این روزها به علت زیاد شدن وسایل نقلیه در کلان‌شهرها شاهد افزایش تصادفات هستیم. آمار تصادفات مخصوصا در جاده‌ها و اتوبانها نیز بیشتر است. همیشه بعد از هر تصادفی این سوال مطرح می‌شود که مقصر در این تصادف چه کسی است؟ به این خاطر که در خیلی مواقع فکر می‌کنیم مقصر طرف مقابل ماست. با توجه به این مساله، تشخیص مقصر در تصادف رانندگی امری مهم است، به این خاطر که مقصر در تصادف ملزم به پرداخت خسارت‌های مالی و جانی است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به مهمترین روش‌های آن بپردازیم.

عوامل موثر در شناسایی مقصر در تصادف رانندگی خودرو چیست؟

هر زمان که برای شما حادثه‌ای پیش بیاید، باید در اولین فرصت به افسر رانندگی اطلاع دهید تا در محل حادثه حضور پیدا کند و با کشیدن کروکی، مقصر تصادف را مشخص کند. راننده مقصر باید مطابق قانون جریمه بدهد. پس شما با داشتن بیمه ثالث و بیمه بدنه ماشین می‌توانید میزان خسارت‌های خود را کاهش داده و نگرانی خود را کمتر کنید. اگر می‌خواهید درمورد تشخیص مقصر در تصادف رانندگی بدانید، در ادامه با ما همرا باشید تا نکاتی را این رابطه به شما بگوییم:

عدم رعایت حق تقدم در رانندگی

عدم رعایت حق تقدم به وسیله یکی از راننده‌ها از مواردی است که در حوادث رانندگی، عامل تصادف می‌شود. بر طبق قانون جدید تصادفات رانندگی، مقصر تصادف در این شرایط کسی است که با وجود چراغ راهنما، تابلوها و همچنین دستورالعمل‌های حق تقدم، در مسیرهای اصلی به فرعی، قانون را رعایت نکرده‌ است. برای مثال اگر راننده‌ای که از مسیر فرعی وارد اصلی شده باید بداند که تقدم با خودرویی است که در مسیر اصلی حرکت می‌کند و اگر راننده‌ای که از مسیر فرعی می‌آید حق تقدم را رعایت نکند، مقصر محسوب می‌شود.

عدم رعایت حق تقدم عاملی برای تصادفات

 خواب آلودگی راننده مهمترین عامل تصادفات رانندگی

برای همه ما پیش می‌آید که گاهی به علت طولانی رانندگی کردن خسته می‌شویم، اما همچنان رانندگی می‌کنیم و به راهمان ادامه می‌دهیم و به این فکر نمی‌کنیم که ممکن است عامل تصادفی شویم! پس بهتر است حتما قبل از سفرهای طولانی یا در بین راه استراحت کنیم. همچنین مواد مخدر یا داروهای خواب آور مصرف نکنیم، به این خاطر که ممکن است منجر به تصادفی ناخوشایند یا حتی سقوط شویم. در چنین وضعیتی خیلی از اتفاقات پیش آمده جبران ناپذیر خواهد بود، اما در موارد زیادی داشتن بیمه شخص ثالث به کمک ما خواهد آمد و برای اینکه اجباری است، حتما باید آن را تهیه کنید. در حال حاضر هم می‌توانید به راحتی استعلام قیمت بیمه شخص ثالث را از سامانه آیتول بگیرید و با مقایسه بهترین شرکت‌ها با هم خریدی به صرفه و مطمئن انجام دهید.

در تصادف خودرو از پشت مقصر کیست ؟

ممکن است زمانی پیش بیاید که به علت سهل‌انگاری از سمت راننده، از عقب تصادفی صورت بگیرد. در چنین وضعیتی، مقصر این حادثه راننده‌ای است که از پشت به خودروی جلویی برخورد کرده است.

