پنچری لاستیک، مشکل رایجی است که صاحبان خودرو ممکن است با آن مواجه شوند. در چنین شرایطی معمولا ادامه حرکت با خودرو، ممکن نیست و راننده باید خودرو را به آرامی به کنار مسیر کشانده و برای پنچرگیری و تعویض لاستیک اقدام کند. در اینجا برخی از اطلاعات ضروری برای کمک به درک و کنترل پنچری لاستیک خودرو معرفی شده است که توصیه می‌کنیم حتما آن‌ها را مرور کرده و در خاطر داشته باشید.

پنچر گیری تیوبلس

پنچرگیری ماشین

در صورتی که مشاهده کردید تایر خودروی شما دچار پنچری شده است، می‌توانید تا مراجعه به یک تعمیرگاه معتبر، خودتان پنچرگیری سطحی انجام دهید. البته شما می‌توانید درخواست پنچرگیری سیار نیز داشته باشید تا به محل مراجعه کرده و در همان جایی که هستید، پنچر گیری ماشین شما را انجام دهد.

برای انجام پنچرگیری لاستیک ماشین، مراحل زیر را به خاطر داشته باشید:

پنچر گیری با استفاده از اسپری پنچرگیری

مرحله اول؛ پیدا کردن محل پنچری

ابتدا باید متوجه شوید که کدام قسمت از تایر خودرو، سوراخ شده است. برای این منظور به دنبال شیء خارجی و محل خروج باد باشید. در صورتی که با معاینه چشمی نتوانستید محل پنچری لاستیک خودرو را پیدا کنید، یک ظرف کف صابون درست کرده، روی تایر بریزید و کمی صبر کنید. بخشی از لاستیک که حباب ظاهر شد، نشان‌دهنده خروج هوا و محل پنچری است.

همین طور شما می‌توانید با گوش دادن به بخش‌های مختلف لاستیک خودرو، صدای خروج هوا را تشخیص داده و به این ترتیب نیز محل سوراخ شدن و پنچری را متوجه شوید.

مرحله دوم؛ خارج کردن عامل پنچری

پس از آن که شیء مزاحم عامل پنچری لاستیک ماشین را پیدا کردید، از یک انبردست برای خارج کردن آن کمک بگیرید. این عامل خارجی را با دقت و مهارت خارج کنید تا موقع بیرون آوردن، به بافت لاستیک خودرو بیشتر آسیب نزند. دقت داشته باشید که همیشه لزوما یک جسم خارجی در لاستیک وجود ندارد و ممکن است موقع حرکت چیزی به لاستیک شما صدمه زده، اما به آن وارد نشده باشد. همین‌طور این احتمال وجود دارد که پنچری لاستیک خودرو، به دلیلی فرسودگی آن اتفاق افتاده و اصلا عامل خارجی وجود نداشته باشد.

مرحله سوم؛ استفاده از اسپری پنچرگیری

حالا که محل پنچری تایر خودرو را پیدا کردید، از یک اسپری پنچرگیری استفاده کرده و از طریق حفره آن، داخل تایر را پر کنید. این چیزی شبیه به باد زدن لاستیک خودرو بوده و نباید در وارد کردن اسپری پنچرگیری ماشین زیاده‌روی کرد.

مرحله چهارم؛ پایان کار و حرکت دادن چرخ

با پر شدن لاستیک از اسپری پنچرگیری، چرخ را حرکت دهید.

نکته مهم: به خاطر داشته باشید که این روش از پنچر گیری لاستیک ماشین، به هیچ وجه کافی نیست و باید حتما پس از آن، به یک تعمیرگاه معتبر خودرو مراجعه کنید تا پنچر گیری ماشین، به درستی و به شکل اصولی انجام شود. در صورتی هم که امکان پنچرگیری در محل یا تعویض لاستیک، برای شما وجود نداشت، می‌توانید درخواست یدک کش داده و خودروی خود را به تعمیرگاه برسانید.

پنچرگیری

پنچرگیری با مایع پنچرگیری

یکی دیگر از روش‌های پنچرگیری لاستیک خودرو، استفاده از مایع پنچرگیری است. در این روش، شما باید پیش از هر چیزی تایر و چرخ خودرو را خارج کرده و سپس سوزن والف را از جای خود بیرون بیاورید تا باد تایر، خارج شود.

پس از آن، مایع پنچرگیری را آماده کرده و بطری حاوی آن را درست روی قسمت والف تایر قرار دهید. سپس بطری را به ملایمت فشار دهید تا مایع پنچرگیری آرام آرام به داخل لاستیک وارد شود. پس از آن که مقدار کافی مایع پنچرگیری به داخل لاستیک وارد کردید، سوزن را در جای خود بازگردانده و دوباره ببندید.

پس از بستن والف لاستیک، بهتر است که تایر را روی زمین بغلطانید تا مایع پنچرگیری به خوبی در قسمت‌های مختلف آن حرکت کرده و پنچرگیری کامل انجام شود. سپس دوباره لاستیک را باد بزنید. به این صورت اگر سوراخی و پنچری در لاستیک وجود داشته باشد، مایع پنچرگیری آن را پر خواهد کرد و شما می‌توانید مجدد از لاستیک، استفاده کنید.

