تصادف ماشین، اتفاقی است که امکان دارد در هر شرایطی پیش بیاید، به این خاطر که حادثه خبر نمی‌کند و شاید تصور خیلی از افراد این باشد که تصادف فقط در خیابان و جاده‌ها اتفاق می‌افتد، درصورتی که در فضاهای بسته‌ای مثل پارکینگ نیز حادثه رخ خواهد داد. اگر این اتفاق برای شما بیافتد، نیازی به نگرانی نیست، چون بیمه موظف به پرداخت خسارت است. اگر می‌خواهید درمورد تصادف در پارکینگ عمومی بیشتر بدانید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

این مساله غیر قابل پیش بینی نیست. اگر نگاهی به آمار و ارقام تصادفات بیندازید متوجه می‌شوید که نه تنها در کوچه، خیابان، اتوبان و آزادراه‌ها، بلکه در اماکنی مانند پارکینگ نیز ممکن است تصادف ماشین با ماشین و ماشین با شخص به وجود آید.

 مقصر تصادف هنگام خروج از پارکینگ کیست؟

یکی از دلایلی که عامل تصادف در پارکینگ می‌شود، زمان خروج از پارکینگ است. ممکن است به دلایلی در زمان خروج، حواستان نباشد و به خودروی دیگر یا عابر پیاده برخورد کنید و مسبب خسارت مالی و جانی شوید. یکی از دلایلی که باعث تصادف در پارکینگ میشود، نبود دید کافی در زمان ورود و خروج خودرها بوده، به این خاطر که  مدل ساخت خیلی از پارکینگ‌ها به صورت دو طرف دیوار است و فقط مسیر روبرو قابل دیدن است و به این خاطر امکان تصادف بالاست.

در چنین وضعیتی باید سریعا با پلیس تماس بگیرید و کروکی بکشید تا مقصر تصادف و همچنین میزان خسارت مشخص شود. گاهی با توافق طرفین مشکل حل خواهد شد، در غیر این صورت با مشخص شدن مقصر می‌توانید از بیمه ثالث یا بیمه بدنه ماشین استفاده کنید. تصادف با عابر پیاده نیز قوانین خاص خودش را دارد و مقصر براساس موارد دیگری تعیین خواهد شد.

مقصر تصادف هنگام خروج از پارکینگ

مقصر تصادف هنگام خروج از پارکینگ با خودرویی که سد معبر کرده کیست؟

اگر تصادف مقابل درب پارکینگ ساختمان یا پارکینگ عمومی اتفاق بیافتد، خودرویی که در مقابل درب ورودی پارکینگ سد معبر کرده باشد، عامل تصادف است و مقصر به حساب می‌آید. این تصادفات بیشتر در مواقعی رخ می‌دهد که ماشین دنده عقب می‌آید. درصورتی که در این تصادف زیان دیده باشید، می‌توانید خسارت جانی و مالی خود را از بیمه شخص ثالث جبران کنید. برای خرید بیمه ثالث می‌توانید از بیمه شخص ثالث قسطی بدون چک نیز استفاده کرده تا مجبور به پرداخت هزینه به صورت یکجا نباشید.

تصادف در پارکینگ به علت باز شدن ناگهانی درب خودرو

یکی دیگر از دلایل تصادف که ممکن است در پارکینگ پیش بیاید، ناگهانی باز شدن درب خودرو است. وقتی که درب اتومبیل به صورت ناگهانی باز ‌شود، خودروی در حال عبور از کنار آن باید احتیاط کند، به این خاطر که امکان دارد در همان لحظه شخصی از خودرو پیاده شود. خیلی از کارشناسان معتقدند که در این میان خودرویی که با بی احتیاطی رد شود، مقصر این اتفاق بوده، اما در شرایطی ممکن است خسارت تصادف ۵۰ ۵۰ در نظر گرفته شود.

در زمان ورود و خروج از پارکینگ، حق تقدم با چه کسی است؟

اگر آیین نامه راهنمایی و رانندگی را ببینید، مشاهده خواهید کرد که در مسیر پارکینگ‌ها، خودروهایی که در حال حرکت هستند، بر خودروهایی که در حال خروج از پارکینگ هستند، حق تقدم دارند، ولی اگر خودرو کاملا از پارکینگ خارج شده باشد، دیگر مقصر نیست.

