰‌درصد قابل اعتماد است. با‌این‌حال، راه‌های دیگری نیز وجود دارد. ما در این بخش تصمیم دارید تا درست بودن یا نبودن هر روش را به‌طور‌کامل بررسی کرده و مراحل انجام هر کدام را شرح دهیم.  شما می‌توانید در آیتول علاوه‌بر مطالعه راهنمای نگهداری از خودرو و قوانین بیمه، از سایر خدماتی مانند استعلام معاینه فنی و پرداخت عوارض نیز بهره‌مند شوید.

۱- شارژ باطری ماشین با شارژر موبایل و لپ‌تاپ

شارژ باتری اتمی با شارژر موبایل و لپ‌تاپ مانند پر کردن آب یک دریاچه با لیوان است. با‌این‌حال، غیر‌ممکن نیست. ولی قبل از استفاده از این روش باید نسبت به سلامت باتری خودرو اطمینان داشته باشید. ابتدا باید با‌توجه‌به نوع شارژر لپ‌تاپ یا موبایل، مثبت و منفی آن را پیدا کنید. سپس به کمک دو سیم، هر یک از قطب‌های شارژر را به سر مثبت و منفی باتری متصل کنید.

سپس شارژر را به برق بزنید تا احیای باتری انجام شود. مدت زمانی که باتری از این طریق شارژ می‌شود، کاملا بستگی به ولتاژ شارژر و باتری دارد. به‌طور‌کلی استفاده از شارژر نامناسب برای باتری ماشین، باعث دشارژ شدن آن می‌شود. در‌نتیجه بهتر است از شارژر باتری ماشین یا شارژر خورشیدی استفاده کنید. به‌طور‌کل هر عملی باید با وسیله مناسب آن انجام شود. این موضوع حتی در مسائل مالی نیز باید رعایت شود. برای مثال، به‌جای برآورد مبلغ مالیات فروش خودرو به‌صورت دستی، برای جلوگیری از هرگونه اشتباه بهتر است از سامانه استعلام معاینه فنی خودرو استفاده شود.

شارژ باتری ماشین در خانه

۲- شارژ باطری ماشین با آب جوش؛ ریختن آبجوش روی باتری ماشین

باتری اتمی، یک باتری خشک است که در ساخت آن از آب و اسید استفاده نمی‌شود. در‌نتیجه استفاده از آب جوش برای شارژ این باتری‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. پیشنهاد می‌شود هنگام به‌کار بردن هر یک از روش‌های گفته‌شده، نسبت به مدل و ماهیت باتری خودرو اطمینان حاصل کنید.

در سامانه آیتول علاوه‌بر امکان خرید و تمدید بیمه شخص ثالث می‌توانید انواع با‌کیفیت‌ترین باتری خودرو را نیز مشاهده و با قیمت بسیار مناسب خریداری کنید. فقط کافی است وارد سایت آیتول شده و گزینه خرید باتری را انتخاب کنید.

تعویض باتری خودرو

۳- احیا باتری اتمی با روش باتری به باتری؛ متداول‌ترین راه شارژ باتری اتمی ماشین در خانه

یکی از متداول‌ترین روش‌های احیا و شارژ باتری اتمی ماشین در خانه، روش باتری به باتری است. در این روش باید نکات ایمنی به‌درستی رعایت شود. برای مثال، حتما از دستکش و عینک استفاده کنید و انگشتر یا اجسام فلزی را در کنار باتری ماشین قرار ندهید.

برای این روش نیاز است تا دو ماشین روبه‌روی هم پارک شوند. سپس با دو سیم گیره‌دار، قطب‌های مثبت و منفی باتری‌ها را به یکدیگر وصل کنید. (باید قابل قرمز به قطب مثبت و کابل مشکی را به قطب منفی وصل شوند.)

برای شارژ سریع‌تر باتری خالی باید ماشین سالم در حالت یکنواخت روشن باشد. پس از مدتی، ماشین خاموش را استارت بزنید. اگر روشن شد، فرایند شارژ باتری انجام شده است. درغیر‌این‌صورت باید مجددا پس از ۳ دقیقه تلاش کنید. اگر دوباره ماشین روشن نشد، باید ۱۰ دقیقه بعد مجددا تلاش کنید.

شارژ باطری ماشین با آب جوش

سلامت باتری هنگام معاینه فنی اهمیت دارد. به‌همین دلیل اگر با هیچ یک از روش‌های گفته‌شده، باتری اتمی خودرو شارژ نشد، باید به تعمیر‌کار مراجعه کنید. توجه داشته باشید که بی‌توجهی به انقضای معاینه فنی باعث ثبت جریمه به‌صورت روزانه خواهد شد. شما می‌توانید برای اطمینان از عدم ثبت جریمه روزانه، در آیتول استعلام خلافی خودرو با کد ملی را به‌راحتی انجام دهید.

از خالی شدن باتری ماشین با این اقدامات جلوگیری کنید

از آنجایی که خالی شدن باتری ماشین موضوع شایعی است در این مقاله با آموزش گام به گام شارژ باتری اتمی ماشین در خانه، سعی کردیم به شما کمک کنیم تا به‌خوبی و بدون مراجعه به تعمیرگاه این مشکل را حل کنید و با چالش‌های بیشتری در سایر قسمت‌های ماشین مواجه نشوید. مهم‌ترین نکات برای جلوگیری از خوابیدن باتری خودرو، فعالیت مداوم ماشین است. پیشنهاد می‌شود اگر ماشین مدت طولانی استارت نمی‌خورد، باتری آن را جدا کنید. دومین نکته مهم در شارژ باتری، دشارژ کردن کامل آن است. یعنی باید شارژ باتری اتمی به‌طور‌کامل خالی شود تا شارژ مجدد آن آسیبی به ساختار باتری وارد نکند. همچنین برای آشنایی بیشتر با انواع باتری و انتخاب بهترین باتری برای خودرو مقاله مرتبط در این زمینه را مطالعه کنید.

اگر شما نیز نکته یا روشی در‌خصوص شارژ باتری ماشین در خانه می‌دانید، در قسمت نظرات با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.