پنچرگیری تایر با نخ پنچرگیری

یک روش جالب هم در پنچرگیری، استفاده از نخ مخصوص پنچرگیری است که البته همیشه مناسب به نظر نمی‌رسد. معمولا از نخ پنچرگیری در شرایطی استفاده می‌کنند که نیازی به بیرون آوردن چرخ از خودرو نباشد. البته شما می‌توانید تایر را از جای خود خارج کرده و سپس از نخ پنچرگیری استفاده کنید. به هر ترتیب لازم است که محل سوراخ شدن تایر را شناسایی کرده و اگر چیزی در آن محل گیر کرده است، حتما جدایش کنید. با بیرون آوردن هر چیز تیزی که در لاستیک فرو رفته، باید محل آن را علامت بزنید و از یک سوهان یا وسیله مشابه برای تمیز کردن این بخش، کمک بگیرید.

حالا نخ پنچرگیری را به داخل سوراخ فشار داده و مایع پنچرگیری را نیز در همان محل قرار دهید و به داخل لاستیک پمپاژ کنید. سپس صبر کنید تا مایع خشک شده و هر آن قدر که از نخ پنچرگیری بیرون مانده است را ببرید تا چیزی اضافه به چشم نیاید.

سپس لاستیک را باد بزنید و مطمئن شوید که چیزی از پنچری آن باقی نمانده باشد.

علل پنچری لاستیک

علل مختلفی ممکن است منجر به پنچر شدن لاستیک خودرو شوند که از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اشیاء تیز: میخ‌ها، پیچ‌ها، خرده‌های شیشه یا سایر زباله‌های تیز و برنده موجود در مسیر، می‌توانند به آج لاستیک نفوذ کرده و موجب پنچری شوند.
  • وضعیت نامناسب جاده: چاله‌ها، سطوح ناهموار یا زباله‌های موجود در مسیر، ممکن است موجب آسیب دیدن لاستیک خودرو شوند.
  • لاستیکهای کهنه یا فرسوده: با گذشت زمان، لاستیک‌ها به دلیل فرسودگی، بیشتر در معرض پنچری و خرابی قرار می‌گیرند.
  • باد نامناسب: باد کم یا بیش از حد لاستیک‌ها، می‌تواند خطر پنچری را افزایش دهد.

علائم سوراخ شدن و پنچری لاستیک خودرو

در اکثر مواقع شما بلافاصله متوجه پنچری تایر خودروی خود خواهید شد؛ با این همه بد نیست که در خصوص علائم آن نیز اطلاعاتی داشته باشید:

  • از دست دادن ناگهانی فشار باد: اگر متوجه کاهش قابل توجه فشار باد یا شل شدن لاستیک شدید، این مشکل احتمالاً مربوط به پنچری است.
  • بازرسی بصری: به دنبال هر گونه شیء خارجی در تایر خودرو یا علائم آسیب مانند بریدگی، پارگی یا برآمدگی باشید.
  • از دست دادن کنترل فرمان: در این شرایط شما کنترل همیشگی فرمان را از دست داده و متوجه خواهید شد که ماشین به چپ و راست، پیچ و تاب می‌خورد.
پنچر گیری ماشین

نکات مهم پیشگیری از پنچر شدن تایر خودرو

برای پیشگیری موثر از پنچر شدن تایر خودرو، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • تعمیر و نگهداری منظم لاستیک: لاستیک‌های خودرو را از نظر آسیب، سایش و فشار صحیح به طور مرتب بررسی کنید. فرسودگی و سایش زیاد از حد تایرها، یکی از عوامل زمینه‌ساز برای پنچری محسوب شده و ممکن است در برخورد با یک شیء معمولی نیز لاستیک خودروی شما پنچر شود.
  • از خطرات جاده اجتناب کنید: مراقب اشیاء برنده و تیز، چاله‌ها و شرایط جاده ناهموار باشید. سعی کنید تا حد امکان از آن‌ها دوری کنید. حتی داغ شدن زیاد از حد کف جاده، ممکن است باعث پنچری و ترکیدگی لاستیک شده و خطرات زیادی را در سرعت‌های رانندگی بالا ایجاد کند.
  • تنظیم باد مناسب: سطح فشار باد لاستیک توصیه شده توسط سازنده را حفظ کنید. از این روی هر از گاهی (هفته‌ای یک بار)، وضعیت باد تایرهای خودروی خود را بررسی کرده و در صورتی که لاستیک‌ها به تنظیم باد نیاز دارند، حتما برای این مورد، به تعمیرگاه مراجعه کرده و تنظیم باد تایرهای خودرو را انجام دهید.
  • لاستیک‌های قدیمی را تعویض کنید: با افزایش سن لاستیک‌ها، آن‌ها خراب و مستعد پنچری و حتی ترکیدگی می‌شوند. با تمام شدن طول عمر تایرهای خودرو، حتما نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.

برای آشنایی با نحوه ثبت نام لاسیتک دولتی مقالات زیر را مطاللعه کنید:

سخن پایانی

به یاد داشته باشید، که هنگام برخورد با پنچری لاستیک، ایمنی خود را در اولویت قرار دهید. اگر مطمئن نیستید که خودتان بتوانید پنچرگیری موقت را به درستی انجام دهید، حتما درخواست پنچرگیری در محل داشته یا از یدک کش برای انتقال خودرو به تعمیرگاه، کمک بگیرید. به علاوه فراموش نکنید که نگهداری منظم لاستیک و عادات رانندگی محتاطانه می‌تواند خطر پنچری لاستیک و عواقب ناخوشایند آن را به حداقل برساند. شما چه نظر و تجربه‌ای در این‌باره دارید؟