حق تقدم هنگام خروج از پارکینگ

تصادف به دلیل مستی در پارکینگ

وقتی که در حال خروج از جای پارک در پارکینگ هستید، امکان دارد با ماشین دیگری که راننده آن مست باشد، دچار سانحه شوید.اکثرا راننده ها  به دلیل عدم تعادل در حالت مستی با سرعت بالایی رانندگی می کنند، به همین علت می‌توانند عاملی برای تصادف چه در خیابان و چه در محیط بسته‌ای مثل پارکینگ عمومی باشند. در چنین حالتی حق تقدم با ماشینی است که در مسیر اصلی باشد، وقتی که سه چهارم اتومبیل از پارک خارج شود، دیگر در مسیر اصلی قرار داشته و در قسمت پارک نیست. همچنین مست بودن شامل جریمه جداگانه هم شده و راننده مست باید آن را بپردازد.

اگر خودرو در اثر پرتاب اجسام در پارکینگ و حیاط خسارت ببیند، تکلیف چیست؟

در صورتی که ماشین طوری پارک شود که بخشی از آن در حیاط باشد، ممکن است حوادث غیرمنتظره‌ای برای خودرو پیش بیاید. مثلا امکان دارد شخصی به طور اتفاقی جسمی را به حیاط پرتاب کند و خودروی شما را دچار آسیب کند. همچنین احتمال دارد زمانی که کارگران مشغول کار هستند نیز چنین اتفاقاتی رخ بدهد. در این شرایط، فردی که جسم را به سمت خودرو پرت کرده است، مقصر خواهد بود و باید خسارت را بپردازد.

در صورت وقوع چنین حادثه ای، بهتر است تا با نظر کارشناس، مقصر شناخته شده تا میزان خسارت مشخص شود. این نکته را نیز درنظر داشته باشید که اگر به علت وجود وسایل اضافی در پارکینگ‌های عمومی و حتی پارکینگ خانه، تصادفی صورت بگیرد، با شکایت از صاحب آن وسیله‌ها می‌توانید خسارت خود را بگیرید.

تماس با کارشناسان بیمه

در زمان و مکان تصادف اگر برای ثبت کروکی به پلیس دسترسی نداشتید، با کارشناس بیمه تماس گرفته تا با حضور در صحنه تصادف و بررسی ماشین‌های آسیب‌دیده، نظر خود را در رابطه با دریافت خسارت بگویند و چنانچه اصالت حادثه از سمت کارشناس بیمه تائید شود، خسارت پرداخت خواهد شد. پس فرقی ندارد تصادف در محیط بسته‌ای مثل پارکینگ باشد یا خیابان. به طور کلی اگر اتومبیل شما بیمه شخص ثالث و بدنه داشته باشد، در صورت تائید، بیمه خسارت را می‌پردازد. همچنین اگر به علت جریمه خودروی شما به پارکینگ منتقل شود، هزینه پارکینگ در تصادفات توسط بیمه پرداخت خواهد شد.تماس با کارشناس بیمه هنگام تصادف

لزوم داشتن بیمه برای تصادف در پارکینگ

همانطور که تا اینجای مقاله خواندید، حالت‌های مختلفی برای تصادف در پارکینگ وجود دارد و شما درصورت داشتن بیمه می‌توانید خسارت مالی و جانی دریافت کنید و درمواردی اگر مقصر باشید در کنار بیمه شخص ثالث به بیمه بدنه هم احتیاج خواهید داشت، وگرنه باید هزینه‌های خودرو را از جیب بپردازید. شاید برای خیلی از افراد هزینه دادن برای بیمه‌ای که اختیاری است آسان نباشد، اما این را بدانید که حادثه غیرقابل پیش‌بینی است و درصورت وقوع آن، هزینه‌های جبران ناپذیری بر دوش شما خواهد گذاشت، اما نیازی نیست فکر خود را مشغول این هزینه‌ها کنید، چون می‌توانید از طریق آیتول بیمه‌ شخص ثالث و بدنه خود را به صورت قسطی تهیه کنید.

همچنین غیر از بیمه امکان انجام خدمات خودرویی دیگر را نیز خواهید داشت. مواردی مثل پیگیری کارت ماشین، استعلام کارت و سند خودرو، وضعیت گواهینامه، معاینه فنی، تعویض پلاک خودرو و… از خدمات دیگر آیتول هستند. برای اطلاع از خدمات دیگر می‌توانید به وبسایت ما سر بزنید.

چگونه از تصادف در پارکینگ جلوگیری کنیم ؟

در ابتدا بهتر است نقطه‌ای را برای پارک انتخاب کنیم که به اندازه کافی روشن باشد. انتخاب مکانی با نور کافی، هم باعث امنیت بیشتر می‌شود و هم میدان دید بیشتری برای خروج از پارکینگ به شما خواهد داد. از نکات دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، دوربین‌های پارکینگ است. پس خودروی خود را در قسمتی پارک کنید، که در معرض دید دوربین‌ها باشد. اگر این موارد را رعایت کنید، امکان بروز تصادف در پارکینگ عمومی را کاهش خواهید داد.