این جمله را ممکن است چندین بار در طول زندگی خود شنیده باشید «از پلاکش عکس بگیر». پلاک خودرو مانند شناسنامه آن است که خودروها را از یکدیگر تفکیک می‌کند. در موارد بسیاری، همین پلاک خودرو توانسته دست مجرمان و خلافکاران را رو کند.

وقتی صحنه تصادفی رخ می‌دهد و راننده مقصر فرار می‌کند، معمولاً افراد حاضر در صحنه سعی می‌کنند پلاک خودروی فراری را به خاطر بسپارند یا از آن عکس بگیرند. چراکه ممکن است شکایت از پلاک خودرو به پیدا کردن راننده متواری کمک کند. البته موارد شکایت فقط به فرار از صحنه تصادف محدود نمی‌شود. اگر قصد خرید خودرو از فردی ناشناس را دارید یا تنها نشانه‌ای که از یک فرد مزاحم دارید پلاک خودروی اوست و قصد شکایت از او را دارید، تا انتهای این مقاله همراه آیتول باشید.

شکایت از پلاک خودرو چه معنایی دارد؟

اهمیت شکایت از پلاک خودرو زمانی است که هویت راننده نامعلوم باشد. در این حالت پلاک خودرو به کمک شاکیان می‌آید تا بتوانند راننده را پیدا و تخلف او را اثبات کنند. به‌طورکلی، از جمله مواردی که منجر به شکایت از پلاک خودرو می‌شوند عبارت‌اند از:

  • فرار راننده مقصر از صحنه تصادف
  • مزاحمت راننده یک خودرو برای عابران یا دیگر رانندگان
  • خودروهای مشکوک یا متهم به حمل مواد مخدر
  • خرید و فروش خودروهای سرقتی
  • خودروهایی با تخلف‌های سنگین و حادثه‌آفرین
  • خودروهایی با خلافی‌های زیاد و عوارض خودرو پرداخت ‌نشده

انواع شکایت از خودرو

مراحل شکایت از پلاک خودرو
  • شکایت قضایی از خودرو

شکایت قضایی به مواردی اطلاق می شود که از صاحب خودرو شکایت کیفری یا حقوقی به دلایلی همچون ایجاد مزاحمت یا فحاشی صورت گرفته باشد. علت هم آن است که بعضی اوقات دسترسی به اطلاعات هویتی مالک خودرو وجود ندارد و ثبت شکایت روی پلاک خودرو تنها راه برای ثبت شکایت است.

اهمیت استعلام شکایت خودرو جایی مشخص می شود که به دلیل وجود شکایت قضایی روی خودرو نتوان برای استعلام خلافی خودرو اقدامی انجام داد. در واقع شما برای پرداخت موردی جرائم رانندگی باید به شکایات قضایی خودروی خود رسیدگی کرده باشید.

  • شکایت جرائم رانندگی خودرو

در صورتی که راننده جرائم رانندگی خود را به موقع پرداخت نکرده باشد و جرائم سنگینی هم داشته باشد؛ این شکایت برای او تنظیم می شود. لازم به ذکر است که این شکایت تنها از سوی پلیس راهور روی پلاک خودرو قابل ثبت است.

در صورتی که خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی شناسایی نشود، قطعا خطری نخواهد داشت ولی در صورت مشاهده پلیس راهور، امکان توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ وجود دارد.

از کجا بفهمیم که پلاک خودرو شکایت قضایی دارد؟

پیگیری شکایت از پلاک خودرو توسط مراجع قضایی

اگر به دلایل یاد شده در قسمت‌های قبل، از پلاک خودروی شما شکایت شده و یا خود قصد شکایت از پلاک خودرویی را دارید و نمی‌دانید که پس از ثبت شکایت چه اتفاقی در انتظار فرد شکایت شونده است، باید بدانید که به محض ثبت شکایت بسته به نوع آن، یک پیامک یا احضاریه الکترونیکی برای مالک خودرو ارسال می‌گردد تا در اسرع وقت جهت پیگیری مورد شکایت به مراجع قضایی مراجعه نماید. ثبت شکایت پلاک خودرو نیاز به ثبت نام در سامانه ثنا دارد.