مقصر اصلی در تصادفات سبقت از راست کیست؟

رانندگانی که از سمت راست، خط‌کشی‌ها و نواحی سبقت ممنوع از راننده جلویی سبقت می‌گیرند؛ مقصر حوادث رانندگی هستند. همچنین رانندگانی که بیشتر از سرعت مجاز رانندگی می‌کنند نیز مقصر هستند و باید جریمه بپردازند. پس دقت به تابلوها و علائم رانندگی امری مهم است. گاهی نیز پیش می‌آید که به تشخیص افسر راهنمایی، هر دو خودرو به یک میزان مقصر هستند و اگر در این گونه تصادف فردی آسیب ببیند، دیه در تصادف ۵۰ ۵۰ به صورت نصف درنظر گرفته می‌شود که البته عده‌ای بر این باورند که ملاک مسئولیت، میزان تقصیر هر یک از راننده‌هاست، همچنین با توجه به ماده ۵۲۸ قانون مجازات اسلامی، در حادثه‌ای که یکی از راننده‌ها ۷۰% و دیگری ۳۰% مقصر باشد و حادثه منجر به فوت یکی از سرنشینان خودرو شده باشد، هر دو راننده مسئول نصف دیه هستند.

سرعت غیرمجاز عاملی برای تصادفات

 مقصر تصادف با عابر پیاده کیست ؟

درصورتی که خودرویی با عابر پیاده برخورد کند، در بیشتر مواقع، مقصر راننده‌ای درنظر گرفته می‌شود که به مواردی چون خط عابر پیاده و چراغ راهنمایی توجهی ندارد. البته درنهایت تشخیص مقصر در حوادث رانندگی مختلف باید توسط کارشناس راهنمایی صورت ‌گیرد.

چه زمانی در تصادف عابر پیاده مقصر است؟

اگر عبور عابر در مکانی ممنوع باشد؛ مانند بزرگراه‌ها، ولی او از آن مسیر عبور کند یا مکانهایی که پل عابر پیاده وجود دارد و از آن استفاده نکند و تصادفی صورت بگیرد، عابر پیاده به عنوان مقصر شناخته خواهد شد.

در تصادف با خودروی متعلق به شخص دیگر، مسئولیت مالک چیست؟

اگر کسی خودروی شخص دیگری را قرض بگیرد یا بر روی خودروی متعلق به شخص دیگر مشغول کار باشد و تصادفی صورت بگیرد، مالک اتومبیل مسئولیتی در این حادثه نخواهد داشت. تنها آسیبی که متوجه مالک خودرو می‌شود، افت قیمت وسیله نقلیه و کاهش تخفیف بیمه شخص ثالث است.

چطور روال تصادفات را قانونی پیش ببریم؟

در صورت پیش آمدن شرایط زیر برای جلوگیری از درگیری و نزاع، در اولین فرصت با پلیس تماس گرفته تا فورا مشکل را برطرف کند:

  • راننده به هر دلیلی بی‌احتیاطی کرده باشد.
  • راننده با رعایت نکردن نکات رانندگی مقصر حوادث رانندگی شمرده می‌شود.
  • هر یک از طرفین تصادف، فرد مقابل خود را مقصر تصادف رانندگی به شمار می‌آورد.

این نکته را نیز بدانید که اگر تصادف خسارت جانی داشته باشد و راننده مقصر متواری شده یا به هر دلیلی شناسایی نشود، دیه مقتول از صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت خواهد شد نه از بیت المال.