برای اطلاع از این موضوع که پلاک خودرو دارای شکایت هست یا خیر، به یکی از روش‌های زیر عمل کنید:

تماس با پلیس ۱۱۰

یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای استعلام توقیفی خودرو به علت شکایت، انجام دهید، تماس با پلیس ۱۱۰ است. البته در حال حاضر امکان استعلام شکایت پلاک خودرو از طریق پیامک، وجود ندارد. برای استعلام شکایت خودرو از طریق پلیس ۱۱۰، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تماس با ۱۱۰: پیش از هر اقدامی با ۱۱۰ تماس بگیرید و منتظر اتصال به اپراتور بمانید.
  • ارائه اطلاعات: در این مرحله باید اطلاعات را به اپراتور بدهید و به اپراتور بگویید که می خواهید شکایت خودرو را استعلام کنید. به این منظور باید شماره پلاک خودروی مورد نظر را به اپراتور ارائه دهید.
  • دریافت اطلاعات: اپراتور اطلاعات مربوط به شکایت خودرو را به شما ارائه می دهد. این اطلاعات ممکن است شامل این باشد که آیا شکایتی در مورد خودرو ثبت شده است یا خیر و نوع شکایت، نام شاکی و شماره پرونده شما چیست.

نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای استعلام شکایت خودرو نیازی به مراجعه حضوری به مراکز پلیس نیست.
  • شما می توانید در هر ساعتی از شبانه روز با ۱۱۰ تماس بگیرید.
  • استعلام شکایت خودرو رایگان است.

مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰

لازم به ذکر است یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای استعلام شکایت خودرو، دنبال کنید؛ مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ است. اگر چه در مراحل شکایت از پلاک خودرو، مراجعه به پلیس ۱۰+ ضرورتی ندارد؛ اما شما می‌توانید با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+، استعلام شکایت از پلاک خودرو را دریافت کنید.

استفاده از خدمات آنلاین وبسایت یا اپلیکیشن آیتول

همین طور آیتول، به عنوان استعلام سامانه شکایت از پلاک خودرو، کاربرد دارد. به این صورت کافی است که اطلاعات خودروی خود را در آیتول وارد کرده و از وضعیت شکایتی بودن یا نبودن پلاک آن، اطلاع پیدا کنید. این یک روش عالی برای استعلام شکایت خودرو انلاین به حساب می‌آید. به این ترتیب شما می‌توانید استعلام خلافی کشف حجاب را نیز انجام دهید.

مراحل شکایت از پلاک خودرو چیست؟

استعلام وضعیت پلاک بعد از خریدوفروش خودرو

همان‌طور که در بخش قبل گفتیم، شکایت از پلاک خودرو زمانی معنا پیدا می‌کند که هویت راننده یا حتی مالک خودرو مشخص نباشد. در این حالت بعد از تنظیم شکوائیه و ارائه آن به دادسرا، مراحل رسیدگی به شکایت آغاز می‌شود. باید موارد زیر در متن این شکوائیه قید شوند تا روند بررسی دقیق‌تر و سریع‌تر انجام شود:

  • نام و نام خانوادگی، نام پدر و آدرس دقیق شاکی
  • موضوع شکایت
  • شرح شکایت و ذکر تاریخ آن
  • دلایل و اسناد شاکی برای طرح شکایت

بعد از مشخص شدن هویت راننده، تحقیقات وارد مرحله بعدی می‌شود. آخرین مرحله شامل صادر کردن حکم و تعیین مجازات راننده است. برای بررسی روند شکایت هم می‌توانید به مراکز پلیس+۱۰ یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید.

شکایت از پلاک خودرو چند روز طول میکشد؟

این که شکایت از پلاک خودرو چند روز طول میکشد، بستگی به روند پرونده دارد و در صورتی که مدارک و مراحل را به درستی طی کنید، سریع‌تر به نتیجه خواهید رسید.

برای شکایت از پلاک خودرو به کجا مراجعه کنیم؟

استعلام شکایت خودرو انلاین

برای شکایت از پلاک خودرو، باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مرجع اصلی برای ثبت شکایت از پلاک خودرو هستند و شما می‌توانید با مراجعه به این دفاتر و ارائه مدارک و شواهد لازم، شکایت خود را ثبت کنید. برای ثبت شکایت از پلاک خودرو، به مدارک زیر نیاز دارید:

  • مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) (همین مدارک را برای استعلام شکایت پلاک خودرو، نیاز خواهید داشت.)
  • مستندات و شواهد مربوط به تخلف یا جرم (مانند عکس، فیلم، گزارش شاهدان)
  • فرم شکایت (که می‌توانید از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت کنید)

هزینه ثبت شکایت از پلاک خودرو، بسته به نوع تخلف یا جرم، متفاوت است. برای اطلاع دقیق از هزینه‌ها، می‌توانید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.