 قوانین مهم برای تعیین مقصر در تصادفات رانندگی

قوانین مهم برای تعیین مقصر در تصادفات رانندگی کدامند؟

قوانین راهنمایی و رانندگی برای اینکه مقصر حادثه را تشخیص دهیم به ما کمک می‌کند، که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • اگر به هر دلیل با خودروی روبه‌رویی‌ خود از پشت برخورد کنید، مقصر هستید. حتی اگر در حال حرکت بوده و به دلیل تصادف زنجیره‌ایبه ماشین جلویی بزنید، باز هم تا حدی در تصادف زنجیره‌ای مقصر خواهید بود و باید جبران خسارت ماشین روبه‌رویی را نیز بدهید.
  • اگر دنده عقب بگیرید و با ماشیشن پشت‌سری‌ برخوردی داشته باشید، مقصر هستید. پس زمان دنده‌عقب گرفتن حواستان به اطرافتان باشد.
  • اگر گواهینامه رانندگی ندارید، به هیچ‌ وجه پشت فرمان نشینید. چه تصادف بکنید و چه نکنید، پلیس این حق را دارد که شما را جریمه کند. اگر تصادف کنید نیز شما به عنوان راننده‌ی بدون گواهینامه مقصر حادثه شناخته خواهید شد.
  • اگر جدیدا گواهینامه پایه ۳ گرفته‌‌اید، به محدودیت‌های آن تا آخر سال اول صدور گواهینامه دقت کنید. به این دلیل که در اولین سال بعد از گرفتن گواهینامه پایه ۳ اجازه‌ی رانندگی در شهری غیر از شهر محل صدور گواهینامه خود را ندارید و در جاده‌های بین‌شهری هم نباید رانندگی کنید. در این‌صورت، اگر تصادف کنید، به‌عنوان مقصر شناخته می‌شوید. این نکته را نیز بدانید که برای استعلام نمره منفی گواهینامه خود می‌توانید از طریق سامانه آیتول اقدام کنید، در ادامه درمورد دیگر خدمات آیتول بیشتر می‌گوییم.
داشتن بیمه امری ضروری برای تصادفات

 داشتن بیمه امری ضروری در تصادفات

مهمترین خریدی که باید بعد از تهیه خودرو درنظر داشته باشید بیمه است، به این خاطر که حادثه خبر نمی‌کند. ممکن است خدایی نکرده برای شما تصادفی پیش بیاید و درصورت نبود بیمه، جبران خسارت بسیار هزینه بر خواهد بود. در کنار خرید بیمه ثالث که اجباری است، خرید بیمه بدنه هم بسیار مهم بوده، چون درصورتی که به عنوان راننده مقصر شناخته شوید، بیمه بدنه به کمک شما خواهد آمد. شاید در ابتدا خرید دو بیمه هزینه زیادی را برای شما به همراه داشته باشد، اما درصورت حادثه مجبور به پرداخت هزینه چندین برابر خواهید بود! پس بهتر است بیمه بدنه را نیز در کنار بیمه شخص ثالث تهیه کنید و از بابت هزینه هم نگرانی نداشته باشید، به این خاطر که در آیتول می‌توانید بیمه‌ها را به صورت قسطی از بهترین و معتبرترین شرکت‌ها خریداری کنید. همچنین در کنار خرید بیمه در آیتول می‌توانید مواردی مثل پرداخت عوارض و پرداخت فوری خلافی خودرو خود را انجام دهید. از دیگر خدمات خودرو در آیتول استعلام انواع مدارک خودرو، تعویض پلاک، معاینه فنی و … است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت ما مراجعه کنید.

بعد از تصادف چه باید کرد ؟

بعد از تصادف بهتر است با پلیس تماس بگیرید و درصورتی که جرح یا فوت صورت گرفته باشد، اورژانس را خبر کنید. از صحنه تصادف عکس بگیرید تا بتوانید خودروها را تا رسیدن پلیس به منتی‌الیه سمت راست راه ببرید. بعد از آمدن پلیس، بررسی صحنه و برآورد خسارت، کروکی سازشی یا عدم سازش توسط پلیس کشیده خواهد شد تا مقصر شناسایی شود. درصورت خسارت مالی نیز با در دست داستن کروکی می‌توانید خسارت خود را از بیمه بدنه بگیرید. همچنین اگر مقصر باشید، درصورت داشتن بیمه بدنه می‌توانید از آن استفاده کنید، در غیر این صورت باید هزینه را از جیب بدهید.

در این مطلب با مهمترین روش‌های تشخیص مقصر در تصادف رانندگی آشنا شدید. همچنین قوانین مربوط تعیین مقصر را شناختید. اما در نهایت پلیس مقصر واقعی را تشخیص خواهد داد، پس در زمان تصادف خونسردی خود را حفظ کنید و تا آمدن پلیس از درگیری و نزاع خودداری کنید، چون با داشتن بیمه بدنه و ثالث تا حد زیادی از بار روانی شما کاسته خواهد شد.