اهمیت استعلام شکایت از پلاک خودرو برای خریدار چیست؟

شکایت قضایی از خودرو به دلیل خلافی‌های سنگین و پرداخت‌ نشده

در زمان خرید خودرو، مهم‌ترین مرحله استعلام شکایتی خودرو است. موارد بسیاری پیش‌ آمده که خریدار این مرحله را نادیده گرفته و بعد از خرید خودرو متوجه شده که افراد زیادی از پلاک خودرو شکایت کرده‌اند.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که گرگ‌های سارق در لباس بره ظاهر شوند و با دلایل مختلف و حتی پیشنهادهای جذاب، می خواهند خودروی دزدیده ‌شده را بفروشند. با استعلام خلافی خودرو یا وضعیت پلاک خودرو، دیگر نگرانی‌ در مورد وضعیت خودرو یا اعتماد به فروشنده نخواهید داشت. توصیه می‌کنیم قبل از نوشتن مبایعه‌نامه و پرداخت هرگونه وجهی، وضعیت پلاک خودرو را استعلام کنید. در واقع استعلام سوابق خودرو، پیش از معامله، کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

اهمیت استعلام شکایت از خودرو برای فروشنده چیست؟

استعلام وضعیت پلاک خودرو در زمان خرید و فروش فقط برای خریدار مهم نیست. موارد زیادی وجود دارد که خریدار بعد از خرید خودرو مراحل تعویض و فک پلاک را انجام نمی‌دهد. در این حالت هر تخلفی که از طریق پلاک خودرو ثبت شده باشد، به نام مالک قبلی و صاحب پلاک ثبت می‌شود و فرقی نمی‌کند که این تخلفات با دوربین‌های هوشمند یا از طرف شاکیان ثبت شده باشد.

بعد از فروش خودرو می‌توانید با استعلام پلاک فعال خودرو با کد ملی به‌راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری، از وضعیت پلاک‌های به نام خود باخبر شوید.

راهکار جلوگیری از شکایت خودرو

یکی از مواردی که باعث ثبت شکایت از خودرو یا مالک در مراجع قضایی می‌شود، جریمه‌های پرداخت‌نشده است. شکایت از پلاک خودرو در این حالت، عواقب ناخوشایندی برای راننده خواهد داشت. علاوه بر این با جمع شدن خلافی‌ها، فروش خودرو نیز سخت‌تر خواهد شد؛ چراکه یکی از مدارک مهم در زمان خرید و فروش خودرو، گواهی عدم خلافی آن است.

برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید به‌راحتی و بدون صرف زمان عوارض آزادراهی را از طریق آیتول پرداخت کنید. این کار در هزینه شما هم صرفه‌جویی می‌کند و باعث می‌شود در زمان استعلام خلافی با عدد سنگینی روبرو نشوید.

تأثیر خلافی‌های پرداخت‌ نشده در شکایت از خودرو

استعلام توقیفی خودرو بعلت شکایت

شکایت قضایی پلیس از خودروهایی که تخلف‌های سنگین انجام داده و حتی جریمه خود را پرداخت نکرده‌اند، می‌تواند منجر به توقیف گواهینامه شود. نوع تخلف و میزان تکرار آن در نمره منفی گواهینامه و جریمه تأثیرگذار هستند.

پیشنهاد آیتول به شما این است که به‌جای منتظر ماندن در صف‌های طولانی و شلوغ مراکز پلیس +۱۰ برای استعلام نمره منفی گواهینامه، از سامانه‌های اینترنتی استفاده کنید. برای این کار تنها به چند کلیک ساده و شماره گواهینامه نیاز دارید.

با استفاده از خدمات آیتول در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

با همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت، دیگر برای انجام اکثر کارهای روزمره نیازی به مراجعه حضوری به مراکز دولتی نداریم. یکی از خدماتی که این روزها طرفداران زیادی دارد، خدمات مربوط به خودرو است. ماشین مانند کودکی است که داشتن آن یک نعمت است اما مراقبت از آن به همین سادگی‌ها نیست و علاوه بر رسیدگی‌های فنی، شامل معاینه فنی سالانه و پرداخت خلافی و عوارض آزادراهی نیز می‌شود.

آیتول با ارائه آنلاین انواع خدمات مربوط به خودرو مانند خرید و تمدید بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، استعلام خلافی و پرداخت آن و چندین مورد دیگر به شما در پیگیری امور مربوط به خودرو کمک می‌کند. با انجام این فرایندها از طریق آیتول، هم در زمان و هم در هزینه شما صرفه‌جویی می‌شود. اگر هم در مورد خدمات آیتول سوالی داشتید، کافی است با شماره تماس ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.